moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Świętokrzyscy terytorialsi wspierają poszukiwania

Kolizja samolotów na lotnisku w Masłowie, ranny pilot, ranni skoczkowie spadochronowi. Do akcji ratowniczej wkroczyły służby: Państwowa Straż Pożarna, Policja, Państwowe Ratownictwo Medyczne oraz żołnierze 10 Świętokrzyskiej Brygady Obrony Terytorialnej. To scenariusz zrealizowanego ćwiczenia pod kryptonimem MASŁÓW – 24.

Wspólne ćwiczenie kryzysowe służb mundurowych pod kryptonimem „Masłów – 24” przeprowadziła w dniu 26 marca 2024 r. 10 Świętokrzyska Brygada Obrony Terytorialnej na lotnisku w Masłowie. Celem ćwiczenia było sprawdzenie oraz dopracowanie współpracy pomiędzy Policją, Strażą Pożarną, Państwowym Ratownictwem Medycznym oraz niemilitarnymi ogniwami administracji publicznej, a Naziemnym Zespołem Poszukiwawczo-Ratowniczym wydzielonym z 10 Świętokrzyskiej Brygady Obrony Terytorialnej w zakresie wsparcia podczas poszukiwania i ratownictwa lotniczego ASAR ( Aeronautical Search and Rescue). Ćwiczenie zostało zrealizowane według poniższego scenariusza.

Na lotnisku w Masłowie koło Kielc podczas awaryjnego lądowania samolotu dochodzi do niebezpiecznego zdarzenia. Samolot podchodzący do lądowania, uległ awarii w powietrzu. Pilot przekazuje informację do znajdujących się na pokładzie 3 skoczków o tym, żeby opuścili samolot na spadochronach. Z powodu braku łączności pilot podejmuje decyzję o awaryjnym lądowaniu. W chwili podejścia warunki atmosferyczne są niesprzyjające. Dodatkowo na pasie startowym w gotowości do startu stoi samolot prowadzący opryski okolicznych pól uprawnych. Podczas lądowania dochodzi do kolizji dwóch statków powietrznych. Znajdujący się na pokładach samolotów piloci odnoszą obrażenia. Z samolotu rolniczego wydobywają się substancje stosowane do oprysku pól wraz z paliwem lotniczym. Miejsce lądowania skoczków jest nieznane.

Na miejscu zdarzenia pierwsza była Państwowa Straż Pożarna z Kielc wspierana przez OSP z Masłowa, która ugasiła płonące samoloty, zneutralizowała substancje chemiczne, udzieliła pierwszej pomocy poszkodowanym pilotom. Następnie poszkodowani zostali przekazani zespołowi Państwowego Ratownictwa Medycznego. Miejsce lotniska zabezpieczała Policja z Kielc. Następnie Naziemny Zespół Poszukiwawczo-Ratowniczy wydzielony z 10 Świętokrzyskiej Brygady Obrony Terytorialnej wspólnie z Oddziałem Prewencji Policji z Kielc przystąpiły do poszukiwań zaginionych skoczków spadochronowych. Akcja poszukiwawcza wspierana była przez Bezzałogowy System Powietrzny FLYEYE 10 ŚBOT oraz policyjny dron, które w czasie rzeczywistym przekazywały obraz z góry z miejsca objętego poszukiwaniami. Skoczkowie zostali odnalezieni, niestety ranni. Pierwszej pomocy wstępnie udzielili terytorialsi, następnie w transporcie poszkodowanych w trudnym terenie pomogli strażacy z OSP Masłów przewożąc rannych quadami. Następnie skoczkami zajęli się ratownicy z Państwowego Ratownictwa Medycznego.

Misją świętokrzyskich terytorialsów jest wspieranie lokalnej społeczności. Cieszę się ze współpracy pomiędzy służbami oraz niemilitarnymi ogniwami administracji publicznej. Takie ćwiczenia pozwalają nam na wspólne wypracowanie odpowiednich procedur, poprawiających bezpieczeństwo mieszkańców woj. świętokrzyskiego – podkreśla płk Sławomir MACHNIEWICZ.

Naziemne zespoły poszukiwawczo-ratownicze (NZPR) to jeden z elementów systemu zarządzania kryzysowego. Przeznaczone są do niesienia pomocy załogom i pasażerom statków powietrznych, które uległy awarii. Ich zadaniem jest odnalezienie miejsca wypadku, udzielenie pierwszej pomocy, zabezpieczenie śladów oraz ochrona mienia i wyposażenia. Ideą działania NZPR jest wparcie społeczeństwa nie tylko w sytuacji katastrof statków powietrznych, ale również w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia ludzkiego. NZPR-y są oczywiście włączone w system poszukiwania i ratownictwa lotniczego ASAR - dodaje ppor. Stanisław SORBIAN koordynator ćwiczenia.

Wojska Obrony Terytorialnej realizują proces osiągania zdolności do realizacji zadań zgodnie z przeznaczeniem. Jednym z kluczowych obszarów jest zdolność do reagowania na sytuacje kryzysowe oraz niesienie pomocy lokalnym społecznościom. System Zarządzania Kryzysowego WOT stanowi integralną cześć Systemu Zarządzania Kryzysowego Resortu Obrony Narodowej (SZK RON).10 Świętokrzyska Brygada Obrony Terytorialnej w ramach posiadanego Stałego Rejonu Odpowiedzialności realizuje zadania ujęte w Planie Zarządzania Kryzysowego RON. Dowódca 10 ŚBOT pełni funkcję koordynatora w zakresie Systemu Zarządzania Kryzysowego Resortu Obrony Narodowej w województwie świętokrzyskim.

Tekst: por. Daniel Woś/ 10 ŚBOT

red. PZ

autor zdjęć: 10 ŚBOT

dodaj komentarz

komentarze


Święto Wojsk Lądowych
Dwie agresje, dwie okupacje
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
W poszukiwaniu majora Serafina
Pożegnanie z Columbią
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Husarz z polskim instruktorem
Krok ku niezależności
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Brytyjczycy na wschodniej straży
Black Hawki nad Warszawą
Defendery skompletowane
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
17 września 1939. Nigdy więcej
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Orlik na Alfę
Brytyjczycy żegnają Malbork
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Czołgiści w ogniu
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Wojskowi szachiści z medalem NATO
NATO – jesteśmy z Polską
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Debiut polskich Patriotów
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Cios w plecy
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Rekompensaty na nowych zasadach
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Hekatomba na Woli
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Niemiecki plan zniszczenia Polski
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Z najlepszymi na planszy
Wielkie zbrojenia za Odrą
Zwycięska batalia o stolicę
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Największy transport Abramsów w tym roku
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Kurs dla najlepszych w SERE
Trenują przed „Zapadem ‘25”
„Road Runner” w Libanie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO