moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Trwa odbiór pierwszego Gulfstreama

21 czerwca do Polski przyleci pierwszy z trzech zamówionych tzw. małych samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie. Maszyna Gulfstream G550 będzie nosić imię księcia Józefa Poniatowskiego. Wojskowi specjaliści przeprowadzają właśnie procedurę odbioru technicznego maszyny w fabryce w Stanach Zjednoczonych.

To jeden z najważniejszych etapów zakupu każdego nowego sprzętu i uzbrojenia, a w przypadku statków powietrznych, wręcz fundamentalny. Grupa wojskowych specjalistów dokonuje właśnie w amerykańskiej fabryce samolotów Gulfstream technicznego odbioru pierwszej z trzech zamówionych w ubiegłym roku maszyn G550. Mają one służyć do przewozu najważniejszych osób w państwie.

Zgodnie z deklaracjami Ministerstwa Obrony Narodowej samolot przyleci do Polski w środę 21 czerwca. Na warszawskim lotnisku Okęcie odbędzie się wtedy uroczystość przyjęcia maszyny do służby w 1 Bazie Lotnictwa Transportowego. Samolot przejedzie przez kurtynę wodną, zostanie mu nadana nazwa wyróżniająca i zostanie poświęcony.

Nazwy dla wszystkich pięciu samolotów floty VIP zostały wybrane w konkursie, który kilka tygodni temu ogłosiło MON. – Zdecydowaliśmy, że nowe samoloty do przewozu najważniejszych osób w państwie będą nosiły nazwy narodowych bohaterów. Pierwszy otrzyma nazwę „Książę Józef Poniatowski” – podkreślił wiceminister Bartosz Kownacki, gdy ogłaszał wyniki konkursu. Dodał, że książę Poniatowski jest dla niego wzorem honoru i wartości patriotycznych.

Przetarg na zakup dwóch „małych” samolotów, które mają zabierać na pokład maksymalnie 16 pasażerów i bez międzylądowania pokonać trasę Warszawa–Nowy Jork, ogłoszono w sierpniu 2016 roku. Do walki o kontrakt stanęło dwóch największych producentów maszyn tej klasy: francuska firma Dassault Aviation i amerykański koncern General Dynamics. Po otwarciu ofert okazało się, że tylko propozycja firmy z USA – oferującej maszyny Gulfstream G550 – spełniała wymogi formalne. Kontrakt został podpisany 14 listopada 2016 roku. Jego wartość to 440 milionów złotych.

Flotę VIP poza dwiema maszynami Gulfstream G550 uzupełnią trzy większe samoloty Boeing 737–800. Jedna z maszyn to używana wersja pasażerska, a następne dwie to nowe samoloty w wersji biznesowej – BBJ2. Pierwszy Boeing trafi do 1 Bazy Lotnictwa Transportowego w listopadzie tego roku, kolejne dwa w 2020 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: ppor. Robert Suchy/CO MON

dodaj komentarz

komentarze

~Tomasz
1497799860
W końcu !!!
0A-F1-9E-F0

Szer. Karolina Pilarska mistrzynią Polski w maratonie
Trzy miesiące w lodach Antarktydy
Poligonowe ćwiczenia strzelców wyborowych
Przyszłość lotnictwa
Hiszpanie modernizują armię
Multimedialne ławki upamiętnią 100-lecie niepodległości
Argentyńska zagadka
Beryle dla Nigerii
Kompania manewrowa gotowa do misji
Polacy na straży pokoju na Półwyspie Koreańskim
Raki w fazie testów
Czarna Dywizja mistrzem wojska w futsalu
WAT Rekrut pomoże przyszłym studentom
Ustawa degradacyjna przyjęta przez rząd
„Sophia” z polskim akcentem
Szczęśliwa siódemka
Metalowy samolocik
Afgańska misja z nowymi siłami
Na jakich zasadach powrót do armii?
Mój ojciec widział katyńskie doły śmierci
Polacy pod fryzyjską flagą
Spadochronowe szlify zwiadowców
Nowe drony dla specjalsów
Atak z wody i spod wody
75 lat temu wybuchło powstanie w warszawskim getcie
W Lublinie o patronie LITPOLUKRBRIG
Antoni Macierewicz w Kanadzie o rosyjskiej agresji
Żonkile dla bohaterów getta
Walki żołnierzy na gali Armia Fight Night
Co z kierowcami pojazdów uprzywilejowanych?
Minister obrony na spotkaniu w Rumunii
Prezydent podpisał ustawę budżetową na 2018 rok
„Legia Akademicka” – czas na praktykę
Raport z płonącego getta
Bliski Wschód – definicja chaosu
Zmiana dowodzenia w Batalionowej Grupie Bojowej
Będzie więcej dróg o znaczeniu obronnym
16–30 kwietnia 1918 – poszukiwania polskiego króla
Myśliwce F-16 dla Chorwacji
Rosomaki dla Bułgarii?
Trzecia zmiana gotowa do misji w Rumunii
Trzy medale biatlonistek na mistrzostwach świata
Sportowcy z WAT wygrali VII Puchar Rektorów
Amerykańskie inwestycje w obronność krajów bałtyckich
Ministrowie obrony w Brukseli
Milionowe oszczędności dla wojska
Kwalifikacja do WOT
Na pomoc żydowskiemu Westerplatte
Bryza już lata nad Morzem Śródziemnym
Dziesiąte święto stołecznego garnizonu
Drugi dzień obrad NATO w Brukseli
Zbrojeniowe inwestycje świętokrzyskiej politechniki
Polacy szkolą irackich żołnierzy
Posłowie debatowali o modernizacji
Francja inwestuje w obronność

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO