moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Pilot F-16 oślepiony laserem

W poniedziałek późnym wieczorem podczas podejścia do lądowania, około 7 km od lotniska w Łasku, ktoś próbował oślepić pilota laserem. Na szczęście nikomu nic się nie stało i pilot bezpiecznie wylądował w bazie. – Takie zachowanie sprawcy stanowi zagrożenie dla życia i zdrowia. Sprawę zgłosiliśmy na policję – mówią lotnicy z 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego.

Za sterami wielozadaniowego F-16 siedział doświadczony pilot, który bezpiecznie wylądował w bazie. Lotnicy od razu sprawę zgłosili na policję. Funkcjonariusze próbują zidentyfikować sprawcę zdarzenia. Postępowanie wyjaśniające prowadzi Komenda Powiatowa Policji w Bełchatowie. – Kierowanie lasera w kierunku statków powietrznych jest skrajnie nieodpowiedzialne i stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia i życia pilota – podkreśla kapitan Michał Kolad, oficer prasowy 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego.

Incydent z 18 maja, niestety, nie jest wyjątkiem. Dowództwo 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego, któremu podlegają bazy taktyczne wyposażone w F-16 w Krzesinach i w Łasku, przyznaje, że takie przypadki się zdarzają. Tylko w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku w ciągu ostatnich trzech lat odnotowano cztery takie sytuacje.

REKLAMA

– To jest naprawdę poważne zagrożenie i nie można go lekceważyć. W przypadku lotów wykonywanych na F-16 do takich zdarzeń najczęściej dochodzi w newralgicznych momentach, czyli podczas startu lub lądowania, kiedy pilot musi być maksymalnie skupiony na wykonywanym zadaniu – mówi specjalista do spraw bezpieczeństwa lotów z jednostki podległej 2 Skrzydłu. – Oczywiście przepisy mówią, aby w razie zauważenia wiązki laserowej nie patrzeć w jej stronę, lecz naprawdę nie jest to łatwe, zwłaszcza w nocy – zauważa.

O tym, jak niebezpieczne może być mierzenie laserem do statku powietrznego, świadczy zdarzenie, do którego doszło jesienią ubiegłego roku w Warszawie. Zieloną wiązką lasera został oślepiony lekarz, jeden z członków załogi Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. W efekcie doznał on poważnego uszkodzenia siatkówki oka.

W całej Polsce takich przypadków jest co roku ponad 100. Dwa lata temu Urząd Lotnictwa Cywilnego zainaugurował ogólnopolską kampanię społeczną „Laser to nie zabawka”. Jej celem jest uświadamianie społeczeństwa, jak niebezpieczne jest kierowanie wiązki lasera w stronę samolotów. Jest to także niezgodne z przepisami. Prawo lotnicze zabrania bowiem emitowania wiązki lasera w kierunku statku powietrznego.

Za oślepienie załogi i sprowadzenie zagrożenia w ruchu powietrznym grozi grzywna i kara więzienia od roku do 10 lat, a w szczególnych sytuacjach nawet do 12 lat pozbawienia wolności.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Bartek Bera

dodaj komentarz

komentarze


Miesiąc izolacji żołnierzy „Irini”
 
Admirał Bauer nowym szefem Komitetu Wojskowego NATO
Kolejny dzień walki z koronawirusem
Wojskowi wspierają medyków
„GeoTrashing”, czyli aplikacja na medal
Świąteczne prezenty od AMW
„Tumak ’20”, czyli test 16 Dywizji Zmechanizowanej
18 Dywizja na drodze do certyfikacji dowództwa
NATO o przyszłości misji w Iraku i Afganistanie
Przełajowcy i sztangiści zdobyli 16 medali
HackYeah, czyli programiści na start!
Desant na pomoc stolicy
Dwanaście Bielików jest już w Dęblinie
VIII zmiana PKW gotowa na misję
Zostań oficerem po Legii Akademickiej
Lwów otrzymuje Virtuti Militari
Zakłady z Zegrza w łańcuchu dostawców Wisły
13 medali żołnierzy na ringu
Nowe zasady wynagradzania za służbę przygotowawczą
Komitet Wojskowy NATO o pandemii
As If We’re There
Komisje sejmowe o umowie z USA
Attention, Controlled Flight
Kolejny sukces wojownika z Błękitnej Brygady
Prezydent Duda: współpraca wojskowa z USA ponad polityką
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
Proobronni wspierają potrzebujących
Tak się ćwiczy na rumuńskich poligonach
Test pancernego rzemiosła
Ukraiński kurs na Zachód
Kierunek Turcja, czyli nowa misja polskich żołnierzy
„Iron Wolf '20” – siłą szpicy jest współdziałanie
PGZ pomaga walczyć z pandemią
Stał prosto, o łaskę nie prosił
Lotnicy z pomocą humanitarną dla Libanu
Szpital na Okęciu coraz bliżej
Zmiany w dodatkowym wynagrodzeniu
Oświetlenie podczas ćwiczeń polowych. Czy wiesz jak się przygotować?
Pierwsze międzynarodowe ćwiczenia „Ślązaka”
Jakie zmiany w umundurowaniu?
Poprady w lubelskiej „Dziewiętnastce”
Będzie kodyfikacja wojskowych przepisów
Pustynna burza wokół Husajna
Ostatnie w tym roku pieniądze na zapomogi
Amerykanie odmładzają F-16
Pracowity weekend żołnierzy
31 medali marynarzy i rezerwistów na torze kolarskim
„Polacy! Wybiła godzina zemsty!”
Piekło „Pługa”
Walka z koronawirusem trwa
Laserowa artyleria US Army
Obrady ministrów obrony NATO
Kraby: nowa partia w Bolesławcu
Jakie zmiany w mundurówce?
Podchorążowie i terytorialsi na podium HackYeah
Dominatorzy biegów na orientację
Posłowie o przyczynach tragedii z 10 kwietnia
Nowe samoloty w „Szkole Orląt”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO