moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Zostań podoficerem sił powietrznych

Trwa nabór cywilnych kandydatów na kurs podoficerski w szkole w Dęblinie. O przyjęciu zdecydują wyniki rekrutacji, m.in. sprawdzian z WF-u, test z angielskiego i rozmowa kwalifikacyjna. – Egzaminy są planowane na koniec sierpnia, a start kursu na listopad. Jednak z powodu pandemii terminy mogą się zmienić – mówi st. chor. sztab. Paweł Konarski, rzecznik prasowy szkoły.

Nabór cywilnych kandydatów na kurs podoficerski odbywa się w Szkole Podoficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie po raz trzeci. O rozpoczęciu takich szkoleń zdecydował minister obrony narodowej. Podpisana przez szefa MON decyzja zakłada, że w kursach w Dęblinie będzie mogło wziąć udział w tym roku 200 cywilnych kandydatów na kaprali. To więcej niż podczas dwóch ubiegłych lat, gdy szkolenie rozpoczynało odpowiednio ok. 50 i 150 osób.

W tym roku na kandydatów czeka nie tylko większa liczba miejsc, ale też nowości w ofercie edukacyjnej. – Będą się szkolić w czterech specjalnościach. Dwie z nich, dotyczące służby inżynieryjno-lotniczej oraz ruchu lotniczego, oferowaliśmy już poprzednio. Teraz proponujemy dwie nowe: przeciwlotniczą oraz radiowo-techniczną – mówi st. chor. sztab. Paweł Konarski, rzecznik prasowy dęblińskiej szkoły. Ci, którzy ukończą szkolenie będą mogli rozpocząć służbę na stanowiskach m.in. techników eksploatacji wszystkich używanych w siłach powietrznych samolotów i śmigłowców, kontrolerów ruchu lotniczego oraz stanowiskach dowódczych w jednostkach przeciwlotniczych.

Kto może zostać podoficerem?

Kursy adresowane są do cywili, którzy ukończyli 18 lat, mają polskie obywatelstwo oraz potwierdzoną podczas badań zdolność fizyczną i psychiczną do zawodowej służby wojskowej. Warunkiem jest minimum średnie wykształcenie o profilu elektrycznym, informatycznym czy mechanicznym, choć osoby z wykształceniem ogólnym też nie są bez szans.

Zainteresowani muszą wysłać wniosek do dyrektora Departamentu Kadr MON za pośrednictwem WKU. Trzeba do niego dołączyć m.in. kwestionariusz osobowy, świadectwo ukończenia szkoły średniej i życiorys. Czas na zgłoszenia mija 13 lipca. Potem kandydatów czekają badania lekarskie. Ci, którzy przejdą je pozytywnie, będą mogli wziąć udział w egzaminach wstępnych. Komisja przeanalizuje oceny ze świadectwa ukończenia szkoły średniej, a kandydat będzie musiał przejść sprawdzian z WF-u, test z języka angielskiego oraz rozmowę kwalifikacyjną.

– Egzaminy zaplanowaliśmy w terminie od 31 sierpnia do 4 września. Jednak z uwagi na obecną sytuację kryzysową, mogą one zostać przełożone. Niezależnie od tego, nabór prowadzimy cały czas – mówi st. chor. sztab. Konarski.

13 miesięcy szkolenia

Dwieście osób z najlepszymi wynikami z egzaminów rozpocznie w listopadzie szkolenie (choć jak przyznają przedstawiciele szkoły, także ten termin może ulec zmianie).

Jednak cywilnych kandydatów na kaprali nie będą obowiązywały wprowadzone w tym roku nowe zasady prowadzenia kursów podoficerskich. Skrócono czas szkolenia, część zajęć przeniesiono do e-learningu, zrezygnowano też z części specjalistycznej kursu. – Te zmiany dotyczą wyłącznie szeregowych aspirujących do korpusu podoficerskiego, którzy mają już doświadczenie w służbie i określoną specjalność. Cywilni kandydaci to osoby, które wcześniej nie miały kontaktu z wojskiem, muszą więc złożyć przysięgę, a potem przejść cały niezbędny do objęcia stanowiska cykl szkolenia – wyjaśnia rzecznik dęblińskiej szkoły.

Dlatego kurs dla cywilów potrwa około 13 miesięcy i będzie się składał ze szkolenia ogólnowojskowego prowadzonego w Szkole Podoficerskiej Sił Powietrznych oraz szkolenia specjalistycznego. Te ostatnie – w zależności od specjalności – kursanci odbędą w jednym z Centrów Szkolenia: Inżynieryjno-Lotniczego w Dęblinie lub Sił Powietrznych w Koszalinie.

Pierwszy kurs podoficerski dla cywilów ukończyło w Dęblinie 54 ochotników. Obecne trwa druga edycja kursu. 148 kadetów kontynuuje szkolenie specjalistyczne w dęblińskim Centrum Szkolenia Inżynieryjno-Lotniczego oraz Lotniczej Akademii Wojskowej.

Nabór cywilów na kursy dla przyszłych kaprali prowadzi też Szkoła Podoficerska Wojsk Lądowych w Poznaniu. Placówka przygotowała 100 miejsc w specjalnościach: pielęgniarstwo, ratownictwo medyczne, specjalność muzyczna, kryptologiczna oraz rozpoznania i zakłóceń elektronicznych. Kandydaci na szkolenie w Poznaniu muszą złożyć dokumenty do 1 czerwca tego roku.

Paulina Glińska

autor zdjęć: Piotr Raszewski

dodaj komentarz

komentarze


Kopuła nad bewupem
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Kircholm 1605
Terytorialsi w akcji
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Drugi wojskowy most
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Leopardy i Rosomaki pokonały Odrę
W wojsku orientują się najlepiej
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Wspólne szkolenie żandarmów z NATO
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Mity i manipulacje
Uczniowie poznają zasady bezpieczeństwa
Pływali jak morscy komandosi
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Speczespół wybierze „Orkę”
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Abolicja dla ochotników
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Jelcz się wzmacnia
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Polski „Wiking” dla Danii
Zjednoczyć wysiłek w przeciwdziałaniu presji migracyjnej
Dzień Bezpieczeństwa na Baltexpo
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
Czarna taktyka terytorialsów
Czarnomorski szlif minerów
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Pasja i fart
Młodzi i bezzałogowce
Koniec pewnej epoki
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
Deterrence in Polish
Carl-Gustaf przemówił
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
Czarna taktyka terytorialsów
Weterani pamiętają
Polskie Bayraktary nad Turcją
Medicine for Hard Times
Pamiętamy o dokonaniach gen. Rozwadowskiego
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Medycy na start
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
„Road Runner” w Libanie
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
Brytyjczycy na wschodniej straży
Koniec dzieciństwa
Rój bezzałogowców nad Orzyszem
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Okiełznać Borsuka
Maratońskie święto w Warszawie
Poligon dla medyków w mundurach
W poszukiwaniu majora Serafina
Historia jest po to, by z niej czerpać
Jednym głosem w sprawie obronności
Priorytetowe zaangażowanie
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO