moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Finał pierwszej lotniczej olimpiady

Nie liczył się wiek, doświadczenie, a jedynie wiedza o lotnictwie. Blisko 40 uczestników rywalizowało w I Ogólnopolskiej Olimpiadzie Wiedzy o Lotnictwie i Przemyśle Lotniczym. Zwyciężył Krzysztof Melski z Poznania. W nagrodę czeka go lot nad Białą Podlaską, a pozostałych uczestników, którym poszło najlepiej, m.in. wizyta w BBN i zwiedzanie Pałacu Prezydenckiego.

I Ogólnopolska Olimpiady Wiedzy o Lotnictwie i Przemyśle Lotniczym wystartowała w sierpniu tego roku. Jej organizatorzy postanowili upowszechniać w ten sposób dorobek polskiego lotnictwa. Do rywalizacji mógł stanąć każdy, kto chciał sprawdzić swoją wiedzę o lotnictwie.

Do pierwszego etapu – testu internetowego – zgłosiło się ponad 70 osób, nie tylko z Polski. – Mieliśmy zawodników z Białorusi, Czech, a także Polaka mieszkającego na co dzień w Irlandii – przyznaje Monika Pawlonka, redaktor prowadząca portalu Interwizja.edu.pl, który był współorganizatorem olimpiady. Nie było też ograniczeń wiekowych. Zgłosili się więc m.in. uczniowie szkół średnich i studenci, w tym z Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie i warszawskiej Wojskowej Akademii Technicznej. Najmłodszym uczestnikiem był uczeń I klasy gimnazjum, najstarszym zaś mężczyzna na emeryturze. – Wszystkich z pewnością łączyła pasja do lotnictwa. Byli tacy, którzy traktują je hobbystycznie, ale też osoby, które albo już są związane z branżą lotniczą, albo planują z nią związać swoje zawodowe życie – mówi Pawlonka.

Uczestnicy na tym etapie musieli odpowiedzieć na 20 pytań w wybranych przez siebie dwóch blokach tematycznych. – Największym zainteresowaniem cieszyły się te, które dotyczyły historii lotnictwa i przemysłu lotniczego w Polsce oraz lotnictwa wojskowego. Nieco mniejszą popularność miały pozostałe, związane z osiągnięciami sportowymi oraz przemysłem i zapleczem badawczo-rozwojowym – wylicza organizatorka olimpiady.

Do drugiego etapu zakwalifikowały się 52 osoby, ale na finał do Białej Podlaskiej przyjechało ostatecznie 37 z nich. Tu wszyscy musieli rozwiązać test składający się z 40 pytań. – Były one przekrojowe i nieco trudniejsze niż podczas pierwszej tury. W finale to jednak zrozumiałe, bo przecież brali w nim udział najlepsi – mówi redaktorka portalu. Uczestnicy musieli m.in. znać patrona polskiego lobby przemysłowego w 1995 roku, liczbę samolotów wojskowych, jakimi dysponowało lotnictwo polskie 1 września 1939 roku, a także datę zakończenia seryjnej produkcji samolotu Iskra. Wiedza uczestników sprawdzana też była na fotografiach. – Z dwóch podanych zdjęć musieli np. wybrać to, które przedstawia Jaka-9, samolot najliczniej produkowany w latach 1942–1948. Wskazać też musieli, która fotografia przedstawia flagę lotnictwa wojskowego z czasów PRL – dodaje Monika Pawlonka.

Lot samolotem i wizyta w BBN

Zwycięzcą olimpiady został Krzysztof Melski z Poznania. Lotnictwem, zwłaszcza wojskowym, interesuje się od ponad 30 lat. Skakał ze spadochronem i działa w Stowarzyszeniu Miłośników Lotnictwa Wojskowego Krzesiny w Poznaniu. – Moją nagrodą do wyboru jest lot samolotem lub motolotnią nad Białą Podlaską. Nigdy nie byłem na tutejszym lotnisku, nigdy też nie miałem przyjemności latać motolotnią. Nagroda mnie bardzo cieszy, bo dzięki temu będę mógł być blisko tego lotnictwa – mówi zdobywca I miejsca.

Lot samolotem czeka też uczestnika, który zajął II lokatę, oraz kobietę, która jako jedna z trzech uczestniczek najlepiej napisała test. Zdobywcy pierwszych trzech miejsc otrzymali puchary i dyplomy, a także nagrody rzeczowe: książki i albumy. Specjalną nagrodę przygotowało też Biuro Bezpieczeństwa Narodowego. Już w grudniu trzej laureaci oraz najmłodszy uczestnik konkursu, uczeń gimnazjum Wiktor Oczkowski, pojadą do Warszawy. Tam czeka ich spotkanie z Pawłem Solochem, szefem BBN, a także zwiedzanie Pałacu Prezydenckiego.

– Cieszymy się, że nasza inicjatywa spotkała się z tak dużym zainteresowaniem. Planujemy już zorganizować kolejną edycję olimpiady – zapowiadają organizatorzy.

Finał I Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy o Lotnictwie i Przemyśle Lotniczym nie bez powodu odbył się w Białej Podlaskiej. To tu ponad 90 lat temu funkcjonowała, jako jedna z pierwszych w kraju, Podlaska Wytwórnia Samolotów. Tutaj także pierwsze próby swojego modelu latającego wykonywał Czesław Tański, konstruktor i pionier szybownictwa.

Olimpiada została zorganizowana dzięki współpracy m.in. Polskiego Lobby Przemysłowego im. Eugeniusza Kwiatkowskiego i Naczelnej Organizacji Technicznej w Białej Podlaskiej. W przygotowaniu konkursu uczestniczyły też Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych oraz krakowskie i dęblińskie muzea lotnictwa. Patronat honorowy nad olimpiadą sprawował Paweł Soloch, szef BBN. „Polska Zbrojna” była patronem medialnym wydarzenia.

Paulina Glińska

autor zdjęć: Adam Trochimiuk

dodaj komentarz

komentarze


Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Kaman – domknięcie historii
Czy to już wojna?
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Starcie pancerniaków
Marynarze podjęli wyzwanie
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Pięściarska uczta w Suwałkach
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Awanse w dniu narodowego święta
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Sportowcy na poligonie
Standardy NATO w Siedlcach
Polski „Wiking” dla Danii
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Rusza program „wGotowości”
Abolicja dla ochotników
Gdy ucichnie artyleria
Wellington „Zosia” znad Bremy
OPW budują świadomość obronną
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Nowe zasady dla kobiet w armii
Mundurowi z benefitami
Grecka walka z sabotażem
Jesteśmy dziećmi wolności
Arteterapia dla weteranów
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
„Road Runner” w Libanie
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Ku wiecznej pamięci
Brytyjczycy na wschodniej straży
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Odznaczenia za wzorową służbę
Inwestycja w bezpieczeństwo
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Sukces Polaka w biegu z marines
Kolejny kontrakt Dezametu
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Zasiać strach w szeregach wroga
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Mity i manipulacje
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Dzień wart stu lat
Kraków – centrum wojskowej medycyny
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO