moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Fordy, a nie Nissany

Polscy żołnierze nie dostaną Nissanów Navara, lecz amerykańskie Fordy Ranger XTL. Ministerstwo Obrony Narodowej podpisało dziś aneks do zawartej w marcu umowy na dostawę 635 wozów osobowo-terenowych. Zmiana marki pojazdów wynika z problemów z dostawą japońskich terenówek, których produkcja została ograniczona z powodu pandemii.

Trzy miesiące temu resort obrony zawarł umowę z konsorcjum spółek Glomex MS Polska Sp. z o. o. oraz Glomex MS s.r.o. Kontrakt wart 121 mln zł dotyczył dostawy samochodów osobowo-terenowych Nissan Navara model double cab. 635 takich pojazdów konsorcjum zobowiązało się dostarczyć w latach 2020–2022.

Japońskie terenówki miały zastąpić w jednostkach operacyjnych wojsk lądowych oraz wojskach obrony terytorialnej wysłużone samochody Honker. Tak się jednak nie stanie. Podpisany dziś aneks przewiduje, że do SZRP nie trafią Nissany, lecz Fordy. Dlaczego? „W Hiszpanii z powodu pandemii koronawirusa zamknięta została fabryka, która jako jedyna produkowała na rynek europejski zamówiony wcześniej przez Wojsko Polskie model pojazdu” – wyjaśnia MON w komunikacie. Resort podkreśla, że dostawca zgodził się nie tylko wymienić auto na inny typ, lecz także renegocjowano koszty zamówienia. „W wyniku podjętych rozmów […] Ministerstwo Obrony Narodowej zaoszczędziło na kontrakcie ponad 2,5 mln zł. Pieniądze zostaną przeznaczone na zakup 13 dodatkowych pojazdów” – informuje resort obrony. Oznacza to, że zamiast 635 wojsko otrzyma 648 wozów – 485 jako zamówienie gwarantowane oraz 163 w ramach prawa opcji.

Nie zmienią się parametry techniczne zamawianych przez SZRP pojazdów. „Ford Ranger XLT jest samochodem posiadającym niemal identyczną specyfikację techniczną jak Nissan Navara” – wyjaśnia MON. Przedstawiciele resortu dodają, że amerykański wóz ma jednak znacznie większą pojemność bagażnika i jest nieco dłuższy niż Nissan Navara. Przypomnijmy, że wojsku zależało, aby wozy kupowane w ramach programu „Mały Mustang” miały silnik o mocy co najmniej 150 KM, ważyły nie więcej niż 3500 kg i mogły pomieścić pięć osób – kierowcę plus czterech pasażerów. Ford Ranger XTL spełnia te oczekiwania.

Pierwsza partia Nissanów – 210 sztuk, z czego 160 jako zamówienie gwarantowane, a 60 jako prawo opcji – miała trafić do polskich jednostek jeszcze w tym roku. MON deklaruje, że mimo zmiany marki pojazdów terminarz dostaw zostanie dotrzymany.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Ford

dodaj komentarz

komentarze

~elmek
1594218960
a Polski przemysł w XXI w. nie potrafi samochodu wyprodukować, dziewiętnastowiecznego wynalazku?
7E-DD-34-D3
~Luke
1593607560
Czemu nie Toyota Tacoma? Ford ranger to grat!
89-B5-6E-3D

Nowy szef CWCR
 
Walczyli o wolną Polskę, zginęli od kul UB
Operacja „Gryf” i „Rengaw” na Podlasiu
Priorytety dla armii
Rusza morski „Dragon”
Mocny sygnał od NATO
Zamiana po włosku
Zmiany w zarządzie PGZ-etu
Pamiętamy o Niezłomnych
Jaką drogą po wojskowy indeks?
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Zachód przeciwko „korsarzom”
Nagroda dla reporterów „Polski Zbrojnej”
Brąz razy sześć dla żołnierzy na mistrzostwach świata i Europy
Miejsce kobiet jest (również) w lotnictwie
Kleszcze dla wojska
Medale dla sportowców z „armii mistrzów”
Gwałty stały się bronią rosyjskiej armii
F-16 z misją PKW Orlik w Estonii
Przerwany lot „Orlika”
Szefowie obrony NATO o zakupach amunicji
Będzie za co kupić koreańską broń
Lista trupich główek
Abramsy pod dobrą opieką
Gdzie są szczątki Tu-154M? Podkomisja Macierewicza pod lupą
Podwyżki dla zawodowców coraz bliżej
Nowoczesny system IBCS dla Wojska Polskiego
Co z podwyżkami dla żołnierzy?
Wyposażenie indywidualne żołnierzy do wymiany
Eurofightery znowu w Polsce
„Brilliant Jump 2024”: finał długiego marszu
Żołnierze NATO nie pojadą do Ukrainy
Podwójny Półmaraton Komandosa
Tylko sprawny żołnierz może być skuteczny na polu walki
Strzelczyni CWZS-u na pucharowym podium
BAP przenosi się z Estonii na Łotwę
Polska przystań brytyjskich jeńców
Więcej pieniędzy w portfelach żołnierzy
Komandosi szkolą psy bojowe w Iraku
Offset dla „Wisły”
Ferie w mundurze
Sukcesy wojskowych w żeglarstwie i łyżwiarstwie szybkim
Wielki test w West Point coraz bliżej
Nowoczesna łączność dla armii
Szwecja kolejnym członkiem NATO
Zmiany w dowództwie Żandarmerii Wojskowej
Lotnictwo i kobiety
Air Show ’25 – do zobaczenia
Jakie podwyżki dla żołnierzy
W Jachrance o skokach spadochronowych
Andrzej Grzyb: Ws. obrony cywilnej liczę na porozumienie ponad podziałami
Ostrożnie! Czołgi na drodze
W Polsce będzie centrum NATO-Ukraina
Leopardy jadą na poligon
Palmiry – miejsce kaźni
Telefon zaufania dla żołnierzy
Dobrowolsi – czas start!
Sztandar dla Dowództwa WOT
„Nie” dla wojskowej misji w Ukrainie
Złota taekwondzistka, srebrni hokeiści na trawie
Brak perspektyw na szybką zmianę sytuacji w Ukrainie
Wojenny bohater na szubienicy
Którą drogą do armii?
Tajna misja polskiej agentki

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO