moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Drogi do wolności

„Ostatnia egzekucja” w reż. Franziski Stünkel została najlepszym filmem fabularnym nagrodzonym na Festiwalu „Niepokorni Niezłomni Wyklęci”. W ciągu czterech festiwalowych dni odbyło się ponad 100 pokazów filmowych oraz blisko 250 różnych wydarzeń towarzyszących: dyskusji, spotkań, koncertów i wystaw. Do Gdyni przyjechali nie tylko twórcy filmów, lecz także ich bohaterowie.

– Ważne jest, aby festiwal łączył, a nie dzielił i żebyśmy uczyli się od siebie różnorodnych dróg do wolności – podkreślił na konferencji prasowej przed imprezą dyrektor i pomysłodawca Festiwalu NNW Arkadiusz Gołębiewski. Podczas czterech festiwalowych dni (27–30 września) publiczność miała okazję obejrzeć ponad sto filmów dokumentalnych i fabularnych nominowanych do nagród głównych. Opowiadały one o walce z totalitaryzmem oraz o ludziach niepokornych, dla których nadrzędną wartością jest wolność. Odbyły się także debaty z udziałem filmowców, historyków, opozycjonistów, spotkania ze świadkami historii i bohaterami filmów, wystawy multimedialne, koncerty i spektakle oraz promocje książek historycznych. – W tym roku naszym mottem było „Wolna Polska w wolnym świecie”. Słowa te są przesłaniem Janusza Krupskiego, że nie będzie wolnej Polski bez wolnych krajów byłego ZSRS. To jest klucz, według którego dobieraliśmy filmy i tematy tegorocznego festiwalu, aby były one też zrozumiałe dla pokolenia urodzonego po 1989 roku – mówi Arkadiusz Gołębiewski.

Gdyński festiwal to wydarzenie o zasięgu międzynarodowym, na które przyjeżdżają również twórcy z odległych krajów, m.in. z Tajwanu, Korei Południowej czy Japonii. Startujące w konkursach filmy ocenia jury złożone z filmowców i ekspertów z całego świata. Jednym z jurorów był w tym roku japoński reżyser Ken Takahashi, który także podkreślał, że aby dotrzeć do młodych widzów, trzeba opowiadać najnowszą historię w ciekawy sposób.

Trzy konkursy

15. Festiwal NNW rozpoczął się od pokazu filmu „Raport Pileckiego”. Reżyser Krzysztof Łukaszewicz opowiada w nim o rotmistrzu Witoldzie Pileckim z perspektywy jego ostatnich współpracowników w latach 1945–1948.

W kolejnych dniach filmy były pokazywane w trzech konkursach: obrazów fabularnych, dokumentów międzynarodowych oraz dokumentów polskich. O festiwalową statuetkę w konkursie międzynarodowych filmów fabularnych rywalizowało 14 produkcji. Jak mówił amerykański reżyser John Grooters, przewodniczący jury w tym konkursie, były to mocne filmy o wysokim poziomie artystycznym. Zwrócił uwagę, że choć opowiadają one różne historie i pochodzą z wielu krajów świata, łączy je jeden motyw – droga do wolności.

Za najlepszy obraz jury uznało niemiecki film „Ostatnia egzekucja” w reżyserii Franziski Stünkel. To opowieść o Franzu Walterze, agencie wywiadu NRD, wysłanym do Niemiec. Jego kłopoty zaczynają się, gdy coraz bardziej krytycznie ocenia system i zostaje oskarżony o szpiegostwo.

W międzynarodowym konkursie filmów dokumentalnych zwyciężył „Motherland” („Matczyzna”) w reżyserii Alexandra Mihalkovicha. Jego bohaterką jest kobieta, której syn został znaleziony martwy podczas służby wojskowej. Matka nie wierzy w samobójczą śmierć Saszy i próbuje zdemaskować brutalne zjawisko „fali” („dedowszcziny”) oraz rzucić światło na kulturę przemocy i nadużyć w białoruskiej armii.

Najstarszym festiwalowym trofeum jest Złoty Opornik, główna nagroda w konkursie dokumentów polskich. Przewodniczący jury w tej kategorii – reżyser i scenarzysta Paweł Woldan – przyznał, że łatwiej byłoby mu zrobić film, niż wybrać któryś ze startujących w konkursie, gdyż wszystkie zasługiwały na statuetkę. Ostatecznie trafiła ona do reżysera Michała Torza za dokument „Stanisław Helski. Dlatego”. Pokazuje on dramat rolnika, jednego z liderów Solidarności Chłopskiej w latach osiemdziesiątych, którego komunistyczne represje doprowadziły do ruiny finansowej. Helski nie znalazł sprawiedliwości także po upadku komunizmu. W 1994 roku zaatakował kamieniem Wojciecha Jaruzelskiego, który we Wrocławiu podpisywał swoją książkę o stanie wojennym.

Nagrodę główną za reportaż radiowy zdobyło słuchowisko „Za prawdę o Katyniu odebrano mu wszystko” Macieja Jastrzębskiego. Autor przedstawia w nim losy pisarza Ferdynanda Goetla, który poświęcił karierę i rodzinę, aby głosić prawdę o zbrodni katyńskiej.

W konkursie wideoklipów najlepszy okazał się teledysk do utworu Wojtka Sokoła „Miłość istnieje zawsze” w reżyserii Tadeusza Śliwy. Inspiracją było zdjęcie ze ślubu powstańców, którzy przeżyli razem 75 lat.

Oprócz nagród głównych w każdej kategorii jury przyznało także wyróżnienia.

Nagrody specjalne

Specjalną Nagrodę Europejskiej Platformy Pamięci i Sumienia oraz Nagrodę Dyrektora Festiwalu Filmowego „Niepokorni Niezłomni Wyklęci” za artystyczne przekładanie historii na język filmu otrzymała produkcja „Godspeed, Los Polacos” w reżyserii Adama Nawrota. Jest to opowieść o pięciu studentach, którzy po spływie najgłębszym kanionem świata Colca (Peru) walczą o demokrację w krajach bloku wschodniego.

Nagroda Prezesa TVP oraz Nagroda im. Janusza Krupskiego trafiła do Jacka Papisa za film „Tadeusz Romer – misja niemożliwa”. Opowiada on historię bohatera, skupiając się głównie na okresie II wojny światowej – ukazuje Romera jako ambasadora RP w ZSRS, a potem w Tokio, oraz ministra spraw zagranicznych rządu na uchodźstwie.

Zgodnie z festiwalową tradycją przyznano też nagrody honorowe dla polskich i zagranicznych opozycjonistów walczących o wolność. W piętnastoletniej historii Festiwalu Sygnetami Niepodległości i Drzwiami do Wolności, pośmiertnie i za życia, uhonorowano ponad 1500 osób.

Patronat honorowy nad 15. Międzynarodowym Festiwalem Filmowym NNW objął Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Andrzej Duda. Organizatorami festiwalu byli Stowarzyszenie Scena Kultury i Miasto Gdynia.

Małgorzata Schwarzgruber

autor zdjęć: festiwalnnw.pl

dodaj komentarz

komentarze


Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
W wojsku orientują się najlepiej
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
Maratońskie święto w Warszawie
Polskie „Tygrysy” nagrodzone w Portugalii
Dziki na Legwanach
Speczespół wybierze „Orkę”
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
W obronie gazoportu
Abolicja dla ochotników
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Okiełznać Borsuka
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Drony w natarciu
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Rekompensaty na nowych zasadach
Wyzwaniem – czas
Para ratowników i pies w kopalni złota
Historia jest po to, by z niej czerpać
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Europa ma być zdolna do obrony
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Kopuła nad bewupem
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Norwegowie zaczynają szkolenia Ukraińców w Polsce
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
Rozwijanie śmigłowcowych zdolności
Kircholm 1605
Terytorialsi dłużej będą wspierać Straż Graniczną
Strategiczna inwestycja w Bumarze-Łabędy
Wkrótce rusza pilotaż powszechnych szkoleń obronnych
Świadczenia mieszkaniowe w górę
Rój bezzałogowców nad Orzyszem
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Kraków – strategiczne centrum wojskowej medycyny
Koniec pewnej epoki
Medycyna na trudne czasy
Jednym głosem w sprawie obronności
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
„Road Runner” w Libanie
Apache i Chinook a sprawa polska
AWL zainaugurowała rok akademicki 2025/26
Baltexpo ‘25 wystartowały
Przedwczesny triumf
Jak skutecznie szkolić polskie wojsko?
Dzień Bezpieczeństwa na Baltexpo
Pływali jak morscy komandosi
W poszukiwaniu majora Serafina
Brytyjczycy na wschodniej straży
Weterani pamiętają
Koniec dzieciństwa
Owad z drukarki
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Polski „Wiking” dla Danii
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
Terytorialsi ćwiczyli taktykę i walkę z pożarem
Nowe horyzonty medyków
Wojsko podzieli się Merkurym 2.0
Zjednoczyć wysiłek w przeciwdziałaniu presji migracyjnej
Czarna taktyka terytorialsów
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Lubuscy pancerniacy sforsują Odrę
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
F-35 z Norwegii znowu w Polsce

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO