moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kto wyszkoli pilotów Gulfstreamów?

Polska armia szuka firmy, która w latach 2021–2023 zajmie się szkoleniem załóg dwóch samolotów Gulfstream G550, którymi podróżują najważniejsze osoby w państwie. Przetarg w sprawie organizacji szkoleń ogłosiła 1 Baza Lotnictwa Transportowego. Zainteresowani mogą składać wnioski do końca lipca. Szacunkowa wartość umowy to około 8 mln zł.

1 Baza Lotnictwa Transportowego w Warszawie dysponuje dwoma samolotami Gulfstream G550. To maszyny kupione w 2016 roku od amerykańskiego koncernu Gulfstream Aerospace. Samoloty zostały przystosowane do przewozu VIP, a przede wszystkim wyposażone w zaawansowane systemy łączności satelitarnej, system identyfikacji swój-obcy IFF Mark XII A oraz system EVS – Enhanced Vision System, który umożliwia (dzięki kamerze termowizyjnej) lądowanie przy bardzo trudnych warunkach pogodowych. Samoloty G550, które zabierają na pokład maksymalnie 16 pasażerów, są przystosowane do tego, aby pokonać np. trasę Warszawa – Nowy Jork bez międzylądowania. Do obsługi maszyn nazwanych „Książę Józef Poniatowski” oraz „Gen. Kazimierz Pułaski” wyznaczono 6 załóg, czyli dwunastu pilotów.

Pod koniec czerwca 1 Baza Lotnictwa Transportowego ogłosiła, że szuka firmy, która w latach 2021–2023 zajmie się dodatkowym szkoleniem – teoretycznym i symulatorowym – pilotów polskich Gulfstreamów. Szacunkowa wartość umowy to 8 mln zł. Firmy zainteresowane przeprowadzeniem szkolenia mogą składać oferty do końca lipca 2021 roku. To drugi przetarg w tej sprawie ogłoszony przez wojsko w tym roku. Poprzednie postępowanie, z kwietnia, zostało unieważnione na początku czerwca. To dlatego, że jedyna poprawnie złożona oferta przekraczała przeznaczony na ten cel budżet.

Polskie wojsko oczekuje, że zwycięzca przetargu przygotuje dla pilotów G550 trzy pakiety szkoleniowe. Pierwszy – „Pilot Recurrent” powinien obejmować 16 godzin wykładów i 16 godzin pracy na symulatorze, podczas których żołnierze mają doskonalić umiejętności i pogłębiać wiedzę z przygotowania lotu, eksploatacji kluczowych systemów statku powietrznego oraz procedur startu i lądowania. Każdy ze szkolonych pilotów będzie musiał za sterami symulatora odbyć dzienny i nocy lot VFR (Visual Flight Rules – w warunkach normalnej widoczności) i IFR (Instrument Flight Rules – tylko na przyrządach).

Drugi pakiet szkoleniowy ma nazwę „Przerwanie lub kontynuowanie startu w jego krytycznej fazie”. Kurs ten ma przygotować pilotów do działania w sytuacjach krytycznych i awaryjnych. Według założeń będzie się składał z dwóch godzin wykładów i czterech godzin zajęć na symulatorze.

Ostatnia część szkolenia („Zarządzanie energią kinetyczną samolotu”) obejmie zajęcia dotyczące zarządzania maszyną podczas zniżania oraz efektywnego wykorzystania (podczas tego manewru) specjalistycznego wyposażenia samolotu. Ten kurs to 2 godziny zajęć teoretycznych i 4 godziny zajęć na symulatorze.

Pierwsze szkolenia powinny się odbyć we wrześniu 2021 roku. Będą to trzy turnusy w ramach „Pilot Recurrent” oraz trzy turnusy „Przerwanie lub kontynuowanie startu w jego krytycznej fazie”.

Trzyletnia umowa szkoleniowa, którą zamierza podpisać 1 BLTr, będzie drugim kontraktem obejmującym szkolenie teoretyczne i symulatorowe załóg G550 będących w gestii SZ RP. Pierwszą umowę, o wartości 3,6 mln złotych – na szkolenie w latach 2018–2019 – zawarto 27 września 2018 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Bartek Bera

dodaj komentarz

komentarze


Czołgiści w ogniu
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
17 września 1939. Nigdy więcej
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Pożegnanie z Columbią
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Brytyjczycy żegnają Malbork
Krok ku niezależności
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Największy transport Abramsów w tym roku
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Black Hawki nad Warszawą
„Road Runner” w Libanie
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Święto Wojsk Lądowych
Debiut polskich Patriotów
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Wielkie zbrojenia za Odrą
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Husarz z polskim instruktorem
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Zwycięska batalia o stolicę
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Kurs dla najlepszych w SERE
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Z najlepszymi na planszy
Rekompensaty na nowych zasadach
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Brytyjczycy na wschodniej straży
Orlik na Alfę
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Defendery skompletowane
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Cios w plecy
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Hekatomba na Woli
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Dwie agresje, dwie okupacje
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
NATO – jesteśmy z Polską
W poszukiwaniu majora Serafina

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO