moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Rosomak zacieśnia współpracę z Oshkoshem

Specjaliści z Rosomak S.A., firmy należącej do Polskiej Grupy Zbrojeniowej, będą serwisować wozy produkcji Oshkosh Defense. Do ich warsztatów trafią nie tylko pojazdy wykorzystywane przez Wojsko Polskie, ale także te z innych sojuszniczych armii, operujących na wschodniej flance NATO. Umowę w tej sprawie podpisano w piątek.

Amerykańska spółka Oshkosh Defense to jeden z czołowych producentów wojskowych samochodów w Stanach Zjednoczonych. Opracowany przez nią opancerzony pojazd terenowy M-ATV (MRAP All-Terrain Vehicle) ma w najbliższych latach zastąpić w służbie wysłużone HMMWV i stać się podstawowym autem amerykańskich sił zbrojnych. Pentagon zamówił ich ponad pięć tysięcy. Wejście na rynek średniej wielkości pojazdów było dla Oshkosh Defense wyzwaniem, gdyż firma ta swoją pozycję zbudowała przede wszystkim w segmencie ciężarówek. Kilka typów takich pojazdów dostarcza do US Army, US Marine Corps oraz US Air Force. Osadzone są na nich m.in. zestawy przeciwlotnicze i przeciwrakietowe Patriot czy wieloprowadnicowe wyrzutnie rakietowe HIMARS.

 

Od sześciu lat z pojazdów M-ATV korzystają polscy komandosi. W 2015 roku rząd USA przekazał Polsce nieodpłatnie – w ramach amerykańskiego programu EDA (Excess Defense Articles) – 45 wozów używanych przez amerykańskie jednostki stacjonujące w Afganistanie. Pojazdy przeznaczone zostały do wycofania z eksploatacji w związku ze zmianą charakteru natowskiej misji w tym kraju.

Początkowo serwisem „polskich” M-ATV (w wersji M1240A1) zajmował się Oshkosh Defense. Od 2018 roku zaczęła go wspierać należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej spółka Rosomak S.A., która w 2019 roku została autoryzowanym „Preferowanym Dostawcą Usług Oshkosh Defense”, przejmując większą część prac serwisowo-naprawczych.

Teraz polska i amerykańska spółka znacząco rozszerzają swoją współpracę. W piątek Rosomak S.A. i Oshkosh Defense podpisały porozumienie, na mocy którego specjaliści z Rosomaka będą zajmowali się naprawami i serwisem pojazdów Oshkosha nie tylko używanymi przez naszą armię, ale także przez inne siły zbrojne, w tym amerykańskie, stacjonujące w tej części Europy.

– Oshkosh Defense jest zaangażowany w Polsce i jesteśmy dumni, że współpracujemy z Rosomakiem, aby nadal wspierać gotowość operacyjną pojazdów M-ATV polskich wojsk specjalnych, a także wspierać możliwe przyszłe programy dla taktycznych pojazdów kołowych w regionie, włączając w to sprzęt armii amerykańskiej w Polsce – mówi John Lazar, wiceprezes i generalny manager International Programs w Oshkosh Defense.

– Podpisanie porozumienia z naszym amerykańskim partnerem, firmą Oshkosh Defense, pozwala nam poszerzyć kompetencje oraz portfolio usług serwisowych, również skierowanych dla wojsk Stanów Zjednoczonych. Dotychczasowa owocna współpraca oraz fakt zakwalifikowania Rosomak S.A. jako dostawcy usług serwisowych dla NATO Support and Procurement Organisation pokazały, że gwarantujemy najwyższą jakość usług nie tylko dla Sił Zbrojnych RP, ale również dla wojsk sojuszniczych w regionie – podkreśla Bartłomiej Smoczyński, prezes Rosomak S.A.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze

~asd
1622388060
Coś czuję, że zbliża się kolejny OŻeszKoszt.
6D-FB-56-D1
~SirAdi
1622213940
HMMWV są wymieniane na 8-tonowe L-ATV (też produkcji Oshkosh), nie na 12-tonowe M-ATV.
74-A7-A5-63

Kircholm 1605
Koniec dzieciństwa
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Zasiać strach w szeregach wroga
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Niespokojny poranek pilotów
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Męska sprawa: profilaktyka
„Road Runner” w Libanie
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Szansa na nowe życie
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Sukces Polaka w biegu z marines
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Odznaczenia za wzorową służbę
Mity i manipulacje
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Polski „Wiking” dla Danii
Pomnik nieznanych bohaterów
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Marynarze mają nowe motorówki
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Sportowcy na poligonie
Standardy NATO w Siedlcach
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Kolejny kontrakt Dezametu
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Abolicja dla ochotników
Rusza program „wGotowości”
Wellington „Zosia” znad Bremy
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Brytyjczycy na wschodniej straży
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Mundurowi z benefitami
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Nowe zasady dla kobiet w armii
Kaman – domknięcie historii
Nie daj się zhakować
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Starcie pancerniaków
Inwestycja w bezpieczeństwo
Marynarze podjęli wyzwanie
Pięściarska uczta w Suwałkach
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO