moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Ostatnia Bryza wyląduje w Balicach

Ma cyfrową awionikę i system identyfikacji „swój-obcy”. Wyposażona jest także w certyfikowaną instalację odlodzeniową. Ostatnia zamówiona przez wojsko Bryza w wersji Glass Cocpit została już odebrana od producenta. Za kilka dni maszyna wyląduje w 8 Bazie Lotnictwa Transportowego w Balicach.


– Komisja odebrała od producenta – Polskich Zakładów Lotniczych w Mielcu – ósmy, ostatni już samolot transportowo-pasażerski M-28 B/PT Bryza w konfiguracji Glass Cockpit, o numerze taktycznym 0225 – informuje Inspektorat Uzbrojenia.

Nowy samolot, podobnie jak poprzednie maszyny tego typu, stacjonować będzie w 8 Bazie Lotnictwa Transportowego w Balicach. – Czekamy na sygnał z Inspektoratu, by nasi piloci mogli przylecieć nim do jednostki – mówi kpt. Maciej Nojek, rzecznik prasowy 8 Bazy Lotnictwa Transportowego.

Lekkie transportowce M-28 B/PT wykorzystywane są głównie do szkolenia załóg lotniczych oraz do przewozu osób i towarów. Latają głównie po Polsce i po Europie. Bryzy z Balic wykonują loty na rzecz wszystkich rodzajów sił zbrojnych i różnych instytucji państwowych (np. przewóz dokumentów na rzecz ambasad). Najczęściej M-28 wykorzystywane są do szkolenia skoczków spadochronowych. Z pokładu Bryz desantują się między innymi żołnierze Wojsk Specjalnych, Wojsk Lądowych i Sił Powietrznych.

Bryza w wersji Glass Cocpit ma cyfrową awionikę (cztery ekrany LCD pokazują parametry lotu i dane nawigacyjne), certyfikowaną instalację odlodzeniową (jest używana w temperaturze poniżej 8 stopni Celsjusza) oraz system identyfikacji „swój-obcy”. Samolot wyposażony jest także w radar pogodowy. Ze względu na brak hermetycznej kabiny M-28 mogą latać na maksymalnej wysokości 3600 metrów. Maszyna utrzymuje średnią prędkość 300 kilometrów na godzinę. Może przewozić około 15 pasażerów.

Wcześniej w Balicach używano starszej wersji samolotu M-28, czyli B/PT Skytruck. Obecnie maszyny te wykorzystywane są w Powidzu, w innej jednostce podległej 3 Skrzydłu Lotnictwa Transportowego.

– Mamy w Balicach najnowsze samoloty w Polsce. To przyjemność pracować na takim sprzęcie – mówi ppłk Grzegorz Weltrowski, dowódca Grupy Działań Lotniczych z 8 Bazy Lotnictwa Transportowego. – Nowe Bryzy są bardzo potrzebne. Zanim piloci usiądą za sterami większych transportowców C-295M, muszą wyszkolić się w lotach na Bryzach Glass Cocpit. Samoloty wyposażone są w podobne systemy planowania lotu i cyfrową awionikę.

Dostawa ostatniego samolotu nie kończy umowy z PZL Mielec zawartej w 2008 roku. W ramach kontraktu Siły Powietrzne otrzymają także kompleksowy symulator lotu M-28. Zostanie zainstalowany w Dęblinie, a jego uruchomienie planowane jest na wrzesień 2014 roku.

8 Baza Lotnictwa Transportowego pierwsze Bryzy w nowej wersji B/PT Glass Cockpit dostała pod koniec 2011 roku. Otrzymała je od likwidowanego 36 Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego. Obecnie flota jednostki w Balicach liczy osiem samolotów M-28 B/PT i 16 większych transportowców C-295M.

MKS

autor zdjęć: kpt. Maciej Nojek

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1387471440
~robertg63 - mnie się podoba.
DB-A6-73-01
~robertg63
1387464540
kto ją tak zeszpecił ? cóż za "piękny" kamuflaż" i do tego te wilkie biało-czrwone tarcze strzelnicze !!!!!
15-1D-3F-4E

Żołnierze dostaną poradnik o sprawności i zdrowym stylu życia
Wsparcie dla rodziny z Wyryk
Bóbr na drodze Hannibala
„Road Runner” w Libanie
Nowe zasady dla kobiet w armii
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
Rosyjski Ił-20 przechwycony przez polskie MiG-29
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
Standardy NATO w Siedlcach
Nie tylko dobrze walczyć, lecz także ratować
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
„Trenuj z wojskiem” 7 za nami
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Kircholm 1605
Wielkopolscy terytorialsi na szkoleniu zintegrowanym
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Loty szkoleniowe na AW149. Piloci: to jest game changer
Husarze bliżej Polski
Polski „Wiking” dla Danii
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
UBM, czyli przepis na ekspresową budowę
Więcej Apache’ów w Inowrocławiu
Niespokojny poranek pilotów
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Abolicja dla ochotników
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Koniec dzieciństwa
Sztuka i służba w jednym kadrze
W wojsku orientują się najlepiej
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Operacja NATO u brzegów Estonii
W Warszawie stanie pomnik pierwszego szefa SGWP
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Wellington „Zosia” znad Bremy
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
Wyrównać szanse
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Zamiast szukać skarbów, uczyli się strzelać
MID w nowej odsłonie
Mity i manipulacje
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Żywy pomnik pamięci o poległych na misjach
WOT dostanie 13 zestawów FlyEye
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Brytyjczycy na wschodniej straży
Medale dla sojuszników z Niderlandów
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Mesko wybuduje fabrykę amunicji
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Edukacja z bezpieczeństwa
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
„JUR” dla terytorialsów
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Kolejne „Husarze” w powietrzu
Polskie drony nadlecą z Sochaczewa

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO