moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Szkolenie przyszłych pilotów będzie bezpieczniejsze

Symulator, który otrzymała Lotnicza Akademia Wojskowa, służy do przygotowania podchorążych i studentów cywilnych do wykonywania lotów bez widoczności horyzontu, czyli według wskazań przyrządów nawigacyjnych. Przyszli piloci przećwiczą w nim różnego rodzaju misje powietrzne podczas zachmurzenia, silnego deszczu i wiatru oraz w sytuacji, gdy dojdzie do awarii silnika lub turbulencji.

ALSIM AL4X-5 – najnowszy nabytek Lotniczej Akademii Wojskowej – to symulator lotu lekkich samolotów jednosilnikowych Diamond DA-40 i dwusilnikowych DA-42. Urządzenie wyprodukowane przez francuską spółkę ALSIM pozwoli na szkolenie przyszłych pilotów samolotów odrzutowych i transportowych.

Symulator ma dwa moduły, co oznacza, że mogą się na nim szkolić piloci jednosilnikowego Diamonda DA-40, a po przekonfigurowaniu kokpitu (co zajmuje zaledwie 10 minut) także piloci dwusilnikowego DA-42. – Symulator AL4X-5 przede wszystkim przygotuje studentów do lotów IFR, czyli bez widoczności horyzontu, np. w chmurach lub ponad nimi. W takiej sytuacji pilot polega na wskazaniach przyrządów nawigacyjnych – wyjaśnia Przemysław Górecki, szef instruktorów szkolenia teoretycznego LAW-u. – Oczywiście symulator nigdy nie odzwierciedli rzeczywistego lotu, ale przynajmniej zaznajomi uczniów ze specyfiką lotu bez widoczności horyzontu. To nie jest proste zadanie, bo bez naturalnego punktu odniesienia, jakim jest horyzont, nasz błędnik szaleje i możemy stracić orientację przestrzenną, co finalnie może doprowadzić nawet do katastrofy – przyznaje Górecki.

Instruktor wyjaśnia, że podchorążowie i studenci w bezpiecznych – symulatorowych – warunkach nauczą się korzystać z przyrządów nawigacyjnych i odpowiednio rozkładać uwagę na poszczególne wskaźniki, przyciski, manipulatory. Symulator oswoi ich także z obowiązkiem prowadzenia komunikacji lotniczej w języku angielskim. – Każdy ze studentów spędzi w symulatorze ponad 25 godzin. Dzięki temu w trakcie realnego lotu poczują się pewniej i być może będą mniej zestresowani – mówi Przemysław Górecki. Dodaje, że nowe urządzenie znacznie obniży koszty szkolenia podchorążych.

Jak będzie wyglądał wirtualny trening na DA-40 i Da-42? Instruktorzy mogą przygotować najróżniejsze scenariusze misji powietrznych. Wirtualny lot AL4X-5 może być wykonany w dzień i w nocy, przy zachmurzeniu, we mgle oraz podczas opadów deszczu czy śniegu. – Możemy sterować intensywnością zachmurzenia i opadów. Mamy także możliwość wprowadzenia podmuchów wiatru, które w lotnictwie mają ogromne znaczenie – dodaje Górecki. Instruktorzy mogą zaprogramować także lot z turbulencjami o różnej mocy, oblodzeniem oraz w sytuacjach awaryjnych, np. gdy dojdzie do pożaru, awarii silnika lub alternatora.

Symulator AL4X-5 przetestowali już instruktorzy LAW-u. Sprawdzili m.in., czy urządzenie jest zgodne ze specyfikacją zamówienia i wykonali pierwsze wirtualne loty. – Próby wypadły pomyślnie, ale symulator musi jeszcze otrzymać certyfikację Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Prawdopodobnie zaraz po Nowym Roku szkolenie z użyciem AL4X-5 rozpoczną pierwsi podchorążowie i studenci cywilni – mówi mjr Marek Kwiatek, rzecznik prasowy Lotniczej Akademii Wojskowej.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Marta Serafin

dodaj komentarz

komentarze


„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Debiut polskich Patriotów
Z najlepszymi na planszy
WOT sprawdzał się w Nowej Dębie
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Największy transport Abramsów w tym roku
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Krok ku niezależności
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
„Road Runner” w Libanie
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Cios w plecy
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
NATO – jesteśmy z Polską
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Miliardy na budowę schronów
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Święto Wojsk Lądowych
Hekatomba na Woli
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Orlik na Alfę
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Brytyjczycy na wschodniej straży
Eurokorpus pod hiszpańskim dowództwem
Black Hawki nad Warszawą
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Człowiek w pętli
Husarz z polskim instruktorem
Brytyjczycy żegnają Malbork
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Dwie agresje, dwie okupacje
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Kurs dla najlepszych w SERE
Czołgiści w ogniu
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
17 września 1939. Nigdy więcej
W poszukiwaniu majora Serafina
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Pożegnanie z Columbią
Młody narybek AWL-u na szkoleniu
Apache’e nad Inowrocławiem
Wielkie zbrojenia za Odrą
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Zwycięska batalia o stolicę
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Rekompensaty na nowych zasadach

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO