moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Trwa odbiór pierwszego Gulfstreama

21 czerwca do Polski przyleci pierwszy z trzech zamówionych tzw. małych samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie. Maszyna Gulfstream G550 będzie nosić imię księcia Józefa Poniatowskiego. Wojskowi specjaliści przeprowadzają właśnie procedurę odbioru technicznego maszyny w fabryce w Stanach Zjednoczonych.

To jeden z najważniejszych etapów zakupu każdego nowego sprzętu i uzbrojenia, a w przypadku statków powietrznych, wręcz fundamentalny. Grupa wojskowych specjalistów dokonuje właśnie w amerykańskiej fabryce samolotów Gulfstream technicznego odbioru pierwszej z trzech zamówionych w ubiegłym roku maszyn G550. Mają one służyć do przewozu najważniejszych osób w państwie.

Zgodnie z deklaracjami Ministerstwa Obrony Narodowej samolot przyleci do Polski w środę 21 czerwca. Na warszawskim lotnisku Okęcie odbędzie się wtedy uroczystość przyjęcia maszyny do służby w 1 Bazie Lotnictwa Transportowego. Samolot przejedzie przez kurtynę wodną, zostanie mu nadana nazwa wyróżniająca i zostanie poświęcony.

Nazwy dla wszystkich pięciu samolotów floty VIP zostały wybrane w konkursie, który kilka tygodni temu ogłosiło MON. – Zdecydowaliśmy, że nowe samoloty do przewozu najważniejszych osób w państwie będą nosiły nazwy narodowych bohaterów. Pierwszy otrzyma nazwę „Książę Józef Poniatowski” – podkreślił wiceminister Bartosz Kownacki, gdy ogłaszał wyniki konkursu. Dodał, że książę Poniatowski jest dla niego wzorem honoru i wartości patriotycznych.

Przetarg na zakup dwóch „małych” samolotów, które mają zabierać na pokład maksymalnie 16 pasażerów i bez międzylądowania pokonać trasę Warszawa–Nowy Jork, ogłoszono w sierpniu 2016 roku. Do walki o kontrakt stanęło dwóch największych producentów maszyn tej klasy: francuska firma Dassault Aviation i amerykański koncern General Dynamics. Po otwarciu ofert okazało się, że tylko propozycja firmy z USA – oferującej maszyny Gulfstream G550 – spełniała wymogi formalne. Kontrakt został podpisany 14 listopada 2016 roku. Jego wartość to 440 milionów złotych.

Flotę VIP poza dwiema maszynami Gulfstream G550 uzupełnią trzy większe samoloty Boeing 737–800. Jedna z maszyn to używana wersja pasażerska, a następne dwie to nowe samoloty w wersji biznesowej – BBJ2. Pierwszy Boeing trafi do 1 Bazy Lotnictwa Transportowego w listopadzie tego roku, kolejne dwa w 2020 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: ppor. Robert Suchy/CO MON

dodaj komentarz

komentarze

~Tomasz
1497799860
W końcu !!!
0A-F1-9E-F0

Witamy w domu
Strażacy na medal
Polish WAAF, czyli Pestki w służbie wojska
Nowa współpraca wojskowa UE
„Kwartalnik Bellona” ma 100 lat
Argentyńska zagadka
Antoni Macierewicz w Kanadzie o rosyjskiej agresji
Rumuńsko-polskie ćwiczenia taktyczne
Komandosi szkolą się przed misją
Wyższe dodatki dla żołnierzy
„Sophia” z polskim akcentem
Amunicja do radzieckich czołgów sprzedana
Nowe drony kamikadze
Lucyna, zuch dziewczyna
Prezydent podpisał ustawę budżetową na 2018 rok
Pierwszy zrzut cichociemnych
Prawie 80 dni z ORP „Wodnik”
Terytorialsi przysięgali we Włodawie
Polacy na straży bezpieczeństwa NATO
Będzie więcej dróg o znaczeniu obronnym
Nurkowie muszą zachować zimną krew
Awanse generalskie w Narodowym Dniu Pamięci „Żołnierzy Wyklętych”
Jeszcze mobilniejsze NATO
Trotyl pod zabytkowym mostem
Drugi dzień obrad NATO w Brukseli
Sprawdź swoją kondycję na AWL
Centrum dowodzenia NATO w Polsce?
Srebro polskich spadochroniarzy w futsalu
Biało-Czerwone Iskry w Pjongczangu
ORP „Drużno” po nowemu
Polonia bliżej marynarki
Prezydent z ministrem o dowodzeniu armią
Motoryzacyjne zakupy armii
Polscy lotnicy kontra ISIS
Zostań lekarzem w mundurze
Artylerzyści ćwiczyli przed „Błyskiem”
Kolej na poligon. A może i dla pasażerów?
Oto kawałek mnie
Walka o Zamojszczyznę
Posłowie debatowali o modernizacji
Polska wigilia w Rumunii
Nowa kolekcja warszawskiego muzeum
Nowi wiceministrowie obrony
IPN wznowił poszukiwania ofiar totalitaryzmu
Za trzy lata Muzeum Wojska Polskiego będzie już na Cytadeli
Resort obrony opracował zmiany w ustawie o weteranach
Lotnik z Radomia wrócił z medalami z Antarktydy i Chile
Mastery nad Dęblinem
W Elblągu powstał pułk wsparcia dowodzenia
Troje żołnierzy wystartuje w PyeongChang
Żołnierze na skoczniach narciarskich
Ćwierćmaraton Komandosa po raz czwarty
Ministrowie obrony w Brukseli
Posłowie o budżecie obronnym na 2018 rok
Polskie niszczyciele min dla Belgii i Holandii?

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO