moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Ciężki BWP dla polskiego wojska

Polska Grupa Zbrojeniowa, która zgodnie z umową ramową z sierpnia 2023 roku ma dostarczyć armii kilkaset ciężkich bojowych wozów piechoty, zwróciła się do ministerstwa obrony z wnioskiem, aby nowy BWP powstał na bazie zagranicznej licencji. Na krótkiej liście pojazdów, które mogą być na polu walki wsparciem dla Abramsów, są konstrukcje: koreańska, niemiecka i turecka.

Jeszcze w ubiegłej dekadzie plan modernizacji wojsk pancernych i zmechanizowanych WP zakładał, że przestarzałe czołgi z rodziny T-72 będą stopniowo zastępowane przez maszyny Leopard 2A4 unowocześnione do standardu Leopard 2PL, natomiast w miejsce PT-91 Twardy pojawi się nowy model czołgu podstawowego, a bojowe wozy piechoty-1 (BWP-1) zostaną wymienione na „bewupa”, którego opracuje rodzimy przemysł.

I o ile ostatni punkt tego programu nie uległ zmianie, o tyle sytuacja geopolityczna w Europie, w tym rosnące z roku na rok imperialne zapędy Rosji, które doprowadziły do zbrojnej napaści na Ukrainę, wymusiły głęboką modyfikację planów unowocześnienia wojsk lądowych. Zgodnie z obecnymi potrzebami mają one być nie tylko liczniejsze, lecz również dysponować o wiele silniejszymi wojskami pancernymi i zmechanizowanymi. Ich trzon powinny tworzyć dwa typy dywizji zmechanizowanych. Pierwsza, tzw. ciężka, będzie wyposażona w obecnie najcięższe (produkowane seryjnie) czołgi podstawowe, czyli amerykańskie Abramsy M1A2. Z kolei druga dywizja, „lżejsza”, ma być uzbrojona w koreańskie czołgi K2 Black Panther oraz niemieckie Leopardy.

REKLAMA

Aby lepiej wykorzystać możliwości operacyjne Abramsów i K2, zdecydowano, że na polu walki będą je wspierać dopasowane do nich bojowe wozy piechoty. W przypadku Abramsów miały to być ciężkie BWP (czyli takie o masie około 40 ton), a w odniesieniu do K2 lżejsze pojazdy, o masie około 25 ton, w dodatku o zdolnościach do samodzielnego pokonywania przeszkód wodnych.

Borsuk i kto?

W wypadku tych ostatnich konstrukcji jest już jasne, że będzie to pojazd opracowany przez Hutę Stalową Wola – nowy pływający bojowy wóz piechoty Borsuk z bezzałogową wieżą ZSSW-30. Obecnie trwają negocjacje kontraktu wykonawczego na jego dostawy.

Natomiast w sprawie drugiej, ciężkiego BWP, nadal nie zostały podjęte ostateczne, kluczowe decyzje. Owszem, w sierpniu 2023 roku Agencja Uzbrojenia podpisała z konsorcjum Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. i Huty Stalowa Wola S.A. umowę ramową na dostawę 700 wozów. Sprzęt ten miały zostać opracowany w ramach pracy badawczo-rozwojowej, a później seryjnie produkowany przez konsorcjum.

Okazuje się jednak, że te ustalenia uległy zmianie. Na posiedzeniu sejmowej podkomisji ds. modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP, które odbyło się 19 grudnia 2024 roku, szef Agencji Uzbrojenia gen. bryg. Artur Kuptel ujawnił, że konsorcjum PGZ–HSW zwróciło się do MON-u z prośbą o zgodę na dostawę ciężkich BWP w ramach tzw. zakupu z dostosowaniem.

Co to oznacza w praktyce? To, że zamiast zaprojektować wóz od podstaw, testując i badając demonstratory technologii i prototypy, konsorcjum chce wykorzystać projekt gotowego już zagranicznego pojazdu, dostosowując go jedynie do wymagań polskiej armii.

Co do wyboru?

Choć Polska Grupa Zbrojeniowa nie ujawnia, jakie dokładnie konstrukcje ma zamiar zaproponować wojsku, eksperci wskazują, że w grze są obecnie trzy projekty, których właściciele mogliby rozważać (i rozważają) sprzedaż licencji na produkcję w Polsce. To oferowany przez koreański koncern Hanwha pojazd AS-21 Redback, opracowany przez niemieckiego Rheinmetalla wóz Lynx KF41 oraz produkt tureckiego Otokara, czyli wóz Tulpar.

Wszystkie wymienione konstrukcje spełniają „brzegowe” wymagania polskiej armii: uzbrojenie główne w postaci armaty kalibru minimum 30 mm, połączonej z wyrzutniami przeciwpancernych pocisków kierowanych; wysokie opancerzenie, dorównujące wielu czołgom; napęd zapewniający dobre właściwości jezdne, a także zdolność do transportu ośmiu żołnierzy desantu.

Co istotne, AS-21, Lynx KF41 oraz Tulpar zostały wyposażone w nowoczesne systemy wsparcia dowodzenia i łączności, które pozwolą im nie tylko współpracować z czołgami Abrams, lecz również z lotnictwem śmigłowcowym (AH-64E Apache) oraz samolotami F-35.

Jeśli chodzi o różnice, to poza kalibrem zainstalowanych armat (które raczej nie będę miały znaczenia, gdyż PGZ chce instalować na CBWP polską wieżę ZSSW-30), konstrukcje różnią się masą (najcięższy jest niemiecki Lynx), stopniem ochrony balistycznej (najwyższym chwali się koreański AS-21) oraz zasięgiem jazdy (najdalej pojedzie turecki Tulpar).

Specjaliści wskazują jednak, że czynnikiem decydującym o wyborze mogą nie być jednak poszczególne parametry techniczne, gdyż zagraniczne koncerny jak jeden mąż deklarują bardzo szeroki zakres modyfikacji uwzględniający wymagania klienta, lecz zakres i koszt licencji na produkcję wozu w Polsce.

Otokar Tulpar

Długość: 7,23 m
Wysokość: 2,68 m
Szerokość: 3,44 m
Masa: 32–42 t
Uzbrojenie: 30-mm armata, karabin 7,62 mm oraz wyrzutnia pocisków przeciwpancernych Umtas
Napęd: silnik Scania DSI o pojemności 16 l i mocy 810 KM
Prędkość maksymalna – 70 km/h
Zasięg – 700 km
Zawieszenie – drążki skrętne
Opancerzenie: kompozytowe zapewniające 5 poziom ochrony wg STANAG-u 4569, czyli m.in. osłonę przed pociskami kalibru 25 mm
Załoga: 3 osoby
Desant: 8–9 żołnierzy
Zdolności terenowe: może pokonać pionowy stopień o wysokości 800 mm i rów o maksymalnej szerokości 2,6 m.

Lynx KF41

Długość: od 7,22 do 7,73 m
Wysokość: 3,3 m
Szerokość: 3,6 m
Masa: 35–50 t
Uzbrojenie: wieża Lance może być uzbrojona w działko kalibru 30 lub 35 mm, karabin 7,62 mm i wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych
Napęd: silnik Liebherr o pojemności 18 l i mocy 1140 KM
Prędkość maksymalna: 70 km/h
Zasięg: 500 km
Zawieszenie: hydropneumatyczne
Opancerzenie: stalowe w podstawowej wersji zapewnia ochronę poziomu 3 wg STANAG-u 4569 i może zostać podniesione do poziomu 4 wg STANAG-u 4569
Załoga: 3 osoby
Desant: 8 żołnierzy

Zdolności terenowe: może pokonać rów o szerokości 2,5 m, wspiąć się na przeszkodę pionową o wysokości 1 m i ma głębokość brodzenia 1,5 m bez przygotowania.

AS21 Redback

Długość: od 7,7 m
Wysokość: 3,3 m
Szerokość: 3,64 m
Masa: 35–47 t
Uzbrojenie: wieża EOS Defence T2000 uzbrojona w armatę Bushmaster Mkk.44S kalibru 30 mm, karabin 12,7 mm, karabin 7,62 mm oraz podwójna wyrzutnia ppk Spike
Napęd: MTU MT881 Ka-500 o mocy 1000 KM
Prędkość maksymalna: 70 km/h
Zasięg: 560 km
Zawieszenie: hydropneumatyczne
Opancerzenie: STANAG poziom 6 zapewniający ochronę przed pociskami kalibru 30 mm
Załoga: 3 osoby
Desant: 8 żołnierzy
Zdolności terenowe: może pokonać pionowy stopień o wysokości 1000 mm i rów o maksymalnej szerokości 3 m.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Paweł Sobkowicz

dodaj komentarz

komentarze

~andy
1739873460
widać że mon gustuje w zagranicznych wojażach zakupowych ... zamiast rozwoju krajowego przemysłu obronnego - zagraniczny CBWP to na chwilę obecną to kompletnie niepotrzebny zakup i marnowanie środków na rozwój krajowego potencjału ...
A7-96-5F-35
~Darek
1737548820
O co w tym chodzi?? Przecież mamy borsuka, którego jakoś nie produkujemy, a także inne krajowe platformy. Niech będzie nawet trochę gorsze, ale krajowe, gdzie będą części i serwis. Może dość już lobbingu zagranicznych firm.
30-C9-CC-4A
~Tadeusz Żeleźny
1737136200
Od 2011 mamy już przetestowany Ciężki Bojowy Wóz Piechoty ANDERS. Wystarczy tylko posadowić na nim wieżę automatyczną ZSSW-30 - i ruszyć ASAP z wielkoseryjną produkcją. Ciekawe, że w artykule ANI SŁOWA o Andersie jako OCZYWISTYM ciężkim BWP dla WP.
DC-90-A3-F0
~pocisk
1736583300
CBWP w WP powinien być równocześnie wielozadaniowa platformą bojową, na której PGZ mogłoby montować opracowane przez siebie wieze jak np. ZSSW30, RAK M69, 120 mm z Andersa, OPL.Obecnie wprowadzają takie pojazdy USA AMPV i Tulpar Turcja ...
F3-12-4B-D7
~Tadeusz Żeleźny - analityk syste
1736537220
Polska JUŻ POSIADA bardzo dobry i przetestowany w zeszłej dekadzie ciężki BWP ANDERS. Wystarczy zamontować wieżę ZSSW-30/40 i dodać nowy pancerz reaktywny Pangolin - i będzie wóz bojowy DUŻO LEPSZY np. od AS21 Redback - który w Polsce przechodził próby poligonowe - i został w nich zdyskwalifikowany. Co więcej BWP Anders łatwo wyposażyć w podwozie hydropneumatyczne dzięki pozyskanej technologii dla Kraba, a na bazie bardzo udanych testów Autonomicznej Platformy Gąsienicowej można zbudować ulepszonego Andersa z napędem hybrydowym ze skokiem mobilności operacyjnej [na drogach] i taktycznej [w polu] - z kontrolą sygnatury termicznej i akustycznej - i z pokonywaniem przeszkód wodnych po dnie - z marszu - bez środków przeprawowych. Plus suwerenność produkcyjna - i wsparcie rozwoju własnego przemysłu.
DC-90-A3-F0
~Adam
1736326740
Warto dodać że Tulpar jest pływający, więc może zastąpić Borsuka.
A6-78-E8-3A

Żołnierze z dodatkiem od czerwca
 
MON: Polska nie wyśle wojsk na Ukrainę
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Misja PKW „Olimp” doceniona
Szkice strzelca spod Monte Cassino
„Misja Zdrowie” – profilaktyka dla weteranek
Incydent na strzelnicy
Biało-czerwona na Monte Cassino
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Polska i Litwa w awangardzie NATO
Atom utracony
Kolejne K9 dla zawiszaków
W drodze do Wielkiego Szlema Komandosa
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Pamięć o polskich bohaterach z Monte Cassino
Bohater odtrącony
Kajakarze, pięściarze i lekkoatletka CWZS-u na podium
Mamy pierwszych pilotów F-35
Unijne pożyczki na obronność. Polska beneficjentem programu SAFE
Wojska inżynieryjne wzmacniają granicę
Jak daleko do końca wojny?
Siła sojuszniczego działania
Pomoc na wodzie i pod wodą
Knowledge for Difficult Times
Ukraińcy i Rosjanie spotkali się pierwszy raz od 2022 roku
Podejrzane manewry na Bałtyku
Święto zwiadowców
Osiemnaste urodziny wojsk specjalnych
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
I Forum Bezpieczeństwa i Przemysłu Obronnego
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pamiętamy o bohaterach spod Monte Cassino
Piorun – polska wizytówka
Nowa partia Abramsów już w Polsce
Polskie Pioruny dla Belgii
Gdy zgasną światła
Apache’e nadlatują
Gospodarka i bezpieczeństwo przyszłością Europy
Offset Wisły w praktyce
Wsparcie dla polskich Abramsów
Sportowcy z „armii mistrzów” pokazali klasę
Ustawa bliżej żołnierzy
Wydatki na bezpieczeństwo to fundament
Pierwsza misja Gripenów
Nurkowie bojowi WS wyróżnieni
Kilometry pamięci
Żołnierz influencer?
Trudny los zwycięzców
Bat na wrogów i niepokornych
Tysiące dronów dla armii
Atak na masową skalę. Terytorialsi ćwiczyli z amerykańskimi żołnierzami
Parlament pracuje nad wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Podchorążowie z AWL na podium w grach wojennych w Waszyngtonie!
Kolejna rozmowa Trumpa i Putina. Czy coś z niej wyniknie?
Polska dołącza do satelitarnej elity
Nasi czołgiści najlepsi
Bursztynowa Dywizja w akcji
ORP „Orzeł”. Jak zaginął?
Wszystko co najważniejsze zaczyna się w Dęblinie
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Cel: być gotowym do służby na granicy
„Flota cieni” stwarza zagrożenie
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Szybujące bomby dla sił powietrznych

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO