moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wielu chętnych do Perkoza

Sześć polskich i sześć zagranicznych podmiotów zgłosiło się, aby przedstawić Siłom Zbrojnym RP propozycje wielozadaniowego śmigłowca wsparcia. Wojsko Polskie w ramach programu „Perkoz” chce za kilka lat wymienić wysłużone już Mi-2 na nowe maszyny. Rozmowy z przedstawicielami przemysłu rozpoczną się w lipcu i potrwają do końca roku.

Śmigłowce Mi-2. Fot. Bartosz Bera

Na początku maja Inspektorat Uzbrojenia MON ogłosił dialog techniczny w sprawie nowych wielozadaniowych śmigłowców wsparcia. Przedstawiciele resortu chcą w czasie rozmów ze zbrojeniówką ocenić dostępne na rynku rozwiązania i koszt ich pozyskania, by w najbliższych latach zastąpić wysłużone śmigłowce Mi-2 nową maszyną o kryptonimie Perkoz.

Do dialogu zgłosiło się aż 12 podmiotów, sześć polskich i sześć zagranicznych. Spośród krajowych firm swoją ofertę chce przedstawić: Works 11 sp. z o.o., Polska Grupa Zbrojeniowa S.A., Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych, WSK „PZL-Świdnik” S.A., Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa oraz Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o.
W przypadku zagranicznych podmiotów, poza branżowymi gigantami, takimi jak Airbus Helicopters SAS, Bell Textron Inc. oraz Boeing Company, swoją ofertę chcą przedstawić również Hindustan Aeronautics Limited
(HAL), za pośrednictwem Helicopter Division of Hindustan Aeronautics, Cobham Aviation Services UK oraz Elbit Systems.

Jakie śmigłowce zamierzają zaproponować SZRP? Można zakładać, że należąca do włoskiego koncernu Leonardo spółka WSK PZL-Świdnik będzie chciała zaoferować wiropłaty AW169M lub AW109, a Polskie Zakłady Lotnicze z Mielca – które są częścią koncernu Lockheed Martin – śmigłowce S-76. Trudno natomiast przewidzieć, jakie maszyny mogłyby dostarczyć spółki Works 11, PGZ, ITWL i Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa.

W przypadku zagranicznych koncernów sprawa wydaje się prostsza. Airbus Helicopters SAS może zaproponować śmigłowce H145M i H135; Bell Textron Inc. – 429 GlobalRanger, a Hindustan Aeronautics – wiropłat Dhruv.

Rozmowy z przedstawicielami przemysłu rozpoczną się w lipcu i potrwają do grudnia 2020 roku. Nie wiadomo, kiedy może zostać ogłoszony przetarg na zakup Perkozów. Pewne jest tylko, że siły zbrojne chcą kupić 32 śmigłowce wielozadaniowe w trzech wersjach – wsparcia, dowodzenia i rozpoznania/walki elektronicznej. Maszyny powinny zabierać na pokład pięciu uzbrojonych i w pełni wyekwipowanych żołnierzy lub jedną tonę ładunku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Bartek Bera

dodaj komentarz

komentarze

~pezet
1592384520
Znak czasów. pół wieku temu Indie i Chiny kupowały od nas sprzęt albo licencje na broń (Iskra, T-55, P-64 RAK, Mi-2, Sokół, Puszczyk, itd). Dzisiaj to my rozważamy zakup hinduskiego śmigłowca. Przed wojną Turcja, Rumunia brały u nas samoloty PZL. Dzisiaj Turcja ma własne produkty: czołgi, samoloty, śmigłowce, pojazdy... Witać jak bardzo stoimy w miejscu (czyli się cofamy). Inni przyśpieszają. A inwestycje w obronność, to niestety w naszym geopolitycznym położeniu to dla nas musi być rzecz priorytetowa...
64-ED-D5-61
~Adam
1591938540
Lockheed Martin zaproponuje raczej S-97 Raider
B8-86-E5-5E

Cyberwiedza to ich wkład w obronność
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Niebo pod osłoną
Kto zostanie Asem Sportu?
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Gdy ucichnie artyleria
Wojsko ma swojego satelitę!
Polski Rosomak dalej w produkcji
Odpalili K9 Thunder
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
„Burza” nabiera kształtów
Pancerniacy jadą na misję
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Gala Boksu na Bemowie
Święto sportowców w mundurach
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Combat 56 u terytorialsów
Mundurowi z benefitami
Panczeniści na podium w Hamar
Służba w kadrze
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Kolejne AW149 nadlatują
Snowboardzistka i pływacy na medal
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
Noc na „pasku”
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie
Astronauta w Szkole Orląt
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Plan na WAM
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Dzień wart stu lat
Seryjny Heron coraz bliżej
Najdłuższa noc
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Piątka z czwartego wozu
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
W hołdzie poległym
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Historyczna „Wisła”
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Maksimum realizmu, zero taryfy ulgowej
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
Wisła dopłynęła
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Bokserzy walczyli o prymat w kraju
Paczka dla bohatera już w drodze!
The Taste of Military Service

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO