Pomagali w rejestracji na szczepienia, zawozili seniorów do punktów medycznych, a nawet organizowali dojazd mobilnych zespołów szczepień do schorowanych i starszych osób. W ciągu pół roku funkcjonowania infolinii dla seniorów terytorialsi wsparli ponad 11 tys. osób, które zadzwoniły pod numer 800-100-115.
W styczniu 2021 roku wojska obrony terytorialnej uruchomiły specjalną infolinię, by pomóc seniorom w rejestracji na szczepienia przeciwko COVID-19 i dotarciu do punktów szczepień. Od 18 stycznia do 5 lipca pod numerem 800-100-115 dyżurowali żołnierze OT, którzy pomagali osobom starszym zapisać się na szczepienie. W przypadkach, gdy niezbędna była bezpośrednia pomoc, dyżurni przekazywali kontakt do potrzebującej osoby właściwej terytorialnie brygadzie OT.
Od samego początku infolinia cieszyła się dużym zainteresowaniem. Według danych Dowództwa WOT przez pół roku odnotowano ponad 38 tys. połączeń. – Na początku wspieraliśmy seniorów po 70 roku życia, potem po 65, a od maja, kiedy to coraz młodsi ludzie mogli się rejestrować w systemie, udzielaliśmy wsparcia wszystkim, którzy chcieli zaszczepić się przeciwko COVID-19 – mówi mjr Robert Pękala z Dowództwa WOT. – W sumie udzieliliśmy bezpośredniej pomocy ponad 11 tysiącom osób – dodaje oficer.
Infolinia działała przez siedem dni w tygodniu od godziny 7 do 19. – Większość telefonów dotyczyła pomocy w rejestracji na szczepienia. Nasi żołnierze tłumaczyli jak należy się zapisać. Ponieważ nie mogli zbierać danych osobowych przez telefon, często jechali do seniorów z laptopami i podczas bezpośredniego kontaktu rejestrowali ich na szczepienia – mówi mjr Pękala. – Odebraliśmy także dużo próśb o zorganizowanie transportu na szczepienie. Przy czym nie chodziło tylko o dowóz seniorów do punktu. Czasami nasi żołnierze znosili też po schodach osoby niepełnosprawne – dodaje oficer. Seniorzy dzwonili także, gdy musieli zmienić termin lub miejsce szczepienia. Ale zdarzały się również prośby o przyspieszenie terminu szczepień lub pomoc w umówieniu wizyt do specjalistów.
W kilkunastu przypadkach żołnierze zorganizowali dojazd mobilnego zespołu szczepień do domu osób starszych lub schorowanych. – Wsparliśmy m.in. seniorów, którym ośrodek opieki zdrowotnej w ich miejscowości odmówił szczepienia w domu. Interweniowaliśmy u wójta, dzięki czemu udało się zorganizować przyjazd medyków do seniorów – opowiada płk Marek Pietrzak, rzecznik WOT. Ale nie tylko osoby starsze mogły liczyć na terytorialsów. Dzięki interwencji żołnierzy mobilny zespół szczepień przyjechał do domu cierpiącej na silną depresję 35-latki, a niewidomej, samotnej mieszkance województwa dolnośląskiego terytorialsi pomogli dojechać do punktu szczepień.
– Reakcje osób, którym udało się pomóc, były naprawdę poruszające. Byli wdzięczni i bardzo wzruszeni, że mogą na nas liczyć i że nie tylko zawozimy ich do punktu szczepień, ale później odprowadzamy do domów i sprawdzamy jak się czują – opowiada jeden z żołnierzy OT.
Infolinie pomocowe WOT działają od początku pandemii koronawirusa. Wiosną 2020 roku, w zaledwie tydzień od ogłoszenia pierwszego przypadku COVID-19 w Polsce, została uruchomiona infolinia wsparcia psychologicznego. Podczas wakacji, dyżurujący pod numerem 800-100-115 żołnierze informowali, jak zorganizować wypoczynek dzieci i młodzieży zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Zdrowia oraz jak uzyskać wsparcie terytorialsów w zabezpieczeniu sanitarnym obozów i kolonii letnich. Potem numer infolinii przekształcono w całodobowy telefon, pod który można było zgłaszać potrzeby ośrodków pomocy społecznej, organizacji pozarządowych i innych instytucji pomocowych.
autor zdjęć: DWOT
komentarze