moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nietypowe – połączone Akcje Serce

Przez ostatnie jedenaście godzin załoga z 8 Bazy Lotnictwa Transportowego, wykorzystując jeden samolot M-28 Bryza, wykonała dwie połączone w jedną Akcje Serce.

Załogi 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego coraz częściej realizują loty w ramach Akcji Serce. Do wczoraj, tj do 6 maja br., wykonały ich już jedenaście – dziesięć z nich zrealizowała 8 Baza Lotnictwa Transportowego (8 BLTr), a jedną 33 Powidzka Baza Lotnictwa Transportowego. Minionej doby jedna załoga, wykorzystując jeden samolot M-28 Bryza, wykonała dwie Akcje Serce.

Służby dyżurne otrzymały zapytanie o możliwość wykonania dwóch lotów  o statusie „hospital”. Czas pomiędzy realizacją obu zadań był stosunkowo krótki. Z tego też powodu po analizie możliwości wykonania lotów podjęto decyzję  o realizacji dwóch Akcji Serce przez jedną załogę bez powrotu na macierzyste lotnisko w Krakowie. Była to pod tym względem nietypowa realizacja lotu.

Bezpośrednio po analizie możliwości wykonania zadań rozpoczął się proces planowania i przygotowania operacji. Po przygotowaniu samolotu przez personel techniczny, 6 maja 2019 roku, kilka minut przed 23:00, samolot transportowy M-28 Bryza wystartował z Krakowa do Wrocławia, skąd zabrał pierwszy zespół transplantologów i przetransportował go do Szczecina. Ze Szczecina, samolot z załogą przemieścił się do Warszawy, skąd po krótkim odpoczynku, przygotowaniu samolotu do dalszego lotu oraz podebraniu drugiego zespołu transplantologów, poleciał do Poznania. Ostatnim etapem był powrót na macierzyste lotnisko – do Krakowa. Szczęśliwe lądowanie na krakowskich Baliach miało miejsce 7 maja 2019 roku, tuż przed godziną 10:00.

Podczas dzisiejszej Akcji Serce piloci i personel zabezpieczający wykazał się nie lada kunsztem oraz wyszkoleniem, dzięki czemu możliwe było sprawne, szybkie i bezpieczne wykonanie misji ratowania ludzkiego życia. Tym samym bilans Akcji Serce zrealizowanych przez 3 Skrzydło Lotnictwa Transportowego wzrósł o dwie kolejne i wynosi obecnie trzynaście akcji ratujących życie.

Na potrzeby Akcji Serce w 3 Skrzydle w gotowości utrzymywana jest załoga i samolot do wykonania lotu ratującego życie. Dużą część z nich realizują załogi 8 BLTr z krakowskich Balic. Coraz częściej jednak do wykonania lotów w ramach Akcji Serce angażowani są lotnicy z powidzkiej bazy.

Dzisiejsza Akcja Serce to w tym roku dwunasty i trzynasty lot wykonany przez 3 Skrzydło w celu ratowania ludzkiego życia.

Tekst: kpt. Martyna Fedro-Samojedny

red. PZ

autor zdjęć: Bartek Bera

dodaj komentarz

komentarze


Poselskie pytania o „OPW z dronem”
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Zawiszacy przywitali Borsuki
Niebo pod osłoną
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Pancerniacy jadą na misję
Koreańskie stypendia i nowy sprzęt dla AWL-u
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Satelita MikroSAR nadaje
Nowe zasady dla kobiet w armii
Wojskowa łączność w Kosmosie
Smak służby
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Gdy ucichnie artyleria
Wojsko ma swojego satelitę!
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
BWP made in Poland. Czy będzie towarem eksportowym?
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Don’t Get Hacked
Czas na polskie Borsuki
Dzień wart stu lat
Nowe zdolności sił zbrojnych
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Holenderska misja na polskim niebie
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Artylerzyści mają moc!
Trzy „Duchy" na Bałtyk
Pierwsze spojrzenie z polskiego satelity
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Żołnierze zawodowi zasilają szeregi armii
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Nie panikuj. Działaj. Bądź w gotowości
Nadchodzi era Borsuka
Szef MON-u podsumował rok działania ustawy o obronie cywilnej
Orka na kursie
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Polski „Wiking” dla Danii
Szwedzi w pętli
Przygotowani znaczy bezpieczni
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Plan na WAM
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Komplet medali wojskowych na ringu
Najdłuższa noc
Sportowcy podsumowali 2025 rok
W krainie Świętego Mikołaja
Borsuki jadą do wojska!
Militarne Schengen
Medyczna odsłona szkoleń wGotowości
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Mundurowi z benefitami
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO