moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Premiera poduszkowca na MSPO

Z PRC-650 korzystać będą mogły służby specjalne, pogotowie wodne, policja, straż pożarna i graniczna, a także wojsko. Sprawdzi się szczególnie zimą, na kruchym lodzie oraz na zbiornikach o niskim stanie wody. Podczas 30. edycji Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego zaprezentowano poduszkowiec Sieci Badawczej Łukasiewicz. Podpisano też umowę na jego produkcję.

Poduszkowiec PRC-650 to jeden z produktów premierowo prezentowanych podczas kieleckich targów zbrojeniowych. Jednostka nowej generacji jest w pełni polską myślą konstrukcyjną, a powstała w Instytucie Lotnictwa Sieci Badawczej Łukasiewicz. W Kielcach podczas premiery PRC-650 podpisano także umowę na jej produkcję i sprzedaż. Licencję na to otrzymała firma Farada Group, która zajmuje się m.in. projektowaniem, wytwarzaniem i wdrażaniem bezzałogowych statków powietrznych.

 

– Sieć Badawcza Łukasiewicz zrzesza 4,5 tys. naukowców, 7 tys. pracowników oraz 26 instytutów badawczych połączonych po to, by skutecznie rozwijać technologie, z których będzie mógł korzystać polski przemysł – mówił tuż przed podpisaniem kontraktu prezes tej organizacji Piotr Dardziński. – Prezentujemy dziś konkretny produkt, nie marzenia, nie plany i pomysły. To wszystko było wcześniej, ale przekuliśmy te idee w konkretny produkt. Poduszkowiec PRC-650 odpowiada na potrzeby rynkowe. Będą z niego korzystać służby specjalne oraz te, które chronią Polaków – dodał Dardziński. Podziękował przy tym inżynierom, którzy zaprojektowali i wybudowali prototyp. Umowę dotyczącą produkcji podpisali w czasie MSPO dyrektor Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa dr inż. Paweł Stężycki oraz prezes Farada Group Szymon Kupaj.


Film: Paweł Sobkowicz / ZbrojnaTV

Jak informuje SB Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa, prace nad poduszkowcem PRC trwały dwa lata. Cechą szczególną konstrukcji jest bardzo łatwy pilotaż, duża stabilność i bezpieczeństwo w czasie lotu. A to, jak przekonują inżynierowie Łukasiewicza, jest istotne zwłaszcza podczas akcji w trudnych warunkach pogodowych.

Poduszkowiec powstał z myślą o potrzebach różnych służb, m.in. policji, straży pożarnej i granicznej, pogotowia wodnego oraz wojska. Jednostka przeznaczona jest do działań ratowniczych i patrolowych na wodach śródlądowych, szczególnie zimą na kruchym lodzie oraz na zbiornikach o niskim stanie wody.

Poduszkowiec patrolowo-ratowniczy PRC-650 to zmodernizowana wersja poprzednich generacji pojazdów projektowanych w Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytucie Lotnictwa. Inżynierowie zwiększyli m.in. prędkość lotu pod wiatr. W konstrukcji zastosowano silnik morski o mocy 200 KM oraz wentylator o powiększonej średnicy do 1600 mm, napędzany przez zmodernizowaną przekładnię pasową. Fartuch typu balonowego gwarantuje stabilność poduszki powietrznej i łatwość pilotażu, a zamontowane na jego spodzie opatentowane łuski zwiększają odporność na rozdarcia. Dzięki poduszce powietrznej o dużej powierzchni ładowność poduszkowca wynosi 900 kg.

Jednostką może podróżować do dziewięciu osób, a w czasie akcji ratunkowej możliwe jest ułożenie poszkodowanego na desce ortopedycznej wzdłuż kabiny. Kokpit wyposażono zaś w system wskaźników oraz komputer pokładowy z nawigacją GPS.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Michał Niwicz, Paweł Sobkowicz, MKS

dodaj komentarz

komentarze


Defendery skompletowane
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Wielkie zbrojenia za Odrą
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Brytyjczycy na wschodniej straży
NATO – jesteśmy z Polską
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Święto Wojsk Lądowych
Największy transport Abramsów w tym roku
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
„Road Runner” w Libanie
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
17 września 1939. Nigdy więcej
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Cios w plecy
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Dwie agresje, dwie okupacje
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Husarz z polskim instruktorem
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Rekompensaty na nowych zasadach
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
W poszukiwaniu majora Serafina
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Black Hawki nad Warszawą
Czołgiści w ogniu
Zwycięska batalia o stolicę
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Trenują przed „Zapadem ‘25”
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Brytyjczycy żegnają Malbork
Z najlepszymi na planszy
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Pożegnanie z Columbią
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Hekatomba na Woli
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Kurs dla najlepszych w SERE
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Orlik na Alfę
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Debiut polskich Patriotów
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Krok ku niezależności
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO