moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

F-35 dla Polski

Wojsko Polskie mogłoby otrzymać pierwsze cztery samoloty F-35A w 2024 roku, w ramach 16. serii produkcyjnej, a pierwszą eskadrę, 16 sztuk, do 2026 roku – zapowiedział Greg Ulmer, wiceprezes firmy Lockheed Martin i dyrektor programu F-35 Lightning II. Zapewnił także, że amerykański koncern wciąż jest otwarty na nowych kooperantów mogących produkować elementy tego samolotu.

F-35 – amerykański wielozadaniowych samolot piątej generacji – jest niewątpliwie jedną z największych atrakcji tegorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach. Targowi goście mogą nie tylko zobaczyć jego pełnowymiarowy model, ale także zasiąść w symulatorze za sterami tej maszyny i wypróbować jej możliwości w trakcie wirtualnego lotu.

 

Aktywność producenta tej maszyny – koncernu Lockheed Martin – to efekt rozpoczętego procesu zakupu tych maszyn dla naszych sił powietrznych. W ramach programu „Harpia” Polska chce kupić dwie eskadry Lightningów w wersji A (klasycznego startu). W maju polski rząd złożył już w tej sprawie do rządu amerykańskiego oficjalne zapytanie ofertowe i czeka na odpowiedz.


Model F-35 zaprezentowany na MSPO w Kielcach.

Przedstawiciele Lockheed Martina przekonywali w Kielcach, że pierwsze F-35 dla Polski mogą być gotowe wcześniej niż dotychczas spekulowano. – Polskie siły powietrzne mogłyby otrzymać pierwsze cztery samoloty F-35A w 2024 roku – zapowiedział Greg Ulmer, wiceprezes firmy Lockheed Martin i dyrektor programu F-35 Lightning II. Maszyny trafiłyby wówczas do bazy US Air Force Luke w Arizonie, gdzie byłyby wykorzystywane do szkolenia pilotów i personelu naziemnego. – Całą eskadrę, czyli 16 sztuk, Polska mogłaby odebrać w 2026 roku. Drugą do 2030 roku – mówił Greg Ulmer.

Szef programu F-35 Lightning II podkreślał, że w ostatnich latach koncern Lockheed Martin znacząco obniżył cenę samolotu. W obecnej transzy wynosi ona mniej niż 80 mln dolarów – To oznacza, że za cenę maszyny czwartej generacji mamy maszynę najnowszej, piątej generacji – przekonywał. Jak poinformował, teraz firma skupia się na obniżeniu kosztów eksploatacji samolotu. Jej celem jest obniżenie kosztu jednej godziny lotu poniżej 25 tysięcy dolarów.

Greg Ulmer mówił również, że zakup maszyn piątej generacji przez polską armię to również ogromna szansa dla rodzimego przemysłu, nie tylko zbrojeniowego. – Obecnie w Polsce produkuje się tylko niewielkie elementy F-35, części do silnika, podwozia i amunicji. To może się zmienić, bo wciąż poszukujemy nowych partnerów do naszego łańcucha dostaw – zadeklarował.

 

 

Na Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego w Kielcach „Polska Zbrojna” przygotowała wydanie specjalne.

 

Nasze wydawnictwo będziecie mogli bezpłatnie dostać w czasie trwania kieleckiej imprezy na naszym stoisku (stoisko nr D66, hala D), na stoisku Ministerstwa Obrony Narodowej oraz w punkcie prasowym MSPO.

 

Czytelników, którzy nie dotrą na największe w Polsce targi zbrojeniowe, zachęcamy do lektury elektronicznej wersji numeru specjalnego „Polski Zbrojnej”.

 

 

 

 

 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Lockheed Martin, Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze

~Put-in
1643052720
16 samolotów? To chyba jakiś kiepski żart. My potrzebujemy przynajmniej kolejnych 48 samolotów do kolejnego skrzydła taktycznego, aby stanowić jakąkolwiek siłę bojową. Najlepszym rozwiązaniem byłoby wzięcie kolejnych F-16C/D w najnowszym bloku zamiast x-razy droższego F-15
17-58-A2-61

Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie
Szwedzi w pętli
Gdy ucichnie artyleria
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Odpalili K9 Thunder
Panczeniści na podium w Hamar
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Trałowce do remontu
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Spotkanie liderów wschodniej flanki NATO
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Wojsko ma swojego satelitę!
Kto zostanie Asem Sportu?
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Seryjny Heron coraz bliżej
Amunicja od Grupy WB
Niemieckie wsparcie z powietrza
Aby granica była bezpieczna
„Burza” nabiera kształtów
Odnaleziono rozbitego drona w Lubelskiem
Plan na WAM
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Święto sportowców w mundurach
Militarne Schengen
Mundurowi z benefitami
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Unikatowe studia trzech uczelni mundurowych
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Kadłub ORP „Wicher” w drodze do stoczni
Polska produkcja amunicji rośnie w siłę
Maksimum realizmu, zero taryfy ulgowej
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Dzień wart stu lat
W ochronie granicy
Wisła dopłynęła
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
Niemcy dla Tarczy Wschód
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Historyczna „Wisła”
Służba w kadrze
Polski Rosomak dalej w produkcji
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Gala Boksu na Bemowie
Kolejne AW149 nadlatują
Operacja „Szpej” nigdy się nie skończy
Nie wyślemy wojsk do Ukrainy
Nowe K9 w Węgorzewie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nowe zasady dla kobiet w armii
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Kalorie to nie wszystko
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Dwie umowy licencyjne w programie K2 podpisane
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Combat 56 u terytorialsów
Pancerniacy jadą na misję
Najdłuższa noc
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
The Taste of Military Service
Niebo pod osłoną
Smak służby
Najmłodszy żołnierz generała Andersa

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO