moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nietypowe – połączone Akcje Serce

Przez ostatnie jedenaście godzin załoga z 8 Bazy Lotnictwa Transportowego, wykorzystując jeden samolot M-28 Bryza, wykonała dwie połączone w jedną Akcje Serce.

Załogi 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego coraz częściej realizują loty w ramach Akcji Serce. Do wczoraj, tj do 6 maja br., wykonały ich już jedenaście – dziesięć z nich zrealizowała 8 Baza Lotnictwa Transportowego (8 BLTr), a jedną 33 Powidzka Baza Lotnictwa Transportowego. Minionej doby jedna załoga, wykorzystując jeden samolot M-28 Bryza, wykonała dwie Akcje Serce.

Służby dyżurne otrzymały zapytanie o możliwość wykonania dwóch lotów  o statusie „hospital”. Czas pomiędzy realizacją obu zadań był stosunkowo krótki. Z tego też powodu po analizie możliwości wykonania lotów podjęto decyzję  o realizacji dwóch Akcji Serce przez jedną załogę bez powrotu na macierzyste lotnisko w Krakowie. Była to pod tym względem nietypowa realizacja lotu.

Bezpośrednio po analizie możliwości wykonania zadań rozpoczął się proces planowania i przygotowania operacji. Po przygotowaniu samolotu przez personel techniczny, 6 maja 2019 roku, kilka minut przed 23:00, samolot transportowy M-28 Bryza wystartował z Krakowa do Wrocławia, skąd zabrał pierwszy zespół transplantologów i przetransportował go do Szczecina. Ze Szczecina, samolot z załogą przemieścił się do Warszawy, skąd po krótkim odpoczynku, przygotowaniu samolotu do dalszego lotu oraz podebraniu drugiego zespołu transplantologów, poleciał do Poznania. Ostatnim etapem był powrót na macierzyste lotnisko – do Krakowa. Szczęśliwe lądowanie na krakowskich Baliach miało miejsce 7 maja 2019 roku, tuż przed godziną 10:00.

Podczas dzisiejszej Akcji Serce piloci i personel zabezpieczający wykazał się nie lada kunsztem oraz wyszkoleniem, dzięki czemu możliwe było sprawne, szybkie i bezpieczne wykonanie misji ratowania ludzkiego życia. Tym samym bilans Akcji Serce zrealizowanych przez 3 Skrzydło Lotnictwa Transportowego wzrósł o dwie kolejne i wynosi obecnie trzynaście akcji ratujących życie.

Na potrzeby Akcji Serce w 3 Skrzydle w gotowości utrzymywana jest załoga i samolot do wykonania lotu ratującego życie. Dużą część z nich realizują załogi 8 BLTr z krakowskich Balic. Coraz częściej jednak do wykonania lotów w ramach Akcji Serce angażowani są lotnicy z powidzkiej bazy.

Dzisiejsza Akcja Serce to w tym roku dwunasty i trzynasty lot wykonany przez 3 Skrzydło w celu ratowania ludzkiego życia.

Tekst: kpt. Martyna Fedro-Samojedny

red. PZ

autor zdjęć: Bartek Bera

dodaj komentarz

komentarze


Kapral Bartnik mistrzem świata
„Zamek” pozostał bezpieczny
Dodatkowe zapory
Plan na WAM
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Torpeda w celu
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Marynarze podjęli wyzwanie
Dzień wart stu lat
My, jedna armia
Ułani szturmowali okopy
Polski „Wiking” dla Danii
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Gdy ucichnie artyleria
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Dostawa Homarów-K
Kaman – domknięcie historii
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Kosmiczna wystawa
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Mity i manipulacje
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
„Road Runner” w Libanie
Merops wdrażany natychmiast
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Dywersja na kolei. Są dowody
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Wojskowy bus do szczęścia
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Czy to już wojna?
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Sukces Polaka w biegu z marines
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Mundurowi z benefitami
Is It Already War?
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Ogień z Leopardów na Łotwie
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Brytyjczycy na wschodniej straży
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Im ciemniej, tym lepiej
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Nowe zasady dla kobiet w armii
Awanse w dniu narodowego święta
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Standardy NATO w Siedlcach
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Pięściarska uczta w Suwałkach

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO