moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Finał pierwszej lotniczej olimpiady

Nie liczył się wiek, doświadczenie, a jedynie wiedza o lotnictwie. Blisko 40 uczestników rywalizowało w I Ogólnopolskiej Olimpiadzie Wiedzy o Lotnictwie i Przemyśle Lotniczym. Zwyciężył Krzysztof Melski z Poznania. W nagrodę czeka go lot nad Białą Podlaską, a pozostałych uczestników, którym poszło najlepiej, m.in. wizyta w BBN i zwiedzanie Pałacu Prezydenckiego.

I Ogólnopolska Olimpiady Wiedzy o Lotnictwie i Przemyśle Lotniczym wystartowała w sierpniu tego roku. Jej organizatorzy postanowili upowszechniać w ten sposób dorobek polskiego lotnictwa. Do rywalizacji mógł stanąć każdy, kto chciał sprawdzić swoją wiedzę o lotnictwie.

Do pierwszego etapu – testu internetowego – zgłosiło się ponad 70 osób, nie tylko z Polski. – Mieliśmy zawodników z Białorusi, Czech, a także Polaka mieszkającego na co dzień w Irlandii – przyznaje Monika Pawlonka, redaktor prowadząca portalu Interwizja.edu.pl, który był współorganizatorem olimpiady. Nie było też ograniczeń wiekowych. Zgłosili się więc m.in. uczniowie szkół średnich i studenci, w tym z Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie i warszawskiej Wojskowej Akademii Technicznej. Najmłodszym uczestnikiem był uczeń I klasy gimnazjum, najstarszym zaś mężczyzna na emeryturze. – Wszystkich z pewnością łączyła pasja do lotnictwa. Byli tacy, którzy traktują je hobbystycznie, ale też osoby, które albo już są związane z branżą lotniczą, albo planują z nią związać swoje zawodowe życie – mówi Pawlonka.

Uczestnicy na tym etapie musieli odpowiedzieć na 20 pytań w wybranych przez siebie dwóch blokach tematycznych. – Największym zainteresowaniem cieszyły się te, które dotyczyły historii lotnictwa i przemysłu lotniczego w Polsce oraz lotnictwa wojskowego. Nieco mniejszą popularność miały pozostałe, związane z osiągnięciami sportowymi oraz przemysłem i zapleczem badawczo-rozwojowym – wylicza organizatorka olimpiady.

Do drugiego etapu zakwalifikowały się 52 osoby, ale na finał do Białej Podlaskiej przyjechało ostatecznie 37 z nich. Tu wszyscy musieli rozwiązać test składający się z 40 pytań. – Były one przekrojowe i nieco trudniejsze niż podczas pierwszej tury. W finale to jednak zrozumiałe, bo przecież brali w nim udział najlepsi – mówi redaktorka portalu. Uczestnicy musieli m.in. znać patrona polskiego lobby przemysłowego w 1995 roku, liczbę samolotów wojskowych, jakimi dysponowało lotnictwo polskie 1 września 1939 roku, a także datę zakończenia seryjnej produkcji samolotu Iskra. Wiedza uczestników sprawdzana też była na fotografiach. – Z dwóch podanych zdjęć musieli np. wybrać to, które przedstawia Jaka-9, samolot najliczniej produkowany w latach 1942–1948. Wskazać też musieli, która fotografia przedstawia flagę lotnictwa wojskowego z czasów PRL – dodaje Monika Pawlonka.

Lot samolotem i wizyta w BBN

Zwycięzcą olimpiady został Krzysztof Melski z Poznania. Lotnictwem, zwłaszcza wojskowym, interesuje się od ponad 30 lat. Skakał ze spadochronem i działa w Stowarzyszeniu Miłośników Lotnictwa Wojskowego Krzesiny w Poznaniu. – Moją nagrodą do wyboru jest lot samolotem lub motolotnią nad Białą Podlaską. Nigdy nie byłem na tutejszym lotnisku, nigdy też nie miałem przyjemności latać motolotnią. Nagroda mnie bardzo cieszy, bo dzięki temu będę mógł być blisko tego lotnictwa – mówi zdobywca I miejsca.

Lot samolotem czeka też uczestnika, który zajął II lokatę, oraz kobietę, która jako jedna z trzech uczestniczek najlepiej napisała test. Zdobywcy pierwszych trzech miejsc otrzymali puchary i dyplomy, a także nagrody rzeczowe: książki i albumy. Specjalną nagrodę przygotowało też Biuro Bezpieczeństwa Narodowego. Już w grudniu trzej laureaci oraz najmłodszy uczestnik konkursu, uczeń gimnazjum Wiktor Oczkowski, pojadą do Warszawy. Tam czeka ich spotkanie z Pawłem Solochem, szefem BBN, a także zwiedzanie Pałacu Prezydenckiego.

– Cieszymy się, że nasza inicjatywa spotkała się z tak dużym zainteresowaniem. Planujemy już zorganizować kolejną edycję olimpiady – zapowiadają organizatorzy.

Finał I Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy o Lotnictwie i Przemyśle Lotniczym nie bez powodu odbył się w Białej Podlaskiej. To tu ponad 90 lat temu funkcjonowała, jako jedna z pierwszych w kraju, Podlaska Wytwórnia Samolotów. Tutaj także pierwsze próby swojego modelu latającego wykonywał Czesław Tański, konstruktor i pionier szybownictwa.

Olimpiada została zorganizowana dzięki współpracy m.in. Polskiego Lobby Przemysłowego im. Eugeniusza Kwiatkowskiego i Naczelnej Organizacji Technicznej w Białej Podlaskiej. W przygotowaniu konkursu uczestniczyły też Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych oraz krakowskie i dęblińskie muzea lotnictwa. Patronat honorowy nad olimpiadą sprawował Paweł Soloch, szef BBN. „Polska Zbrojna” była patronem medialnym wydarzenia.

Paulina Glińska

autor zdjęć: Adam Trochimiuk

dodaj komentarz

komentarze


Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Militarne Schengen
Kapral Bartnik mistrzem świata
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Czwarta dostawa Abramsów
Razem na ratunek
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Gotowi na zagrożenia cyfrowe
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Wojsko na Horyzoncie
W krainie Świętego Mikołaja
Najdłuższa noc
Polska niesie ogromną odpowiedzialność
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
Dzień wart stu lat
Wojsko ma swojego satelitę!
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Noc Dnia Podchorążego
Zwrot na Bałtyk
Mundurowi z benefitami
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Komplet medali wojskowych na ringu
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Nowe zasady dla kobiet w armii
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Polski „Wiking” dla Danii
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Gdy ucichnie artyleria
AW149 – moc kawalerii powietrznej!
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pancerniacy jadą na misję
Plan na WAM
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Niebo pod osłoną
Po co wojsku satelity?
Więcej Herculesów dla Abramsów
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Wojskowy bus do szczęścia
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Polscy marynarze na misjach
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Uczelnie łączą siły
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Pociski rakietowe dla Husarzy
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Wojsko przetestuje nowe technologie
AW149 made in Poland
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
107 lat polskiej Marynarki Wojennej
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Skytrucki dla Niemiec
wGotowości do reakcji
Nowe Kraby w Sulechowie
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
The Darker, the Better

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO