moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Toyota ambasadora dla muzeum

O dramatycznej historii tego samochodu świadczy choćby ślad po kuli na tylnej szybie. To pamiątka po zamachu na polskiego ambasadora w Iraku. Na szczęście nieudanym. Opancerzona Toyota Land Cruiser, która jeszcze niedawno należała do BOR, trafiła do Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu.


– Toyota Land Cruiser dotarła już do Poznania. Przeszła drobne naprawy układu elektrycznego i została dołączona do naszej kolekcji – tłumaczy Maciej Boruń z Koła Przyjaciół Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu.

Samochód to dar od Biura Ochrony Rządu. Od 2003 roku był używany w Iraku. To właśnie z tamtego czasu pochodzą ślady po kulach na tylnej szybie. – W 2007 roku rebelianci ostrzelali kolumnę, w której podróżował polski ambasador, gen. Edward Pietrzyk. Zginął wówczas jeden funkcjonariusz BOR, a dwa samochody zostały zniszczone – przypomina Boruń. Sam generał został poważnie ranny.

Toyota wróciła do Polski trzy lata temu. – Pojazd był wyeksploatowany, jego zaś naprawa nieopłacalna – wspomina por. Grzegorz Bilski z BOR. Dlatego właśnie szefostwo biura postanowiło przychylić się do wniosku poznańskiego muzeum i przekazało tam samochód jako eksponat. To nie pierwszy tego typu przypadek. – Podobny los spotkał między innymi „emerytowane” Volvo 760, które przez wiele lat obsługiwało głowy państw i szefów rządów z całego świata, podczas ich oficjalnych wizyt w Polsce – wyjaśnia por. Bilski.

To auto również znajduje się w zbiorach Muzeum Broni Pancernej. – Mamy już cztery opancerzone samochody, które kiedyś służyły do przewozu VIP-ów – mówi Boruń. Najstarszym jest Ził 111d. – Limuzyny takie produkowane były w Związku Radzieckim na przełomie lat 50. i 60. Wersja „d” to ekskluzywny kabriolet. Z taśm zjechało zaledwie osiem egzemplarzy – podkreśla Boruń. Auto ma sześć metrów długości, silnik o mocy 220 koni mechanicznych, rozwija prędkość do 170 kilometrów na godzinę, a spala 30 litrów benzyny na 100 kilometrów. Zostało wyposażone m.in. w skórzane fotele, elektrycznie opuszczane szyby i zamykany dach. – W Polsce głównym użytkownikiem Ziła był Edward Gierek, choć podczas jednej z pielgrzymek z limuzyny korzystał także papież Jan Paweł II – zaznacza Boruń. Po tym, jak partyjni dygnitarze zrezygnowali z samochodu, trafił on do jednostki wojskowej w Pile. Poznańskiemu muzeum został przekazany w 2002 roku.

Placówka może się pochwalić też Peugeotem 604 TL z 1985 roku, którym podróżował gen. Wojciech Jaruzelski. Potem samochód został sprzedany prywatnemu właścicielowi, a ten w dziewięć lat temu przekazał go do muzealnej kolekcji.

– Nasza kolekcja się rozrasta. Za ostatni dar chcielibyśmy serdecznie podziękować szefowi BOR, płk Krzysztofowi Klimkowi oraz jego zastępcy, płk Mirosławowi Depko – podsumowuje Boruń.

Muzeum Broni Pancernej działa przy Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Poznaniu. Posiada blisko 50 różnego rodzaju eksponatów. Trzon kolekcji stanowią czołgi, ale są też w niej pojazdy opancerzone czy działa samobieżne.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: arch. Muzeum Broni Pancernej

dodaj komentarz

komentarze


Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Dzień wart stu lat
Drony w szkołach
Nieoceniona siła edukacji
Komplet medali wojskowych na ringu
„Horyzont” przeciw dywersji
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Nowe zasady dla kobiet w armii
Gdy ucichnie artyleria
Debiut #wGotowości, czyli szlaki przetarte
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Polski „Wiking” dla Danii
Ogień z Leopardów na Łotwie
Brytyjczycy na wschodniej straży
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Udany start Peruna
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Krajowa produkcja amunicji
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Wojskowy bus do szczęścia
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Sukces Polaka w biegu z marines
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Terytorialsi na wirtualnych polach walki
Elementy Wisły testowane w USA
Razem na ratunek
W gotowości, czyli cywile na poligony
Militarne Schengen
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
Dostawa Homarów-K
Plan na WAM
Warto być wGotowości
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Marynarze podjęli wyzwanie
Akademia Górniczo-Hutnicza w szeregach Cyber Legionu
Niebo pod osłoną
Mundurowi z benefitami
The Darker, the Better
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Cywile zaskoczyli żołnierzy
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Kapral Bartnik mistrzem świata
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pilica w linii
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
„Zamek” pozostał bezpieczny
Wojsko na Horyzoncie
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO