moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

ALIS – cyfrowa rewolucja w lotnictwie wojskowym

Innowacyjny system komputerowy ALIS pozwala na zbieranie podczas lotu F-35 danych dotyczących rozmieszczenia sił przeciwnika. W ten sposób tworzone są mapy zagrożeń, dzięki którym pilot może przed misją lub w jej trakcie wyznaczyć najbezpieczniejszą trasę przelotu. Ale możliwości systemu opracowanego dla myśliwców piątej generacji są znacznie szersze.

ALIS (skrót od Autonomic Logistics Information System) to mózg samolotów myśliwskich z rodziny Joint Strike Fighter. System zapewnia szeroki wachlarz możliwości, takich jak planowanie operacyjne, utrzymanie samolotów polegające na planowaniu dostaw części i przeglądów, prognozowanie możliwych terminów wymiany podzespołów, wsparcie użytkownika samolotu ze strony producenta, proces szkoleniowy i dane techniczne. Technicy mają wgląd nie tylko w ostatnie dwa tygodnie z życia samolotu, jak ma to miejsce w przypadku starszych typów, ale widzą wszystko, co się z nim działo, począwszy od jego pierwszego lotu. Dane te są dostępne w każdej chwili i z dowolnego miejsca na świecie.

Wszystkie informacje zbierane przez system są stale aktualizowane i w każdej chwili dostępne. Jak to działa? Gdy w samolocie dochodzi np. do awarii, ALIS od razu informuje o tym personel obsługi, który ma możliwość natychmiastowego wglądu w sytuację. Ponieważ system działa w sieci, ten sam obraz sytuacji mają również jednostki wyższego szczebla. W ten sposób jest zagwarantowany bardzo szybki przepływ informacji, a dowództwa mają pełną wiedzę na temat stanu posiadanego sprzętu. System zbiera informacje z różnych podzespołów samolotu i systematyzuje je, co pozwala osobom odpowiedzialnym za maszynę podjąć konkretne decyzje. W dzisiejszych czasach jest to niezwykle istotne, gdyż żyjemy w zalewie informacji i dowództwo przeciążone ilością danych mogłoby niebezpiecznie zbliżyć się do paraliżu decyzyjnego. ALIS pozwala uniknąć takich sytuacji, dając jasny obraz stanu posiadanej floty. System podlega ustawicznemu rozwojowi i modernizacji i będzie tak przez cały cykl użytkowania samolotów.

ALIS to również system umożliwiający planowanie misji na ziemi i w czasie rzeczywistym. Dzięki rozbudowanemu pakietowi czujników, umieszczonych na F-35, samolot ten cały czas zbiera ogromne ilości informacji, które są następnie przetwarzane i prezentowane pilotowi w przejrzysty sposób. Informacje te mogą być wymieniane pomiędzy poszczególnymi samolotami, a po powrocie do bazy wgrane do systemu. Co to oznacza? Jeśli podczas konkretnego zadania jeden z F-35 zarejestruje swymi czujnikami obcą stację radiolokacyjną, jej lokalizacja zostaje oznaczona na cyfrowej mapie, dzięki czemu podczas planowania kolejnego zadania można uniknąć trasy przebiegającej przez obszar objęty zasięgiem działania tego radaru. Myśliwce mogą więc wspierać większe samoloty odpowiedzialne dotąd za zbieranie informacji, uzupełniając tym samym obraz pola walki.

Wszystkie dane zbierane przez system ALIS są przetwarzane i wysyłane do serca systemu, które znajduje się w Fort Worth w Teksasie. Pełen wgląd w działanie samolotu, jego zaplecza, systemu zaopatrzenia, słowem wszystkiego co niezbędne do jego funkcjonowania, niesie ze sobą ogromne niebezpieczeństwo. Uzyskanie dostępu do systemu ALIS przez obce państwo stanowiłoby poważne zagrożenie dla całego programu i wszystkich jego użytkowników. Przeciwnik miałby bowiem wgląd we flotę docelowo liczącą ponad 3 tys. samolotów należących do kilkunastu państw! Stąd konieczne są rozbudowane i wielopoziomowe zabezpieczenia utrudniające próby włamania się do systemu. Jeden z pomysłów zakłada dodatkowy hub znajdujący się na terenie każdego z państw użytkowników F-35. Będzie w nim można przeglądać dane i decydować, które z nich będą wysyłane do centralnego systemu zlokalizowanego w Stanach Zjednoczonych lub z niego pobierane.

W ostatnich miesiącach możliwości oprogramowania ALIS były sprawdzane przez personel Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych w ramach testów samolotu F-35B przeprowadzanych na morzu. Przebiegły one pomyślnie. System ALIS nie jest jeszcze dojrzałym rozwiązaniem. Od początku programu F-35 na jego koncie znalazło się sporo wpadek. Wystarczy wspomnieć przykład z kwietnia ubiegłego roku, gdy okazało się, że jedna awaria uziemiła całą flotę. Zapewne jeszcze nie raz usłyszymy o tym oprogramowaniu w negatywnym kontekście, ale z czasem problemy zostaną usunięte, wówczas stanie się doskonałym narzędziem wspomagającym działanie armii.

ALIS jako nieodzowny element programu Joint Strike Fighter jest wykorzystywany we wszystkich trzech typach samolotów F-35, czyli na F-35A klasycznych samolotach dla sił powietrznych, F-35C przystosowanych do startu z lotniskowców przy pomocy katapulty, i F-35B, maszynach zdolnych do przeprowadzenia krótkiego startu i pionowego lądowania. Poza Stanami Zjednoczonymi również pozostali odbiorcy samolotów F-35 korzystają z dobrodziejstw systemu ALIS. W programie F-35 uczestniczą Stany Zjednoczone, Australia, Dania, Izrael, Włochy, Japonia, Holandia, Norwegia, Korea Południowa, Turcja, Wielka Brytania. Większość zamówionych samolotów to odmiana F-35A. Najmniej wyprodukowanych ma zostać samolotów w odmianie F-35C.

dr Krzysztof Kuska , ekspert w dziedzinie lotnictwa wojskowego, redaktor naczelny portalu www.infolotnicze.pl

autor zdjęć: USMC

dodaj komentarz

komentarze


Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Nagrody MSPO 2025 cz. 4
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Laury MSPO przyznane
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Wojsko i policja odnajdują szczątki kolejnych dronów
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Świetne występy polskich żołnierzy
„Żelazny obrońca” na Bugu
Terytorialsi w Pieninach
Beret „na rekinka” lub koguta
Brytyjczycy żegnają Malbork
Zwycięska batalia o stolicę
Pożegnanie z Columbią
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Tukan na smyczy
Certyfikacja „Dwunastki” na XII zmianę do Libanu
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Black Hawki nad Warszawą
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Największy transport Abramsów w tym roku
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Premier: prowokacja bez precedensu
„Road Runner” w Libanie
Premier: Sytuacja wydaje się być pod kontrolą
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Defendery skompletowane
Nocne ataki na Ukrainę
Dobre wieści o Muzeum Wojska Polskiego
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Terytorialsi na pętli
Prezydent: to bezprecedensowy moment w historii NATO i Polski
Rosyjskie drony spowodowały zniszczenia
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Rekompensaty na nowych zasadach
Defender dla oryginalnych i użytecznych
Szef MON-u: Panujemy nad sytuacją, apeluję o spokój
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
NATO – jesteśmy z Polską
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Szwecja kupuje Pioruny!
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Drony zestrzelone. Trwają poszukiwania szczątków maszyn
Wielkie zbrojenia za Odrą
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Hekatomba na Woli
Święto Wojsk Lądowych
Orlik na Alfę
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Dwie agresje, dwie okupacje
K9 ładowane z automatu
Kuna na poligonie
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Z najlepszymi na planszy
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO