moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Czy w szkołach będzie wychowanie proobronne?

Ministerstwo Obrony Narodowej chce, aby do szkół średnich został wprowadzony w 2019 roku nowy przedmiot: wychowanie proobronne. Miałby zastąpić obowiązującą obecnie edukację dla bezpieczeństwa. Uczniowie poznawaliby nie tylko zasady udzielania pierwszej pomocy i reagowania kryzysowego, lecz także podstawy funkcjonowania sił zbrojnych z elementami m.in. taktyki i strzelania.

Ministerstwo Obrony Narodowej już rok temu sygnalizowało, że do szkół powinien zostać wprowadzony przedmiot związany z obronnością. – Wiedza o tym, jak bronić ojczyzny, jest nie mniej ważna niż matematyka czy język polski – argumentował minister Antoni Macierewicz.

Nowy przedmiot może zostać wprowadzony w ramach reformy szkolnictwa, nad którą pracuje właśnie Ministerstwo Edukacji Narodowej. MON zgłosiło już swoje propozycje do projektu rozporządzenia dotyczącego podstawy programowej dla czteroletnich liceów i pięcioletnich techników. Postulaty będą rozpatrywane podczas konsultacji międzyresortowych.

Na lekcji wychowania proobronnego

Resort obrony uważa, że zmiany w nauczaniu dotyczącym bezpieczeństwa są konieczne. Obowiązkowa dziś w szkołach średnich edukacja dla bezpieczeństwa skupia się bowiem głównie na zagadnieniach udzielania pierwszej pomocy oraz na nauce reagowania w sytuacjach kryzysowych. – To bardzo ważne. My widzimy jednak potrzebę nieco szerszej edukacji. Dlatego proponujemy rozwinięcie treści programowych, a także zmianę nazwy przedmiotu na wychowanie proobronne. Tak, by już młodzi ludzie zdobywali elementarną wiedzę i byli dzięki niej przygotowani na wypadek wojny – wyjaśnia Zbigniew Ciosek, zastępca dyrektora Departamentu Edukacji, Kultury i Dziedzictwa MON.

Ministerstwo chce, aby na lekcji wychowania proobronnego uczniowie poznawali m.in.: zasady organizacji i funkcjonowania Sił Zbrojnych RP w czasie pokoju, kryzysu i wojny; podstawy wychowania obywatelskiego i wojskowego (regulaminy wojskowe, elementy musztry, tradycje oręża, symbole narodowe i wojskowe); zagadnienia ze szkolenia logistycznego czy też podstawy prawa humanitarnego konfliktów zbrojnych. Nie zabraknie też elementów szkolenia bojowego, czyli strzelania, zagadnień z taktyki, rozpoznania, łączności, terenoznawstwa, obrony przeciwlotniczej oraz obrony przed bronią masowego rażenia, a także szkolenia inżynieryjno-saperskiego, z ochrony obiektów oraz szkolenia medycznego. MON zakłada, że takie nauczanie zapewni młodzieży minimalną wiedzę o funkcjonowaniu armii, a niektórym ułatwi podjęcie decyzji o wstąpieniu do wojska.

Zespół międzyresortowy

– To szerokie spektrum zagadnień, ale musimy mieć świadomość, że w zmieniającej się sytuacji międzynarodowej i geopolitycznej nie tylko armia zawodowa, lecz także cale społeczeństwo powinno być przygotowane na zagrożenie. Zależy nam, aby przedmiot w nowej formule i teoretycznie, i praktycznie przygotowywał młodzież do odpowiedniego reagowania w sytuacjach kryzysowych, stwarzających zagrożenie dla zdrowia i życia – podkreśla Zbigniew Ciosek. MON wskazuje także potrzebę kształtowania wśród uczniów postaw patriotycznych, szacunku do symboli narodowych i wojskowych oraz dziedzictwa oręża polskiego, a tym samym przygotowania do aktywnego udziału w przedsięwzięciach o charakterze proobronnym.

Wychowanie proobronne ma być obowiązkowe w szkole średniej. Ministerstwo proponuje także, aby w klasach mundurowych nowy przedmiot był nauczany w formie rozszerzonej. W ramach lekcji uczniowie mundurowi braliby udział m.in. w specjalistycznych kursach, w szkoleniu strzeleckim czy podróżach historycznych. – Zakładamy, że wychowaniem proobronnym zajmą się nauczyciele w szkołach. Jeśli jednak wspólnie z MEN-em uznamy, że jest potrzeba przeszkolenia wychowawców albo zapewnienia im jakiejś formy doskonalenia zawodowego, to oczywiście będziemy na to otwarci – deklaruje zastępca dyrektora Departamentu Edukacji, Kultury i Dziedzictwa MON.

Prace nad projektem rozporządzenia trwają. – Zaproponowaliśmy powołanie międzyresortowego zespołu złożonego z przedstawicieli Ministerstwa Edukacji, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministerstwa Obrony Narodowej, aby wspólnie przygotować szczegółowy program nauczania nowego przedmiotu. Wymaga to na pewno czasu – mówi Zbigniew Ciosek. MON chce, aby nowy przedmiot zaczął obowiązywać w podstawie programowej od 1 września 2019 roku.

Obecnie w szkołach średnich jest prowadzona edukacja dla bezpieczeństwa. Do 2012 roku odbywały się zaś lekcje przysposobienia obronnego. Uczniowie poznawali zagadnienia związane m.in. z wojskowością, obroną cywilną, postępowaniem na wypadek katastrof, a także zasady udzielania pierwszej pomocy.

Paulina Glińska

autor zdjęć: Katarzyna Przepióra

dodaj komentarz

komentarze

~tramp
1503253200
Jeśli P.O.powróci do szkół średnich to będzie dobra robota.Nikt młody nie wie,co go w dalszym życiu spotka,jak się mu ono potoczy a wszystko w nim może się przydać.Kiedyś P.O było w szkołach.Kiedyś P.O. potem Z.S.W.i młody człowiek stawał się mężczyzną.Dużo łatwiej było mu się znaleźć w ekstremalnych warunkach.Na przykład nie normowana praca nawet ponad 24godz.non stop,praca w trudnych,ekstremalnych warunkach czy pobyt poza domem, rodziną ponad rok bez przerwy.Nie piszę tego z sufitu tylko z własnego przykładu.
3E-1F-1E-68
~Katol Inkwizytor
1502912760
~szwejk - nie każdy nudził się w szkole // m. a. t. Ol ..j to podstawa dobrego rozumienia współczesnych silników rakietowych .
DB-3F-9C-53
~szwejk
1502862420
Przed pięćdziesięciu laty było w szkołach przysposobienie obronne. Lubiliśmy ten przedmiot bo wprowadzał pewne ożywienie w szkolną nudę. Strzelanie z kbks , rzut granatem ćwiczebnym , zajęcia z mapą , samarytanka i wiele innych . Czas przywrócić stare dobre tradycje.
F3-16-5D-6A
~Katol Inkwizytor
1502858880
Nic tak nie deprecjonuje jak przymus.
DB-3F-9C-53

Ryngrafy za „Feniksa”
 
Świąteczne spotkanie w POLLOGHUB
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Srebro na krótkim torze reprezentanta braniewskiej brygady
Wstępna gotowość operacyjna elementów Wisły
Świąteczne spotkanie pod znakiem „Feniksa”
Prawo do poprawki, rezerwiści odzyskają pieniądze
Więcej powołań do DZSW
Rekord w „Akcji Serce”
Wiązką w przeciwnika
Wkrótce korzystne zmiany dla małżonków-żołnierzy
Wyścig na pływalni i lodzie o miejsca na podium mistrzostw kraju
Zimowe wyzwanie dla ratowników
Opłatek z premierem i ministrem obrony narodowej
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Chirurg za konsolą
Podchorążowie lepsi od oficerów
Kluczowy partner
Zrobić formę przed Kanadą
Olympus in Paris
Posłowie o modernizacji armii
Kosmiczny zakup Agencji Uzbrojenia
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Niedźwiadek” na czele AK
Miliardowy kontrakt na broń strzelecką
W Toruniu szkolą na międzynarodowym poziomie
Rehabilitacja poprzez sport
Wigilia ‘44 – smutek i nadzieja w czasach mroku
Nowa ustawa o obronie cywilnej już gotowa
Łączy nas miłość do Wojska Polskiego
Polskie Pioruny bronią Estonii
W drodze na szczyt
Estonia: centrum innowacji podwójnego zastosowania
Awanse dla medalistów
Wybiła godzina zemsty
Poznaliśmy laureatów konkursu na najlepsze drony
Ciało może o wiele więcej, niż myśli głowa
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Czworonożny żandarm w Paryżu
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
W hołdzie pamięci dla poległych na misjach
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polska i Kanada wkrótce podpiszą umowę o współpracy na lata 2025–2026
21 grudnia upamiętniamy żołnierzy poległych na zagranicznych misjach
W obronie Tobruku, Grobowca Szejka i na pustynnych patrolach
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Jeniecka pamięć – zapomniany palimpsest wojny
Fiasko misji tajnych służb
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
Kluczowa rola Polaków
Sukces za sukcesem sportowców CWZS-u
Podziękowania dla żołnierzy reprezentujących w sporcie lubuską dywizję
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Olimp w Paryżu
Zmiana warty w PKW Liban
Opłatek z żołnierzami PKW Rumunia
Rosomaki i Piranie
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Świadczenie motywacyjne także dla niezawodowców
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Ochrona artylerii rakietowej

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO