moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Akcja ratownicza na Bałtyku

Dzisiaj po południu (niedziela, 23 listopada) załoga śmigłowca ratowniczego z Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej ewakuowała 65-letnią obywatelkę Szwecji z promu znajdującego się około 30 kilometrów na północny-zachód od Rozewia. Niewiele ponad godzinę od otrzymania sygnału kobieta została bezpiecznie przetransportowana na ląd i przekazana obsadzie karetki pogotowia.


Około godziny 12.20 załoga śmigłowca W-3RM „Anakonda” z 43. Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni babich Dołach została powiadomiona, że na pokładzie promu Stena Vision płynącego z Gdyni do Karlskrony znajduje się 65-letnia kobieta z podejrzeniem krwotoku wewnętrznego. Jedenaście minut później na ratunek chorej wystartowała „Anakonda” pod dowództwem kpt. pil. Janusza Żytko. W momencie startu jednostka zmierzająca do Szwecji znajdowała się około 50 kilometrów na północny-zachód od lotniska. Po 27 minutach lotu śmigłowiec był już nad promem. Na jego pokład opuszczony został ratownik, który udzielił poszkodowanej pierwszej pomocy i przygotował do podjęcia za pomocą noszy. O godzinie 13.08 chora znajdowała się już pod opieką ratownika na pokładzie „Anakondy” zmierzającej w kierunku lądu. Po 24 minutach lotu maszyna wylądowała na lotnisku w Gdyni, gdzie kobieta przytomna, w stanie dobrym, została przekazana obsadzie karetki pogotowia.

To 15. w tym roku akcja ratownicza na morzu z udziałem załóg samolotów i śmigłowców Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Od początku lat 90-tych lotnicy morscy uczestniczyli w 557 akcjach ratowniczych udzielając pomocy 293 osobom.

Skład załogi śmigłowca ratowniczego „Anakonda”:
kpt. pil. Janusz Żytko – dowódca załogi;
kpt. pil. Marek Wawrzyniak – drugi pilot;
st. chor. szt. Robert Kotyński – technik;
st. chor. szt. Stanisław Czujkowski – ratownik.

Utrzymywanie sił gotowych do ratowania zdrowia i życia w tzw. polskiej strefie odpowiedzialności SAR (ang. Search and Rescue) na Bałtyku to zadanie wynikające między innymi z podpisanej przez nasz kraj Międzynarodowej Konwencji o poszukiwaniu i ratownictwie morskim. Strefa ta obejmuje obszar ponad 30 000 km² powierzchni morza.

Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej jest obecnie jedyną w kraju formacją lotniczą utrzymującą ciągłą gotowość do prowadzenia działań ratowniczych z powietrza nad obszarami morskimi. Całodobowe dyżury w krajowym systemie ratownictwa morskiego i lotniczego pełnią załogi śmigłowców typu W-3RM „Anakonda” i Mi-14PŁ/R na lotniskach w Gdyni Babich Dołach i Darłowie. System ten wspiera także załoga samolotu patrolowego Bryza dyżurująca na lotnisku w Siemirowicach.

Tekst: kmdr ppor. Czesław Cichy

red. PZ

autor zdjęć: kmdr ppor. Czesław Cichy

dodaj komentarz

komentarze


Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Militarne Schengen
Polska produkcja amunicji rośnie w siłę
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
Spotkanie liderów wschodniej flanki NATO
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Wisła dopłynęła
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Kolejne AW149 nadlatują
Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie
Amunicja od Grupy WB
Kalorie to nie wszystko
Gala Boksu na Bemowie
Niemieckie wsparcie z powietrza
Plan na WAM
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Historyczna „Wisła”
Smak służby
The Taste of Military Service
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Mundurowi z benefitami
Nowe zasady dla kobiet w armii
Służba w kadrze
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Unikatowe studia trzech uczelni mundurowych
Szwedzi w pętli
Niemcy dla Tarczy Wschód
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Odnaleziono rozbitego drona w Lubelskiem
Dwie umowy licencyjne w programie K2 podpisane
Nie wyślemy wojsk do Ukrainy
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Panczeniści na podium w Hamar
Kadłub ORP „Wicher” w drodze do stoczni
Aby granica była bezpieczna
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Kto zostanie Asem Sportu?
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Operacja „Szpej” nigdy się nie skończy
Niebo pod osłoną
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Wojsko ma swojego satelitę!
Combat 56 u terytorialsów
Święto sportowców w mundurach
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Nowe K9 w Węgorzewie
Odpalili K9 Thunder
Pancerniacy jadą na misję
Dzień wart stu lat
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Polski Rosomak dalej w produkcji
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Seryjny Heron coraz bliżej
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
„Burza” nabiera kształtów
Trałowce do remontu
Najdłuższa noc
W ochronie granicy
Maksimum realizmu, zero taryfy ulgowej
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Gdy ucichnie artyleria

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO