moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Trwa odbiór pierwszego Gulfstreama

21 czerwca do Polski przyleci pierwszy z trzech zamówionych tzw. małych samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie. Maszyna Gulfstream G550 będzie nosić imię księcia Józefa Poniatowskiego. Wojskowi specjaliści przeprowadzają właśnie procedurę odbioru technicznego maszyny w fabryce w Stanach Zjednoczonych.

To jeden z najważniejszych etapów zakupu każdego nowego sprzętu i uzbrojenia, a w przypadku statków powietrznych, wręcz fundamentalny. Grupa wojskowych specjalistów dokonuje właśnie w amerykańskiej fabryce samolotów Gulfstream technicznego odbioru pierwszej z trzech zamówionych w ubiegłym roku maszyn G550. Mają one służyć do przewozu najważniejszych osób w państwie.

Zgodnie z deklaracjami Ministerstwa Obrony Narodowej samolot przyleci do Polski w środę 21 czerwca. Na warszawskim lotnisku Okęcie odbędzie się wtedy uroczystość przyjęcia maszyny do służby w 1 Bazie Lotnictwa Transportowego. Samolot przejedzie przez kurtynę wodną, zostanie mu nadana nazwa wyróżniająca i zostanie poświęcony.

Nazwy dla wszystkich pięciu samolotów floty VIP zostały wybrane w konkursie, który kilka tygodni temu ogłosiło MON. – Zdecydowaliśmy, że nowe samoloty do przewozu najważniejszych osób w państwie będą nosiły nazwy narodowych bohaterów. Pierwszy otrzyma nazwę „Książę Józef Poniatowski” – podkreślił wiceminister Bartosz Kownacki, gdy ogłaszał wyniki konkursu. Dodał, że książę Poniatowski jest dla niego wzorem honoru i wartości patriotycznych.

Przetarg na zakup dwóch „małych” samolotów, które mają zabierać na pokład maksymalnie 16 pasażerów i bez międzylądowania pokonać trasę Warszawa–Nowy Jork, ogłoszono w sierpniu 2016 roku. Do walki o kontrakt stanęło dwóch największych producentów maszyn tej klasy: francuska firma Dassault Aviation i amerykański koncern General Dynamics. Po otwarciu ofert okazało się, że tylko propozycja firmy z USA – oferującej maszyny Gulfstream G550 – spełniała wymogi formalne. Kontrakt został podpisany 14 listopada 2016 roku. Jego wartość to 440 milionów złotych.

Flotę VIP poza dwiema maszynami Gulfstream G550 uzupełnią trzy większe samoloty Boeing 737–800. Jedna z maszyn to używana wersja pasażerska, a następne dwie to nowe samoloty w wersji biznesowej – BBJ2. Pierwszy Boeing trafi do 1 Bazy Lotnictwa Transportowego w listopadzie tego roku, kolejne dwa w 2020 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: ppor. Robert Suchy/CO MON

dodaj komentarz

komentarze

~Tomasz
1497799860
W końcu !!!
0A-F1-9E-F0

Polski komandos szkolił afgańskich nawigatorów naprowadzania
Starcie pancernych plutonów
Trzy medale strzelców na wojskowym czempionacie
LOT Szkoły Orląt
Egzamin „Kormorana” na Świnie
Minister obrony na spotkaniu w Rumunii
Sukces Trumpa czy Kima?
Wyjątkowa misja
Trening z koktajlami Mołotowa
„Bękarty wojny” w Dachau
Amerykańskie inwestycje w obronność krajów bałtyckich
Bliski Wschód – definicja chaosu
Żandarmeria świętuje
Eurosatory – królestwo militarnych pojazdów
Srebrny medal st. szer. Mateusza Polaczyka
Zmiany w systemie dowodzenia armią ­
Patrioty bronią nieba na „Saber Strike”
Koszykarze z Czarnej Dywizji mistrzami Wojska Polskiego
Polityka fałszywego uśmiechu
Legenda polskiej partyzantki
IPN szuka szczątków polskich żołnierzy na Litwie
Jak polscy partyzanci zdobyli niemiecki garnizon
Pomnik katyński w Jersey City. Prawda historyczna kontra polityczna poprawność
Porządki w programach śmigłowcowych
Pomoc potrzebującym żołnierzom
Na jakich zasadach powrót do armii?
Scenariusze dla Tygrysów
Myśliwce F-16 dla Chorwacji
„Saber Strike ’18” – decydujące starcie
Szachiści najlepsi w mistrzostwach NATO
Kierunek – wschodnia flanka
Ławka, która łączy tradycję z nowoczesnością
15–30 czerwca 1918 – Błękitna Armia pod polskimi sztandarami
Eurosatory – osobiste wymogi
Akademia Wojsk Lądowych otwiera drzwi
Gen. Sokołowski: Judo świetnie kształtuje charakter
NATO utworzy nową strukturę dowodzenia
Dzieci wyśpiewały i wytańczyły Niepodległą
Z ziemi widzą więcej niż piloci
Terytorialsi na kursie dla ratowników wodnych
Porady z paragrafem
Więcej pieniędzy dla cywilów w wojsku
Sąd zdecyduje o losach pomnika katyńskiego w Jersey City
IPN odnalazł szczątki kolejnego niezłomnego
Co z kierowcami pojazdów uprzywilejowanych?
Puma i Kuguar na Mazurach
Francja inwestuje w obronność
Naukowcy przypomnieli dorobek Wyższej Szkoły Wojennej
GROM, jak rodziła się legenda
Wojskowi judocy na tatami
Świnoujście świętowało 100-lecie marynarki
Ustawa degradacyjna przyjęta przez rząd
W Radomiu o przygotowaniach do Air Show
Polskie skrzydła w Afryce
Eurosatory 2018: Robotyzacja pola walki
Eurosatory 2018 zakończone

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO