moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polskie Jelcze w Strasburgu

Dwanaście ciężarówek Jelcz i dziesięć mikrobusów Volkswagen polska armia przekazała do służby w Eurokorpusie. Nowe pojazdy, warte około 21 milionów złotych, dziś trafiły do wielonarodowej jednostki szybkiego reagowania w Strasburgu. – Pierwszy raz wyposażamy sojusznicze wojsko poza granicami naszego kraju – mówi gen. broni Edward Gruszka, szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych.


Dwanaście ciężarówek, które wojsko wysłało do Francji, to Jelcze P862 D.43 z systemem samozaładowczym MULTILIFT Mk IV i przyczepami do transportu kontenerów PK-2-24T. Wielonarodowa jednostka w Strasburgu dostała też dziesięć mikrobusów Volkswagen Crafter 2,0 TDI.

– Każde państwo ramowe wysyła do dowództwa i Międzynarodowej Brygady Wsparcia Dowodzenia Eurokorpusu żołnierzy oraz sprzęt. Dzięki temu formacja dysponuje odpowiednim zapleczem – wyjaśnia mjr Jakub Block, oficer prasowy Eurokorpusu.

Polski sprzęt już w maju przeszedł testy kompatybilności razem z pojazdami z armii Niemiec, Francji, Belgii, Luksemburga oraz Hiszpanii. – Sprawdzono możliwości transportowania platform załadunkowych i sprzętu znajdującego się w wyposażeniu każdej armii biorącej udział w teście – mówi gen. bryg. Dariusz Łukowski, zastępca szefa Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych – szef Logistyki. Jak podkreśla gen. broni Edward Gruszka, polska armia po raz pierwszy wyposażyła sojusznicze wojsko poza granicami naszego kraju.

Wszystkie pojazdy przekazane przez Polskę są nowe, a ich wartość to około 21 mln zł. Do Francji dostarczyło je 26 żołnierzy z 3 Batalionu Logistycznego, podlegającego 1 Pomorskiej Brygadzie Logistycznej. – To żołnierze-kierowcy, którzy mają duże doświadczenie. W drodze do Strasburga, w kolumnie dwunastu pojazdów musieli pokonać około tysiąc kilometrów – mówi ppłk Radosław Sułek, dowódca 3 Batalionu Logistycznego, który zajmuje się m.in. zabezpieczeniem logistycznym jednostek wysyłanych na działania poza granicami kraju.

Żołnierze wyruszyli z Glewic (Zachodniopomorskie) wczoraj o świcie. – Od granicy Polski nasza kolumna eskortowana była przez patrole niemieckiej Policji i Żandarmerii Wojskowej – mówi st. chor. Wojciech Olejniczak, dowódca konwoju z 3 Batalionu Logistycznego.

Po osiemnastu godzinach podróży dojechali do Kwatery Głównej Eurokorpusu. - Przekazanie sprzętu odbyło się sprawnie. Kluczyki i dokumenty od pojazdów dostali polscy kierowcy z batalionu zabezpieczenia Kwatery Głównej Eurokorpusu, którzy niedawno objęli tam obowiązki – opowiada kpt. Krzysztof Kwiatkowski z polskiego Narodowego Elementu Wsparcia, odpowiedzialny za uzbrojenie i sprzęt.

Pojazdy będą służyły w kompanii transportowej batalionu wsparcia Międzynarodowej Brygady Wsparcia Dowodzenia podległej Dowództwu Eurokorpusu. Kierowcami ciężarówek będą polscy żołnierze, a minibusy prowadzić będą Polacy i Belgowie.

W Strasburgu są już także specjaliści z uprawnieniami do obsługi MULTILIFT-ów i konserwacji sprzętu. – Jeśli w pojazdach pojawią się małe usterki, to nasi specjaliści z pewnością sobie z nimi poradzą – przyznaje ppłk Jerzy Rygier, szef Narodowego Elementu Wsparcia w Strasburgu.

 

– Po raz pierwszy polskie pojazdy zostaną użyte w sierpniu, gdy przewiozą nasze kontenery stanowiska dowodzenia do Mourmelon w Szampanii. To tam w październiku ruszą ćwiczenia Joint Speahead 14 – tłumaczy mjr Block.

 

Eurokorpus w Strasburgu to międzynarodowa struktura powołana przez Niemcy i Francję w 1992 roku.  Przystąpiły do niej także Belgia, Hiszpania i Luksemburg i to one są do dziś państwami ramowymi, wspólnie decydującymi o zadaniach, strukturze i rozwoju formacji. Status państwa stowarzyszonego – o ograniczonych obowiązkach i prawach – mają poza Polską także m.in. Austria, Grecja i Turcja.

EC jest formacją szybkiego reagowania, która może być użyta zarówno przez Sojusz, jak i Unię Europejską. Głównym jej zadaniem jest dowodzenie i udział w operacjach kryzysowych, humanitarnych i pokojowych oraz w działania w ramach art. 5 Paktu Północnoatlantyckiego, czyli wspólnej obronie członków sojuszu.

EC dowodził w 1998 roku misją stabilizacyjną SFOR w Bośni i Hercegowinie, a dwa lata później siłami pokojowymi KFOR w Kosowie. Dwukrotnie – w 2004 roku i 2012 roku – obejmował też dowództwo misją ISAF w Afganistanie. W międzynarodowych ćwiczeniach z udziałem Eurokorpusu od lat uczestniczą pododdziały Wojska Polskiego.

Od 1 stycznia 2016 roku Polska uzyska pełnoprawne członkostwo, stając się jednym z sześciu państw ramowych formacji.

Podczas tegorocznej rotacji służbę w Eurokorpusie rozpoczęło czterdziestu polskich żołnierzy. W sumie służy tam dziś ponad dziewięćdziesięciu Polaków. Zajmują się m.in. planowaniem, logistyką, sprawami personalnymi lub finansami.

PG

autor zdjęć: Katarzyna Portianko-Gaca

dodaj komentarz

komentarze

~wojskowy
1411164000
Polskie Jelcze to jest porażka stara konstrukcja jeździć tym się nie da 60 cio letni Generałowie sie tym podniecaja a kierowca kregoslupy siadaja od wstrzasow na wmiare rownej drodze nowy po dwóch latach rdzewieje a kosztuje tyle co dwa lepiej wyposażone volvo lub scania NIK powinien zając się ta sprawa bo kasa podatników idzie w błoto
AD-46-EA-1F
~Wojtekus
1406668860
I po co im wysylaja te wozy aby rdzewialy na placu? Lepiiej bylo by Ukrainie je wyslac.
D6-04-58-EE
~ja
1406648580
Czas naprawdę poważnie pomyśleć o szybkim dozbrajaniu naszej armii w najnowocześniejszy sprzęt a nie tylko na misje. Wiem że już w tej kwestii drgnęło ale stanowczo za wolno.
9C-1A-F3-58
~scooby
1406647980
~Młodu - to wojsko "oszczędza" znaczy "dziadoli" . Co roku 900 000 000 zł oddają. .
39-FF-C3-6D
~Młodu
1406645520
nowe wozy wysyłaja do francji 100 razy zamożniejszej .a u nas chłopaki dojezdzaja stary 266 i na to juz kasy nie ma
F8-C2-0B-0A

Abolicja dla ochotników
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Starcie pancerniaków
Grecka walka z sabotażem
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Gdy ucichnie artyleria
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Zasiać strach w szeregach wroga
Polski „Wiking” dla Danii
Wellington „Zosia” znad Bremy
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Dzień wart stu lat
Sukces Polaka w biegu z marines
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Sportowcy na poligonie
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Mundurowi z benefitami
Pięściarska uczta w Suwałkach
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Standardy NATO w Siedlcach
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Marynarze podjęli wyzwanie
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Kaman – domknięcie historii
Odznaczenia za wzorową służbę
Nowe zasady dla kobiet w armii
Brytyjczycy na wschodniej straży
Spadochroniarze do zadań… pod wodą
Ku wiecznej pamięci
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Czy to już wojna?
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Inwestycja w bezpieczeństwo
Jesteśmy dziećmi wolności
OPW budują świadomość obronną
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Rusza program „wGotowości”
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Mity i manipulacje
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Kolejny kontrakt Dezametu
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
„Road Runner” w Libanie
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Arteterapia dla weteranów
Awanse w dniu narodowego święta
Kraków – centrum wojskowej medycyny
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO