moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

MayFly dostarczone

Ważą zaledwie 1,6 kg i będą jednymi z najmniejszych dronów, jakimi dysponują Siły Zbrojne RP. Firma Asseco poinformowała kilka dni temu, że wywiązała się z podpisanego dwa lata temu kontraktu i dostarczyła wojsku sześć zestawów dronów klasy mikro MayFly. Z zestawów zawierających po cztery aparaty latające będą korzystać najprawdopodobniej żołnierze wojsk specjalnych.

MayFly to drony klasy mikro, do których zalicza się konstrukcje o wadze nieprzekraczającej 2–3 kg (według różnych typów klasyfikacji). Bez śmigieł (wirników), których każde z urządzeń ma po cztery, bezzałogowce mają około 35 cm szerokości i 35 cm długości. Ważące blisko 1,6 kg MayFly są w stanie spędzić w powietrzu około pół godziny i osiągają maksymalną wysokość 2 tys. m n.p.m. Od operatora mogą się oddalić maksymalnie o 2 km w terenie otwartym i do 300 m w terenie zurbanizowanym.

Kilka dni temu firma Asseco Poland poinformowała, że dostarczyła Wojsku Polskiemu sześć zestawów MayFly. Kontrakt w tej sprawie, o wartości 4,6 mln zł, został podpisany dwa lata temu, w październiku 2020 roku. Przedstawiciele Asseco podkreślają, że drony MayFly zostały opracowane i wyprodukowane w Polsce.

– Oznacza to, że mamy pełną kontrolę nad bezpieczeństwem zarówno sprzętu, jak i oprogramowania – podkreśla Tomasz Mosiej, lider zespołu zajmującego się platformami bezzałogowymi w Asseco. Jak dodaje, inżynierom pracującym nad MayFly nie było łatwo podołać wymaganiom wojska. – Krytyczne było spełnienie rygorystycznych norm wojskowych. Poradziliśmy sobie z tym wyzwaniem, chociaż wymagało to wielu miesięcy prac badawczych i testów – mówi Mosiej.

W ocenie producenta MayFly wyróżnia nie tylko autorski system łączności, który ma być odporny na zakłócenia ze strony systemów walki radioelektronicznej oraz systemów antydronowych przeciwnika, lecz także krótki czas niezbędny do przygotowania dronów do wykonywania zadań.

– Sprzęt jest gotowy do użycia w zaledwie kilka minut. Drony MayFly doskonale sprawdzą się podczas prowadzenia bliskiej obserwacji, kiedy trzeba podejmować szybkie decyzje, np. czy jest na tyle bezpiecznie, aby jednostka specjalna weszła do danego budynku lub pomieszczenia – wyjaśnia Tomasz Mosiej.

Z dronów MayFly będą korzystać najprawdopodobniej wojska specjalne.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Asseco Poland

dodaj komentarz

komentarze

~Janusz
1668949560
Takich dronów powinny być grube setki
77-2C-81-F7

Podróż w ciemność
 
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
Pionierski dron
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
Święto sportów walki w Warendorfie
Bałtyk – wciąż bezpieczny czy już nie?
Ratownik w akcji
Ewakuacja Polaków z Izraela
Specjalsi pod nowym dowództwem
K2. Azjatycka pantera
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Kajakami po medale
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Rakiety dla polskich FA-50
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
GROM’s DNA
NATO przechodzi do działania
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Dzień, który zmienił bieg wojny
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Gen. Szkutnik o planach 18 Dywizji
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Wypadek Rosomaka
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Podejrzane manewry na Bałtyku
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Wyższe stawki dla niezawodowych
Marynarka świętuje i zaprasza na okręty
Świat F-35
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Policjanci w koszarach WOT
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Wybierz Wydarzenie Historyczne Roku
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
The Power of Infrastructure
Inwestycja w żołnierzy
Flyer, zdobywca przestworzy
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Śmierć gorsza niż wszystkie
Strażnicy polskiego nieba
Polacy bezkonkurencyjni w górskich zmaganiach we Włoszech
Planowano zamach na Zełenskiego
Na Dolnym Śląsku „Wakacje z WOT” coraz popularniejsze
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Więcej na obronność, silniejsze NATO
Nowa dostawa Homarów-K

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO