moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

MayFly dostarczone

Ważą zaledwie 1,6 kg i będą jednymi z najmniejszych dronów, jakimi dysponują Siły Zbrojne RP. Firma Asseco poinformowała kilka dni temu, że wywiązała się z podpisanego dwa lata temu kontraktu i dostarczyła wojsku sześć zestawów dronów klasy mikro MayFly. Z zestawów zawierających po cztery aparaty latające będą korzystać najprawdopodobniej żołnierze wojsk specjalnych.

MayFly to drony klasy mikro, do których zalicza się konstrukcje o wadze nieprzekraczającej 2–3 kg (według różnych typów klasyfikacji). Bez śmigieł (wirników), których każde z urządzeń ma po cztery, bezzałogowce mają około 35 cm szerokości i 35 cm długości. Ważące blisko 1,6 kg MayFly są w stanie spędzić w powietrzu około pół godziny i osiągają maksymalną wysokość 2 tys. m n.p.m. Od operatora mogą się oddalić maksymalnie o 2 km w terenie otwartym i do 300 m w terenie zurbanizowanym.

Kilka dni temu firma Asseco Poland poinformowała, że dostarczyła Wojsku Polskiemu sześć zestawów MayFly. Kontrakt w tej sprawie, o wartości 4,6 mln zł, został podpisany dwa lata temu, w październiku 2020 roku. Przedstawiciele Asseco podkreślają, że drony MayFly zostały opracowane i wyprodukowane w Polsce.

– Oznacza to, że mamy pełną kontrolę nad bezpieczeństwem zarówno sprzętu, jak i oprogramowania – podkreśla Tomasz Mosiej, lider zespołu zajmującego się platformami bezzałogowymi w Asseco. Jak dodaje, inżynierom pracującym nad MayFly nie było łatwo podołać wymaganiom wojska. – Krytyczne było spełnienie rygorystycznych norm wojskowych. Poradziliśmy sobie z tym wyzwaniem, chociaż wymagało to wielu miesięcy prac badawczych i testów – mówi Mosiej.

W ocenie producenta MayFly wyróżnia nie tylko autorski system łączności, który ma być odporny na zakłócenia ze strony systemów walki radioelektronicznej oraz systemów antydronowych przeciwnika, lecz także krótki czas niezbędny do przygotowania dronów do wykonywania zadań.

– Sprzęt jest gotowy do użycia w zaledwie kilka minut. Drony MayFly doskonale sprawdzą się podczas prowadzenia bliskiej obserwacji, kiedy trzeba podejmować szybkie decyzje, np. czy jest na tyle bezpiecznie, aby jednostka specjalna weszła do danego budynku lub pomieszczenia – wyjaśnia Tomasz Mosiej.

Z dronów MayFly będą korzystać najprawdopodobniej wojska specjalne.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Asseco Poland

dodaj komentarz

komentarze

~Janusz
1668949560
Takich dronów powinny być grube setki
77-2C-81-F7

Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
Bezzałogowy nurek
Bojowe Rosomaki dla podhalańczyków
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Militarne Schengen
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Sukces Polaka w biegu z marines
Pilica w linii
Udany start Peruna
Orka po szwedzku
Komplet medali wojskowych na ringu
Warto być wGotowości
W krainie Świętego Mikołaja
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Nowe zasady dla kobiet w armii
„Horyzont” przeciw dywersji
Akademia Górniczo-Hutnicza w szeregach Cyber Legionu
Dzień wart stu lat
Razem na ratunek
Niebo pod osłoną
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Debiut #wGotowości, czyli szlaki przetarte
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Brytyjczycy na wschodniej straży
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
Plan na WAM
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Wojskowy bus do szczęścia
Elementy Wisły testowane w USA
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Pancerniacy jadą na misję
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Mundurowi z benefitami
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Buzdygan dowódcy Żelaznej Dywizji wraca do gry
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Ogień z Leopardów na Łotwie
Obywatele chcą być #wGotowości
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Początek „Ratownika”
Marynarze podjęli wyzwanie
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Krajowa produkcja amunicji
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Cywile zaskoczyli żołnierzy
Gdy ucichnie artyleria
Wojsko na Horyzoncie
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Okręt skrojony na Bałtyk
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
The Darker, the Better
Kapral Bartnik mistrzem świata
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Polski „Wiking” dla Danii
Pewna inwestycja w niepewnych czasach

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO