moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Tymczasowy most na „nadbużance”

To doskonała wiadomość dla mieszkańców nadbużańskich gmin. Zniszczona w wyniku majowych ulew droga między Hanną a Sławatyczami w województwie lubelskim, w miejscowości Kuzawka będzie niebawem przejezdna. Wszystko za sprawą saperów, którzy budują tam tymczasowy most.

Choć droga wojewódzka nr 816 przebiega w niewielkiej odległości i wzdłuż Bugu, to nie graniczna rzeka spowodowała jej zniszczenie. Wszystko przez majowe ulewne deszcze. W ciągu kilku godzin intensywne opady doprowadziły do powstania ogromnej wyrwy w jezdni. Od dwóch miesięcy w okolicach wsi Kuzawka obowiązuje objazd, a cały ruch skierowany został przez drogi powiatowe i… pole jednego z rolników. – Z powodu zniszczeń przynajmniej jedna trzecia ruchu turystycznego w gminie Sławatycze, gdzie turyści podróżują pomiędzy sanktuariami, zniknęła. Poza tym, to bardzo ważna droga łącząca aż cztery przejścia graniczne, dlatego przywrócenie komunikacji w tym miejscu jest priorytetem – mówi Arkadiusz Misztal, wójt gminy Sławatycze.

Niebawem wszystko wróci do normy, bo z pomocą ruszyło wojsko. W miejscu zapadliska powstaje tymczasowy most. Budują go żołnierze z Dęblina. – Zarekomendowaliśmy wykorzystanie wojskowego mostu składanego i taki też w tym miejscu niebawem powstanie – tłumaczy gen. bryg. Marek Wawrzyniak, szef Zarządu Inżynierii Wojskowej Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych. Most tymczasowy budują żołnierze z 1 Batalionu Drogowo-Mostowego z Dęblina. Rozpiętość przeprawy to około 37 m. – Montujemy most DMS 65. To przeprawa, którą wykonujemy często, właśnie w ramach akcji reagowania kryzysowego. Sprawdza się wszędzie tam, gdzie powstały jakiekolwiek uszczerbki w drogach lub jako tymczasowa przeprawa na czas remontu innych mostów – tłumaczy ppłk Jacek Zaniewski, dowódca 1 Batalionu Drogowo-Mostowego. – W to konkretne przedsięwzięcie zaangażowanych jest od czterech do sześciu jednostek sprzętu, zależnie od etapu budowy, ale raptem tylko piętnastu żołnierzy – przyznaje ppłk Zaniewski.

Most powstanie w ciąg najbliższych dni, zwłaszcza że saperzy mogą pracować 24 godziny na dobę, w dzień i po zmroku. – Takie działanie to pomoc miejscowej ludności, a dla nas okazja do szkolenia nowo wcielonych żołnierzy dobrowolnej zasadniczej służby wojskowej i tych, którzy nie mieli jeszcze okazji uczestniczyć w tego typu przedsięwzięciach – podkreśla dowódca batalionu. Z kolei gen. Wawrzyniak zaznacza, że takie działania wpisują się w misję wojsk inżynieryjnych. – Naszym podstawowym zadaniem w czasie pokoju jest wsparcie społeczeństwa, szczególnie podczas sytuacji kryzysowych. Tak też jest tutaj. Dlatego zrobimy wszystko, by jak najszybciej zapewnić komunikację na tej ważnej drodze – zaznacza szef Zarządu Inżynierii Wojskowej DGRSZ.

Tymczasowy most zapewni sprawną komunikację na uszkodzonej drodze. – Jedynym utrudnieniem będzie ruch wahadłowy. Żadnych innych ograniczeń nie przewidujemy – zapewnia Paweł Szumera, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Lublinie. Władze województwa podkreślają, że docelowo w tym miejscu powstanie most stały. – To jedyne rozwiązanie, które zapewni w przyszłości drożność tej drogi. Odbudowa przepustu, który został uszkodzony, byłaby ryzykowna, bo sytuacja mogłaby się powtórzyć, dlatego postanowiliśmy wybudować tu docelowo stałą przeprawę – mówi Zdzisław Szwed, członek zarządu województwa lubelskiego. – Niestety, budowa takiego mostu, uzyskanie wszystkich pozwoleń i zgromadzenie niezbędnej dokumentacji to długotrwały proces. Dlatego marszałek województwa lubelskiego wystąpił do wojska z prośbą o wsparcie. Dzięki pomocy rządu i wojska będziemy mieli tu wkrótce tymczasowy most – podkreśla Szwed. – Wojsko Polskie jest zawsze gotowe, by nieść pomoc. W ten sposób odpowiadamy na potrzeby lokalnej społeczności – napisał minister Mariusz Błaszczak w mediach społecznościowych.

Montaż mostu tymczasowego potrwa około dwóch tygodni. Władze gmin, które połączy most, szacują, że posłuży on kierowcom około półtora roku. – Trzeba pamiętać, że droga nr 816 jest bardzo ważna strategicznie. Prowadzi wzdłuż granicy z dwoma państwami i to też sprawa bezpieczeństwa naszego państwa. Dla mnie, jako wójta, najważniejsze jest jednak dobro mieszkańców i w ich imieniu bardzo dziękuję, że Wojsko Polskie wraz z władzami województwa pochyliło się nad naszym problemem – zaznacza Arkadiusz Misztal, wójt gminy Sławatycze.

Piotr Raszewski

autor zdjęć: MON

dodaj komentarz

komentarze


Orientuj się bez GPS-u
Młodzi i bezzałogowce
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Więcej pieniędzy na strzelnice w powiecie
Pływali jak morscy komandosi
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Medycy na start
„Droga do GROM-u”
„Czerwone berety” na kursie dowódców i SERE
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
Kawaleria w szkole
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Kircholm 1605
W wojsku orientują się najlepiej
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Mity i manipulacje
Czarnomorski szlif minerów
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Człowiek jest najważniejszy
Więcej szpitali przyjaznych wojsku
Wojny na rzut kostką
Dywersanci atakują
Miliardy na inwestycje dla PGZ-etu
Koniec dzieciństwa
Medicine for Hard Times
Abolicja dla ochotników
Speczespół wybierze „Orkę”
Polski „Wiking” dla Danii
Deterrence in Polish
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
W poszukiwaniu majora Serafina
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
Korpus bezzałogowców i nowe specjalności w armii
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
„Road Runner” w Libanie
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Kosmiczny Perun
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Polskie Bayraktary nad Turcją
Transbałtycka współpraca
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Koniec pewnej epoki
WOT na Szlaku Ratunkowym
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Brytyjczycy na wschodniej straży
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Priorytetowe zaangażowanie
Maratońskie święto w Warszawie
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Kolejne „Husarze” w powietrzu
Terytorialsi w akcji
Zawiszacy na Litwie
Wojskowi rekruterzy zawsze na posterunku
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Pasja i fart
Jelcz się wzmacnia
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
DragonFly czeka na wojsko

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO