moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Specjaliści z WAT opracowali system inteligentnych granic

Wojskowa Akademia Techniczna brała udział w opracowaniu projektu usprawniającego kontrolę na granicach. Zaproponowane przez polskich naukowców rozwiązania umożliwiają natychmiastową weryfikację danych biometrycznych z paszportu. System  Smart Borders  wpisuje się w koncepcję tzw. inteligentnych granic, mających zwiększyć bezpieczeństwo Unii Europejskiej.

Koncepcja Smart Borders (ang. inteligentne granice) została przyjęta kilka lat temu przez Komisję Europejską. Zakłada ona prowadzenie efektywniejszych kontroli granic, szczególnie zewnętrznych, Unii Europejskiej. Chodzi o zatrzymywanie osób, które posługując się fałszywymi paszportami, próbują przedostać się na teren któregoś z państw unijnych. Aby kontrole były skuteczne, służby graniczne muszą dysponować nowoczesnymi systemami informatycznymi, które pozwalają na szybkie weryfikowanie danych podróżnych oraz sprawdzenie, czy nie są poszukiwani przez policję.

Polski projekt Smart Borders wpisuje się w koncepcję określoną przez Komisję Europejską. Prace nad nim prowadziło konsorcjum, w skład którego weszły: Instytut Optoelektroniki Wojskowej Akademii Technicznej (jako lider grupy) oraz firmy Gemalto sp. z o.o. i Jas technologie sp. z o.o. System kosztował 5 mln 460 tys. zł, ale w 95% został sfinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. – W ciągu 34 miesięcy opracowaliśmy dwa produkty zgodne z wytycznymi Unii Europejskiej, przeznaczone do odprawy na granicach lądowych, powietrznych i morskich. Pierwsze z urządzeń to demonstrator systemu Smart Borders, wykorzystujący technikę biometrii, czyli automatycznego rozpoznawania ludzi na podstawie ich cech fizycznych. W tym przypadku chodzi o odcisk palca i identyfikację twarzy na podstawie zdjęcia – tłumaczy prof. dr. hab. inż. Mieczysław Szustakowski z Instytutu Optoelektroniki WAT, kierownik projektu.

Urządzenie umożliwia w pełni automatyczną odprawę. – System sczyta wszelkie dane z paszportu biometrycznego i zidentyfikuje, czy dokument rzeczywiście należy do danego człowieka. Funkcjonariusz od razu będzie też wiedział czy dana osoba nie jest poszukiwania, a także czy nie przekroczyła, na przykład, okresu pobytu wizowego. Cały system poza identyfikacją osób przekraczających granice jest w stanie odnotować także datę oraz miejsce wjazdu i wyjazdu – dodaje ppłk dr hab. inż. Norbert Pałka, główny wykonawca demonstratora. 

W skład demonstratora wchodzi też urządzenie mobilne złożone m.in. z terminala operatora, kamery oraz czytników: odcisków palca i dokumentów. – Zasady działania są takie same jak w przypadku wersji stacjonarnej. Tu jednak rozwiązanie jest o tyle wygodniejsze, że strażnik graniczny będzie mógł, na przykład, odprawić podróżnych znajdujących się w samochodach, autokarach czy pociągu, a także osobę spotkaną w okolicach granicy państwa – dodaje ppłk Pałka.

Drugim produktem jest system szkolno-treningowy wykorzystujący wirtualną rzeczywistość. Jest on przeznaczony do szkolenia funkcjonariuszy Straży Granicznej zajmujących się odprawami granicznymi. Oprogramowanie tego urządzenia przewiduje kilka scenariuszy szkoleniowych, np. symulację przejścia granicznego na lotnisku, a także odprawy mobilnej w przedziale pociągu. – Funkcjonariusz będzie się szkolił w rzeczywistości wirtualnej za pomocą specjalnych okularów. Prowadzący szkolenie będzie ustalał z osobą szkolącą się, jaką sytuację mają przećwiczyć mówi ppłk dr inż. Marek Piszczek, główny wykonawca systemu.

Nie wiadomo jeszcze, czy propozycje specjalistów z WAT-u będą wdrożone. Na razie system uzyskał siódmy poziom gotowości technologicznej (do wdrożenia z pełną funkcjonalnością potrzebny jest poziom dziewiąty). Naszym zadaniem było opracowanie projektu. Teraz zgodnie z umową demonstrator zostanie u nas. Wszystko inne, w tym dokumentacja, patenty, majątkowe prawa własności, przekażemy do MON. Resort obrony z kolei przekaże je gestorowi zamówienia, a więc Straży Granicznej, podlegającej Ministerstwu Spraw Wewnętrznych – tłumaczy dr inż. Jarosław Młyńczak, który opracował dokumentację projektu. – Z pewnością integracja demonstratora z systemem Straży Granicznej pozwoliłaby w pełni zautomatyzować proces odprawy granicznej. Sam system szkolno-treningowy, będący nowatorskim rozwiązaniem, przyczyniłby się z kolei do efektywniejszego szkolenia funkcjonariuszy – ocenia kierownik projektu.

Paulina Glińska

autor zdjęć: WAT

dodaj komentarz

komentarze

~Seba
1509042420
Mam takie gogle w PS4. Dobry sprzęt
27-CA-EB-C1

Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
Polski „Wiking” dla Danii
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Czarna taktyka terytorialsów
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Polskie Bayraktary nad Turcją
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Medycy na start
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
W poszukiwaniu majora Serafina
Terytorialsi w akcji
Zjednoczyć wysiłek w przeciwdziałaniu presji migracyjnej
Mity i manipulacje
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Kopuła nad bewupem
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Koniec dzieciństwa
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Abolicja dla ochotników
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
Drugi wojskowy most
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Brytyjczycy na wschodniej straży
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Rój bezzałogowców nad Orzyszem
Pasja i fart
Priorytetowe zaangażowanie
Wspólne szkolenie żandarmów z NATO
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
„Road Runner” w Libanie
Młodzi i bezzałogowce
Koniec pewnej epoki
Leopardy i Rosomaki pokonały Odrę
Carl-Gustaf przemówił
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Pamiętamy o dokonaniach gen. Rozwadowskiego
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Czarna taktyka terytorialsów
Maratońskie święto w Warszawie
Unia chce zbudować „mur dronowy"
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Speczespół wybierze „Orkę”
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
Jelcz się wzmacnia
Deterrence in Polish
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Poligon dla medyków w mundurach
Historia jest po to, by z niej czerpać
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Czarnomorski szlif minerów
Weterani pamiętają
Kircholm 1605
Pływali jak morscy komandosi
Medicine for Hard Times
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
Dzień Bezpieczeństwa na Baltexpo
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
Okiełznać Borsuka
Jednym głosem w sprawie obronności
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
W wojsku orientują się najlepiej
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Uczniowie poznają zasady bezpieczeństwa
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO