moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nietypowe – połączone Akcje Serce

Przez ostatnie jedenaście godzin załoga z 8 Bazy Lotnictwa Transportowego, wykorzystując jeden samolot M-28 Bryza, wykonała dwie połączone w jedną Akcje Serce.

Załogi 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego coraz częściej realizują loty w ramach Akcji Serce. Do wczoraj, tj do 6 maja br., wykonały ich już jedenaście – dziesięć z nich zrealizowała 8 Baza Lotnictwa Transportowego (8 BLTr), a jedną 33 Powidzka Baza Lotnictwa Transportowego. Minionej doby jedna załoga, wykorzystując jeden samolot M-28 Bryza, wykonała dwie Akcje Serce.

Służby dyżurne otrzymały zapytanie o możliwość wykonania dwóch lotów  o statusie „hospital”. Czas pomiędzy realizacją obu zadań był stosunkowo krótki. Z tego też powodu po analizie możliwości wykonania lotów podjęto decyzję  o realizacji dwóch Akcji Serce przez jedną załogę bez powrotu na macierzyste lotnisko w Krakowie. Była to pod tym względem nietypowa realizacja lotu.

Bezpośrednio po analizie możliwości wykonania zadań rozpoczął się proces planowania i przygotowania operacji. Po przygotowaniu samolotu przez personel techniczny, 6 maja 2019 roku, kilka minut przed 23:00, samolot transportowy M-28 Bryza wystartował z Krakowa do Wrocławia, skąd zabrał pierwszy zespół transplantologów i przetransportował go do Szczecina. Ze Szczecina, samolot z załogą przemieścił się do Warszawy, skąd po krótkim odpoczynku, przygotowaniu samolotu do dalszego lotu oraz podebraniu drugiego zespołu transplantologów, poleciał do Poznania. Ostatnim etapem był powrót na macierzyste lotnisko – do Krakowa. Szczęśliwe lądowanie na krakowskich Baliach miało miejsce 7 maja 2019 roku, tuż przed godziną 10:00.

Podczas dzisiejszej Akcji Serce piloci i personel zabezpieczający wykazał się nie lada kunsztem oraz wyszkoleniem, dzięki czemu możliwe było sprawne, szybkie i bezpieczne wykonanie misji ratowania ludzkiego życia. Tym samym bilans Akcji Serce zrealizowanych przez 3 Skrzydło Lotnictwa Transportowego wzrósł o dwie kolejne i wynosi obecnie trzynaście akcji ratujących życie.

Na potrzeby Akcji Serce w 3 Skrzydle w gotowości utrzymywana jest załoga i samolot do wykonania lotu ratującego życie. Dużą część z nich realizują załogi 8 BLTr z krakowskich Balic. Coraz częściej jednak do wykonania lotów w ramach Akcji Serce angażowani są lotnicy z powidzkiej bazy.

Dzisiejsza Akcja Serce to w tym roku dwunasty i trzynasty lot wykonany przez 3 Skrzydło w celu ratowania ludzkiego życia.

Tekst: kpt. Martyna Fedro-Samojedny

red. PZ

autor zdjęć: Bartek Bera

dodaj komentarz

komentarze


Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Sportowcy na poligonie
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Rusza program „wGotowości”
Zasiać strach w szeregach wroga
Abolicja dla ochotników
Męska sprawa: profilaktyka
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Kircholm 1605
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Starcie pancerniaków
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Pięściarska uczta w Suwałkach
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Standardy NATO w Siedlcach
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Szansa na nowe życie
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Polski „Wiking” dla Danii
Arteterapia dla weteranów
Odznaczenia za wzorową służbę
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Nie daj się zhakować
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Koniec dzieciństwa
Marynarze mają nowe motorówki
Pomnik nieznanych bohaterów
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Brytyjczycy na wschodniej straży
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Niespokojny poranek pilotów
Kaman – domknięcie historii
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Marynarze podjęli wyzwanie
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
„Road Runner” w Libanie
Kolejny kontrakt Dezametu
Nowe zasady dla kobiet w armii
Wellington „Zosia” znad Bremy
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Inwestycja w bezpieczeństwo
Mity i manipulacje
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Mundurowi z benefitami
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Sukces Polaka w biegu z marines

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO