moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Rosomak zacieśnia współpracę z Oshkoshem

Specjaliści z Rosomak S.A., firmy należącej do Polskiej Grupy Zbrojeniowej, będą serwisować wozy produkcji Oshkosh Defense. Do ich warsztatów trafią nie tylko pojazdy wykorzystywane przez Wojsko Polskie, ale także te z innych sojuszniczych armii, operujących na wschodniej flance NATO. Umowę w tej sprawie podpisano w piątek.

Amerykańska spółka Oshkosh Defense to jeden z czołowych producentów wojskowych samochodów w Stanach Zjednoczonych. Opracowany przez nią opancerzony pojazd terenowy M-ATV (MRAP All-Terrain Vehicle) ma w najbliższych latach zastąpić w służbie wysłużone HMMWV i stać się podstawowym autem amerykańskich sił zbrojnych. Pentagon zamówił ich ponad pięć tysięcy. Wejście na rynek średniej wielkości pojazdów było dla Oshkosh Defense wyzwaniem, gdyż firma ta swoją pozycję zbudowała przede wszystkim w segmencie ciężarówek. Kilka typów takich pojazdów dostarcza do US Army, US Marine Corps oraz US Air Force. Osadzone są na nich m.in. zestawy przeciwlotnicze i przeciwrakietowe Patriot czy wieloprowadnicowe wyrzutnie rakietowe HIMARS.

 

Od sześciu lat z pojazdów M-ATV korzystają polscy komandosi. W 2015 roku rząd USA przekazał Polsce nieodpłatnie – w ramach amerykańskiego programu EDA (Excess Defense Articles) – 45 wozów używanych przez amerykańskie jednostki stacjonujące w Afganistanie. Pojazdy przeznaczone zostały do wycofania z eksploatacji w związku ze zmianą charakteru natowskiej misji w tym kraju.

Początkowo serwisem „polskich” M-ATV (w wersji M1240A1) zajmował się Oshkosh Defense. Od 2018 roku zaczęła go wspierać należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej spółka Rosomak S.A., która w 2019 roku została autoryzowanym „Preferowanym Dostawcą Usług Oshkosh Defense”, przejmując większą część prac serwisowo-naprawczych.

Teraz polska i amerykańska spółka znacząco rozszerzają swoją współpracę. W piątek Rosomak S.A. i Oshkosh Defense podpisały porozumienie, na mocy którego specjaliści z Rosomaka będą zajmowali się naprawami i serwisem pojazdów Oshkosha nie tylko używanymi przez naszą armię, ale także przez inne siły zbrojne, w tym amerykańskie, stacjonujące w tej części Europy.

– Oshkosh Defense jest zaangażowany w Polsce i jesteśmy dumni, że współpracujemy z Rosomakiem, aby nadal wspierać gotowość operacyjną pojazdów M-ATV polskich wojsk specjalnych, a także wspierać możliwe przyszłe programy dla taktycznych pojazdów kołowych w regionie, włączając w to sprzęt armii amerykańskiej w Polsce – mówi John Lazar, wiceprezes i generalny manager International Programs w Oshkosh Defense.

– Podpisanie porozumienia z naszym amerykańskim partnerem, firmą Oshkosh Defense, pozwala nam poszerzyć kompetencje oraz portfolio usług serwisowych, również skierowanych dla wojsk Stanów Zjednoczonych. Dotychczasowa owocna współpraca oraz fakt zakwalifikowania Rosomak S.A. jako dostawcy usług serwisowych dla NATO Support and Procurement Organisation pokazały, że gwarantujemy najwyższą jakość usług nie tylko dla Sił Zbrojnych RP, ale również dla wojsk sojuszniczych w regionie – podkreśla Bartłomiej Smoczyński, prezes Rosomak S.A.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze

~asd
1622388060
Coś czuję, że zbliża się kolejny OŻeszKoszt.
6D-FB-56-D1
~SirAdi
1622213940
HMMWV są wymieniane na 8-tonowe L-ATV (też produkcji Oshkosh), nie na 12-tonowe M-ATV.
74-A7-A5-63

W poszukiwaniu majora Serafina
Czołgiści w ogniu
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Hekatomba na Woli
17 września 1939. Nigdy więcej
Husarz z polskim instruktorem
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Brytyjczycy żegnają Malbork
Dwie agresje, dwie okupacje
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Młody narybek AWL-u na szkoleniu
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Rekompensaty na nowych zasadach
Człowiek w pętli
Brytyjczycy na wschodniej straży
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Żandarmeria skontroluje także cywilów
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
„Road Runner” w Libanie
Kurs dla najlepszych w SERE
Święto Wojsk Lądowych
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Orlik na Alfę
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Apache’e nad Inowrocławiem
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Największy transport Abramsów w tym roku
Cios w plecy
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
Pożegnanie z Columbią
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Miliardy na budowę schronów
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Zwycięska batalia o stolicę
WOT sprawdzał się w Nowej Dębie
Z najlepszymi na planszy
NATO – jesteśmy z Polską
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Debiut polskich Patriotów
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Wielkie zbrojenia za Odrą
Krok ku niezależności
Eurokorpus pod hiszpańskim dowództwem
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Black Hawki nad Warszawą
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO