moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nietypowe – połączone Akcje Serce

Przez ostatnie jedenaście godzin załoga z 8 Bazy Lotnictwa Transportowego, wykorzystując jeden samolot M-28 Bryza, wykonała dwie połączone w jedną Akcje Serce.

Załogi 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego coraz częściej realizują loty w ramach Akcji Serce. Do wczoraj, tj do 6 maja br., wykonały ich już jedenaście – dziesięć z nich zrealizowała 8 Baza Lotnictwa Transportowego (8 BLTr), a jedną 33 Powidzka Baza Lotnictwa Transportowego. Minionej doby jedna załoga, wykorzystując jeden samolot M-28 Bryza, wykonała dwie Akcje Serce.

Służby dyżurne otrzymały zapytanie o możliwość wykonania dwóch lotów  o statusie „hospital”. Czas pomiędzy realizacją obu zadań był stosunkowo krótki. Z tego też powodu po analizie możliwości wykonania lotów podjęto decyzję  o realizacji dwóch Akcji Serce przez jedną załogę bez powrotu na macierzyste lotnisko w Krakowie. Była to pod tym względem nietypowa realizacja lotu.

Bezpośrednio po analizie możliwości wykonania zadań rozpoczął się proces planowania i przygotowania operacji. Po przygotowaniu samolotu przez personel techniczny, 6 maja 2019 roku, kilka minut przed 23:00, samolot transportowy M-28 Bryza wystartował z Krakowa do Wrocławia, skąd zabrał pierwszy zespół transplantologów i przetransportował go do Szczecina. Ze Szczecina, samolot z załogą przemieścił się do Warszawy, skąd po krótkim odpoczynku, przygotowaniu samolotu do dalszego lotu oraz podebraniu drugiego zespołu transplantologów, poleciał do Poznania. Ostatnim etapem był powrót na macierzyste lotnisko – do Krakowa. Szczęśliwe lądowanie na krakowskich Baliach miało miejsce 7 maja 2019 roku, tuż przed godziną 10:00.

Podczas dzisiejszej Akcji Serce piloci i personel zabezpieczający wykazał się nie lada kunsztem oraz wyszkoleniem, dzięki czemu możliwe było sprawne, szybkie i bezpieczne wykonanie misji ratowania ludzkiego życia. Tym samym bilans Akcji Serce zrealizowanych przez 3 Skrzydło Lotnictwa Transportowego wzrósł o dwie kolejne i wynosi obecnie trzynaście akcji ratujących życie.

Na potrzeby Akcji Serce w 3 Skrzydle w gotowości utrzymywana jest załoga i samolot do wykonania lotu ratującego życie. Dużą część z nich realizują załogi 8 BLTr z krakowskich Balic. Coraz częściej jednak do wykonania lotów w ramach Akcji Serce angażowani są lotnicy z powidzkiej bazy.

Dzisiejsza Akcja Serce to w tym roku dwunasty i trzynasty lot wykonany przez 3 Skrzydło w celu ratowania ludzkiego życia.

Tekst: kpt. Martyna Fedro-Samojedny

red. PZ

autor zdjęć: Bartek Bera

dodaj komentarz

komentarze


„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
 
NATO przechodzi do działania
Na Dolnym Śląsku „Wakacje z WOT” coraz popularniejsze
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
Pierwsze oficerskie gwiazdki
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
GROM’s DNA
Planowano zamach na Zełenskiego
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Pionierski dron
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Gen. Szkutnik o planach 18 Dywizji
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Podróż w ciemność
Święto sportów walki w Warendorfie
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Więcej na obronność, silniejsze NATO
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Bałtyk – wciąż bezpieczny czy już nie?
Świat F-35
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Inwestycja w żołnierzy
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
Wypadek Rosomaka
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Ewakuacja Polaków z Izraela
Flyer, zdobywca przestworzy
Ratownik w akcji
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Polacy bezkonkurencyjni w górskich zmaganiach we Włoszech
K2. Azjatycka pantera
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Dzień, który zmienił bieg wojny
Wyższe stawki dla niezawodowych
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Śmierć gorsza niż wszystkie
Podejrzane manewry na Bałtyku
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Kajakami po medale
Wybierz Wydarzenie Historyczne Roku
Marynarka świętuje i zaprasza na okręty
Strażnicy polskiego nieba
Nowa dostawa Homarów-K
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
The Power of Infrastructure
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Policjanci w koszarach WOT
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Specjalsi pod nowym dowództwem
Rakiety dla polskich FA-50

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO