moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pilot F-16 oślepiony laserem

W poniedziałek późnym wieczorem podczas podejścia do lądowania, około 7 km od lotniska w Łasku, ktoś próbował oślepić pilota laserem. Na szczęście nikomu nic się nie stało i pilot bezpiecznie wylądował w bazie. – Takie zachowanie sprawcy stanowi zagrożenie dla życia i zdrowia. Sprawę zgłosiliśmy na policję – mówią lotnicy z 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego.

Za sterami wielozadaniowego F-16 siedział doświadczony pilot, który bezpiecznie wylądował w bazie. Lotnicy od razu sprawę zgłosili na policję. Funkcjonariusze próbują zidentyfikować sprawcę zdarzenia. Postępowanie wyjaśniające prowadzi Komenda Powiatowa Policji w Bełchatowie. – Kierowanie lasera w kierunku statków powietrznych jest skrajnie nieodpowiedzialne i stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia i życia pilota – podkreśla kapitan Michał Kolad, oficer prasowy 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego.

Incydent z 18 maja, niestety, nie jest wyjątkiem. Dowództwo 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego, któremu podlegają bazy taktyczne wyposażone w F-16 w Krzesinach i w Łasku, przyznaje, że takie przypadki się zdarzają. Tylko w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku w ciągu ostatnich trzech lat odnotowano cztery takie sytuacje.

– To jest naprawdę poważne zagrożenie i nie można go lekceważyć. W przypadku lotów wykonywanych na F-16 do takich zdarzeń najczęściej dochodzi w newralgicznych momentach, czyli podczas startu lub lądowania, kiedy pilot musi być maksymalnie skupiony na wykonywanym zadaniu – mówi specjalista do spraw bezpieczeństwa lotów z jednostki podległej 2 Skrzydłu. – Oczywiście przepisy mówią, aby w razie zauważenia wiązki laserowej nie patrzeć w jej stronę, lecz naprawdę nie jest to łatwe, zwłaszcza w nocy – zauważa.

O tym, jak niebezpieczne może być mierzenie laserem do statku powietrznego, świadczy zdarzenie, do którego doszło jesienią ubiegłego roku w Warszawie. Zieloną wiązką lasera został oślepiony lekarz, jeden z członków załogi Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. W efekcie doznał on poważnego uszkodzenia siatkówki oka.

W całej Polsce takich przypadków jest co roku ponad 100. Dwa lata temu Urząd Lotnictwa Cywilnego zainaugurował ogólnopolską kampanię społeczną „Laser to nie zabawka”. Jej celem jest uświadamianie społeczeństwa, jak niebezpieczne jest kierowanie wiązki lasera w stronę samolotów. Jest to także niezgodne z przepisami. Prawo lotnicze zabrania bowiem emitowania wiązki lasera w kierunku statku powietrznego.

Za oślepienie załogi i sprowadzenie zagrożenia w ruchu powietrznym grozi grzywna i kara więzienia od roku do 10 lat, a w szczególnych sytuacjach nawet do 12 lat pozbawienia wolności.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Bartek Bera

dodaj komentarz

komentarze


Szwedzi w pętli
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
W ochronie granicy
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Satelita MikroSAR nadaje
Niemieckie wsparcie z powietrza
Pierwsze spojrzenie z polskiego satelity
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Zawiszacy przywitali pierwsze Borsuki
Wojsko ma swojego satelitę!
Militarne Schengen
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Gdy ucichnie artyleria
Wojskowa łączność w Kosmosie
Obywatele chcą być wGotowości
Niebo pod osłoną
Najdłuższa noc
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
Holenderska misja na polskim niebie
Nowe zdolności sił zbrojnych
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Najlepsze projekty dronów nagrodzone przez MON
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Operacja „Szpej” nigdy się nie skończy
Kontrakt na ratowanie życia
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Szef MON-u podsumował rok działania ustawy o obronie cywilnej
Święto sportowców w mundurach
Polski „Wiking” dla Danii
Orka na kursie
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Smak służby
Zawiszacy przywitali Borsuki
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Plan na WAM
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Mundurowi z benefitami
Jaśminowe szkolenia na AWL-u
Wszystkie Kormorany na wodzie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Amunicja od Grupy WB
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Artylerzyści mają moc!
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Dzień wart stu lat
Nowe Warmate dla wojska
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Combat 56 u terytorialsów
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Nowe zasady dla kobiet w armii
Pancerniacy jadą na misję
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Kadłub ORP „Wicher” w drodze do stoczni
Śnieżnik gotowy na Groty
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
Kalorie to nie wszystko

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO