moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Szkolenie przyszłych pilotów będzie bezpieczniejsze

Symulator, który otrzymała Lotnicza Akademia Wojskowa, służy do przygotowania podchorążych i studentów cywilnych do wykonywania lotów bez widoczności horyzontu, czyli według wskazań przyrządów nawigacyjnych. Przyszli piloci przećwiczą w nim różnego rodzaju misje powietrzne podczas zachmurzenia, silnego deszczu i wiatru oraz w sytuacji, gdy dojdzie do awarii silnika lub turbulencji.

ALSIM AL4X-5 – najnowszy nabytek Lotniczej Akademii Wojskowej – to symulator lotu lekkich samolotów jednosilnikowych Diamond DA-40 i dwusilnikowych DA-42. Urządzenie wyprodukowane przez francuską spółkę ALSIM pozwoli na szkolenie przyszłych pilotów samolotów odrzutowych i transportowych.

Symulator ma dwa moduły, co oznacza, że mogą się na nim szkolić piloci jednosilnikowego Diamonda DA-40, a po przekonfigurowaniu kokpitu (co zajmuje zaledwie 10 minut) także piloci dwusilnikowego DA-42. – Symulator AL4X-5 przede wszystkim przygotuje studentów do lotów IFR, czyli bez widoczności horyzontu, np. w chmurach lub ponad nimi. W takiej sytuacji pilot polega na wskazaniach przyrządów nawigacyjnych – wyjaśnia Przemysław Górecki, szef instruktorów szkolenia teoretycznego LAW-u. – Oczywiście symulator nigdy nie odzwierciedli rzeczywistego lotu, ale przynajmniej zaznajomi uczniów ze specyfiką lotu bez widoczności horyzontu. To nie jest proste zadanie, bo bez naturalnego punktu odniesienia, jakim jest horyzont, nasz błędnik szaleje i możemy stracić orientację przestrzenną, co finalnie może doprowadzić nawet do katastrofy – przyznaje Górecki.

Instruktor wyjaśnia, że podchorążowie i studenci w bezpiecznych – symulatorowych – warunkach nauczą się korzystać z przyrządów nawigacyjnych i odpowiednio rozkładać uwagę na poszczególne wskaźniki, przyciski, manipulatory. Symulator oswoi ich także z obowiązkiem prowadzenia komunikacji lotniczej w języku angielskim. – Każdy ze studentów spędzi w symulatorze ponad 25 godzin. Dzięki temu w trakcie realnego lotu poczują się pewniej i być może będą mniej zestresowani – mówi Przemysław Górecki. Dodaje, że nowe urządzenie znacznie obniży koszty szkolenia podchorążych.

Jak będzie wyglądał wirtualny trening na DA-40 i Da-42? Instruktorzy mogą przygotować najróżniejsze scenariusze misji powietrznych. Wirtualny lot AL4X-5 może być wykonany w dzień i w nocy, przy zachmurzeniu, we mgle oraz podczas opadów deszczu czy śniegu. – Możemy sterować intensywnością zachmurzenia i opadów. Mamy także możliwość wprowadzenia podmuchów wiatru, które w lotnictwie mają ogromne znaczenie – dodaje Górecki. Instruktorzy mogą zaprogramować także lot z turbulencjami o różnej mocy, oblodzeniem oraz w sytuacjach awaryjnych, np. gdy dojdzie do pożaru, awarii silnika lub alternatora.

Symulator AL4X-5 przetestowali już instruktorzy LAW-u. Sprawdzili m.in., czy urządzenie jest zgodne ze specyfikacją zamówienia i wykonali pierwsze wirtualne loty. – Próby wypadły pomyślnie, ale symulator musi jeszcze otrzymać certyfikację Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Prawdopodobnie zaraz po Nowym Roku szkolenie z użyciem AL4X-5 rozpoczną pierwsi podchorążowie i studenci cywilni – mówi mjr Marek Kwiatek, rzecznik prasowy Lotniczej Akademii Wojskowej.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Marta Serafin

dodaj komentarz

komentarze


Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Abolicja dla ochotników
Polski „Wiking” dla Danii
Speczespół wybierze „Orkę”
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Pływali jak morscy komandosi
Dziki na Legwanach
Weterani pamiętają
Terytorialsi dłużej będą wspierać Straż Graniczną
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Jak skutecznie szkolić polskie wojsko?
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
„Road Runner” w Libanie
Baltexpo ‘25 wystartowały
Wkrótce rusza pilotaż powszechnych szkoleń obronnych
W wojsku orientują się najlepiej
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
W obronie gazoportu
Lubuscy pancerniacy sforsują Odrę
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
Zjednoczyć wysiłek w przeciwdziałaniu presji migracyjnej
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Owad z drukarki
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Maratońskie święto w Warszawie
Rekompensaty na nowych zasadach
Jednym głosem w sprawie obronności
Europa ma być zdolna do obrony
W poszukiwaniu majora Serafina
Kopuła nad bewupem
Kircholm 1605
Strategiczna inwestycja w Bumarze-Łabędy
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Świadczenia mieszkaniowe w górę
Rój bezzałogowców nad Orzyszem
Brytyjczycy na wschodniej straży
Historia jest po to, by z niej czerpać
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
Para ratowników i pies w kopalni złota
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
Wojsko podzieli się Merkurym 2.0
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
Terytorialsi ćwiczyli taktykę i walkę z pożarem
Czarna taktyka terytorialsów
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Koniec dzieciństwa
Polskie „Tygrysy” nagrodzone w Portugalii
Apache i Chinook a sprawa polska
AWL zainaugurowała rok akademicki 2025/26
Medycyna na trudne czasy
Okiełznać Borsuka
Kraków – strategiczne centrum wojskowej medycyny
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Nowe horyzonty medyków
Koniec pewnej epoki
Rozwijanie śmigłowcowych zdolności
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Dzień Bezpieczeństwa na Baltexpo
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Drony w natarciu
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Wyzwaniem – czas
Przedwczesny triumf

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO