moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Daglezje dla polskiego wojska

Wiadomo już, kto wyprodukuje dla polskich wojsk inżynieryjnych mosty pontonowe. Używane od lat sześćdziesiątych Wstęgi PP-64 zostaną zastąpione sprzętem, który dostarczy francuski koncern CNIM. Przeprawy o kryptonimie „Daglezja-P” mają trafić do Sił Zbrojnych RP do końca 2026 roku. Wartość podpisanego w tej sprawie kontraktu wynosi aż 1,5 mld zł.

– Wkrótce wojska inżynieryjne otrzymają nowe parki pontonowe, pozwalające na wykonywanie przepraw przez rzeki m.in. czołgom M1A2 SEP v.3 Abrams. Wartość podpisanej przez Agencję Uzbrojenia umowy wynosi 1,5 mld zł – poinformował kilka dni temu w mediach społecznościowych minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak.

Parki pontonowe, które w polskiej armii mają zastąpić wysłużone, użytkowane od lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku postsowieckie mosty PP-64 Wstęga, dostarczy polskiej armii francuski koncern CNIM (Constructions Industrielles de la Méditerranée) Systèmes Industriels. Jak wyjaśnił ppłk Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy Agencji Uzbrojenia, podpisana 15 czerwca 2022 roku umowa ma charakter ramowy. – Maksymalna wartość zamówienia została określona na 1,5 mld zł z terminem obowiązywania do 2026 roku. Cena jednego kompletu wynosi 115 mln zł – wyjaśniał.

W praktyce oznacza to, że polskie wojsko może zamówić maksymalnie dwanaście kompletów produkowanych przez CNIM parków pontonowych PFM (Pont Flottant Motorisé), przy czym każdy umożliwia budowę 100-metrowego mostu lub dwóch promów o nośności co najmniej MLC 70 (64 ton) dla pojazdów gąsienicowych oraz MLC 96 (88 ton) dla pojazdów kołowych.

Jeden park PFM składa się z 12 samochodów transportowo-załadowczych z przyczepami (którymi zgodnie z kontraktem będą polskie Jelcze), 8 bloków pontonowych z silnikami napędowymi oraz 4 ramp najazdowych. Ponadto w skład kompletu wchodzą specjalistyczne wyposażenie oraz narzędzia umożliwiające budowę i obsługę przeprawy.

Długie poszukiwania

Polska armia pierwszy przetarg na zakup nowych mostów pontonowych ogłosiła w grudniu 2018 roku. Niestety, we wrześniu 2019 roku został on unieważniony, ponieważ złożone w nim oferty (na siedem kompletów mostów z opcją na trzy kolejne) przekraczały środki, jakie wojsko zarezerwowało na ich zakup.

W styczniu 2020 roku Inspektorat Uzbrojenia MON ogłosił kolejny przetarg, tym razem bez deklaracji, ile kompletów mostów chcą pozyskać Siły Zbrojne RP.

Zgodnie z podpisaną 15 czerwca 2022 roku umową przeprawy o kryptonimie „Daglezja-P” mają trafić do armii do końca 2026 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. szer. Wojciech Król / CO MON

dodaj komentarz

komentarze


Lato pod wodą
 
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Jack-S, czyli eksportowy Pirat
Zdzisław Krasnodębski – bohater bitwy o Anglię
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Sportowa rywalizacja weteranów misji
Biało-czerwona nad Wilnem
Roczny dyżur spadochroniarzy
Mark Rutte pokieruje NATO
Olimp gotowy na igrzyska!
Wodne szkolenie wielkopolskich terytorialsów
X ŚWIĘTO STRZELCA KONNEGO.
Sukces lekkoatletów CWZS-u w Paryżu
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
By żołnierze mogli służyć bezpiecznie
Powstanie polsko-koreańskie konsorcjum
Naukowcy z MIIWŚ szukają szczątków westerplatczyków
Szkolenie na miarę czasów
Śmierć przyszła po wojnie
Pancerniacy trenują cywilów
Ostatnia niedziela…
Trzy miecze, czyli międzynarodowy sprawdzian
Walka – tak, ale tylko polityczna
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Medalowe żniwa pływaków i florecistek CWZS-u
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Jak usprawnić działania służb na granicy
Oficerskie gwiazdki dla absolwentów WAT-u
Niepokonana reprezentacja Czarnej Dywizji
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Szpital u „Troski”
Prezydent Zełenski w Warszawie
Szkolenie do walk w mieście
„Oczko” wojskowych lekkoatletów
Katastrofa M-346. Nie żyje pilot Bielika
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Czujemy się tu jak w rodzinie
Spotkanie z żołnierzami przed szczytem NATO
RBN przed szczytem NATO
Pancerny sznyt
Wojskowa odprawa przed szczytem Sojuszu
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Konsultacje polsko-niemieckie w Warszawie
Unowocześnione Rosomaki dla wojska
Spadochroniarze na warcie w UE
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
Polsko-litewskie konsultacje
Oczy na Kijów
Serwis bliżej domu
Za zdrowie utracone na służbie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wsparcie MON-u dla studentów
Spędź wakacje z wojskiem!
Strzelnice dla specjalsów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO