moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Ostatnia Bryza wyląduje w Balicach

Ma cyfrową awionikę i system identyfikacji „swój-obcy”. Wyposażona jest także w certyfikowaną instalację odlodzeniową. Ostatnia zamówiona przez wojsko Bryza w wersji Glass Cocpit została już odebrana od producenta. Za kilka dni maszyna wyląduje w 8 Bazie Lotnictwa Transportowego w Balicach.


– Komisja odebrała od producenta – Polskich Zakładów Lotniczych w Mielcu – ósmy, ostatni już samolot transportowo-pasażerski M-28 B/PT Bryza w konfiguracji Glass Cockpit, o numerze taktycznym 0225 – informuje Inspektorat Uzbrojenia.

Nowy samolot, podobnie jak poprzednie maszyny tego typu, stacjonować będzie w 8 Bazie Lotnictwa Transportowego w Balicach. – Czekamy na sygnał z Inspektoratu, by nasi piloci mogli przylecieć nim do jednostki – mówi kpt. Maciej Nojek, rzecznik prasowy 8 Bazy Lotnictwa Transportowego.

Lekkie transportowce M-28 B/PT wykorzystywane są głównie do szkolenia załóg lotniczych oraz do przewozu osób i towarów. Latają głównie po Polsce i po Europie. Bryzy z Balic wykonują loty na rzecz wszystkich rodzajów sił zbrojnych i różnych instytucji państwowych (np. przewóz dokumentów na rzecz ambasad). Najczęściej M-28 wykorzystywane są do szkolenia skoczków spadochronowych. Z pokładu Bryz desantują się między innymi żołnierze Wojsk Specjalnych, Wojsk Lądowych i Sił Powietrznych.

Bryza w wersji Glass Cocpit ma cyfrową awionikę (cztery ekrany LCD pokazują parametry lotu i dane nawigacyjne), certyfikowaną instalację odlodzeniową (jest używana w temperaturze poniżej 8 stopni Celsjusza) oraz system identyfikacji „swój-obcy”. Samolot wyposażony jest także w radar pogodowy. Ze względu na brak hermetycznej kabiny M-28 mogą latać na maksymalnej wysokości 3600 metrów. Maszyna utrzymuje średnią prędkość 300 kilometrów na godzinę. Może przewozić około 15 pasażerów.

Wcześniej w Balicach używano starszej wersji samolotu M-28, czyli B/PT Skytruck. Obecnie maszyny te wykorzystywane są w Powidzu, w innej jednostce podległej 3 Skrzydłu Lotnictwa Transportowego.

– Mamy w Balicach najnowsze samoloty w Polsce. To przyjemność pracować na takim sprzęcie – mówi ppłk Grzegorz Weltrowski, dowódca Grupy Działań Lotniczych z 8 Bazy Lotnictwa Transportowego. – Nowe Bryzy są bardzo potrzebne. Zanim piloci usiądą za sterami większych transportowców C-295M, muszą wyszkolić się w lotach na Bryzach Glass Cocpit. Samoloty wyposażone są w podobne systemy planowania lotu i cyfrową awionikę.

Dostawa ostatniego samolotu nie kończy umowy z PZL Mielec zawartej w 2008 roku. W ramach kontraktu Siły Powietrzne otrzymają także kompleksowy symulator lotu M-28. Zostanie zainstalowany w Dęblinie, a jego uruchomienie planowane jest na wrzesień 2014 roku.

8 Baza Lotnictwa Transportowego pierwsze Bryzy w nowej wersji B/PT Glass Cockpit dostała pod koniec 2011 roku. Otrzymała je od likwidowanego 36 Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego. Obecnie flota jednostki w Balicach liczy osiem samolotów M-28 B/PT i 16 większych transportowców C-295M.

MKS

autor zdjęć: kpt. Maciej Nojek

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1387471440
~robertg63 - mnie się podoba.
DB-A6-73-01
~robertg63
1387464540
kto ją tak zeszpecił ? cóż za "piękny" kamuflaż" i do tego te wilkie biało-czrwone tarcze strzelnicze !!!!!
15-1D-3F-4E

Niepokonany generał Stanisław Maczek
 
Jastrzębie czeka modernizacja
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
„Northern Challenge”, czyli wyzwania i pułapki
Ramstein Flag nad Grecją
Centrum Robotów Mobilnych WAT już otwarte
W hołdzie Witosowi
SGWP musi być ostoją wartości
Żeby drużyna była zgrana
Gryf dla ochrony
Grób Nieznanego Żołnierza ma 99 lat
Rozliczenie podkomisji Macierewicza
Tłumy biegły po nóż komandosa
Mark Rutte w Estonii
Sojusz także nuklearny
Opowieść, która się nie starzeje
Mikrus o wielkiej mocy
Ogień nad Bałtykiem
Rozkaz: rozpoznać przeprawę!
Szkoła w mundurze
Po pierwsze: bezpieczeństwo granic
Złoty Medal Wojska Polskiego dla „Drago”
Olympus in Paris
Zapomogi dla wojskowych poszkodowanych w powodzi
Rajd pamięci i braterstwa
Żołnierska pamięć nie ustaje
Snipery dla polskich FA-50
Rosyjskie wpływy w Polsce? Jutro raport
Wojskowi rekruterzy chcą być (jeszcze) skuteczniejsi
Cześć ich pamięci!
Bilans Powstania Warszawskiego
Jacek Domański: Sport jest narkotykiem
Wojskowy most połączył Głuchołazy
Kolejny Kormoran na kursie
Czworonożny żandarm w Paryżu
Polskie mauzolea i wojenne cmentarze – miejsca spoczynku bohaterów
Witos i spadochroniarze
Do czterech razy sztuka, czyli poczwórny brąz biegaczy na orientację
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Kto dostanie karty powołania w 2025 roku?
„Feniks” wciąż pomaga
Pierwszy dzwonek w Żelaźnie
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Polskie armatohaubice na poligonie w Estonii
Czas „W”? Pora wytropić przeciwnika
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ministrowie obrony na szczycie
Zwycięzca w klęsce, czyli wojna Czang Kaj-szeka
Żeglarz i kajakarze z „armii mistrzów” na podium
Latający bohaterowie „Feniksa”
Bielizna do zadań specjalnych
Zagrożenie może być wszędzie
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Olimp w Paryżu
Hubalczycy nie złożyli broni
Komisja bada nielegalne wpływy ze Wschodu
„Złote Kolce” dla sportowców-żołnierzy
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Miliony sztuk amunicji szkolnej dla wojska
Adm. Bauer: NATO jest na właściwej ścieżce
Generał z niepospolitym polotem myśli
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Ostre słowa, mocne ciosy
Polskie „JAG” już działa
Jak zachęcić młodych do służby w wojsku?
Breda w polskich rękach
Święto marynarzy po nowemu
Karta dla rodzin wojskowych

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO