moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pilot F-16 oślepiony laserem

W poniedziałek późnym wieczorem podczas podejścia do lądowania, około 7 km od lotniska w Łasku, ktoś próbował oślepić pilota laserem. Na szczęście nikomu nic się nie stało i pilot bezpiecznie wylądował w bazie. – Takie zachowanie sprawcy stanowi zagrożenie dla życia i zdrowia. Sprawę zgłosiliśmy na policję – mówią lotnicy z 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego.

Za sterami wielozadaniowego F-16 siedział doświadczony pilot, który bezpiecznie wylądował w bazie. Lotnicy od razu sprawę zgłosili na policję. Funkcjonariusze próbują zidentyfikować sprawcę zdarzenia. Postępowanie wyjaśniające prowadzi Komenda Powiatowa Policji w Bełchatowie. – Kierowanie lasera w kierunku statków powietrznych jest skrajnie nieodpowiedzialne i stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia i życia pilota – podkreśla kapitan Michał Kolad, oficer prasowy 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego.

Incydent z 18 maja, niestety, nie jest wyjątkiem. Dowództwo 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego, któremu podlegają bazy taktyczne wyposażone w F-16 w Krzesinach i w Łasku, przyznaje, że takie przypadki się zdarzają. Tylko w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku w ciągu ostatnich trzech lat odnotowano cztery takie sytuacje.

– To jest naprawdę poważne zagrożenie i nie można go lekceważyć. W przypadku lotów wykonywanych na F-16 do takich zdarzeń najczęściej dochodzi w newralgicznych momentach, czyli podczas startu lub lądowania, kiedy pilot musi być maksymalnie skupiony na wykonywanym zadaniu – mówi specjalista do spraw bezpieczeństwa lotów z jednostki podległej 2 Skrzydłu. – Oczywiście przepisy mówią, aby w razie zauważenia wiązki laserowej nie patrzeć w jej stronę, lecz naprawdę nie jest to łatwe, zwłaszcza w nocy – zauważa.

O tym, jak niebezpieczne może być mierzenie laserem do statku powietrznego, świadczy zdarzenie, do którego doszło jesienią ubiegłego roku w Warszawie. Zieloną wiązką lasera został oślepiony lekarz, jeden z członków załogi Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. W efekcie doznał on poważnego uszkodzenia siatkówki oka.

W całej Polsce takich przypadków jest co roku ponad 100. Dwa lata temu Urząd Lotnictwa Cywilnego zainaugurował ogólnopolską kampanię społeczną „Laser to nie zabawka”. Jej celem jest uświadamianie społeczeństwa, jak niebezpieczne jest kierowanie wiązki lasera w stronę samolotów. Jest to także niezgodne z przepisami. Prawo lotnicze zabrania bowiem emitowania wiązki lasera w kierunku statku powietrznego.

Za oślepienie załogi i sprowadzenie zagrożenia w ruchu powietrznym grozi grzywna i kara więzienia od roku do 10 lat, a w szczególnych sytuacjach nawet do 12 lat pozbawienia wolności.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Bartek Bera

dodaj komentarz

komentarze


Husarz z polskim instruktorem
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Dobre wieści o Muzeum Wojska Polskiego
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Laury MSPO przyznane
NATO – jesteśmy z Polską
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Pożegnanie z Columbią
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Największy transport Abramsów w tym roku
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Black Hawki nad Warszawą
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Terytorialsi na pętli
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Świetne występy polskich żołnierzy
Rekompensaty na nowych zasadach
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Zwycięska batalia o stolicę
Z najlepszymi na planszy
Premier: prowokacja bez precedensu
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
„Road Runner” w Libanie
Beret „na rekinka” lub koguta
Brytyjczycy żegnają Malbork
Dwie agresje, dwie okupacje
Tukan na smyczy
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Defendery skompletowane
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Hekatomba na Woli
Święto Wojsk Lądowych
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Kurs dla najlepszych w SERE
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Orlik na Alfę
Wielkie zbrojenia za Odrą
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Triumf żołnierzy-lekkoatletów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO