moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kolejne FA-50 już w Polsce

Dostawy nowego sprzętu dla Wojska Polskiego nie spowalniają. W Warszawie wylądowały właśnie dwa dalsze samoloty FA-50 dla sił powietrznych – poinformował Mariusz Błaszczak, minister obrony narodowej. Łącznie w Polsce są już cztery tego typu maszyny. Dostawy ośmiu z zamówionej puli mają zostać zrealizowane jeszcze w tym roku.

FA-50 to lekki samolot bojowy produkowany przez południowokoreańską firmę Korea Aerospace Industries. Polska zamówiła w 2022 roku 48 jego egzemplarzy. Pierwsze dwie maszyny dotarły nad Wisłę w lipcu. We wtorek minister Mariusz Błaszczak poinformował o najnowszej dostawie. – W Warszawie właśnie wylądowały kolejne dwa samoloty FA-50 dla sił powietrznych – napisał na portalu X.

Jeszcze dziś maszyny trafią do hangaru 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim, gdzie zostaną złożone. Zanim za ich sterami zasiądą polscy piloci, zostaną gruntownie sprawdzone przez specjalnie do tego celu powołaną komisję. – Jej zadaniem jest przyjęcie samolotów do polskich sił powietrznych – wyjaśnia ppłk Marcin Boruta, rzecznik prasowy 23 BLT. – Kiedy otrzymamy informację, że samolot jest gotowy, zastosujemy procedury, które obowiązywały nas także w przypadku dwóch poprzednich maszyn.

REKLAMA

W ramach tych procedur zostaną szczegółowo sprawdzone przede wszystkim systemy, w które jest wyposażona maszyna. Odbędzie się też lot testowy.

Łącznie do Polski dostarczono już cztery egzemplarze statków powietrznych południowokoreańskiej produkcji. Za ich wdrożenie do polskich sił powietrznych odpowiadają między innymi polscy piloci, którzy ukończyli trwające sześć miesięcy szkolenie w Korei Południowej.

Film: Grzegorz Marciniak, Rafał Boj, Ewa Korsak/ ZbrojnaTV

Jednak, jak zapewnia Mariusz Błaszczak, dzisiejsza dostawa samolotów to dopiero początek. Jeszcze w tym roku do Polski ma dotrzeć kolejnych osiem egzemplarzy tego sprzętu. Wówczas siły powietrzne będą dysponowały 12 sztukami tego typu samolotów. Kolejne dostawy zaplanowano na lata 2025–2028. Wówczas Wojsko Polskie otrzyma 36 maszyn w wersji FA-50PL. Wartość zamówienia pierwszych 12 samolotów to 705 mln dolarów netto, kolejnych 36 – 2,3 mld dolarów netto. Obie umowy uwzględniają pakiet szkoleniowy i logistyczny oraz usługę wsparcia technicznego.

Mimo że samoloty FA-50 zasilają polskie siły powietrzne od niedawna, miały już okazję zaprezentować się publiczności. Po raz pierwszy można było je zobaczyć podczas defilady Wojska Polskiego 15 sierpnia w Warszawie. Kolejna szansa na to, aby podziwiać je w akcji, nadarzy się pod koniec miesiąca. Wówczas FA-50 pokażą swoje możliwości podczas pokazów lotniczych Air Show w Radomiu (Korea Aerospace Industries, producent samolotów, jest partnerem strategicznym tego wydarzenia).

FA-50 to samolot wyposażony w zaawansowane systemy zobrazowania i sterowania, a także nowoczesną awionikę oraz radar kierowania ogniem. Uzbrojenie maszyny stanowi działko kalibru 20 mm oraz podwieszane uzbrojenie lotnicze, obejmujące pociski rakietowe powietrze–powietrze AIM-9 Sidewinder, pociski rakietowe powietrze–ziemia AGM-65 Maverick, a także kilka typów bomb lotniczych. Napęd stanowi silnik turbowentylatorowy z dopalaczem o ciągu 17,7 tys. funtów (79 kN). Prędkość maksymalna FA-50 to 1,5 Macha (1837,5 km/h), natomiast jego zasięg wynosi 1800 km.

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1692959280
Bardzo dobry wybór . Lepsze to od Apacza. Należy teraz dokupić spice 250 , bo nasz państwowy deficytowy przemysł zbrojeniowy nie jest w stanie zrobić niczego nowego.
C0-8E-8A-A5
~scooby
1692959280
Bardzo dobry wybór . Lepsze to od Apacza. Należy teraz dokupić spice 250 , bo nasz państwowy deficytowy przemysł zbrojeniowy nie jest w stanie zrobić niczego nowego.
C0-8E-8A-A5

Premier odwiedził WZZ Podlasie
 
Pływacy i maratończycy na medal
O bezpieczeństwie Europy w Katowicach
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Sojuszniczy ogień z HIMARS-ów
NATO na północnym szlaku
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Daglezje poszukiwane
Pytania o europejską tarczę
Wiosenna burza nad Estonią
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Pierwsi na oceanie
Wiedza na czas kryzysu
Medyczne wnioski z pola walki
Skrzydła IT dla cyberwojsk
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Ameryka daje wsparcie
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Odliczanie do misji na Łotwie
Wioślarze i triatlonistka na podium
Polskie czołgi w „najgroźniejszym z portów”
Serwis K9 w Polsce
„Wielka droga” dostępna online
Gry wojenne w szkoleniu
Husarz na straży nieba
Armia Andersa w operacji „Honker”
Po pierwsze: bezpieczeństwo!
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Desant pod osłoną nocy
Bohater odtrącony
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Formoza: tu nie ma ludzi z przypadku
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Wojna w świętym mieście, epilog
Układ nerwowy Mieczników
Więcej hełmów dla żołnierzy
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
Dzień zwycięstwa. Na wolność Polska musiała czekać
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Debata o bezpieczeństwie pod szyldem Defence24
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Awanse na Trzeciego Maja
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Test współpracy dla bezpieczeństwa
Sztuka ochrony zabytków
W obronie wschodniej flanki NATO
Uwaga, transformacja!
Trening szturmanów w warunkach miejskich
Polki pobiegły po srebro!
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
MON o bezpieczeństwie szkoleń na poligonach
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
Pierwszy polski technik AH-64
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
O bezpieczeństwie na PGE Narodowym
Zmiany w dodatkach stażowych
MON przedstawiło w Senacie plany rozwoju sił zbrojnych
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
NATO on Northern Track

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO