moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Herculesy z USA znów w Powidzu

Kilkudziesięciu lotników i trzy samoloty transportowe ze Stanów Zjednoczonych przyleciało na ćwiczenia do Polski. Amerykanie będą szkolić się samodzielnie, ale także z pilotami polskich Herculesów. Będą desantować skoczków i ciężkie zasobniki towarowe, trenować lądowanie i start na nieutwardzonym pasie. To kolejna zmiana Aviation Detachment w Polsce.


Piloci i technicy, którzy przylecieli do Powidza, służą w 182 Skrzydle Lotnictwa Transportowego w Peorii w Illinois. – Polscy piloci doskonale znają tę jednostkę. To właśnie tam szkoliła się część naszych załóg Herculesów – mówi kpt. Włodzimierz Baran, rzecznik 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego w Powidzu.

Amerykanie przylecieli trzema samolotami C-130 Hercules. To kolejna rotacja pododdziału Aviation Detachment. Wspólne treningi lotników odbywają się co kwartał od lutego 2013 roku. Lotnicy z Illinois zostaną w Polsce do listopada.

Program mają napięty. Będą trenować loty według własnego harmonogramu szkolenia, ale także wspólnie z żołnierzami 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu. – Latać będą na terenie całej Polski w dwóch turach, w dzień i w nocy – mówi kpt. Baran. – Jeśli pogoda pozwoli, to piloci z obu państw przećwiczą także lądowanie i start z nieutwardzonego, trawiastego pasa.


Amerykanie zamierzają też współpracować z polskimi spadochroniarzami z 6 Brygady Powietrznodesantowej. Planowane są zrzuty tzw. tary desantowej. Kontenery ważące blisko 700 kilogramów każdy będą najpewniej zrzucane na Pustynię Błędowską.

– Wspólne szkolenia są dla lotników bardzo ważne. Dzięki nim piloci nawigatorzy, technicy oraz personel służb zabezpieczenia może zdobywać nowe doświadczenia, umiejętności praktyczne i językowe – mówi ppłk Artur Goławski, rzecznik Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych.

Komponent lotniczy sił powietrznych Stanów Zjednoczonych tzw. Aviation Detachment (Av-Det) stacjonuje na stałe w Łasku na podstawie polsko-amerykańskiego porozumienia „Memorandum of Understanding” z 2011 roku. Tworzy go grupa kilku amerykańskich żołnierzy – pilotów, techników oraz specjalistów odpowiedzialnych za logistykę i łączność. Raz na kwartał na ćwiczenia lotnicze w Polsce meldują się dodatkowo piloci i personel techniczny z USA. Tak wzmocniony komponent stacjonuje w naszym kraju od dwóch tygodni do miesiąca. Amerykanie płacą za wykorzystanie infrastruktury i urządzeń technicznych baz oraz zakwaterowanie i żywienie swoich żołnierzy. Ich lotnicy szkolą się na zmianę z pilotami 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu oraz 31 i 32 Baz Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach i Łasku.

REKLAMA

MKS

autor zdjęć: kpt. Włodzimierz Baran

dodaj komentarz

komentarze


Wojskowy Hot450Challenge
 
Pirotechnik nie może być ryzykantem
Polskie F-16 w ćwiczeniach „Ramstein Alloy 20”
Wojsko przeciw wirusowi
PGZ będzie obecna na MSPO
Laserowa artyleria US Army
Kierunek: misja
Największa bitwa kawaleryjska XX wieku
Strzelnice dla terytorialsów
Układy ze skazą
Więcej żołnierzy USA w Polsce
Polsko-amerykańska współpraca
„Wojownik Niezłomny” wśród terytorialsów
Online z mistrzami sportu
Bridge to Cooperation
Polskie porty bardziej otwarte
Orzeczenia lekarskie żołnierzy będą ważne dłużej
Miesiąc izolacji żołnierzy „Irini”
F-16 kończą misję w Estonii
W tym roku wojskowe święto bez defilady
Boje Pułku Morskiego na linii Bugu i Narwi
Amerykanie odmładzają F-16
Skok na głęboką wodę
Ukraiński kurs na Zachód
Wymiana podwodnych doświadczeń
Komitet Wojskowy NATO o pandemii
Pamięci ofiar niemieckiej zbrodni
Poćwicz z mistrzami sportu wojskowego!
Zanurkować i wymknąć się śmierci…
10 mln zł na zapomogi dla żołnierzy
JTAC – mistrz podniebnej układanki
Galicyjskie przesilenie
Na WF-ie dokładniej ocenią wytrzymałość żołnierzy
Powstańcy – bohaterowie naszych czasów
Szturmani nie boją się ognia
Więcej celowników z PCO dla wojska
Innowacyjne rozwiązania dla wojska
McCarthy: Żołnierze USA w Polsce zwiększają bezpieczeństwo całego regionu
Lato z czerwonym terrorem
Więcej pieniędzy dla żołnierzy na misjach
Posłowie o przyczynach tragedii z 10 kwietnia
F-16 z Krzesin przebazowane do Łasku
Pięcioro laureatów sportowego plebiscytu „Polski Zbrojnej”
Na misjach święta inne niż zwykle
Wyślij kartkę i wesprzyj bohaterów niepodległości
Pancerniacy z Teksasu ćwiczą w Drawsku
Wysunięte dowództwo V Korpusu w Polsce
Poćwicz online z siedmioma sportsmenkami
Ruszyła budowa muzeum w Ossowie
Chwała powstańcom
W MON o polsko-słowackiej współpracy
Kurs dla saperskich ekspertów
30 lat GROM-u – serwis okolicznościowy
Gen. Głąb: DGW to specyficzne dowództwo
Wzmacnianie sojuszu polsko-amerykańskiego
Pełne wynagrodzenie za kwarantannę
Rosyjskie zagrożenie w kosmosie
Godzina „W”. Aby ojczyźnie przywrócić wolność
Program kosmiczny dla wojska

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO