moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Bomby dla Jastrzębi

To bardzo ważne dla bezpieczeństwa państwa, że w Polsce będziemy produkować kluczowe uzbrojenie dla F-16 – podkreślał wiceminister obrony Bartosz Kownacki podczas wizyty w Bydgoszczy. Bomby Mk-82 w oparciu o włoską licencję wyprodukuje „Nitro-Chem” należący do Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Bydgoska firma podpisała dziś w tej sprawie umowę z RWM Italia.

Już za kilka miesięcy w zakładach „Nitro-Chem” uruchomiona zostanie produkcja bomb lotniczych Mk-82. Na mocy zawartej dziś umowy między bydgoską firmą a RWM Italia (czołowym europejskim producentem amunicji) bomby będą produkowane na włoskiej licencji. W uroczystości podpisania kontraktu uczestniczył wiceminister obrony narodowej Bartosz Kownacki. Odpowiedzialny za zakupy nowego uzbrojenia i sprzętu sekretarz stanu podkreślał wagę wydarzenia. – Każdy kraj powinien dążyć do tego, aby nie tylko produkcja broni, ale również amunicji, odbywała się na jego terytorium. To bardzo ważne dla bezpieczeństwa państwa, że będziemy w Polsce produkowali kluczowe uzbrojenie dla samolotów F-16 – mówił Bartosz Kownacki.

 

Klienci już czekają

Prezes „Nitro-Chemu” Krzysztof Kozłowski zaznaczał, że umowa z włoską firmą przewiduje pełen transfer technologii do produkcji bomb Mk-82. I choć na początku część komponentów będzie sprowadzana – na przykład korpusy – to w przyszłości cały proces wytwarzania bomb, w tym także ich certyfikacja, może odbywać się w Polsce. Niekoniecznie w Bydgoszczy. – My nie mamy takich zdolności, aby wytwarzać korpusy, ale tego zadania mogą się podjąć w przyszłości inne spółki z Polskiej Grupy Zbrojeniowej – wyjaśniał Kozłowski.

Pierwsze bomby Mk-82 mogą zostać sprzedane za około osiem miesięcy. Klienci już są. – Już teraz mamy zamówienia na kilkaset sztuk od firmy RWM Italia, z którą chcemy bardzo blisko współpracować w poszukiwaniu odbiorców zagranicznych – mówił prezes bydgoskiej spółki, podkreślając, że głównym odbiorcą Mk-82 będą polskie siły powietrzne.

Podstawowe bomby lotnicze NATO

Ważąca około 250 kilogramów Mk-82 (w zależności od wersji) to podstawowe uzbrojenie większości sił powietrznych państw NATO. Tego typu amunicję mają w swoim uzbrojeniu niemal wszystkie armie państw należących do Sojuszu Północnoatlantyckiego, bez względu na to, czy korzystają z samolotów Saab JAS 39 Gripen, Eurofighter Typhoon, Dassault Mirage czy amerykańskich F-16.

Mk-82 może występować w kilku wersjach. Podstawowa wyposażona jest w prawie 90-kilogramowy ładunek wybuchowy tritonalu (80 procent trotylu i 20 procent proszku aluminiowego). Jednocześnie na bazie Mk-82 budowane są (poprzez dodanie specjalistycznych komponentów) bomby naprowadzane na cel przy pomocy lasera – GBU-12, GBU-22 oraz GBU-38.

W obecności wiceszefa MON Bartosza Kownackiego sanocki Autosan podpisał kontrakt na dostawę dla polskiej armii 28 autobusów pasażerskich.

Sukces Autosana

Umowa na licencyjną produkcję bomb lotniczych Mk-82 to nie jedyna dziś dobra wiadomość płynąca ze spółek Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Również w obecności wiceszefa MON Bartosza Kownackiego sanocki Autosan podpisał kontrakt na dostawę dla polskiej armii 28 autobusów pasażerskich. Umowa o wartości 18 milionów złotych jest kolejnym w ostatnim czasie sukcesem biznesowym spółki, która jeszcze dwa lata temu znajdowała się w stanie upadłości likwidacyjnej. Dziś ma portfel zamówień na ponad 120 pojazdów.

Jak zapowiedział w Sanoku wiceminister Kownacki, spółka ma szansę na kolejne kontrakty. – W ciągu najbliższych lat polska armia będzie potrzebować jeszcze ponad 200 autobusów. Mam nadzieję, że Autosan w tych postępowaniach wystartuje i życzę mu sukcesów – mówił. 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Ireneusz Dorożański, MON

dodaj komentarz

komentarze

~ktos
1512027540
Czyli obecnie nitro-chem będzie wykonawcą dla głównej firmy tj RWM Italia, a komu RWM Italia dalej sprzeda to jej sprawa. "w przyszłości cały proces wytwarzania bomb, w tym także ich certyfikacja, może odbywać się w Polsce" - umowa to już dziś zabezpiecza? Jeśli nie to tylko pobożne życzenia, a RWM Italia za darmo na to się nie zgodzi (o ile w ogóle).
65-F2-95-97

Pomnik nieznanych bohaterów
Nowe zasady dla kobiet w armii
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Mundurowi z benefitami
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Kolejny kontrakt Dezametu
Wellington „Zosia” znad Bremy
Sportowcy na poligonie
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Koniec dzieciństwa
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
„Road Runner” w Libanie
Polski „Wiking” dla Danii
Męska sprawa: profilaktyka
Starcie pancerniaków
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Standardy NATO w Siedlcach
Marynarze mają nowe motorówki
Inwestycja w bezpieczeństwo
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Zasiać strach w szeregach wroga
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Brytyjczycy na wschodniej straży
Nie daj się zhakować
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Rusza program „wGotowości”
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Sukces Polaka w biegu z marines
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Pięściarska uczta w Suwałkach
Szansa na nowe życie
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Niespokojny poranek pilotów
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Abolicja dla ochotników
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Mity i manipulacje
Odznaczenia za wzorową służbę
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Kircholm 1605
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Marynarze podjęli wyzwanie
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Arteterapia dla weteranów
Kaman – domknięcie historii
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO