moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kto wyszkoli pilotów Gulfstreamów?

Polska armia szuka firmy, która w latach 2021–2023 zajmie się szkoleniem załóg dwóch samolotów Gulfstream G550, którymi podróżują najważniejsze osoby w państwie. Przetarg w sprawie organizacji szkoleń ogłosiła 1 Baza Lotnictwa Transportowego. Zainteresowani mogą składać wnioski do końca lipca. Szacunkowa wartość umowy to około 8 mln zł.

1 Baza Lotnictwa Transportowego w Warszawie dysponuje dwoma samolotami Gulfstream G550. To maszyny kupione w 2016 roku od amerykańskiego koncernu Gulfstream Aerospace. Samoloty zostały przystosowane do przewozu VIP, a przede wszystkim wyposażone w zaawansowane systemy łączności satelitarnej, system identyfikacji swój-obcy IFF Mark XII A oraz system EVS – Enhanced Vision System, który umożliwia (dzięki kamerze termowizyjnej) lądowanie przy bardzo trudnych warunkach pogodowych. Samoloty G550, które zabierają na pokład maksymalnie 16 pasażerów, są przystosowane do tego, aby pokonać np. trasę Warszawa – Nowy Jork bez międzylądowania. Do obsługi maszyn nazwanych „Książę Józef Poniatowski” oraz „Gen. Kazimierz Pułaski” wyznaczono 6 załóg, czyli dwunastu pilotów.

Pod koniec czerwca 1 Baza Lotnictwa Transportowego ogłosiła, że szuka firmy, która w latach 2021–2023 zajmie się dodatkowym szkoleniem – teoretycznym i symulatorowym – pilotów polskich Gulfstreamów. Szacunkowa wartość umowy to 8 mln zł. Firmy zainteresowane przeprowadzeniem szkolenia mogą składać oferty do końca lipca 2021 roku. To drugi przetarg w tej sprawie ogłoszony przez wojsko w tym roku. Poprzednie postępowanie, z kwietnia, zostało unieważnione na początku czerwca. To dlatego, że jedyna poprawnie złożona oferta przekraczała przeznaczony na ten cel budżet.

Polskie wojsko oczekuje, że zwycięzca przetargu przygotuje dla pilotów G550 trzy pakiety szkoleniowe. Pierwszy – „Pilot Recurrent” powinien obejmować 16 godzin wykładów i 16 godzin pracy na symulatorze, podczas których żołnierze mają doskonalić umiejętności i pogłębiać wiedzę z przygotowania lotu, eksploatacji kluczowych systemów statku powietrznego oraz procedur startu i lądowania. Każdy ze szkolonych pilotów będzie musiał za sterami symulatora odbyć dzienny i nocy lot VFR (Visual Flight Rules – w warunkach normalnej widoczności) i IFR (Instrument Flight Rules – tylko na przyrządach).

Drugi pakiet szkoleniowy ma nazwę „Przerwanie lub kontynuowanie startu w jego krytycznej fazie”. Kurs ten ma przygotować pilotów do działania w sytuacjach krytycznych i awaryjnych. Według założeń będzie się składał z dwóch godzin wykładów i czterech godzin zajęć na symulatorze.

Ostatnia część szkolenia („Zarządzanie energią kinetyczną samolotu”) obejmie zajęcia dotyczące zarządzania maszyną podczas zniżania oraz efektywnego wykorzystania (podczas tego manewru) specjalistycznego wyposażenia samolotu. Ten kurs to 2 godziny zajęć teoretycznych i 4 godziny zajęć na symulatorze.

Pierwsze szkolenia powinny się odbyć we wrześniu 2021 roku. Będą to trzy turnusy w ramach „Pilot Recurrent” oraz trzy turnusy „Przerwanie lub kontynuowanie startu w jego krytycznej fazie”.

Trzyletnia umowa szkoleniowa, którą zamierza podpisać 1 BLTr, będzie drugim kontraktem obejmującym szkolenie teoretyczne i symulatorowe załóg G550 będących w gestii SZ RP. Pierwszą umowę, o wartości 3,6 mln złotych – na szkolenie w latach 2018–2019 – zawarto 27 września 2018 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Bartek Bera

dodaj komentarz

komentarze


Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Pancerniacy jadą na misję
Nowe zdolności sił zbrojnych
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Amunicja od Grupy WB
Zawiszacy przywitali pierwsze Borsuki
Kalorie to nie wszystko
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Artylerzyści mają moc!
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Holenderska misja na polskim niebie
Polski „Wiking” dla Danii
Niemieckie wsparcie z powietrza
Wojskowa łączność w Kosmosie
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Combat 56 u terytorialsów
Gdy ucichnie artyleria
Operacja „Szpej” nigdy się nie skończy
Orka na kursie
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Kontrakt na ratowanie życia
Śnieżnik gotowy na Groty
Dzień wart stu lat
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Niebo pod osłoną
Nowe Warmate dla wojska
Najlepsze projekty dronów nagrodzone przez MON
Szef MON-u podsumował rok działania ustawy o obronie cywilnej
Mundurowi z benefitami
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Jaśminowe szkolenia na AWL-u
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Święto sportowców w mundurach
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
Wszystkie Kormorany na wodzie
Wojsko ma swojego satelitę!
Nowe zasady dla kobiet w armii
Zawiszacy przywitali Borsuki
Kadłub ORP „Wicher” w drodze do stoczni
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Satelita MikroSAR nadaje
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Najdłuższa noc
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Plan na WAM
Militarne Schengen
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Smak służby
Obywatele chcą być wGotowości
Szwedzi w pętli
W ochronie granicy
Pierwsze spojrzenie z polskiego satelity
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Polskie MiG-i dla Ukrainy?

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO