moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Herculesy z USA znów w Powidzu

Kilkudziesięciu lotników i trzy samoloty transportowe ze Stanów Zjednoczonych przyleciało na ćwiczenia do Polski. Amerykanie będą szkolić się samodzielnie, ale także z pilotami polskich Herculesów. Będą desantować skoczków i ciężkie zasobniki towarowe, trenować lądowanie i start na nieutwardzonym pasie. To kolejna zmiana Aviation Detachment w Polsce.


Piloci i technicy, którzy przylecieli do Powidza, służą w 182 Skrzydle Lotnictwa Transportowego w Peorii w Illinois. – Polscy piloci doskonale znają tę jednostkę. To właśnie tam szkoliła się część naszych załóg Herculesów – mówi kpt. Włodzimierz Baran, rzecznik 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego w Powidzu.

Amerykanie przylecieli trzema samolotami C-130 Hercules. To kolejna rotacja pododdziału Aviation Detachment. Wspólne treningi lotników odbywają się co kwartał od lutego 2013 roku. Lotnicy z Illinois zostaną w Polsce do listopada.

Program mają napięty. Będą trenować loty według własnego harmonogramu szkolenia, ale także wspólnie z żołnierzami 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu. – Latać będą na terenie całej Polski w dwóch turach, w dzień i w nocy – mówi kpt. Baran. – Jeśli pogoda pozwoli, to piloci z obu państw przećwiczą także lądowanie i start z nieutwardzonego, trawiastego pasa.


Amerykanie zamierzają też współpracować z polskimi spadochroniarzami z 6 Brygady Powietrznodesantowej. Planowane są zrzuty tzw. tary desantowej. Kontenery ważące blisko 700 kilogramów każdy będą najpewniej zrzucane na Pustynię Błędowską.

– Wspólne szkolenia są dla lotników bardzo ważne. Dzięki nim piloci nawigatorzy, technicy oraz personel służb zabezpieczenia może zdobywać nowe doświadczenia, umiejętności praktyczne i językowe – mówi ppłk Artur Goławski, rzecznik Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych.

Komponent lotniczy sił powietrznych Stanów Zjednoczonych tzw. Aviation Detachment (Av-Det) stacjonuje na stałe w Łasku na podstawie polsko-amerykańskiego porozumienia „Memorandum of Understanding” z 2011 roku. Tworzy go grupa kilku amerykańskich żołnierzy – pilotów, techników oraz specjalistów odpowiedzialnych za logistykę i łączność. Raz na kwartał na ćwiczenia lotnicze w Polsce meldują się dodatkowo piloci i personel techniczny z USA. Tak wzmocniony komponent stacjonuje w naszym kraju od dwóch tygodni do miesiąca. Amerykanie płacą za wykorzystanie infrastruktury i urządzeń technicznych baz oraz zakwaterowanie i żywienie swoich żołnierzy. Ich lotnicy szkolą się na zmianę z pilotami 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu oraz 31 i 32 Baz Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach i Łasku.

MKS

autor zdjęć: kpt. Włodzimierz Baran

dodaj komentarz

komentarze


Lotnicza konferencja w Warszawie
 
Szerszeń do zadań specjalnych
Jedność w sprawie bezpieczeństwa jest racją stanu
Kosiniak-Kamysz: Musimy wywierać presję na Rosję
Szachownica dla F-35 w nowej odsłonie
Zabójczy żniwiarz
Rozejm na Morzu Czarnym? Tak przynajmniej twierdzi Biały Dom
Sowiecki podstęp
Podniebne tankowanie „Husarza”
Były minister z prokuratorskimi zarzutami
Hercules wydobyty, załoga nie żyje
Prezes PGZ rezygnuje ze stanowiska
Wyrok za tragiczny wypadek
„Ostatnia szarża”, czyli ułani kończą w wielkim stylu
O Ukrainie wspólnym głosem
Dodatkowe pieniądze dla żołnierzy trzech jednostek
Drone Wars
Zmiana warty na Sycylii
W Limanowej oddano do użytku nowoczesne koszary
Test wytrzymałości
Twierdza we krwi – Festung Kolberg
Moskwa zrzuca winę na Kijów, licząc na przychylność Waszyngtonu
Szwedzkie Gripeny włączą się w ochronę sojuszników
Wojsko Polskie pomaga nauce. Transportery dla stacji polarnej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Bez medalu w ostatnim dniu rywalizacji w wojskowych igrzyskach
Wspólnie zapracowaliśmy na ten medal
Uroczyste pożegnanie żołnierzy, którzy niebawem wylecą do Libanu
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Mazurek Dąbrowskiego na zakończenie igrzysk
Tropem podwodnego drona
Oracle partnerem technologicznym MON-u
Wojskowe Targi Służby i Pracy w całej Polsce
Parlamentarzyści UE o bezpieczeństwie Europy
Pokój nie obroni się sam
K9 strzelały w Ustce
Polak za sterami Apache’a
„Do obrony użyjemy każdego środka”
Podchorążowie AWL-u na tatrzańskich graniach
Lekkoatleci wicemistrzami w crossie
„Sokół” oficjalnie otwarty
Zryw ku wolności
HSW inwestuje w przyszłość
W razie ataku Sojusz odpowie z całą siłą
Rosomaki na Bałtyku
Sekrety biegu patrolowego
Poradnik na czas kryzysu już kwietniu
Wsparcie dla Wisły
GROM walczy na Bałtyku
Podniebne wsparcie sojuszników
Polacy pomogą w poszukiwaniach żołnierzy US Army
Polskie F-16 w służbie NATO
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Szwedzkie granatniki dla Czerwonych Beretów
Po raz drugi zostali Mistrzem Ekstraklasy Wojskowej
Bałtyk pod parasolem
Wojskowe emerytury w górę
Niepokonany generał Stanisław Maczek
Dla firm przychylnych żołnierzom WOT-u
Nowe legitymacje dla weteranów
Podwyżki dla wojskowych wchodzą w życie
Szwedzki debiut w Air Policing

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO