moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Daglezje dla polskiego wojska

Wiadomo już, kto wyprodukuje dla polskich wojsk inżynieryjnych mosty pontonowe. Używane od lat sześćdziesiątych Wstęgi PP-64 zostaną zastąpione sprzętem, który dostarczy francuski koncern CNIM. Przeprawy o kryptonimie „Daglezja-P” mają trafić do Sił Zbrojnych RP do końca 2026 roku. Wartość podpisanego w tej sprawie kontraktu wynosi aż 1,5 mld zł.

– Wkrótce wojska inżynieryjne otrzymają nowe parki pontonowe, pozwalające na wykonywanie przepraw przez rzeki m.in. czołgom M1A2 SEP v.3 Abrams. Wartość podpisanej przez Agencję Uzbrojenia umowy wynosi 1,5 mld zł – poinformował kilka dni temu w mediach społecznościowych minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak.

Parki pontonowe, które w polskiej armii mają zastąpić wysłużone, użytkowane od lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku postsowieckie mosty PP-64 Wstęga, dostarczy polskiej armii francuski koncern CNIM (Constructions Industrielles de la Méditerranée) Systèmes Industriels. Jak wyjaśnił ppłk Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy Agencji Uzbrojenia, podpisana 15 czerwca 2022 roku umowa ma charakter ramowy. – Maksymalna wartość zamówienia została określona na 1,5 mld zł z terminem obowiązywania do 2026 roku. Cena jednego kompletu wynosi 115 mln zł – wyjaśniał.

W praktyce oznacza to, że polskie wojsko może zamówić maksymalnie dwanaście kompletów produkowanych przez CNIM parków pontonowych PFM (Pont Flottant Motorisé), przy czym każdy umożliwia budowę 100-metrowego mostu lub dwóch promów o nośności co najmniej MLC 70 (64 ton) dla pojazdów gąsienicowych oraz MLC 96 (88 ton) dla pojazdów kołowych.

Jeden park PFM składa się z 12 samochodów transportowo-załadowczych z przyczepami (którymi zgodnie z kontraktem będą polskie Jelcze), 8 bloków pontonowych z silnikami napędowymi oraz 4 ramp najazdowych. Ponadto w skład kompletu wchodzą specjalistyczne wyposażenie oraz narzędzia umożliwiające budowę i obsługę przeprawy.

Długie poszukiwania

Polska armia pierwszy przetarg na zakup nowych mostów pontonowych ogłosiła w grudniu 2018 roku. Niestety, we wrześniu 2019 roku został on unieważniony, ponieważ złożone w nim oferty (na siedem kompletów mostów z opcją na trzy kolejne) przekraczały środki, jakie wojsko zarezerwowało na ich zakup.

W styczniu 2020 roku Inspektorat Uzbrojenia MON ogłosił kolejny przetarg, tym razem bez deklaracji, ile kompletów mostów chcą pozyskać Siły Zbrojne RP.

Zgodnie z podpisaną 15 czerwca 2022 roku umową przeprawy o kryptonimie „Daglezja-P” mają trafić do armii do końca 2026 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. szer. Wojciech Król / CO MON

dodaj komentarz

komentarze


Bezpieczniejsza Europa
 
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Musimy być szybsi niż zagrożenie
Nowa dostawa Homarów-K
Strażnicy polskiego nieba
Flyer, zdobywca przestworzy
Pancerny kot w polskim wojsku
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Rakiety dla polskich FA-50
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Podróż w ciemność
GROM’s DNA
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Specjalsi pod nowym dowództwem
Pionierski dron
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Więcej na obronność, silniejsze NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Podejrzane manewry na Bałtyku
NATO przechodzi do działania
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
Ewakuacja Polaków z Izraela
Drukowanie dronów
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
The Power of Infrastructure
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Śmierć gorsza niż wszystkie
Świat F-35
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Inwestycja w żołnierzy
Planowano zamach na Zełenskiego
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Strategia odstraszania. Czy zadziała?
Ratownik w akcji
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
„Różycki” zwodowany
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Policjanci w koszarach WOT
Na Dolnym Śląsku „Wakacje z WOT” coraz popularniejsze
Nowe zasady fotografowania obiektów wojskowych
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Wypadek Rosomaka
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Kajakami po medale
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Święto sportów walki w Warendorfie
Wyższe stawki dla niezawodowych

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO