moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Anakonda-16”. Jak wojskowy sprzęt docierał na poligony

Statkami, samolotami, koleją i na lawetach – tak czołgi, pojazdy wojskowe oraz wyposażenie żołnierzy docierały do Polski z USA, Hiszpanii, Niemiec i innych krajów NATO. – To była olbrzymia operacja i wymagała dużego wysiłku. Nie pamiętam, byśmy kiedykolwiek wcześniej działali na taką skalę – mówi płk Zbigniew Mirowski, szef Szefostwa Transportu i Ruchu Wojsk.



Pierwszy transport sprzętu wojskowego na „Anakondę-16” przypłynął drogą morską 15 maja. Do portu w Szczecinie wszedł wówczas samochodowiec „Independence II”. Przypłynął ze Stanów Zjednoczonych, z portu Charleston, z logistykami i 1400 sztukami różnego sprzętu na pokładzie. – Były to między innymi pojazdy ciężarowe MAN, IVECO oraz Hummery – wylicza płk Zbigniew Mirowski. A to był zaledwie początek. – Potem na statku transportowym typu ro-ro przybyło z portu Vigo w Hiszpanii 400 jednostek sprzętu, głównie samochody ciężarowe i osobowe. Natomiast z Wielkiej Brytanii przypłynął transportowiec z 200 jednostkami – dodaje szef sztabu nadzorującego operacje transportowe.

Z kolei lekki sprzęt, samochody terenowe, palety z wyposażeniem wojskowym oraz siedem Hammerów dostarczył na lotnisko w Gdańsku amerykański samolot wojskowy Lockheed C-5 Galaxy, który ma 75 metrów długości i prawie 20 m wysokości. To największy amerykański wojskowy samolot transportowy i jedna z największych tego typu maszyn na świecie. Jego pojemność ładunkowa wynosi 880 metrów sześciennych. – Kolejne transporty lotnicze obejmowały głównie żołnierzy z ich wyposażeniem – mówi płk Zbigniew Mirowski.


Sprzęt trafiał na poligony również koleją. – Załogi specjalnych pociągów wykonały około 30 takich transportów. Składy miały średnio około 20 wagonów i mogły przewieźć nawet 600 ton. Przewoziły z Niemiec czołgi Abrams i bojowe wozy piechoty Bradley – mówi płk Mirowski.

Sprzęt wojskowy był też transportowany drogami, na pojazdach niskopodwoziowych. Wyruszały one prawie 200 razy. Najczęściej pokonywały trasy: Jędrzychowice – Żagań – Skwierzyna – Drawsko oraz Świecko – Skwierzyna – Drawsko. – To dzięki nim na poligony dojechały na przykład Abramsy. Jeden taki czołg waży 60 ton, ma ponad 9 metrów długości, prawie 4 metry szerokości i 2,5 wysokości – wyjaśnia szef Szefostwa Transportu i Ruchu Wojsk. Przy przewozach drogowych niezbędna jest pomoc żołnierzy z kompanii regulacji ruchu, którzy pilotują konwoje oraz dbają, by w odpowiednim czasie zatankować pojazdy i zapewnić odpoczynek żołnierzom.


W Polsce dużo mówiono o transporcie tzw. szpicy z Hiszpanii do portu w Szczecinie i na wrocławskie lotnisko. Później przewieziono ją do Żagania. Najgłośniej jednak było o transporcie amerykańskich kawalerzystów – 1,4 tysiąca żołnierzy przemierzających kraj podczas „Dragoon Ride 2”. Zatrzymali się m.in. w Tarnowie, gdzie spotkali się z mieszkańcami miasta. Podczas „Anakondy” kawalerzyści wezmą udział w specjalnych ćwiczeniach taktycznych, m.in. przekroczą rzekę w Chełmnie obok Torunia. Następnie udadzą się w kierunku Litwy.

Ewa Korsak

autor zdjęć: ppor. Radosław Musin, 364th Expeditionary Sustainment Command, st. szer. Andrzej Suchara

dodaj komentarz

komentarze


Beret „na rekinka” lub koguta
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Służby badają wybuch pod Łukowem
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Hekatomba na Woli
Gratulacje dla naszej katorżniczki!
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Orlik na Alfę
Skok na głęboką wodę, ale ze spadochronem
Wojskowe wsparcie z Holandii
Rosyjski atak po spotkaniu w sprawie pokoju
Jak zostać kapralem rezerwy
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Muzeum Bitwy Warszawskiej otwarte
Strzelanina w bazie US Army
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Zwycięska batalia o stolicę
„Nitro-Chem” i Grupa Azoty łączą siły
Żołnierze-sportowcy o bezpieczeństwie nad wodą
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Eksplozja pod Łukowem – rosyjska prowokacja
Kolejne spotkanie Trump-Zełenski
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Nawrocki: Będę wspierał modernizację armii
Polskie drony dla wojska
Brytyjczycy żegnają Malbork
Coraz więcej Panter w Polsce
Akcja ratunkowa amerykańskich żołnierzy
Kosiniak-Kamysz: Tylko zjednoczeni zwyciężamy
Polscy piloci trenują już na symulatorach FA-50
Terytorialsi i czarna taktyka
Cel – pełna suwerenność w dziedzinie zbrojeń
Flytrap, czyli młot na drony
Sławomir Cenckiewicz szefem BBN-u
Muzeum Bitwy Warszawskiej zaprasza!
Celne oko sportowców z „armii mistrzów”
Najważniejszy jest żołnierz
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
„Piorun” już nie tylko dla łącznościowców
Rosnąca sprzedaż i inwestycje
Rekonstrukcja bitwy pod Ossowem
„Road Runner” w Libanie
Wojskowa Bożena i jej możliwości
Nas nikt nie oszuka
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Eksplozja na Lubelszczyźnie
Cisza przed wojną
Już za kilka dni komandosi opanują Dziwnów
Nocne ataki na Ukrainę
Rozkaz: sformować brygadę
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Świetne występy polskich żołnierzy
W równym szyku, na centymetry
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Koalicja chętnych” rozmawia w sprawie Ukrainy
Warszawo, do broni!
Kosmiczny prestiż
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Amunicja dla FA-50 kupiona
Uszyte na miarę

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO