moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Akcja ratownicza na Bałtyku

Dzisiaj po południu (niedziela, 23 listopada) załoga śmigłowca ratowniczego z Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej ewakuowała 65-letnią obywatelkę Szwecji z promu znajdującego się około 30 kilometrów na północny-zachód od Rozewia. Niewiele ponad godzinę od otrzymania sygnału kobieta została bezpiecznie przetransportowana na ląd i przekazana obsadzie karetki pogotowia.


Około godziny 12.20 załoga śmigłowca W-3RM „Anakonda” z 43. Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni babich Dołach została powiadomiona, że na pokładzie promu Stena Vision płynącego z Gdyni do Karlskrony znajduje się 65-letnia kobieta z podejrzeniem krwotoku wewnętrznego. Jedenaście minut później na ratunek chorej wystartowała „Anakonda” pod dowództwem kpt. pil. Janusza Żytko. W momencie startu jednostka zmierzająca do Szwecji znajdowała się około 50 kilometrów na północny-zachód od lotniska. Po 27 minutach lotu śmigłowiec był już nad promem. Na jego pokład opuszczony został ratownik, który udzielił poszkodowanej pierwszej pomocy i przygotował do podjęcia za pomocą noszy. O godzinie 13.08 chora znajdowała się już pod opieką ratownika na pokładzie „Anakondy” zmierzającej w kierunku lądu. Po 24 minutach lotu maszyna wylądowała na lotnisku w Gdyni, gdzie kobieta przytomna, w stanie dobrym, została przekazana obsadzie karetki pogotowia.

To 15. w tym roku akcja ratownicza na morzu z udziałem załóg samolotów i śmigłowców Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Od początku lat 90-tych lotnicy morscy uczestniczyli w 557 akcjach ratowniczych udzielając pomocy 293 osobom.

Skład załogi śmigłowca ratowniczego „Anakonda”:
kpt. pil. Janusz Żytko – dowódca załogi;
kpt. pil. Marek Wawrzyniak – drugi pilot;
st. chor. szt. Robert Kotyński – technik;
st. chor. szt. Stanisław Czujkowski – ratownik.

Utrzymywanie sił gotowych do ratowania zdrowia i życia w tzw. polskiej strefie odpowiedzialności SAR (ang. Search and Rescue) na Bałtyku to zadanie wynikające między innymi z podpisanej przez nasz kraj Międzynarodowej Konwencji o poszukiwaniu i ratownictwie morskim. Strefa ta obejmuje obszar ponad 30 000 km² powierzchni morza.

Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej jest obecnie jedyną w kraju formacją lotniczą utrzymującą ciągłą gotowość do prowadzenia działań ratowniczych z powietrza nad obszarami morskimi. Całodobowe dyżury w krajowym systemie ratownictwa morskiego i lotniczego pełnią załogi śmigłowców typu W-3RM „Anakonda” i Mi-14PŁ/R na lotniskach w Gdyni Babich Dołach i Darłowie. System ten wspiera także załoga samolotu patrolowego Bryza dyżurująca na lotnisku w Siemirowicach.

Tekst: kmdr ppor. Czesław Cichy

red. PZ

autor zdjęć: kmdr ppor. Czesław Cichy

dodaj komentarz

komentarze


„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
 
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Wiedza na trudne czasy
Sport kształtuje mentalność
Nowa siła uderzeniowa
Pracowity dyżur Typhoonów
Poznać rakietowego Homara
Nowy prezes PGZ-etu
Na pomoc po katastrofie
Polska zwiększa produkcję amunicji 155 mm
Szabla hubalczyków
Podniebny Pegaz
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Nasi czołgiści najlepsi
Wspólna wola obrony
Ogień z nabrzeża
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Więcej na mieszkanie za granicą
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Apache’e na horyzoncie
Więcej amunicji do Rosomaków
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Koniec wojny, którego nie znamy
Zapraszamy na „Wakacje z wojskiem”
DriX – towarzysz okrętu
Obierki z błotem
Pierwsza misja Gripenów
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Gdy sekundy decydują o życiu
Henry Szymanski na tropie prawdy
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Trzy wymiary „Tarczy Wschód”
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Promujemy polski sprzęt wojskowy
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Gra o kapitulację
Historyczna umowa z Francją
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Rodzina na wagę złota
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Walka pod napięciem
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Kierunki rozwoju polskiego przemysłu obronnego
Więcej polskiego trotylu dla USA
Nowa partia Abramsów już w Polsce
Pegaz nad Europą
Składy wysokiego ryzyka
Początek „Burzy”
Podniebne wsparcie sojuszników
Ukwiał z Gdańska
Zostań cyberlegionistą! Wojsko rusza z nowym programem
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Ustawa bliżej żołnierzy
Polskie F-16 w służbie NATO
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO