moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Ostatnia Bryza wyląduje w Balicach

Ma cyfrową awionikę i system identyfikacji „swój-obcy”. Wyposażona jest także w certyfikowaną instalację odlodzeniową. Ostatnia zamówiona przez wojsko Bryza w wersji Glass Cocpit została już odebrana od producenta. Za kilka dni maszyna wyląduje w 8 Bazie Lotnictwa Transportowego w Balicach.


– Komisja odebrała od producenta – Polskich Zakładów Lotniczych w Mielcu – ósmy, ostatni już samolot transportowo-pasażerski M-28 B/PT Bryza w konfiguracji Glass Cockpit, o numerze taktycznym 0225 – informuje Inspektorat Uzbrojenia.

Nowy samolot, podobnie jak poprzednie maszyny tego typu, stacjonować będzie w 8 Bazie Lotnictwa Transportowego w Balicach. – Czekamy na sygnał z Inspektoratu, by nasi piloci mogli przylecieć nim do jednostki – mówi kpt. Maciej Nojek, rzecznik prasowy 8 Bazy Lotnictwa Transportowego.

Lekkie transportowce M-28 B/PT wykorzystywane są głównie do szkolenia załóg lotniczych oraz do przewozu osób i towarów. Latają głównie po Polsce i po Europie. Bryzy z Balic wykonują loty na rzecz wszystkich rodzajów sił zbrojnych i różnych instytucji państwowych (np. przewóz dokumentów na rzecz ambasad). Najczęściej M-28 wykorzystywane są do szkolenia skoczków spadochronowych. Z pokładu Bryz desantują się między innymi żołnierze Wojsk Specjalnych, Wojsk Lądowych i Sił Powietrznych.

Bryza w wersji Glass Cocpit ma cyfrową awionikę (cztery ekrany LCD pokazują parametry lotu i dane nawigacyjne), certyfikowaną instalację odlodzeniową (jest używana w temperaturze poniżej 8 stopni Celsjusza) oraz system identyfikacji „swój-obcy”. Samolot wyposażony jest także w radar pogodowy. Ze względu na brak hermetycznej kabiny M-28 mogą latać na maksymalnej wysokości 3600 metrów. Maszyna utrzymuje średnią prędkość 300 kilometrów na godzinę. Może przewozić około 15 pasażerów.

Wcześniej w Balicach używano starszej wersji samolotu M-28, czyli B/PT Skytruck. Obecnie maszyny te wykorzystywane są w Powidzu, w innej jednostce podległej 3 Skrzydłu Lotnictwa Transportowego.

– Mamy w Balicach najnowsze samoloty w Polsce. To przyjemność pracować na takim sprzęcie – mówi ppłk Grzegorz Weltrowski, dowódca Grupy Działań Lotniczych z 8 Bazy Lotnictwa Transportowego. – Nowe Bryzy są bardzo potrzebne. Zanim piloci usiądą za sterami większych transportowców C-295M, muszą wyszkolić się w lotach na Bryzach Glass Cocpit. Samoloty wyposażone są w podobne systemy planowania lotu i cyfrową awionikę.

Dostawa ostatniego samolotu nie kończy umowy z PZL Mielec zawartej w 2008 roku. W ramach kontraktu Siły Powietrzne otrzymają także kompleksowy symulator lotu M-28. Zostanie zainstalowany w Dęblinie, a jego uruchomienie planowane jest na wrzesień 2014 roku.

8 Baza Lotnictwa Transportowego pierwsze Bryzy w nowej wersji B/PT Glass Cockpit dostała pod koniec 2011 roku. Otrzymała je od likwidowanego 36 Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego. Obecnie flota jednostki w Balicach liczy osiem samolotów M-28 B/PT i 16 większych transportowców C-295M.

MKS

autor zdjęć: kpt. Maciej Nojek

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1387471440
~robertg63 - mnie się podoba.
DB-A6-73-01
~robertg63
1387464540
kto ją tak zeszpecił ? cóż za "piękny" kamuflaż" i do tego te wilkie biało-czrwone tarcze strzelnicze !!!!!
15-1D-3F-4E

GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Gdy ucichnie artyleria
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Jesteśmy dziećmi wolności
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Sukces Polaka w biegu z marines
Polski „Wiking” dla Danii
Nowe zasady dla kobiet w armii
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
„Road Runner” w Libanie
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Brytyjczycy na wschodniej straży
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Im ciemniej, tym lepiej
Mundurowi z benefitami
Awanse w dniu narodowego święta
Ku wiecznej pamięci
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Pięściarska uczta w Suwałkach
Dzień wart stu lat
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Spadochroniarze do zadań… pod wodą
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Torpeda w celu
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Starcie pancerniaków
Sportowcy na poligonie
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Rusza program „wGotowości”
Zasiać strach w szeregach wroga
Abolicja dla ochotników
Czy to już wojna?
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Kosmiczna wystawa
OPW budują świadomość obronną
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Arteterapia dla weteranów
Kaman – domknięcie historii
Standardy NATO w Siedlcach
Grecka walka z sabotażem
Wellington „Zosia” znad Bremy
Mity i manipulacje
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Kraków – centrum wojskowej medycyny
Marynarze podjęli wyzwanie
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO