moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Trwa odbiór pierwszego Gulfstreama

21 czerwca do Polski przyleci pierwszy z trzech zamówionych tzw. małych samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie. Maszyna Gulfstream G550 będzie nosić imię księcia Józefa Poniatowskiego. Wojskowi specjaliści przeprowadzają właśnie procedurę odbioru technicznego maszyny w fabryce w Stanach Zjednoczonych.

To jeden z najważniejszych etapów zakupu każdego nowego sprzętu i uzbrojenia, a w przypadku statków powietrznych, wręcz fundamentalny. Grupa wojskowych specjalistów dokonuje właśnie w amerykańskiej fabryce samolotów Gulfstream technicznego odbioru pierwszej z trzech zamówionych w ubiegłym roku maszyn G550. Mają one służyć do przewozu najważniejszych osób w państwie.

Zgodnie z deklaracjami Ministerstwa Obrony Narodowej samolot przyleci do Polski w środę 21 czerwca. Na warszawskim lotnisku Okęcie odbędzie się wtedy uroczystość przyjęcia maszyny do służby w 1 Bazie Lotnictwa Transportowego. Samolot przejedzie przez kurtynę wodną, zostanie mu nadana nazwa wyróżniająca i zostanie poświęcony.

Nazwy dla wszystkich pięciu samolotów floty VIP zostały wybrane w konkursie, który kilka tygodni temu ogłosiło MON. – Zdecydowaliśmy, że nowe samoloty do przewozu najważniejszych osób w państwie będą nosiły nazwy narodowych bohaterów. Pierwszy otrzyma nazwę „Książę Józef Poniatowski” – podkreślił wiceminister Bartosz Kownacki, gdy ogłaszał wyniki konkursu. Dodał, że książę Poniatowski jest dla niego wzorem honoru i wartości patriotycznych.

Przetarg na zakup dwóch „małych” samolotów, które mają zabierać na pokład maksymalnie 16 pasażerów i bez międzylądowania pokonać trasę Warszawa–Nowy Jork, ogłoszono w sierpniu 2016 roku. Do walki o kontrakt stanęło dwóch największych producentów maszyn tej klasy: francuska firma Dassault Aviation i amerykański koncern General Dynamics. Po otwarciu ofert okazało się, że tylko propozycja firmy z USA – oferującej maszyny Gulfstream G550 – spełniała wymogi formalne. Kontrakt został podpisany 14 listopada 2016 roku. Jego wartość to 440 milionów złotych.

Flotę VIP poza dwiema maszynami Gulfstream G550 uzupełnią trzy większe samoloty Boeing 737–800. Jedna z maszyn to używana wersja pasażerska, a następne dwie to nowe samoloty w wersji biznesowej – BBJ2. Pierwszy Boeing trafi do 1 Bazy Lotnictwa Transportowego w listopadzie tego roku, kolejne dwa w 2020 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: ppor. Robert Suchy/CO MON

dodaj komentarz

komentarze

~Tomasz
1497799860
W końcu !!!
0A-F1-9E-F0

Terytorialsi pobiegną pod Warszawą
Sekretarz generalny NATO chwali Polskę
Jack Strong odwraca układ
Polacy jadą na misję szkoleniową do Iraku
Francusko-niemiecki myśliwiec 5. generacji
Wrocławska akademia będzie ściślej współpracować z West Point
Londyńskie targi zbrojeniowe zakończone
Wsparcie dla misji Air Policing
Wiceszef MON obserwował ćwiczenia w Drawsku
W walce na dwa fronty nie mieliśmy żadnych szans
Senatorowie za zwiększeniem budżetu obronnego
Wsparcie dla weteranów będzie większe
Sportowe zmagania spadochroniarzy
Defendery 2017 – nagrody dla przemysłu obronnego
Brązowy medal pięciobojowej sztafety mieszanej
12 Dywizja Zmechanizowana – najważniejsi na „Dragonie ’17”
Wielonarodowo na Ukrainie
Duszenie w parterze – jak wyjść cało z opresji?
Minister Macierewicz z wizytą w Waszyngtonie
Rosja i deja vu
Carl Gustaf, czyli granatnik z Agatu
Wakacje dla dzieci żołnierzy
Lądowcy świętują w Giżycku
Czy w szkołach będzie wychowanie proobronne?
Rumunia kupuje Patrioty
PGZ powołuje Centrum Usług Biznesowych
Półmaratończycy z Czarnej Dywizji najlepsi w wojsku
Oddaj głos na polskiego pilota
Weryfikacja Czesława Juźwika to nie zadanie MON
Kobiety na misjach obserwacyjnych
Jubileusz klubów z lotniczym rodowodem
„Dragon”: sprawdzian współpracy
Wielka ucieczka Polaków z Dössel
Gala MMA w Siedlcach
Konflikt bratanków
Przedsiębiorcy na rzecz obronności
Jastrzębie wracają z Litwy do domu
Trzy medale szermierzy na wojskowych mistrzostwach
Tarzan strzela, Bartek defiluje
MSPO 2017 – Nagrody dla sprzętu szkoleniowego i saperskiego
W śmiertelnym uścisku
Królewscy kaprowie kontra Krzyżacy
Pancerne starcie w Kanadzie
Życie „po Katyniu” – los rodzin doświadczonych sowiecką zbrodnią
Ruszył „Dragon’17”!
Wypadek podczas ćwiczeń
Dzień Spadochroniarza
6 BPD – łącznik między wojskami lądowymi a specjalnymi
Decyzja w sprawie „Orki” do końca roku
Grot, karabinek z potencjałem
Tomasz Szatkowski: SPO to bardzo skomplikowany proces
Zbierają doświadczenia w pustynnych warunkach
Nowa instrukcja lotów HEAD do końca roku
W co gra Kim?
Sejmowa debata na temat zwiększenia wydatków na obronność

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO