Amerykańscy logistycy pomagali naszym żołnierzom przygotować się do XV zmiany misji w Afganistanie. Po powrocie z misji ćwiczyli wspólnie na poligonach, m.in. podczas „Anakondy ‘16”. Dzisiaj dowódca 10 Brygady Logistycznej z Opola i dowódca 16 Brygady Wsparcia Logistycznego US Army podpisali porozumienie, które ma m.in. ujednolicić normy szkoleniowe żołnierzy obu krajów, co pozwoli lepiej ocenić efekty ich ćwiczeń.
Pułkownik Adam Słodczyk, dowódca 10 Brygady Logistycznej, oraz płk Michelle Letcher, dowodząca 16 Brygadą Wsparcia Logistycznego US Army (skrót 16 SB od anglojęzycznej nazwy 16th Sustainment Brigade), podpisali dokument 30 czerwca, kiedy to polska 10 BLog obchodzi swoje święto. – To kolejny krok do zbudowania trwałej więzi między naszymi jednostkami – mówi płk Słodczyk.
Dowódca podkreśla, że współpraca między jednostkami rozpoczęła się już kilka lat temu, przed natowską misją ISAF w Afganistanie (International Security Assistance Force – Międzynarodowe Siły Wsparcia Bezpieczeństwa). – Współpracujemy od 2013 roku, kiedy to 10 Brygada otrzymała zadanie sformowania ostatniej, XV zmiany Polskiego Kontyngentu Wojskowego ISAF, natomiast 16 SB miała nas w tych przygotowaniach wspierać. Najważniejszym przedsięwzięciem w owym czasie był udział w „Bagram XV”, które było ćwiczeniem certyfikującym XV zmianę w Afganistanie – wspomina polski pułkownik. Głównym zadaniem żołnierzy tej zmiany było przerzucenie do kraju sprzętu wojskowego pozostającego jeszcze w Afganistanie oraz zorganizowanie powrotu ostatnim żołnierzom.
Po zakończeniu XV zmiany PKW ISAF współpraca między jednostkami trwała nadal. – Rok temu, również podczas święta 10 Brygady Logistycznej, postanowiliśmy z pułkownik Letcher zorganizować wspólne szkolenia żołnierzy. Zaczęliśmy od ćwiczeń poligonowych niewielkich poddziałów z obu brygad na podopolskim poligonie Winów – dodaje płk Słodczyk.
Współpraca poligonowa się rozwija, a największym sprawdzianem dla obu brygad były ćwiczenia „Anakonda ‘16”. Zabezpieczenie 10-dniowych manewrów rozgrywanych na poligonach w całej Polsce to dla logistyków ogrom pracy przed ćwiczeniami i po ich zakończeniu. Na poligony przetransportowali oni m.in. ponad 60 t żywności i wody, a także paliwo, sprzęt, namioty i kuchnie polowe.
– Dzisiejsze podpisanie porozumienia to dla nas ukoronowanie wszystkich tych wysiłków. Dzięki międzynarodowej współpracy nasi żołnierze będą mogli uzupełnić swoją wiedzę i zdobyć nowe umiejętności, które wykorzystają podczas realizacji zadań w kraju i poza jego granicami – podkreśla dowódca 10 BLog.
W zawartym porozumieniu znajdują się zapisy, które wspierają interoperacyjność oraz budowanie relacji między jednostkami. Przygotowanie ćwiczeń to również opracowanie dokumentacji szkoleniowej, która pozwoli na łatwiejsze ocenianie ćwiczących żołnierzy. – Polacy i Amerykanie mają różne normy szkoleniowe. Na przykład polski żołnierz musi wykonać zadanie w czasie określonym przez polskie normy, a amerykański w zupełnie innym. Dlatego na czas szkolenia zostaną one ujednolicone, tak aby dowódcy mogli bez problemów ocenić żołnierzy – wyjaśnia por. Piotr Płuciennik, oficer prasowy 10 Brygady. Zaznacza, że współpraca polskiej i amerykańskiej jednostki musi być zgodna z prawem i regulacjami obowiązującymi w obu z nich, a podpisane porozumienie tego nie zmienia.
Uroczyste parafowanie dokumentu było elementem obchodów 17. rocznicy powstania 10 Brygady Logistycznej. Jej utworzenie było efektem wejścia Polski do NATO w 1999 roku. W ciągu kilku miesięcy armia musiała utworzyć jednostkę do zabezpieczania logistycznego pododdziałów zgłoszonych do sił reagowania Sojuszu. 10 Opolska Brygada Logistyczna składa się z ośmiu batalionów i jest rozmieszczona w czterech garnizonach. Największy jest w Opolu, gdzie mieści się dowództwo i sztab 10 BLog, 1 i 2 Batalion Logistyczny, 55 Batalion Remontowy, Batalion Składowania oraz Grupa Zabezpieczenia Medycznego. Poza stolicą Opolszczyzny pododdziały 10 BLog są rozlokowane w: Oleśnicy (stacjonuje tu 82 Batalion Ewakuacji Sprzętu), Komprachcicach (91 Batalion Logistyczny) oraz w Żaganiu (11 Batalion Remontowy).
Żołnierze logistycznej brygady dysponują wieloma rodzajami pojazdów transportowych. Mają samochody małej ładowności (Fiat Ducato i VV Crafter), średniej (Iveco Eurocargo i Star 944) i dużej (Iveco Stralis, Jelcz 622, Jelcz 662 OP z opancerzoną kabiną, Jelcz P862 z urządzeniem samozaładowczym Multilift Mk IV). Żywność przewożą w chłodniach oraz chlebowozach na podwoziu samochodu Star i Iveco, natomiast woda jest transportowana pojazdami Jelcz 662 CW 10 i Star 266 CW 3000.
autor zdjęć: Jerzy Smajdor
komentarze