moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nietypowe – połączone Akcje Serce

Przez ostatnie jedenaście godzin załoga z 8 Bazy Lotnictwa Transportowego, wykorzystując jeden samolot M-28 Bryza, wykonała dwie połączone w jedną Akcje Serce.

Załogi 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego coraz częściej realizują loty w ramach Akcji Serce. Do wczoraj, tj do 6 maja br., wykonały ich już jedenaście – dziesięć z nich zrealizowała 8 Baza Lotnictwa Transportowego (8 BLTr), a jedną 33 Powidzka Baza Lotnictwa Transportowego. Minionej doby jedna załoga, wykorzystując jeden samolot M-28 Bryza, wykonała dwie Akcje Serce.

Służby dyżurne otrzymały zapytanie o możliwość wykonania dwóch lotów  o statusie „hospital”. Czas pomiędzy realizacją obu zadań był stosunkowo krótki. Z tego też powodu po analizie możliwości wykonania lotów podjęto decyzję  o realizacji dwóch Akcji Serce przez jedną załogę bez powrotu na macierzyste lotnisko w Krakowie. Była to pod tym względem nietypowa realizacja lotu.

Bezpośrednio po analizie możliwości wykonania zadań rozpoczął się proces planowania i przygotowania operacji. Po przygotowaniu samolotu przez personel techniczny, 6 maja 2019 roku, kilka minut przed 23:00, samolot transportowy M-28 Bryza wystartował z Krakowa do Wrocławia, skąd zabrał pierwszy zespół transplantologów i przetransportował go do Szczecina. Ze Szczecina, samolot z załogą przemieścił się do Warszawy, skąd po krótkim odpoczynku, przygotowaniu samolotu do dalszego lotu oraz podebraniu drugiego zespołu transplantologów, poleciał do Poznania. Ostatnim etapem był powrót na macierzyste lotnisko – do Krakowa. Szczęśliwe lądowanie na krakowskich Baliach miało miejsce 7 maja 2019 roku, tuż przed godziną 10:00.

Podczas dzisiejszej Akcji Serce piloci i personel zabezpieczający wykazał się nie lada kunsztem oraz wyszkoleniem, dzięki czemu możliwe było sprawne, szybkie i bezpieczne wykonanie misji ratowania ludzkiego życia. Tym samym bilans Akcji Serce zrealizowanych przez 3 Skrzydło Lotnictwa Transportowego wzrósł o dwie kolejne i wynosi obecnie trzynaście akcji ratujących życie.

Na potrzeby Akcji Serce w 3 Skrzydle w gotowości utrzymywana jest załoga i samolot do wykonania lotu ratującego życie. Dużą część z nich realizują załogi 8 BLTr z krakowskich Balic. Coraz częściej jednak do wykonania lotów w ramach Akcji Serce angażowani są lotnicy z powidzkiej bazy.

Dzisiejsza Akcja Serce to w tym roku dwunasty i trzynasty lot wykonany przez 3 Skrzydło w celu ratowania ludzkiego życia.

Tekst: kpt. Martyna Fedro-Samojedny

red. PZ

autor zdjęć: Bartek Bera

dodaj komentarz

komentarze


Wojska inżynieryjne wzmacniają granicę
 
Tajemne uderzenie
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Podejrzane manewry na Bałtyku
Zachód daje Ukrainie zielone światło
Polska delegacja wyruszyła do Waszyngtonu
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Kosiniak-Kamysz: Polska najbliższym partnerem Stanów Zjednoczonych w Europie
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Żołnierz influencer?
Szybujące bomby dla sił powietrznych
Letni wypoczynek z MON-em
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Polscy spadochroniarze w Finlandii
Ustawa bliżej żołnierzy
Szef MON-u oddał hołd gen. Marianowi Kukielowi
Szlachetny gest generała
Tu zaczniesz drogę do cyberwojsk
Nasi czołgiści najlepsi
Wyzwanie, które integruje
Ukraińcy i Rosjanie spotkali się pierwszy raz od 2022 roku
Polska dołącza do satelitarnej elity
Nowa mapa garnizonów
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
AW149 to przygoda życia
Biało-czerwona na Monte Cassino
Silna Polska w Europie to Polska związana sojuszem z USA
Jak kąsają polskie kły
Sportowcy z „armii mistrzów” pokazali klasę
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Wyzwanie, które integruje
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Kajakarze, pięściarze i lekkoatletka CWZS-u na podium
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Dziękujemy wam, weterani!
Drony na ratunek
Nowe możliwości spółki Mesko
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Drony Wizjer rozpoznają cel
Kilometry pamięci
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Trudny los zwycięzców
Kolejna rozmowa Trumpa i Putina. Czy coś z niej wyniknie?
50 kabli na 50-lecie Jednostki Wojskowej Formoza
Pamiętają o powstańcach
Pancerna nauka jazdy
Fire from Coast
Amunicja dla czołgów
Alians HSW ze światowym gigantem
Od chaosu do wiktorii
Kolejne K9 dla zawiszaków
Pomoc na pewno przyjdzie na czas
Powstanie raport o bezpieczeństwie dostaw do zbrojeniówki
Unijni ministrowie podpisali SAFE
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Wyjście z cienia
Misja PKW „Olimp” doceniona
Szkice strzelca spod Monte Cassino
Atom utracony
Bałtycka tarcza
Stress test dla systemu ratownictwa

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO