moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jaskry dla kierowców Rosomaków

Jeszcze w tym roku kierowcy kołowych transporterów opancerzonych Rosomak rozpoczną szkolenie na nowoczesnych komputerowych symulatorach. Urządzenia o kryptonimie „Jaskier” w pierwszej kolejności trafią do wojskowych szkół w Poznaniu i Wrocławiu oraz do 12 Brygady Zmechanizowanej ze Szczecina. Trzyletni kontrakt na dostawę dziewięciu symulatorów jest wart ponad 22 miliony złotych.

Symulator opracowali inżynierowie z należącej do Polskiej Grupy Zbrojeniowej firmy Rosomak S.A. oraz prywatnej spółki Autocomp Management. To obecnie najnowocześniejsze tego typu urządzenie na świecie. Nawet Finowie z Patrii, na których licencji produkowane są w Polsce Rosomaki, nie mają tak zaawansowanego systemu szkolenia dla załóg tych pojazdów.

„Jaskier”, bo taki kryptonim nosi polski wynalazek, to – w dużym skrócie – kabina kierowcy Rosomaka umieszczona na specjalnej platformie. Znajdują się w niej wszystkie urządzenia i systemy normalnie funkcjonujące w pojeździe. Kierowca, siedząc w symulatorze, na trzech dużych wyświetlaczach śledzi sytuację na zewnątrz pojazdu. Za to, by poczuł się jak podczas prawdziwej jazdy, odpowiada skomplikowany układ serwomechanizmów i podnośników, który porusza kabiną we wszystkie strony.

Stanisław Parczewski, prezes firmy Autocomp Management, podkreśla, że Jaskier umożliwia uczenie kierowców reagowania na sytuacje, które trudno przećwiczyć na Rosomakach NJ, czyli stworzonych do nauki jazdy. Na takich żołnierze szkolą się obecnie. – W Jaskrze symulowane mogą być sytuacje jazdy po wielu nawierzchniach, w zmiennych warunkach pogodowych, z różnymi uszkodzeniami – wyjaśnia.

Kiedy Jaskry trafią do wojska? Pierwsze cztery sztuki jeszcze w tym roku. Na mocy umowy podpisanej kilka dni temu pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia MON a konsorcjum Rosomak S.A. i Autocomp Management w ramach trzyletniego kontraktu polska armia otrzyma dziewięć takich urządzeń. Cztery w 2015 roku, dwa w 2016, a trzy w 2017. Kontrakt jest wart ponad 22 miliony złotych.

W tym roku Jaskry trafią do Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Poznaniu (dwie sztuki), Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Lądowych we Wrocławiu oraz 12 Brygady Zmechanizowanej ze Szczecina.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: chor. Rafał Mniedło

dodaj komentarz

komentarze


Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Debiut polskich Patriotów
Największy transport Abramsów w tym roku
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Defendery skompletowane
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Cios w plecy
Husarz z polskim instruktorem
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
„Road Runner” w Libanie
Orlik na Alfę
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Hekatomba na Woli
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Czołgiści w ogniu
Święto Wojsk Lądowych
Wielkie zbrojenia za Odrą
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Brytyjczycy na wschodniej straży
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Zwycięska batalia o stolicę
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Black Hawki nad Warszawą
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Brytyjczycy żegnają Malbork
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Z najlepszymi na planszy
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Rekompensaty na nowych zasadach
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
W poszukiwaniu majora Serafina
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Pożegnanie z Columbią
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Dwie agresje, dwie okupacje
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
H145M – ciekawa oferta dla Polski
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
17 września 1939. Nigdy więcej
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
NATO – jesteśmy z Polską
Niemiecki plan zniszczenia Polski
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Krok ku niezależności
Kurs dla najlepszych w SERE
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO