moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

FA-50 w polskim wojsku

Samoloty FA-50 Polacy zobaczyli po raz pierwszy podczas defilady w dniu Święta Wojska Polskiego. Kolejna szansa, by przyjrzeć im się z bliska, będzie podczas radomskiego Air Show już w najbliższy weekend. Na lotnicze wydarzenie zapraszał dziś Mariusz Błaszczak, szef resortu obrony. Przypomniał, że FA-50 to element zmian, które właśnie następują w polskich siłach powietrznych.

Mariusz Błaszczak, minister obrony narodowej, zaprezentował dziś na lotnisku 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego dwa pierwsze samoloty bojowe FA-50, które w lipcu zostały przetransportowane z Korei Południowej do Polski. Maszyny stacjonują w 23 Bazie Lotnictwa Transportowego w Mińsku Mazowieckim. Tam służą także ich piloci. Podczas spotkania w bazie szef MON-u mówił o wymianie floty samolotów postsowieckich w polskich siłach powietrznych na nowoczesne platformy. – Dlaczego te samoloty są lepsze od postsowieckich? Odpowiedź na to pytanie znajdziemy, słuchając władz ukraińskich. Dlaczego Ukraińcy tak bardzo dążą do tego, by posiadać F-16? Właśnie dlatego, że samoloty z zachodniego świata są skuteczniejsze niż sowieckie – powiedział minister.

REKLAMA

Przypomniał też, że już w przyszłym roku do armii trafią pierwsze samoloty F-35, które Polska zakupiła od koncernu Lockheed Martin. – Nie czekamy jednak na to wzmocnienie z złożonymi rękami – zapewnił Błaszczak, odnosząc się do zakupów FA-50. Minister wyjaśnił, w jaki sposób będą wykorzystywane koreańskie maszyny. – FA-50 to samoloty bojowe, a więc będą patrolować niebo nad Polską oraz wykonywać misje sojusznicze nad krajami bałtyckimi i Słowacją – powiedział. Według ministra obrony narodowej FA-50 są bardzo podobne do F-16 pod względem pilotażu i obsługi. – Osiągi mają oczywiście różne, ale dobieństwa sprawiają, że piloci FA-50 mogą z łatwością pilotować F-16 i na odwrót – dodał Błaszczak.

Samoloty FA-50 zostały zamówione w firmie KAI we wrześniu 2022 roku. – Myślę, że trudno wskazać inny przykład państwa, w którym nowe samoloty trafiły do wyposażenia w ciągu roku – stwierdził minister obrony. Już w przyszły weekend będzie okazja, by zobaczyć FA-50 na żywo podczas Air Show w Radomiu. Pokaz lotniczych umiejętności pilotów wojskowych i cywilnych odbędzie się dniach 26–27 sierpnia. – Zobaczą państwo nie tylko FA-50, lecz także inne platformy powietrzne oraz wystawę sprzętu wojsk lądowych. Zapraszam – zachęcał szef MON-u.

FA-50 to lekki samolot bojowy produkowany przez południowokoreańską firmę Korea Aerospace Industries. Polska zamówiła 48 takich maszyn. Pierwsze dwie są już w kraju, kolejne 10 przybędzie do nas do końca roku. Ostatnie 36 sztuk oznaczono FA-50 PL. Będą wyposażone między innymi w radar fazowy AESA oraz zasobnik celowniczy Sniper.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Leszek Chemperek/ CO MON

dodaj komentarz

komentarze


Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
 
MON o bezpieczeństwie szkoleń na poligonach
Desant pod osłoną nocy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Formoza: tu nie ma ludzi z przypadku
Polki pobiegły po srebro!
Test współpracy dla bezpieczeństwa
Układ nerwowy Mieczników
W obronie wschodniej flanki NATO
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Wioślarze i triatlonistka na podium
„Przekazał narodowi dziedzictwo myśli o honor i potęgę państwa dbałej”
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Więcej hełmów dla żołnierzy
Awanse na Trzeciego Maja
NATO na północnym szlaku
NATO on Northern Track
„Wielka droga” dostępna online
Pływacy i maratończycy na medal
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
Sztuka ochrony zabytków
Odliczanie do misji na Łotwie
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Serwis K9 w Polsce
Armia Andersa w operacji „Honker”
O bezpieczeństwie Europy w Katowicach
Husarz na straży nieba
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Bohater odtrącony
Premier odwiedził WZZ Podlasie
Wiosenna burza nad Estonią
Uwaga, transformacja!
Skrzydła IT dla cyberwojsk
Debata o bezpieczeństwie pod szyldem Defence24
O bezpieczeństwie na PGE Narodowym
Polskie czołgi w „najgroźniejszym z portów”
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Gry wojenne w szkoleniu
Ameryka daje wsparcie
Wojna w świętym mieście, epilog
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Pierwsi na oceanie
Pytania o europejską tarczę
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Po pierwsze: bezpieczeństwo!
Sojuszniczy ogień z HIMARS-ów
Wiedza na czas kryzysu
Daglezje poszukiwane
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Pierwszy polski technik AH-64
Trening szturmanów w warunkach miejskich
Medyczne wnioski z pola walki
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Zmiany w dodatkach stażowych
MON przedstawiło w Senacie plany rozwoju sił zbrojnych
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Dzień zwycięstwa. Na wolność Polska musiała czekać

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO