moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Trwa odbiór pierwszego Gulfstreama

21 czerwca do Polski przyleci pierwszy z trzech zamówionych tzw. małych samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie. Maszyna Gulfstream G550 będzie nosić imię księcia Józefa Poniatowskiego. Wojskowi specjaliści przeprowadzają właśnie procedurę odbioru technicznego maszyny w fabryce w Stanach Zjednoczonych.

To jeden z najważniejszych etapów zakupu każdego nowego sprzętu i uzbrojenia, a w przypadku statków powietrznych, wręcz fundamentalny. Grupa wojskowych specjalistów dokonuje właśnie w amerykańskiej fabryce samolotów Gulfstream technicznego odbioru pierwszej z trzech zamówionych w ubiegłym roku maszyn G550. Mają one służyć do przewozu najważniejszych osób w państwie.

Zgodnie z deklaracjami Ministerstwa Obrony Narodowej samolot przyleci do Polski w środę 21 czerwca. Na warszawskim lotnisku Okęcie odbędzie się wtedy uroczystość przyjęcia maszyny do służby w 1 Bazie Lotnictwa Transportowego. Samolot przejedzie przez kurtynę wodną, zostanie mu nadana nazwa wyróżniająca i zostanie poświęcony.

Nazwy dla wszystkich pięciu samolotów floty VIP zostały wybrane w konkursie, który kilka tygodni temu ogłosiło MON. – Zdecydowaliśmy, że nowe samoloty do przewozu najważniejszych osób w państwie będą nosiły nazwy narodowych bohaterów. Pierwszy otrzyma nazwę „Książę Józef Poniatowski” – podkreślił wiceminister Bartosz Kownacki, gdy ogłaszał wyniki konkursu. Dodał, że książę Poniatowski jest dla niego wzorem honoru i wartości patriotycznych.

Przetarg na zakup dwóch „małych” samolotów, które mają zabierać na pokład maksymalnie 16 pasażerów i bez międzylądowania pokonać trasę Warszawa–Nowy Jork, ogłoszono w sierpniu 2016 roku. Do walki o kontrakt stanęło dwóch największych producentów maszyn tej klasy: francuska firma Dassault Aviation i amerykański koncern General Dynamics. Po otwarciu ofert okazało się, że tylko propozycja firmy z USA – oferującej maszyny Gulfstream G550 – spełniała wymogi formalne. Kontrakt został podpisany 14 listopada 2016 roku. Jego wartość to 440 milionów złotych.

Flotę VIP poza dwiema maszynami Gulfstream G550 uzupełnią trzy większe samoloty Boeing 737–800. Jedna z maszyn to używana wersja pasażerska, a następne dwie to nowe samoloty w wersji biznesowej – BBJ2. Pierwszy Boeing trafi do 1 Bazy Lotnictwa Transportowego w listopadzie tego roku, kolejne dwa w 2020 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: ppor. Robert Suchy/CO MON

dodaj komentarz

komentarze

~Tomasz
1497799860
W końcu !!!
0A-F1-9E-F0

Generał Haller w albumie IPN
Wojsko szuka nowych wozów zabezpieczenia technicznego
Francusko-niemiecki myśliwiec 5. generacji
„Chwała Lotnikom Polskim”­ – nowy pomnik na Powązkach
MON chce zmienić kluczowe dla wojska ustawy
Pod Olesznem NSZ i AK wspólnie walczyły z Niemcami
Brązowy medal szpadzistek
Wojskowi piloci w „Akcji Serce”
Rok „Jastrzębia” – żołnierza wyklętego
„Combat Alert” zakończony
XIV zmiana gotowa do misji w Bośni i Hercegowinie
Terytorialsi stają do przysięgi
Wsparcie dla weteranów będzie większe
Mustangi raz jeszcze
Borsuk po czesku
Trump przypomniał Polsce o jej znaczeniu w Europie
Vęgoria utrzymała się w klasie okręgowej
Z Pogromu Wichra na mistrzostwa świata?
Szef MON: misja „Czernickiego” to jedna z najważniejszych
Weterani w dyżurach ratownictwa wodnego
Przełom w finansowaniu armii
Sokoły w Legii
Żołnierze NATO w Dolinie Rospudy
Prezydent Donald Trump w Polsce
Obchody święta Zawiszaków
Rumunia kupuje Patrioty
St. szer. Ewa Nelip wicemistrzynią świata
Pożegnanie trzeciej zmiany PKW OIR w Kuwejcie
Islandzka mangusta
Elephant– rewolucyjny projekt studentów WAT
Sojusz pod presją
Więcej śmigłowców w trosce o bezpieczeństwo turystów
Zwycięstwa żołnierzy w Diamentowej Lidze
Zaloguj się do Air Show Go!
Żołnierze wśród harcerzy
Zbierają doświadczenia w pustynnych warunkach
Śmigłowcowy przetarg pod lupą CBA
Zadanie logistyków – zaopatrzyć kontyngent w Kuwejcie
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki
Cel: zniszczyć radary wroga
„Dwunastka” zdobywa złoto na Spartakiadzie Letniej
Wolna Polska partyzancka
Miłośnicy historii odbudowali legendarny szpital partyzantów
Nowy dowódca Batalionowej Grupy Bojowej
Kobiety na misjach obserwacyjnych
Ułani na południowej flance NATO
ORP „Kormoran”: testy pod okiem ekspertów
PGZ zacieśnia współpracę z Bellem
Kolejni cywile zostaną komandosami
Dezinformacja – potężna broń w rękach Kremla
„Mazurek Dąbrowskiego” ma już 220 lat
ORP „Czernicki” bliżej domu
Cena bezpieczeństwa
Wakacje dla dzieci żołnierzy
Będą podwyżki dla pracowników wojska

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO