moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Ostatnia Bryza wyląduje w Balicach

Ma cyfrową awionikę i system identyfikacji „swój-obcy”. Wyposażona jest także w certyfikowaną instalację odlodzeniową. Ostatnia zamówiona przez wojsko Bryza w wersji Glass Cocpit została już odebrana od producenta. Za kilka dni maszyna wyląduje w 8 Bazie Lotnictwa Transportowego w Balicach.


– Komisja odebrała od producenta – Polskich Zakładów Lotniczych w Mielcu – ósmy, ostatni już samolot transportowo-pasażerski M-28 B/PT Bryza w konfiguracji Glass Cockpit, o numerze taktycznym 0225 – informuje Inspektorat Uzbrojenia.

Nowy samolot, podobnie jak poprzednie maszyny tego typu, stacjonować będzie w 8 Bazie Lotnictwa Transportowego w Balicach. – Czekamy na sygnał z Inspektoratu, by nasi piloci mogli przylecieć nim do jednostki – mówi kpt. Maciej Nojek, rzecznik prasowy 8 Bazy Lotnictwa Transportowego.

Lekkie transportowce M-28 B/PT wykorzystywane są głównie do szkolenia załóg lotniczych oraz do przewozu osób i towarów. Latają głównie po Polsce i po Europie. Bryzy z Balic wykonują loty na rzecz wszystkich rodzajów sił zbrojnych i różnych instytucji państwowych (np. przewóz dokumentów na rzecz ambasad). Najczęściej M-28 wykorzystywane są do szkolenia skoczków spadochronowych. Z pokładu Bryz desantują się między innymi żołnierze Wojsk Specjalnych, Wojsk Lądowych i Sił Powietrznych.

Bryza w wersji Glass Cocpit ma cyfrową awionikę (cztery ekrany LCD pokazują parametry lotu i dane nawigacyjne), certyfikowaną instalację odlodzeniową (jest używana w temperaturze poniżej 8 stopni Celsjusza) oraz system identyfikacji „swój-obcy”. Samolot wyposażony jest także w radar pogodowy. Ze względu na brak hermetycznej kabiny M-28 mogą latać na maksymalnej wysokości 3600 metrów. Maszyna utrzymuje średnią prędkość 300 kilometrów na godzinę. Może przewozić około 15 pasażerów.

Wcześniej w Balicach używano starszej wersji samolotu M-28, czyli B/PT Skytruck. Obecnie maszyny te wykorzystywane są w Powidzu, w innej jednostce podległej 3 Skrzydłu Lotnictwa Transportowego.

– Mamy w Balicach najnowsze samoloty w Polsce. To przyjemność pracować na takim sprzęcie – mówi ppłk Grzegorz Weltrowski, dowódca Grupy Działań Lotniczych z 8 Bazy Lotnictwa Transportowego. – Nowe Bryzy są bardzo potrzebne. Zanim piloci usiądą za sterami większych transportowców C-295M, muszą wyszkolić się w lotach na Bryzach Glass Cocpit. Samoloty wyposażone są w podobne systemy planowania lotu i cyfrową awionikę.

Dostawa ostatniego samolotu nie kończy umowy z PZL Mielec zawartej w 2008 roku. W ramach kontraktu Siły Powietrzne otrzymają także kompleksowy symulator lotu M-28. Zostanie zainstalowany w Dęblinie, a jego uruchomienie planowane jest na wrzesień 2014 roku.

8 Baza Lotnictwa Transportowego pierwsze Bryzy w nowej wersji B/PT Glass Cockpit dostała pod koniec 2011 roku. Otrzymała je od likwidowanego 36 Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego. Obecnie flota jednostki w Balicach liczy osiem samolotów M-28 B/PT i 16 większych transportowców C-295M.

MKS

autor zdjęć: kpt. Maciej Nojek

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1387471440
~robertg63 - mnie się podoba.
DB-A6-73-01
~robertg63
1387464540
kto ją tak zeszpecił ? cóż za "piękny" kamuflaż" i do tego te wilkie biało-czrwone tarcze strzelnicze !!!!!
15-1D-3F-4E

Sprawa katyńska à la española
 
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Mundury w linii... produkcyjnej
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Święto wojskowego sportu
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Zmiany w dodatkach stażowych
Optyka dla żołnierzy
Odstraszanie i obrona
Szarża „Dragona”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
V Korpus z nowym dowódcą
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
Rakiety dla Jastrzębi
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
W Ramstein o pomocy dla Ukrainy
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
Głos z katyńskich mogił
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szpej na miarę potrzeb
Charge of Dragon
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Kolejne FlyEle dla wojska
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Barwy walki
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
WIM: nowoczesna klinika ginekologii otwarta
25 lat w NATO – serwis specjalny
Jeśli nie Jastrząb, to…
Przygotowania czas zacząć
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Na straży wschodniej flanki NATO
Zbrodnia made in ZSRS
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Kurs z dzwonem
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Ramię w ramię z aliantami
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Wojna w świętym mieście, epilog
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Wojna w świętym mieście, część druga
Ocalały z transportu do Katynia
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Strażacy ruszają do akcji
NATO na północnym szlaku
Kolejni Ukraińcy gotowi do walki
Prawda o zbrodni katyńskiej

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO