moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

MayFly dostarczone

Ważą zaledwie 1,6 kg i będą jednymi z najmniejszych dronów, jakimi dysponują Siły Zbrojne RP. Firma Asseco poinformowała kilka dni temu, że wywiązała się z podpisanego dwa lata temu kontraktu i dostarczyła wojsku sześć zestawów dronów klasy mikro MayFly. Z zestawów zawierających po cztery aparaty latające będą korzystać najprawdopodobniej żołnierze wojsk specjalnych.

MayFly to drony klasy mikro, do których zalicza się konstrukcje o wadze nieprzekraczającej 2–3 kg (według różnych typów klasyfikacji). Bez śmigieł (wirników), których każde z urządzeń ma po cztery, bezzałogowce mają około 35 cm szerokości i 35 cm długości. Ważące blisko 1,6 kg MayFly są w stanie spędzić w powietrzu około pół godziny i osiągają maksymalną wysokość 2 tys. m n.p.m. Od operatora mogą się oddalić maksymalnie o 2 km w terenie otwartym i do 300 m w terenie zurbanizowanym.

Kilka dni temu firma Asseco Poland poinformowała, że dostarczyła Wojsku Polskiemu sześć zestawów MayFly. Kontrakt w tej sprawie, o wartości 4,6 mln zł, został podpisany dwa lata temu, w październiku 2020 roku. Przedstawiciele Asseco podkreślają, że drony MayFly zostały opracowane i wyprodukowane w Polsce.

– Oznacza to, że mamy pełną kontrolę nad bezpieczeństwem zarówno sprzętu, jak i oprogramowania – podkreśla Tomasz Mosiej, lider zespołu zajmującego się platformami bezzałogowymi w Asseco. Jak dodaje, inżynierom pracującym nad MayFly nie było łatwo podołać wymaganiom wojska. – Krytyczne było spełnienie rygorystycznych norm wojskowych. Poradziliśmy sobie z tym wyzwaniem, chociaż wymagało to wielu miesięcy prac badawczych i testów – mówi Mosiej.

W ocenie producenta MayFly wyróżnia nie tylko autorski system łączności, który ma być odporny na zakłócenia ze strony systemów walki radioelektronicznej oraz systemów antydronowych przeciwnika, lecz także krótki czas niezbędny do przygotowania dronów do wykonywania zadań.

– Sprzęt jest gotowy do użycia w zaledwie kilka minut. Drony MayFly doskonale sprawdzą się podczas prowadzenia bliskiej obserwacji, kiedy trzeba podejmować szybkie decyzje, np. czy jest na tyle bezpiecznie, aby jednostka specjalna weszła do danego budynku lub pomieszczenia – wyjaśnia Tomasz Mosiej.

Z dronów MayFly będą korzystać najprawdopodobniej wojska specjalne.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Asseco Poland

dodaj komentarz

komentarze

~Janusz
1668949560
Takich dronów powinny być grube setki
77-2C-81-F7

Unikatowe studia trzech uczelni mundurowych
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Odpalili K9 Thunder
Panczeniści na podium w Hamar
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
Polski Rosomak dalej w produkcji
Mundurowi z benefitami
Militarne Schengen
Formoza – 50 lat morskich komandosów
The Taste of Military Service
Najdłuższa noc
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Wisła dopłynęła
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
Nie wyślemy wojsk do Ukrainy
Wojsko ma swojego satelitę!
Służba w kadrze
Aby granica była bezpieczna
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Gala Boksu na Bemowie
Gdy ucichnie artyleria
Kto zostanie Asem Sportu?
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Paczka dla bohatera już w drodze!
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Kolejne AW149 nadlatują
Dzień wart stu lat
Maksimum realizmu, zero taryfy ulgowej
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Piątka z czwartego wozu
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
Historyczna „Wisła”
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Niemieckie wsparcie z powietrza
Polska produkcja amunicji rośnie w siłę
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
Nowe zasady dla kobiet w armii
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
Dwie umowy licencyjne w programie K2 podpisane
Niebo pod osłoną
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Spotkanie liderów wschodniej flanki NATO
Nowe K9 w Węgorzewie
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Pancerniacy jadą na misję
Bokserzy walczyli o prymat w kraju
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Astronauta w Szkole Orląt
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Seryjny Heron coraz bliżej
Odnaleziono rozbitego drona w Lubelskiem
Combat 56 u terytorialsów
„Burza” nabiera kształtów
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Snowboardzistka i pływacy na medal
W hołdzie poległym
Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie
Plan na WAM
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Święto sportowców w mundurach

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO