moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Akcja ratownicza na Bałtyku

Dzisiaj po południu (niedziela, 23 listopada) załoga śmigłowca ratowniczego z Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej ewakuowała 65-letnią obywatelkę Szwecji z promu znajdującego się około 30 kilometrów na północny-zachód od Rozewia. Niewiele ponad godzinę od otrzymania sygnału kobieta została bezpiecznie przetransportowana na ląd i przekazana obsadzie karetki pogotowia.


Około godziny 12.20 załoga śmigłowca W-3RM „Anakonda” z 43. Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni babich Dołach została powiadomiona, że na pokładzie promu Stena Vision płynącego z Gdyni do Karlskrony znajduje się 65-letnia kobieta z podejrzeniem krwotoku wewnętrznego. Jedenaście minut później na ratunek chorej wystartowała „Anakonda” pod dowództwem kpt. pil. Janusza Żytko. W momencie startu jednostka zmierzająca do Szwecji znajdowała się około 50 kilometrów na północny-zachód od lotniska. Po 27 minutach lotu śmigłowiec był już nad promem. Na jego pokład opuszczony został ratownik, który udzielił poszkodowanej pierwszej pomocy i przygotował do podjęcia za pomocą noszy. O godzinie 13.08 chora znajdowała się już pod opieką ratownika na pokładzie „Anakondy” zmierzającej w kierunku lądu. Po 24 minutach lotu maszyna wylądowała na lotnisku w Gdyni, gdzie kobieta przytomna, w stanie dobrym, została przekazana obsadzie karetki pogotowia.

To 15. w tym roku akcja ratownicza na morzu z udziałem załóg samolotów i śmigłowców Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Od początku lat 90-tych lotnicy morscy uczestniczyli w 557 akcjach ratowniczych udzielając pomocy 293 osobom.

Skład załogi śmigłowca ratowniczego „Anakonda”:
kpt. pil. Janusz Żytko – dowódca załogi;
kpt. pil. Marek Wawrzyniak – drugi pilot;
st. chor. szt. Robert Kotyński – technik;
st. chor. szt. Stanisław Czujkowski – ratownik.

Utrzymywanie sił gotowych do ratowania zdrowia i życia w tzw. polskiej strefie odpowiedzialności SAR (ang. Search and Rescue) na Bałtyku to zadanie wynikające między innymi z podpisanej przez nasz kraj Międzynarodowej Konwencji o poszukiwaniu i ratownictwie morskim. Strefa ta obejmuje obszar ponad 30 000 km² powierzchni morza.

Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej jest obecnie jedyną w kraju formacją lotniczą utrzymującą ciągłą gotowość do prowadzenia działań ratowniczych z powietrza nad obszarami morskimi. Całodobowe dyżury w krajowym systemie ratownictwa morskiego i lotniczego pełnią załogi śmigłowców typu W-3RM „Anakonda” i Mi-14PŁ/R na lotniskach w Gdyni Babich Dołach i Darłowie. System ten wspiera także załoga samolotu patrolowego Bryza dyżurująca na lotnisku w Siemirowicach.

Tekst: kmdr ppor. Czesław Cichy

red. PZ

autor zdjęć: kmdr ppor. Czesław Cichy

dodaj komentarz

komentarze


Dywersja na kolei. Są dowody
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Merops wdrażany natychmiast
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Polska, Litwa – wspólna sprawa
„Horyzont” przeciw dywersji
Dostawa Homarów-K
Terytorialsi na wirtualnych polach walki
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Dodatkowe zapory
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Is It Already War?
Mity i manipulacje
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
W Zamościu już wiedzą, jak się chronić
Ogień z Leopardów na Łotwie
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Torpeda w celu
Kapral Bartnik mistrzem świata
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Dzień wart stu lat
„Zamek” pozostał bezpieczny
Marynarze podjęli wyzwanie
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Mundurowi z benefitami
Militarne Schengen
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Brytyjczycy na wschodniej straży
„Road Runner” w Libanie
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Niebo pod osłoną
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Razem na ratunek
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
My, jedna armia
Sukces Polaka w biegu z marines
Nowe zasady dla kobiet w armii
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Wojskowy bus do szczęścia
Polski „Wiking” dla Danii
Studenci ewakuowali szpital
Gdy ucichnie artyleria
Plan na WAM
Ułani szturmowali okopy
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Nieznani sprawcy wysadzili tory

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO