moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

MayFly dostarczone

Ważą zaledwie 1,6 kg i będą jednymi z najmniejszych dronów, jakimi dysponują Siły Zbrojne RP. Firma Asseco poinformowała kilka dni temu, że wywiązała się z podpisanego dwa lata temu kontraktu i dostarczyła wojsku sześć zestawów dronów klasy mikro MayFly. Z zestawów zawierających po cztery aparaty latające będą korzystać najprawdopodobniej żołnierze wojsk specjalnych.

MayFly to drony klasy mikro, do których zalicza się konstrukcje o wadze nieprzekraczającej 2–3 kg (według różnych typów klasyfikacji). Bez śmigieł (wirników), których każde z urządzeń ma po cztery, bezzałogowce mają około 35 cm szerokości i 35 cm długości. Ważące blisko 1,6 kg MayFly są w stanie spędzić w powietrzu około pół godziny i osiągają maksymalną wysokość 2 tys. m n.p.m. Od operatora mogą się oddalić maksymalnie o 2 km w terenie otwartym i do 300 m w terenie zurbanizowanym.

Kilka dni temu firma Asseco Poland poinformowała, że dostarczyła Wojsku Polskiemu sześć zestawów MayFly. Kontrakt w tej sprawie, o wartości 4,6 mln zł, został podpisany dwa lata temu, w październiku 2020 roku. Przedstawiciele Asseco podkreślają, że drony MayFly zostały opracowane i wyprodukowane w Polsce.

– Oznacza to, że mamy pełną kontrolę nad bezpieczeństwem zarówno sprzętu, jak i oprogramowania – podkreśla Tomasz Mosiej, lider zespołu zajmującego się platformami bezzałogowymi w Asseco. Jak dodaje, inżynierom pracującym nad MayFly nie było łatwo podołać wymaganiom wojska. – Krytyczne było spełnienie rygorystycznych norm wojskowych. Poradziliśmy sobie z tym wyzwaniem, chociaż wymagało to wielu miesięcy prac badawczych i testów – mówi Mosiej.

W ocenie producenta MayFly wyróżnia nie tylko autorski system łączności, który ma być odporny na zakłócenia ze strony systemów walki radioelektronicznej oraz systemów antydronowych przeciwnika, lecz także krótki czas niezbędny do przygotowania dronów do wykonywania zadań.

– Sprzęt jest gotowy do użycia w zaledwie kilka minut. Drony MayFly doskonale sprawdzą się podczas prowadzenia bliskiej obserwacji, kiedy trzeba podejmować szybkie decyzje, np. czy jest na tyle bezpiecznie, aby jednostka specjalna weszła do danego budynku lub pomieszczenia – wyjaśnia Tomasz Mosiej.

Z dronów MayFly będą korzystać najprawdopodobniej wojska specjalne.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Asseco Poland

dodaj komentarz

komentarze

~Janusz
1668949560
Takich dronów powinny być grube setki
77-2C-81-F7

Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Debiut polskich Patriotów
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Z najlepszymi na planszy
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Brytyjczycy żegnają Malbork
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Rekompensaty na nowych zasadach
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
17 września 1939. Nigdy więcej
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Wielkie zbrojenia za Odrą
Orlik na Alfę
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Cios w plecy
„Road Runner” w Libanie
Młody narybek AWL-u na szkoleniu
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Zwycięska batalia o stolicę
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Kurs dla najlepszych w SERE
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Święto Wojsk Lądowych
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
W poszukiwaniu majora Serafina
Brytyjczycy na wschodniej straży
Hekatomba na Woli
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Dwie agresje, dwie okupacje
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Pożegnanie z Columbią
Czołgiści w ogniu
Krok ku niezależności
Największy transport Abramsów w tym roku
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Człowiek w pętli
Black Hawki nad Warszawą
NATO – jesteśmy z Polską
Husarz z polskim instruktorem

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO