moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowe korwety dla Niemiec coraz bliżej

Komisja budżetowa niemieckiego parlamentu dała zielone światło do zakupu pięciu nowych korwet za około 1,5 mld euro. Zamówienie ma zostać złożone w przyszłym roku. Oznacza to, że niemiecka marynarka wojenna będzie miała dwa razy więcej tego typu okrętów. Moskwa, która również buduje nowe korwety, odbiera plany Berlina „jako sygnał polityczny”.

Niemieckie ministerstwo obrony postanowiło kupić drugą transzę korwet K130 zamiast rozpisywać długotrwały przetarg na jednostki nowego projektu. Plany ujawniono, gdy okazało się, że firma, która zbuduje nowe okręty wielozadaniowe MKS 180, zostanie wybrana pół roku później niż zakładano.

Decyzję o zakupie korwet federalny resort obrony uzasadnia nowymi wymaganiami NATO – twierdzi serwis internetowy Defense News. Według rzecznika niemieckiej marynarki wojennej, Sojusz oczekuje, że Berlin będzie dysponował dwiema dodatkowymi korwetami utrzymanymi w wysokiej gotowości operacyjnej, tak by od 2018 roku można było wykorzystywać je na wodach przybrzeżnych. Tymczasem niemiecka marynarka ma zwykle gotowe do działań dwie z pięciu K130, pozostałe bowiem biorą udział w ćwiczeniach, przechodzą przegląd lub remont.

Zgoda komisji budżetowej parlamentu na zamówienie nowych okrętów to tylko jeden z etapów do ostatecznego zatwierdzenia programu zakupów. Okoliczności nie są jednak sprzyjające, ponieważ w Niemczech trwa okres przedwyborczy. Rosyjski serwis internetowy Sputnik już ocenił, że zakup korwet to sygnał polityczny dla Moskwy. Koszty pięciu korwet oszacowano na około 1,5 mld euro. Sputnik twierdzi, że niemieccy marynarze chcieliby, aby dwie pierwsze korwety weszły do służby jeszcze przed 2020 rokiem, a pozostałe trzy – przed 2023.

Niemcy już kilkanaście lat temu planowali zbudowanie 15 korwet K130. Zamówienie na pierwszych pięć ministerstwo obrony złożyło w grudniu 2001 roku w konsorcjum Arge K130. Stworzyły je firmy ThyssenKrupp Marine Systems Blohm +Voss z Hamburga (stocznia wiodąca), Nordseewerke z Eden i Friedrich Lürssen Werft z Bremy. Nowe jednostki miały zastąpić ścigacze rakietowe typu Albatros i Tiger. Budowę pierwszej korwety rozpoczęto w grudniu 2003 roku w stoczni ThyssenKrupp Marine Systems Blohm +Voss. Tam też powstała czwarta. Drugą i piątą korwetę zbudowano w Friedrich Lürssen Werft, a trzecią w Nordseewerke.

Pierwszy okręt „Braunschweig” (F260) zwodowano 19 kwietnia 2006 roku, a 16 kwietnia 2008 roku wszedł on do służby. Korweta „Magdeburg” (F261) dołączyła do niego 22 września 2008 roku. Jednak problemy techniczne spowodowały, że pozostałe trzy jednostki, choć były zwodowane w 2007 roku, do służby weszły dopiero w pierwszym kwartale 2013 roku. Wszystkie wchodzą w skład 1 Dywizjonu Korwet stacjonującego w bazie Rostock-Warnemünde nad Bałtykiem, który podlega 1 Flotylli Operacyjnej z dowództwem w Kilonii.

Niemiecka korweta K130 ma 88,8 m długości i 13,2 m szerokości oraz wyporność 1840 ton. Siłownia okrętu składa się z dwóch silników wysokoprężnych MTU 20V 1163 TB 93 o mocy 14,8 MW, zapewniają one niemieckiej jednostce prędkość 26 węzłów. Z prędkością 15 węzłów może ona przejść 2500 mil morskich. Główną bronią korwety K130 są cztery wyrzutnie z pociskami przeciwokrętowymi RBS-15Mk3 i armata OTO Melara L/62 Compact kalibru 76 mm. Poza tym okręty uzbrojono w dwa działka automatyczne Mauser BK-27 kalibru 27 mm i dwie wyrzutnie systemu obrony bezpośredniej Rolling Airframe Missile (RAM), z 21 rakietami każda. Na okręcie są też dwie wyrzutnie celów pozornych MASS. Na rufie znajduje się lądowisko dla śmigłowca o masie do 12 ton i hangar dla bezzałogowych statków powietrznych. Niemiecka korweta może też stawiać miny.

Tadeusz Wróbel

autor zdjęć: Creative Commons

dodaj komentarz

komentarze

~obserwator
1495052880
A Jaka jest rzeczywistość PMW ? Gdzie są te nowe dwie jednostki co miała mieć marynarka? Jak wygląda unowocześnianie tych jednostek co jeszcze by mogły w razie czego Nas bronić z morza? Jak się mają obiecanki p.Ministra do rzeczywistości jaką mamy ? Te pytania cisną się każdemu co się tym tematem interesuje ,a widzi tą beznadziejną prawdę w faktach ,że nic się nie dzieje. Porównując sąsiadów zza Odry to licho wyglądamy podobnie jak względem FR. Tak dalej być nie może jak chcemy mieć dobrą flotę wojenną RP. Dosyć tych bajek i różnych obiecanek a efektów nie ma.
D6-89-46-3A

„Road Runner” w Libanie
Wsparcie dla rodziny z Wyryk
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Żołnierze dostaną poradnik o sprawności i zdrowym stylu życia
„Trenuj z wojskiem” 7 za nami
Wielkopolscy terytorialsi na szkoleniu zintegrowanym
Mity i manipulacje
Medale dla sojuszników z Niderlandów
Żywy pomnik pamięci o poległych na misjach
Wyrównać szanse
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Operacja NATO u brzegów Estonii
Nowe zasady dla kobiet w armii
Nie tylko dobrze walczyć, lecz także ratować
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Bóbr na drodze Hannibala
Żołnierze na trzecim stopniu podium
MID w nowej odsłonie
Pięściarska uczta w Suwałkach
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Loty szkoleniowe na AW149. Piloci: to jest game changer
W wojsku orientują się najlepiej
Kircholm 1605
Niespokojny poranek pilotów
Wellington „Zosia” znad Bremy
Brytyjczycy na wschodniej straży
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Mesko wybuduje fabrykę amunicji
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Sportowcy na poligonie
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Edukacja z bezpieczeństwa
Zapomniany utwór dla nieznanego żołnierza
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
„JUR” dla terytorialsów
Polski „Wiking” dla Danii
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Więcej Apache’ów w Inowrocławiu
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Standardy NATO w Siedlcach
Husarze bliżej Polski
Koniec dzieciństwa
Rosyjski Ił-20 przechwycony przez polskie MiG-29
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Polskie drony nadlecą z Sochaczewa
Abolicja dla ochotników

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO