moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

W Łasku rekonstruują stare samoloty

Dwanaście maszyn, które kiedyś latały z biało-czerwoną szachownicą, dziś cieszy oczy odwiedzających 32 Bazę Lotnictwa Taktycznego w Łasku. To zasługa żołnierzy ze stowarzyszenia „Grupa Archeo Łask”, którzy gromadzą samoloty i śmigłowce, remontują je i prezentują zwiedzającym. Ostatnio zakończyli remont myśliwca MiG-23MF.

Myśliwiec MiG-23MF po remoncie.

– Poświęcamy im każdą wolną chwilę – mówi st. chor. sztab. rez. Piotr Polit ze Stowarzyszenia Entuzjastów Lotnictwa „Grupa Archeo Łask". Grupa skupia pasjonatów samolotów, głównie obecnych i byłych żołnierzy z 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku. Formalnie działa od trzech lat, jednak początki działalności sięgają 2008 roku. Wtedy ówczesny dowódca jednostki, płk Władysław Leśnikowski, zaczął ściągać do Łasku lotniczy sprzęt wycofywany z armii. Opiekę nad eksponatami objęła grupa pasjonatów. – Nie chcieliśmy, aby maszyny kończyły na złomowisku – tłumaczy chor. Polit.

Pierwsza była Iskra

W 2011 r. żołnierze założyli stowarzyszenie, które dziś zrzesza 34 osoby. Zalążkiem ich kolekcji była szkolno-bojowa TS-11 Iskra z 1975 r. latająca niegdyś w 10 Eskadrze Lotnictwa Taktycznego w Łasku. – Zaraz po niej trafił do nas myśliwiec odrzutowy Lim-2 – wylicza chor. Polit.

Kolejne nabytki to m.in. myśliwsko-bombowy Su-22, który wcześniej służył w 7 Eskadrze Lotnictwa Taktycznego w Powidzu, szkolno-treningowy PZL-130 Orlik, myśliwce MiG-29A i MiG-21MF oraz szkolno-bojowy PZL I-22 Iryda. W sumie stowarzyszenie zgromadziło już 12 maszyn.


Samoloty ściąga do Łasku dowództwo bazy. Jak tłumaczy szef sekcji wychowawczej jednostki, mjr Andrzej Truskowski, dzięki decyzjom ministra obrony trafiają do nich samoloty wycofywane z eksploatacji w innych jednostkach.

– Część maszyn przekazały nam też samorządy lub instytucje w zamian za pomoc w otrzymaniu innych powojskowych samolotów – dodaje major. Przykładem może być Iryda. Samolot służył jako pomoc naukowa w szkole pożarniczej w Częstochowie. W zamian uczelnia dostała wycofaną z wojska Iskrę.

Rdzewieją na pomniku

Pasjonaci starych samolotów w czerwcu zaprezentowali odnowionego MiG-a-23MF. W latach siedemdziesiątych były to podstawowe radzieckie samoloty myśliwskie, a Polska kupiła ich 42 egzemplarze. Łaski MiG-23 pochodzi z 1982 r. i służył w 28 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego w Słupsku. Od 17 lat był muzealnym eksponatem. – Wypożyczyliśmy płatowiec na 5 lat z Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie – zdradzają członkowie Grupy Archeo.

Myśliwiec MiG-23MF przed remontem.

Remont zniszczonego, pordzewiałego i niekompletnego myśliwca był prawdziwym wyzwaniem. Trzeba było m.in. oczyścić go ze starej farby, zabezpieczyć i pomalować, a także wymienić i uzupełnić setki pordzewiałych śrub i wkrętów. Prace trwały półtora roku.

– Każda z naszych maszyn wymagała tyle pracy, samoloty trafiają bowiem do nas bardzo zniszczone – mówi mjr Truskowski. Jak dodaje, w najgorszym stanie są maszyny zdejmowane z pomników, np. polski samolot TS-8 Bies z 1959 r., który 35 lat stał na postumencie w Mońkach koło Białegostoku.

Płatowiec trafił do Łasku bez wyposażenia kabiny, klap i lotek. – Teraz wygląda jakby dopiero wyjechał z fabryki – podkreśla oficer i dodaje, że Bies to cenny eksponat, bo jest ich w Polsce tylko kilka sztuk.

Uratować przed zniszczeniem

Remontując maszyny łascy pasjonaci szukają dokumentacji w archiwach wojskowych, a brakujących części w armijnych magazynach, wśród kolekcjonerów lub sami robią ich repliki. – Są niezwykle skrupulatni, odnawiają każdą śrubkę i odtwarzają oryginalny wygląd maszyny z czasów jej służby w armii – podkreśla mjr Truskowski.

PZL I-22 „Iryda”.

Wszystko to robią w wolnym czasie za pieniądze ze składek członkowskich. – Chcemy uratować samoloty przed zniszczeniem i zachować w ten sposób kawałek historii – tłumaczą miłośnicy lotnictwa.

Kolejną maszyną, którą chcą odrestaurować, jest śmigłowiec szturmowy Mi-24D, także wypożyczony z Dęblina. Maszyna wymaga odbudowy obu kabin pilotów i odnowienia kamuflażu. – Mamy ambitny plan, aby zakończyć renowację do września przyszłego roku – zdradza chor. Polit.

Ekspozycja w Łasku cieszy się ogromną popularnością. Można ją oglądać podczas imprez lotniczych na terenie bazy, organizowane jest też zbiorowe zwiedzanie. – Rocznie odwiedza nas ponad 5 tys. osób., a do końca tego roku mamy zapowiedzianych jeszcze 80 wycieczek – podaje podoficer. Maszyny można też podziwiać dzięki wirtualnej wycieczce na stronie.

AD

autor zdjęć: Grupa Archeo Łask

dodaj komentarz

komentarze

~van
1404726120
http://photos.piotrgalas.com/Archeo,30.04.2012,Lask/
C0-D3-38-CC
~sorbi
1404681480
W pełni się zgadzam - te maszyny powinny stać w hangarach. - a przunajmniej Iryda -dodatkowo latać!!!!) Coś pięknego. Stojąc na powietrzu po kilku latach wyglądają jak złom i bardziej szpecą i odstraszają niż wzbudzają zachwyt!. Samolot , to nie to, co czołg -chociaż te również powinny być zadaszone.
1E-A8-B8-CF
~bob
1404681240
Brawo tylko podziwiać . I życzę huk pracy. :)
6F-56-F0-E7
~ja
1404665400
WIELKIE BRAWA dla całej ekipy i pomysłodawców. Tylko jeden warunek powinien być spełniony-samoloty nie powinny znajdować się pod gołym niebem. W takim wypadku ich praca szybko idzie na marne.
C2-77-B2-27

Nowe zasady dla kobiet w armii
Koniec dzieciństwa
Kaman – domknięcie historii
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Niespokojny poranek pilotów
Zasiać strach w szeregach wroga
Nie daj się zhakować
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Kircholm 1605
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Abolicja dla ochotników
Polski „Wiking” dla Danii
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Marynarze mają nowe motorówki
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Sukces Polaka w biegu z marines
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Rusza program „wGotowości”
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Standardy NATO w Siedlcach
Mundurowi z benefitami
Inwestycja w bezpieczeństwo
Mity i manipulacje
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Szansa na nowe życie
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Odznaczenia za wzorową służbę
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Arteterapia dla weteranów
Męska sprawa: profilaktyka
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Kolejny kontrakt Dezametu
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Brytyjczycy na wschodniej straży
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Pięściarska uczta w Suwałkach
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Wellington „Zosia” znad Bremy
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Starcie pancerniaków
„Road Runner” w Libanie
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Pomnik nieznanych bohaterów
Sportowcy na poligonie
Marynarze podjęli wyzwanie
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO