moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jaskry dla kierowców Rosomaków

Jeszcze w tym roku kierowcy kołowych transporterów opancerzonych Rosomak rozpoczną szkolenie na nowoczesnych komputerowych symulatorach. Urządzenia o kryptonimie „Jaskier” w pierwszej kolejności trafią do wojskowych szkół w Poznaniu i Wrocławiu oraz do 12 Brygady Zmechanizowanej ze Szczecina. Trzyletni kontrakt na dostawę dziewięciu symulatorów jest wart ponad 22 miliony złotych.

Symulator opracowali inżynierowie z należącej do Polskiej Grupy Zbrojeniowej firmy Rosomak S.A. oraz prywatnej spółki Autocomp Management. To obecnie najnowocześniejsze tego typu urządzenie na świecie. Nawet Finowie z Patrii, na których licencji produkowane są w Polsce Rosomaki, nie mają tak zaawansowanego systemu szkolenia dla załóg tych pojazdów.

„Jaskier”, bo taki kryptonim nosi polski wynalazek, to – w dużym skrócie – kabina kierowcy Rosomaka umieszczona na specjalnej platformie. Znajdują się w niej wszystkie urządzenia i systemy normalnie funkcjonujące w pojeździe. Kierowca, siedząc w symulatorze, na trzech dużych wyświetlaczach śledzi sytuację na zewnątrz pojazdu. Za to, by poczuł się jak podczas prawdziwej jazdy, odpowiada skomplikowany układ serwomechanizmów i podnośników, który porusza kabiną we wszystkie strony.

Stanisław Parczewski, prezes firmy Autocomp Management, podkreśla, że Jaskier umożliwia uczenie kierowców reagowania na sytuacje, które trudno przećwiczyć na Rosomakach NJ, czyli stworzonych do nauki jazdy. Na takich żołnierze szkolą się obecnie. – W Jaskrze symulowane mogą być sytuacje jazdy po wielu nawierzchniach, w zmiennych warunkach pogodowych, z różnymi uszkodzeniami – wyjaśnia.

Kiedy Jaskry trafią do wojska? Pierwsze cztery sztuki jeszcze w tym roku. Na mocy umowy podpisanej kilka dni temu pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia MON a konsorcjum Rosomak S.A. i Autocomp Management w ramach trzyletniego kontraktu polska armia otrzyma dziewięć takich urządzeń. Cztery w 2015 roku, dwa w 2016, a trzy w 2017. Kontrakt jest wart ponad 22 miliony złotych.

W tym roku Jaskry trafią do Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Poznaniu (dwie sztuki), Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Lądowych we Wrocławiu oraz 12 Brygady Zmechanizowanej ze Szczecina.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: chor. Rafał Mniedło

dodaj komentarz

komentarze


F-35 z Norwegii znowu w Polsce
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Gdy ucichnie artyleria
Razem na ratunek
W Zamościu już wiedzą, jak się chronić
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
„Horyzont” przeciw dywersji
Polski „Wiking” dla Danii
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Drony w szkołach
Terytorialsi na wirtualnych polach walki
Is It Already War?
Merops wdrażany natychmiast
Wojsko na Horyzoncie
Niebo pod osłoną
Studenci ewakuowali szpital
„Road Runner” w Libanie
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Militarne Schengen
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Polska, Litwa – wspólna sprawa
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Nowe zasady dla kobiet w armii
My, jedna armia
Wojskowy bus do szczęścia
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Pilica w linii
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Dostawa Homarów-K
Ogień z Leopardów na Łotwie
Plan na WAM
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Kapral Bartnik mistrzem świata
Sukces Polaka w biegu z marines
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Warto być wGotowości
Dzień wart stu lat
Elementy Wisły testowane w USA
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Nieoceniona siła edukacji
W gotowości, czyli cywile na poligony
Marynarze podjęli wyzwanie
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Dywersja na kolei. Są dowody
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Brytyjczycy na wschodniej straży
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Mundurowi z benefitami
„Zamek” pozostał bezpieczny
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Dodatkowe zapory

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO