moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Finał pierwszej lotniczej olimpiady

Nie liczył się wiek, doświadczenie, a jedynie wiedza o lotnictwie. Blisko 40 uczestników rywalizowało w I Ogólnopolskiej Olimpiadzie Wiedzy o Lotnictwie i Przemyśle Lotniczym. Zwyciężył Krzysztof Melski z Poznania. W nagrodę czeka go lot nad Białą Podlaską, a pozostałych uczestników, którym poszło najlepiej, m.in. wizyta w BBN i zwiedzanie Pałacu Prezydenckiego.

I Ogólnopolska Olimpiady Wiedzy o Lotnictwie i Przemyśle Lotniczym wystartowała w sierpniu tego roku. Jej organizatorzy postanowili upowszechniać w ten sposób dorobek polskiego lotnictwa. Do rywalizacji mógł stanąć każdy, kto chciał sprawdzić swoją wiedzę o lotnictwie.

Do pierwszego etapu – testu internetowego – zgłosiło się ponad 70 osób, nie tylko z Polski. – Mieliśmy zawodników z Białorusi, Czech, a także Polaka mieszkającego na co dzień w Irlandii – przyznaje Monika Pawlonka, redaktor prowadząca portalu Interwizja.edu.pl, który był współorganizatorem olimpiady. Nie było też ograniczeń wiekowych. Zgłosili się więc m.in. uczniowie szkół średnich i studenci, w tym z Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie i warszawskiej Wojskowej Akademii Technicznej. Najmłodszym uczestnikiem był uczeń I klasy gimnazjum, najstarszym zaś mężczyzna na emeryturze. – Wszystkich z pewnością łączyła pasja do lotnictwa. Byli tacy, którzy traktują je hobbystycznie, ale też osoby, które albo już są związane z branżą lotniczą, albo planują z nią związać swoje zawodowe życie – mówi Pawlonka.

Uczestnicy na tym etapie musieli odpowiedzieć na 20 pytań w wybranych przez siebie dwóch blokach tematycznych. – Największym zainteresowaniem cieszyły się te, które dotyczyły historii lotnictwa i przemysłu lotniczego w Polsce oraz lotnictwa wojskowego. Nieco mniejszą popularność miały pozostałe, związane z osiągnięciami sportowymi oraz przemysłem i zapleczem badawczo-rozwojowym – wylicza organizatorka olimpiady.

Do drugiego etapu zakwalifikowały się 52 osoby, ale na finał do Białej Podlaskiej przyjechało ostatecznie 37 z nich. Tu wszyscy musieli rozwiązać test składający się z 40 pytań. – Były one przekrojowe i nieco trudniejsze niż podczas pierwszej tury. W finale to jednak zrozumiałe, bo przecież brali w nim udział najlepsi – mówi redaktorka portalu. Uczestnicy musieli m.in. znać patrona polskiego lobby przemysłowego w 1995 roku, liczbę samolotów wojskowych, jakimi dysponowało lotnictwo polskie 1 września 1939 roku, a także datę zakończenia seryjnej produkcji samolotu Iskra. Wiedza uczestników sprawdzana też była na fotografiach. – Z dwóch podanych zdjęć musieli np. wybrać to, które przedstawia Jaka-9, samolot najliczniej produkowany w latach 1942–1948. Wskazać też musieli, która fotografia przedstawia flagę lotnictwa wojskowego z czasów PRL – dodaje Monika Pawlonka.

Lot samolotem i wizyta w BBN

Zwycięzcą olimpiady został Krzysztof Melski z Poznania. Lotnictwem, zwłaszcza wojskowym, interesuje się od ponad 30 lat. Skakał ze spadochronem i działa w Stowarzyszeniu Miłośników Lotnictwa Wojskowego Krzesiny w Poznaniu. – Moją nagrodą do wyboru jest lot samolotem lub motolotnią nad Białą Podlaską. Nigdy nie byłem na tutejszym lotnisku, nigdy też nie miałem przyjemności latać motolotnią. Nagroda mnie bardzo cieszy, bo dzięki temu będę mógł być blisko tego lotnictwa – mówi zdobywca I miejsca.

Lot samolotem czeka też uczestnika, który zajął II lokatę, oraz kobietę, która jako jedna z trzech uczestniczek najlepiej napisała test. Zdobywcy pierwszych trzech miejsc otrzymali puchary i dyplomy, a także nagrody rzeczowe: książki i albumy. Specjalną nagrodę przygotowało też Biuro Bezpieczeństwa Narodowego. Już w grudniu trzej laureaci oraz najmłodszy uczestnik konkursu, uczeń gimnazjum Wiktor Oczkowski, pojadą do Warszawy. Tam czeka ich spotkanie z Pawłem Solochem, szefem BBN, a także zwiedzanie Pałacu Prezydenckiego.

– Cieszymy się, że nasza inicjatywa spotkała się z tak dużym zainteresowaniem. Planujemy już zorganizować kolejną edycję olimpiady – zapowiadają organizatorzy.

Finał I Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy o Lotnictwie i Przemyśle Lotniczym nie bez powodu odbył się w Białej Podlaskiej. To tu ponad 90 lat temu funkcjonowała, jako jedna z pierwszych w kraju, Podlaska Wytwórnia Samolotów. Tutaj także pierwsze próby swojego modelu latającego wykonywał Czesław Tański, konstruktor i pionier szybownictwa.

Olimpiada została zorganizowana dzięki współpracy m.in. Polskiego Lobby Przemysłowego im. Eugeniusza Kwiatkowskiego i Naczelnej Organizacji Technicznej w Białej Podlaskiej. W przygotowaniu konkursu uczestniczyły też Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych oraz krakowskie i dęblińskie muzea lotnictwa. Patronat honorowy nad olimpiadą sprawował Paweł Soloch, szef BBN. „Polska Zbrojna” była patronem medialnym wydarzenia.

Paulina Glińska

autor zdjęć: Adam Trochimiuk

dodaj komentarz

komentarze


Terytorialsi w gotowości do pomocy
 
Londyn o „Tarczy Wschód”
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Operacja „Wschodnia zorza”
Ankona, czyli polska operacja we Włoszech
„Armia mistrzów” – lekkoatletyka
Medycy na poligonie
Paryż – odliczanie do rozpoczęcia igrzysk!
„Operacja borelioza”
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
International Test
Posłowie o efektach szczytu NATO
Incydent przy granicy. MON chce specjalnego nadzoru nad śledztwem
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Zabezpieczenie techniczne 1 Pułku Czołgów w 1920
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
Z parlamentu do wojska
The Suwałki Gap in the Game
Pioruny dla sojuszników
Jaki będzie czołg przyszłości?
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Prezydent Zełenski w Warszawie
Posłowie wybrali patronów 2025 roku
Spadochroniarze na warcie w UE
Formoza. Za kulisami
„Armia mistrzów” – sporty wodne
Partyzanci z republiki
Silniejsza obecność sojuszników z USA
Olimp gotowy na igrzyska!
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Ciężko? I słusznie! Tak przebiega selekcja do Formozy
W Sejmie o zniszczeniu Tupolewa
Hala do budowy Mieczników na finiszu
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Tridon Mk2, czyli sposób na drona?
Bezpieczeństwo granicy jest również sprawą Sojuszu
„Armia mistrzów” – kolarstwo, łucznictwo, pięciobój nowoczesny, strzelectwo, triatlon i wspinaczka sportowa
Letnia Bryza na Morzu Czarnym
Sejm podziękował za służbę na granicy
Awaria systemów. Bezpieczeństwo Polski nie jest zagrożone
Włoski Centauro na paryskim salonie
Jak usprawnić działania służb na granicy
Most III, czyli lot z V2
„Armia mistrzów” – sporty walki
Za zdrowie utracone na służbie
Kmdr Janusz Porzycz: Wojsko Polskie wspierało i wspiera sportowców!
Prezydent Warszawy: oddajmy hołd bohaterom!
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Feniks – następca Mangusty?
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Na ratunek… komandos
Nie wierzę panu, mister Karski!
Roczny dyżur spadochroniarzy
Lotnicy pamiętają o powstaniu
Kaczmarek z nowym rekordem Polski!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO