moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Air Show” – album dla wielbicieli lotnictwa

To jedyny taki album w Polsce! 200 stron fotografii zespołów akrobacyjnych z całego świata. Autorem zdjęć jest znany miłośnik fotografii lotniczej Sławek „Hesja” Krajniewski. Słowo wstępne napisał świetny pilot, kiedyś żołnierz 1 Eskadry Lotnictwa Taktycznego, dziś już emerytowany kapitan Witold Sokół.

Album „Air Show”, który z pewnością stanie się obowiązkową pozycją w bibliotece każdego miłośnika lotnictwa, przygotował Wojskowy Instytut Wydawniczy.

– Historia mojego lotnictwa jest tak długa jak mojego fotografowania. Wszystko zaczęło się w połowie lat 70. XX wieku w klimacie lektury „Dywizjonu 303” i huku dopalaczy latających nad moją miejscowością Su-7 – tak o początkach swojej pasji opowiadał Sławek Krajniewski, znany pod pseudonimem „Hesja”. Autor zdjęć do albumu może się pochwalić studiami na kierunku lotniczym w Wojskowej Akademii Technicznej i pracą w Instytucie Technicznym Wojsk Lotniczych w Warszawie. Dziś łączy swoje dwie największe pasje: lotnictwo i fotografowanie. – W miejscu, gdzie się przecinają, zawsze powstają zdjęcia lotnicze. Jednak nie są to typowe fotografie spotterskie. Staram się tworzyć obrazy, przedstawiać jakąś historię, zgrywać na zdjęciu główny motyw i tło, tworzyć niepowtarzalny klimat, robić zdjęcia inne, może bardziej artystyczne. Wymaga to często innego spojrzenia, innych warunków, innego podejścia. W myśl zasady, że jeżeli chcesz osiągnąć coś wyjątkowego, to zrób coś wyjątkowego! – opisywał swoje dzieła.

Album wydany przez WIW opatrzył słowem wstępnym emerytowany kpt. pil. Witold Sokół, znany wśród pasjonatów lotnictwa jako „Toyo”. Ma bogatą karierę lotniczą, pilotował MiG-i-29 , a także m.in. F-15, MiG-29M2, Su-22M4 i Su-22UM3K. Współtworzył 1 Eskadrę Lotnictwa Taktycznego. Z latania pokazowego zrezygnował w 2006 roku. „Samoloty niezmiennie, mimo upływu lat, budzą emocje, a pokazy lotnicze gromadzą tłumy widzów. Już niespełna sześć lat po pierwszym locie braci Wright w 1903 roku zorganizowano w Kitty Hawk pokazy, które przez siedem dni obejrzało ponad 250 tysięcy ludzi. W sierpniu 1909 roku w Reims Air Meet we Francji wyczyny ponad 20 pilotów oglądało więcej niż pół miliona widzów. Nietrudno sobie wyobrazić, jak ubogie były ówczesne prezentacje aparatów latających, jak je wtedy nazywano. Mimo to przyciągały widzów niczym magnes. Wokół lotniska powstało wówczas pewnego rodzaju miasteczko, w którym były zakłady fryzjerskie, kosmetyczne, poczta oraz restauracja mogąca pomieścić 600 gości i zapewniająca widok na pole wzlotów” – tak kpt. pil. Witold Sokół zaczął przedmowę do „Air Show”, zatytułowaną „Fenomen lotnictwa”.

Skąd w ogóle wziął się pomysł, by wykonywać podniebne akrobacje? Ma to wiele wspólnego z... wojną. Witold Sokół tłumaczy to tak: „W 1914 roku wybuchła I wojna światowa. Po raz pierwszy użyto wówczas samolotów do walki. (…) Piloci opracowywali manewry mające zaskoczyć przeciwnika i zapewnić im sukces w walce powietrznej. Zwycięstwa przynosiły im splendor i sławę i to nie tylko wśród innych pilotów. Dzięki prasowym przekazom na ten temat stawali się powszechnie znani. Decydowało to o ich wyjątkowości. Gdy skończyła się wojna, pilotom często brakowało tego życia na krawędzi, po prostu adrenaliny. Na dodatek samoloty z czasów wojny stały w magazynach. Jak grzyby po deszczu zaczęły się pojawiać wówczas różnego rodzaju latające cyrki. Piloci prezentowali przed publicznością to, czego nauczyli się na wojnie. Dodatkowo, aby zwiększyć atrakcyjność pokazu, włączali do niego elementy kaskaderskie”.

Dziś w całej Polsce niemal co tydzień odbywają się latem pikniki, zloty czy spotkania lotnicze, na których gromadzą się rzesze widzów.

Jeśli chcesz wiedzieć więcej, jesteś wielbicielem lotnictwa, a na pewno jeśli fascynują Cię fotografie lotnicze – kup nasz album.

Wydawnictwo można zamówić:
1. e-mailem: sekretariat@zbrojni.pl
2. listownie: Wojskowy Instytut Wydawniczy, Al. Jerozolimskie 97, 00-909 Warszawa
3. telefonicznie: (48) 261 8-45-365 lub (48) 261 8-40-400

Warunkiem wysyłki jest wpłata 60 zł na konto Wojskowego Instytutu Wydawniczego:
23 1130 1017 0020 1217 3820 0002

Album będziemy też sprzedawać podczas największych w Polsce pokazów lotniczych – Air Show Radom 22–23 sierpnia 2015. Szukaj na nim stoiska „Polski Zbrojnej”!

Partnerem wydania jest PGE Polska Grupa Energetyczna – sponsor główny Międzynarodowych Pokazów Lotniczych AIR SHOW 2015.

BW

autor zdjęć: PZ

dodaj komentarz

komentarze


Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Polski „Wiking” dla Danii
Razem na ratunek
Gdy ucichnie artyleria
Niebo pod osłoną
Merops wdrażany natychmiast
„Horyzont” przeciw dywersji
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Drony w szkołach
Marynarze podjęli wyzwanie
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Nowe zasady dla kobiet w armii
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Wojskowy bus do szczęścia
„Zamek” pozostał bezpieczny
Mity i manipulacje
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Nieoceniona siła edukacji
Ogień z Leopardów na Łotwie
Is It Already War?
My, jedna armia
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Plan na WAM
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Brytyjczycy na wschodniej straży
Terytorialsi na wirtualnych polach walki
„Road Runner” w Libanie
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Dostawa Homarów-K
Dodatkowe zapory
Kapral Bartnik mistrzem świata
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Dywersja na kolei. Są dowody
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Militarne Schengen
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
W Zamościu już wiedzą, jak się chronić
Elementy Wisły testowane w USA
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Ułani szturmowali okopy
Dzień wart stu lat
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Mundurowi z benefitami
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Sukces Polaka w biegu z marines
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Studenci ewakuowali szpital

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO