moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Sojusz z branżowym liderem

Huta Stalowa Wola, która produkuje m.in. moździerze Rak, armatohaubice Krab oraz BWP-y Borsuk, chce samodzielnie wytwarzać do swoich pojazdów zawieszenia oraz skrzynie biegów na licencji niemieckiego koncernu RENK. Firmy podpisały kilka dni temu porozumienie o współpracy w zakresie pojazdów gąsienicowych.

Niemiecki koncern RENK to obecnie jeden z wiodących producentów zespołów napędowych (przede wszystkim przekładni) przeznaczonych do wojskowych pojazdów. Opracowane przez inżynierów ze spółek wchodzących w skład Grupy Kapitałowej RENK skrzynie biegów trafiły do dziesiątek modeli sprzętu, w tym do czołgów (m.in. niemieckich Leopardów 2, izraelskich Merkav oraz koreańskich K2 Black Panther), transporterów opancerzonych i bojowych wozów piechoty (m.in. brytyjskich Ajaxów i niemieckich Lynxów oraz Pum), pojazdów zabezpieczenia technicznego (np. amerykańskich M88A2 Hercules), a także armatohaubic (m.in. niemieckich PzH 2000 i tureckich Firtin).

 

Huta Stalowa Wola SA, która jest częścią Polskiej Grupy Zbrojeniowej, ma zamiar wykorzystywać niemieckie technologie w produkowanych przez siebie systemach uzbrojenia, czyli moździerzach Rak, armatohaubicach Krab oraz bojowych wozach piechoty Borsuk. Co istotne HSW chce nie tylko instalować zawieszenia oraz skrzynie biegów w swoich wyrobach, ale również produkować je na licencji. W tym celu firmy podpisały kilka dni temu porozumienie. – Ta umowa reguluje możliwości współpracy pomiędzy RENK i Hutą Stalowa Wola SA. Naszym zamiarem jest produkcja oraz testy takich elementów jak zespoły napędowe, skrzynie biegów i zawieszenia do naszych pojazdów bojowych, w naszym zakładzie w Stalowej Woli. Współpraca z firmą RENK pozwoli nam w najbliższej przyszłości zrealizować tę wizję – mówi Jan Szwedo, prezes HSW SA.

Ted Trzesniowski, dyrektor generalny RENK America, które z ramienia Grupy Kapitałowej RENK jest jedną ze stron porozumienia i dokona ewentualnego transferu technologii i wiedzy do polskiego przemysłu, podkreślał doskonałe relacje łączące Polskę i Stany Zjednoczone. – Umowa stanowi kolejny etap współpracy zarówno obronnej, jak i przemysłowej pomiędzy Stanami Zjednoczonymi a Polską. Umożliwia ona RENK America oferowanie opłacalnego, ale przede wszystkim sprawdzonego w boju rozwiązania dla pojazdów produkowanych w HSW SA i otwarcie się na możliwości produkcyjne w Polsce – zapewnił Ted Trzesniowski.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: plut. Tomasz Borsuk, HSW

dodaj komentarz

komentarze


Gdy ucichnie artyleria
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Wojskowa łączność w Kosmosie
Gotowi na zagrożenia cyfrowe
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Plan na WAM
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Polski „Wiking” dla Danii
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Wojsko przetestuje nowe technologie
Czy Strykery trafią do Wojska Polskiego?
Artylerzyści mają moc!
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Mundurowi z benefitami
Niebo pod osłoną
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
Skytrucki dla Niemiec
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Więcej Herculesów dla Abramsów
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Z Su-22 dronów nie będzie
Zwrot na Bałtyk
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Komplet medali wojskowych na ringu
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
W krainie Świętego Mikołaja
Najdłuższa noc
Po co wojsku satelity?
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Militarne Schengen
Przygotowani znaczy bezpieczni
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Wojsko ma swojego satelitę!
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Uczelnie łączą siły
Pancerniacy jadą na misję
Żołnierze zawodowi zasilają szeregi armii
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Nowe zasady dla kobiet w armii
Dzień wart stu lat
Sportowcy podsumowali 2025 rok
wGotowości do reakcji
Czwarta dostawa Abramsów
Razem na ratunek
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
The Darker, the Better
Borsuki jadą do wojska!
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
BWP made in Poland. Czy będzie towarem eksportowym?
Polska niesie ogromną odpowiedzialność
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
Kapral Bartnik mistrzem świata
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Nadchodzi era Borsuka
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO