moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Trwa odbiór pierwszego Gulfstreama

21 czerwca do Polski przyleci pierwszy z trzech zamówionych tzw. małych samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie. Maszyna Gulfstream G550 będzie nosić imię księcia Józefa Poniatowskiego. Wojskowi specjaliści przeprowadzają właśnie procedurę odbioru technicznego maszyny w fabryce w Stanach Zjednoczonych.

To jeden z najważniejszych etapów zakupu każdego nowego sprzętu i uzbrojenia, a w przypadku statków powietrznych, wręcz fundamentalny. Grupa wojskowych specjalistów dokonuje właśnie w amerykańskiej fabryce samolotów Gulfstream technicznego odbioru pierwszej z trzech zamówionych w ubiegłym roku maszyn G550. Mają one służyć do przewozu najważniejszych osób w państwie.

Zgodnie z deklaracjami Ministerstwa Obrony Narodowej samolot przyleci do Polski w środę 21 czerwca. Na warszawskim lotnisku Okęcie odbędzie się wtedy uroczystość przyjęcia maszyny do służby w 1 Bazie Lotnictwa Transportowego. Samolot przejedzie przez kurtynę wodną, zostanie mu nadana nazwa wyróżniająca i zostanie poświęcony.

Nazwy dla wszystkich pięciu samolotów floty VIP zostały wybrane w konkursie, który kilka tygodni temu ogłosiło MON. – Zdecydowaliśmy, że nowe samoloty do przewozu najważniejszych osób w państwie będą nosiły nazwy narodowych bohaterów. Pierwszy otrzyma nazwę „Książę Józef Poniatowski” – podkreślił wiceminister Bartosz Kownacki, gdy ogłaszał wyniki konkursu. Dodał, że książę Poniatowski jest dla niego wzorem honoru i wartości patriotycznych.

Przetarg na zakup dwóch „małych” samolotów, które mają zabierać na pokład maksymalnie 16 pasażerów i bez międzylądowania pokonać trasę Warszawa–Nowy Jork, ogłoszono w sierpniu 2016 roku. Do walki o kontrakt stanęło dwóch największych producentów maszyn tej klasy: francuska firma Dassault Aviation i amerykański koncern General Dynamics. Po otwarciu ofert okazało się, że tylko propozycja firmy z USA – oferującej maszyny Gulfstream G550 – spełniała wymogi formalne. Kontrakt został podpisany 14 listopada 2016 roku. Jego wartość to 440 milionów złotych.

Flotę VIP poza dwiema maszynami Gulfstream G550 uzupełnią trzy większe samoloty Boeing 737–800. Jedna z maszyn to używana wersja pasażerska, a następne dwie to nowe samoloty w wersji biznesowej – BBJ2. Pierwszy Boeing trafi do 1 Bazy Lotnictwa Transportowego w listopadzie tego roku, kolejne dwa w 2020 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: ppor. Robert Suchy/CO MON

dodaj komentarz

komentarze

~Tomasz
1497799860
W końcu !!!
0A-F1-9E-F0

Jastrzębie wracają z Litwy do domu
Rozbrajanie kontrolowane, Warszawa, listopad 1918
Patrioty coraz bliżej
Z obiektywem na wojnę
Tragedia SS „Wigry”
Kobiety na misjach obserwacyjnych
Boeing dla VIP-ów wylądował w Polsce
Ćwiczenia Maple Arch '17 w Nowej Dębie
Polacy pojechali do Kanady po zwycięstwo
Centrum dowodzenia NATO w Polsce?
Armia Czerwona zamyka kleszcze
Twierdze nie do zdobycia
Raport MON o książce Tomasza Piątka
Posłowie rozmawiali o sytuacji materialnej wojskowych
Jeszcze mobilniejsze NATO
Spartakiada: Zmechanizowani ze Szczecina kontra Czarna Dywizja
Posłowie o przemyśle stoczniowym
Więcej pieniędzy dla żołnierzy
Pamiątki po polskich żołnierzach trafią do ich rodzin
Nie lekceważymy żadnego problemu
Wsparcie dla misji Air Policing
Podziękuj bohaterom!
Dni Radiolokacji
Wypadek na poligonie
Nowa współpraca wojskowa UE
Najsilniejsi w służbach mundurowych
Zbierają doświadczenia w pustynnych warunkach
Wojsko kupiło drony uderzeniowe
Czy w szkołach będzie wychowanie proobronne?
„Dunaj ’17” – test przed misją
Polskie myśliwce nad Bułgarią
Bandera nad „Kormoranem”
Świętowali na sportowo
Drugie życie Challengerów
Język współpracy
Żołnierz WOT-u mistrzem wojska w szachach
Cztery kilometry walki
Antoni Macierewicz w Kanadzie o rosyjskiej agresji
Jubileusz Śląska Wrocław
Czarna dywizja na ćwiczeniach „Borsuk”
MON odzyska narzędzia analizy planów operacyjnych
Żołnierze kruczego pióra
Wyższe dodatki dla żołnierzy
Posłowie o budżecie obronnym na 2018 rok
Nowa instrukcja lotów HEAD do końca roku
Zabytkowy silnik do Renault FT
Blok operacyjny na miarę XXI wieku
Limity służby czynnej w 2018 roku
Trzy medale przełajowców na wojskowych mistrzostwach świata
Samoobrona Kobiet – runda druga
Polacy jadą na misję szkoleniową do Iraku
Twórcy SPO odznaczeni
Minister Antoni Macierewicz podsumował dwa lata kierowania resortem obrony
Więcej pieniędzy na obronność
Patrioty o krok bliżej

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO