moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Herculesy z USA znów w Powidzu

Kilkudziesięciu lotników i trzy samoloty transportowe ze Stanów Zjednoczonych przyleciało na ćwiczenia do Polski. Amerykanie będą szkolić się samodzielnie, ale także z pilotami polskich Herculesów. Będą desantować skoczków i ciężkie zasobniki towarowe, trenować lądowanie i start na nieutwardzonym pasie. To kolejna zmiana Aviation Detachment w Polsce.


Piloci i technicy, którzy przylecieli do Powidza, służą w 182 Skrzydle Lotnictwa Transportowego w Peorii w Illinois. – Polscy piloci doskonale znają tę jednostkę. To właśnie tam szkoliła się część naszych załóg Herculesów – mówi kpt. Włodzimierz Baran, rzecznik 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego w Powidzu.

Amerykanie przylecieli trzema samolotami C-130 Hercules. To kolejna rotacja pododdziału Aviation Detachment. Wspólne treningi lotników odbywają się co kwartał od lutego 2013 roku. Lotnicy z Illinois zostaną w Polsce do listopada.

Program mają napięty. Będą trenować loty według własnego harmonogramu szkolenia, ale także wspólnie z żołnierzami 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu. – Latać będą na terenie całej Polski w dwóch turach, w dzień i w nocy – mówi kpt. Baran. – Jeśli pogoda pozwoli, to piloci z obu państw przećwiczą także lądowanie i start z nieutwardzonego, trawiastego pasa.


Amerykanie zamierzają też współpracować z polskimi spadochroniarzami z 6 Brygady Powietrznodesantowej. Planowane są zrzuty tzw. tary desantowej. Kontenery ważące blisko 700 kilogramów każdy będą najpewniej zrzucane na Pustynię Błędowską.

– Wspólne szkolenia są dla lotników bardzo ważne. Dzięki nim piloci nawigatorzy, technicy oraz personel służb zabezpieczenia może zdobywać nowe doświadczenia, umiejętności praktyczne i językowe – mówi ppłk Artur Goławski, rzecznik Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych.

Komponent lotniczy sił powietrznych Stanów Zjednoczonych tzw. Aviation Detachment (Av-Det) stacjonuje na stałe w Łasku na podstawie polsko-amerykańskiego porozumienia „Memorandum of Understanding” z 2011 roku. Tworzy go grupa kilku amerykańskich żołnierzy – pilotów, techników oraz specjalistów odpowiedzialnych za logistykę i łączność. Raz na kwartał na ćwiczenia lotnicze w Polsce meldują się dodatkowo piloci i personel techniczny z USA. Tak wzmocniony komponent stacjonuje w naszym kraju od dwóch tygodni do miesiąca. Amerykanie płacą za wykorzystanie infrastruktury i urządzeń technicznych baz oraz zakwaterowanie i żywienie swoich żołnierzy. Ich lotnicy szkolą się na zmianę z pilotami 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu oraz 31 i 32 Baz Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach i Łasku.

MKS

autor zdjęć: kpt. Włodzimierz Baran

dodaj komentarz

komentarze


Mroczne serce okupowanej Europy
 
GROM na kursie działań specjalnych
Wyzwania polskiej fotoniki
PESCO z polskim projektem
Plan modernizacji technicznej – lotnictwo
Eksperyment z przywództwa
Reserves Win Wars
Doktorant WAT stypendystą Fulbrighta
Korpus podoficerów – tu zajdą zmiany
Wołyńskie lwie serca
Ludzie niebezpiecznej profesji
Awanse generalskie dla dziewięciu oficerów
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Szpadzistki wygrały turniej o Puchar Świata w Tallinie
Razem się szkolą, razem walczą
„Sophia” – certyfikacja zaliczona!
Złoto i srebro maratończyków na zakończenie igrzysk
Podaruj upominek kombatantowi
W Brukseli o sytuacji w Syrii i na wschodniej flance NATO
Kto nie będzie rozmawiał z Ławrowem, będzie rozmawiał z Szojgu
„Niepodległą mamy we krwi” – czas na podsumowanie
Minister Błaszczak nadal szefem resortu obrony
Żołnierze w drodze na misję w Libanie
ORP „Ślązak” gotowy do służby
Niechciany traktat
Sierż. Artur Pelo po raz czwarty zwycięzcą Ćwierćmaratonu Komandosa
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
Nowy wiceminister w MON
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Runda jesienna ligi piłkarskiej zakończona
Mariusz Błaszczak prawdopodobnie pozostanie na czele MON
Wielonarodowy Korpus ćwiczył dowodzenie
Jani, Miraculously Saved
Piotr Naimski: w 2022 roku Polska uniezależni się od rosyjskiego gazu
Obrona bez polityki
Ministrowie obrony NATO o sytuacji w Syrii
Klasy wojskowe po nowemu
T-72 strzelają na poligonie
Logistycy w akcji
Polscy lekkoatleci pokazali moc
KRS Formoza zachęca mężczyzn do badań
Żołnierze z „Błękitnej Brygady” w błękitnych beretach
Wojsko wchodzi w kadr
Nowa spółka lotnicza PGZ
Trudna droga
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Tyraliera terytorialsów
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
Plan modernizacji marynarki wojennej
Thin Blue Line
Jak Polacy wyzwalali Bredę
Muzeum w Żaganiu pomaga Spielbergowi
Symbol zaklęty w dacie
Unwanted Treaty
Polska pomoże Ukrainie walczyć z PTSD
Akcja „Niepodległą mamy we krwi” na finiszu
Sukces polskich żołnierzy na igrzyskach w Wuhan

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO