moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Gulfstream w polskich barwach

Pierwszy z dwóch zamówionych w ubiegłym roku samolotów Gulfstream G550, którym mają podróżować najważniejsze osoby w państwie, zostanie przekazany Polsce już w czerwcu – poinformował wiceminister obrony narodowej Bartosz Kownacki. Drugi samolot ma trafić do Polski w lipcu.

Budowa zamówionych w ubiegłym roku dwóch samolotów Gulfstream G550, które mają służyć do przewozu najważniejszych osób w państwie, zmierza ku końcowi. W hangarach amerykańskiej firmy General Dynamics trwa ostatni etap przygotowywania maszyn do lotu do Polski. Jak się dowiedzieliśmy, maszyny pomalowano już w polskie barwy narodowe. – Samoloty noszą dumnie biało-czerwone barwy oraz szachownice sił powietrznych – mówi Bartosz Kownacki, sekretarz stanu w MON. Dodaje, że choć umowa zakłada dostawę samolotów do 15 sierpnia, to pierwszy zostanie przekazany Polsce już w czerwcu, a drugi miesiąc później.

Odpowiedzialny za zakupy sprzętu i uzbrojenia sekretarz stanu podkreśla, że pozyskanie samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie stało się przedmiotem nieuprawnionej gry politycznej. – Bezpieczeństwo najważniejszych osób w państwie nie powinno być nigdy przedmiotem dyskusji w kontekście tego, czy mają być samoloty dla VIP-ów czy nie ma ich być. Po wielu latach niemocy dziś, dzięki decyzjom premier Beaty Szydło, obserwujemy postęp w tym obszarze – mówił wiceminister obrony narodowej.

REKLAMA

Do przyjęcia nowych samolotów szykuje się również wojsko, a konkretnie – piloci i personel techniczny 1 Bazy Lotnictwa Transportowego w Warszawie, do której mają trafić Gulfstreamy. Pod koniec marca do Stanów Zjednoczonych wyjedzie na szkolenie pierwsza kilkunastoosobowa grupa techników i pilotów. Ministerstwo obrony narodowej przewiduje, że pierwsze loty o statusie HEAD z użyciem samolotów G550 będą mogły być wykonane już w październiku 2017 roku.

Przetarg na zakup dwóch małych samolotów dla VIP-ów (zabierających na pokład do 16 pasażerów) został ogłoszony w sierpniu 2016 roku, po tym jak w lutym 2016, na prośbę kancelarii prezydenta Andrzeja Dudy, unieważniono poprzedni przetarg w tej sprawie.

Do walki o zlecenie stanęło dwóch producentów – francuska firma Dassault Aviation oraz amerykański koncern General Dynamics. Po otwarciu ofert okazało się, że tylko propozycja firmy z USA spełniała wymogi formalne (francuska nie mieściła się w wymaganym terminie dostaw). Umowa na dostawę dwóch samolotów typu G550 została podpisana 14 listopada 2016 roku. Kontrakt wraz z pakietem szkoleniowym i logistycznym opiewa na kwotę 440 mln zł.

Równolegle z zakupem tzw. małych samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie Inspektorat Uzbrojenia MON prowadzi przetarg na zakup maszyn „średnich” (mogących zabrać na pokład do 132 osób – w wersji pasażerskiej oraz 65 osób w wersji z salonką). Do ogłoszonego pod koniec sierpnia postępowania zgłosiło się czterech oferentów. Dwa konsorcja: Glomex MS s.r.o. (Republika Czeska) z Lufthansa Technik AG (RFN) oraz Aerospace International Group s.r.o (Republika Słowacka) z ASSA-POLAND Zdzisław Kondrat (Polska). A także podmioty startujące samodzielnie: Boeing Company (USA) i Megmar Logistics & Consulting Sp. z o.o. (Polska).

Do kolejnego etapu przetargu zakwalifikowano jedynie konsorcjum, którego liderem jest Glomex, oraz amerykańską firmę Boeing. Oba podmioty zaproponowały naszej armii samoloty Boeing B737 (BBJ2 w wersji z salonem) i oba mają czas do 3 marca na złożenie ostatecznych ofert handlowych. Wybór najlepszej z nich i podpisanie umowy ma nastąpić jeszcze w marcu.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: MON

dodaj komentarz

komentarze

~show time
1488528900
G550 są to jedne z ostatnich (jeżeli nie ostatnie) tego typu maszyn. Koncern zaprzestaje ich produkcji skupiając się na maszynach G500 i G600.Ich numery seryjne i rejestracje S/N 5547 N547GA pierwszy, drugi S/N 5554 N554GD.N547GA w powietrzu od 22 lipca 2016 r., więc jest to maszyna "stara" dla klienta który z niej zrezygnował, lub maszyna budowana przez koncern na własne ryzyko (...) Tak wiec znowu kupujemy amerykański przestarzały złom za potężne pieniądze bez offsetu czy barteru !!! Oczywiście mało kto o tym wie i większość lemingów będzie wychwalać decyzję kupna bo przecież MY POLACY (!!!) zgodnie z maksymą "zastaw się a postaw się " i rób zakupy tylko w USA a o kasę proś w EU....!!!!
10-61-94-92
~Adam
1488463680
A co będzie z Masterami? http://www.fakt.pl/wydarzenia/polityka/drogi-zakup-mon-wciaz-nie-sluzy-zolnierzom-samoloty-m-346-master-stoja-uziemione-w/hbys059
FA-F5-AA-FC

Kobiety na misjach
W Sejmie o jastrzębiach i ich możliwościach
Uwaga, rejon skażony!
Moździerze dla OT
„Grom” i „Błyskawica” – najnowocześniejsze okręty w II RP
Wielki, amerykański, przetarg na samoloty szkolne
Pancerniak z Żagania walczy o pas zawodowego mistrza Polski
Ruszyła wielkanocna „Paczka dla bohatera”
Szkolenia i kursy dla terytorialsów
Uprowadzenie przywódców polskiego podziemia
„Orka” powstanie w Polsce
Coraz mniej czasu na decyzję o studiach mundurowych
Natowscy żołnierze odwiedzili Piotrków Trybunalski
Dzieci napiszą do żołnierzy na misjach
Natowski zespół bliżej Ukrainy
Saperskie zmagania na lądzie i wodzie
Jak rodziła się legenda Legii Cudzoziemskiej
Nieznane zdjęcia „Hubala”
Dowództwo WOT gotowe do działania
Transportowce nad Powidzem
Gen. Mika o zmianach w armii
Słynna kotwica, symbol Polski Walczącej, ma 75 lat
Płk rez. Krzysztof Szopiński uhonorowany „Nagrodą specjalną”
Zrozumieć Rosję
Gen. Frank Tate: jesteście liderem w regionie
Powołanie do WOT krok po kroku
Od 2018 roku będą nowe książeczki wojskowe
Posłowie dyskutowali o natowskich wojskach w Polsce
W Lublinie ruszyły spotkania z kandydatami na terytorialsów
Michał Jach: Wzmocnimy obronę wschodniej Polski
Priorytety MON-u w 2017 roku
ALIS – cyfrowa rewolucja w lotnictwie wojskowym
Migawki z Afganistanu
Konstruktorzy odebrali nagrody I3TO
Maroszek na sprzedaż
Finał olimpiady o bezpieczeństwie
Podchorąży zwycięzcą XVI Biegu Żołnierskiego
Mój dziadek, ostatni z niezłomnych
Pancerniacy w Nowej Dębie
Afgański policjant Ahmad Zia potrzebuje pomocy
Legionista w boju
Poszukiwali min u wybrzeży Grecji, teraz kierują się na Morze Czarne
Minister Macierewicz podsumował rok w MON
Śmigłowcowy przetarg pod lupą CBA
Płetwy dla komandosów
Będą podwyżki dla pracowników wojska
Ostatnie piętro izraelskiej tarczy
„Poseidon” na Morzu Czarnym
Nocne szkolenie lotników morskich
Transportery we wsi. Dowódca ranny!
Michał Dworczyk nowym wiceministrem w MON
Wystawa o Kościuszce w Muzeum WP
Dżudoka najlepszy w walce w bliskim kontakcie
Strzelcy konni atakują w Wędrzynie
Ruszyła selekcja do piłkarskiej reprezentacji Wojska Polskiego

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO