moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Gniewko” z banderą

Kolejny z serii sześciu holowników B 860 rozpoczął służbę w marynarce wojennej. Tym razem bandera pomocniczych jednostek pływających po raz pierwszy załopotała nad pokładem H-1 „Gniewko”, który wszedł w skład 3 Flotylli Okrętów. Holownik będzie służył m.in. do transportu ludzi i towarów.

– Wręczam panu chorążemu banderę jednostek pomocniczych Marynarki Wojennej RP dla holownika H-1. Niech jednostka nosi ją z honorem, a załoga służy jej wiernie – mówił kadm. Mirosław Jurkowlaniec, dowódca 3 Flotylli Okrętów, zwracając się do dowódcy „Gniewka”. Skromna uroczystość wprowadzenia H-1 do służby odbyła się w gdyńskim porcie wojennym wczoraj przed południem. Sam holownik dotarł tam ze stoczni pod koniec marca.

– Jednostka jest piękna i nowoczesna. Zdążyłem ją poznać dobrze, ponieważ jako przyszły dowódca miałem swój udział w jej budowie – przyznaje chor. mar. Patrycjusz Goryl, który dowodzi „Gniewkiem”. – Członkowie załogi szkieletowej wychodzili z pracownikami stoczni na próby morskie. Mieliśmy okazję manewrować, obsługiwać urządzenia łączności czy nawigacji. W porównaniu z holownikami starszego typu przeskok jest naprawdę spory – dodaje.

H-1 góruje nad nimi pod względem manewrowości. Nowy holownik został wyposażony w pędniki azymutalne, które pozwalają mu wykonać zwrot niemalże w miejscu, płynąć bokiem, po ukosie oraz utrzymać określoną pozycję bez rzucania kotwicy. – To jednostka bardzo silna, zapewniają jej to silniki o mocy 1200 kW. „Gniewko” ma takie dwa. Dzięki nim może na przykład holować obiekty o masie sięgającej 35 ton. Dla porównania uciąg holowników starszego typu nie przekracza 20 ton – wyjaśnia dowódca H-1. Do tego na pokładzie „Gniewko” pomieści ładunek o łącznej masie czterech ton.

Nowy holownik ma blisko trzydzieści metrów długości i szerokość nieznacznie przekraczającą dziesięć metrów. Jego wyporność została obliczona na 490 ton, zaś jego załoga liczy dziesięć osób. „Gniewko” będzie zabezpieczał większe okręty podczas manewrowania w portach. W razie potrzeby może je na przykład dopchnąć do nabrzeża. Inne zadania, do których został przygotowany, wiążą się między innymi z usuwaniem unoszących się na powierzchni morza plam oleju, wyławianiem torped ćwiczebnych, holowaniem tarcz stanowiących cel podczas artyleryjskich strzelań czy ewakuacją marynarzy z uszkodzonych jednostek. „Gniewko” posłuży też do transportu ludzi i towarów. – Zaraz po podniesieniu bandery, rozpoczynamy badania eksploatacyjno-wojskowe. Podczas nich sprawdzimy funkcjonowanie okrętowych mechanizmów i obowiązujących na pokładzie procedur. Będziemy się też przygotowywali do zadań O1 i O2. Pierwsze sprawdza gotowość jednostki do wyjścia z portu, drugie – do samodzielnego operowania na morzu – tłumaczy chor. mar. Goryl. Na ich wykonanie załoga ma pół roku.

„Gniewko” to drugi z serii sześciu holowników, które z myślą o polskiej marynarce buduje stocznia Remontowa Shipbuilding w Gdańsku. W lutym do służby wszedł pierwszy z nich. H-11 „Bolko” zasilił 8 Flotyllę Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. Gdańskie przedsiębiorstwo buduje też obecnie dwa nowoczesne niszczyciele min typu Kormoran II – ORP „Albatros” oraz ORP „Mewa”.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: st. chor. sztab. mar. Piotr Leoniak

dodaj komentarz

komentarze

~lotnik
1587029820
35 ton uciągu nie oznacza, że może ciągnąć obiekty o masie 35 ton. Prawdopodobnie statek o wypornosci 35 tysięcy ton nie stanowi problemu.
03-15-0F-D6

My, jedna armia
Awanse w dniu narodowego święta
Dodatkowe zapory
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Standardy NATO w Siedlcach
Kaman – domknięcie historii
Im ciemniej, tym lepiej
Wojskowy bus do szczęścia
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Ogień z Leopardów na Łotwie
Merops wdrażany natychmiast
Mundurowi z benefitami
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
„Zamek” pozostał bezpieczny
Torpeda w celu
Pięściarska uczta w Suwałkach
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Gdy ucichnie artyleria
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Polski „Wiking” dla Danii
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Lojalny skrzydłowy bez pilota
„Road Runner” w Libanie
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Ułani szturmowali okopy
Nowe zasady dla kobiet w armii
Dywersja na kolei. Są dowody
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Mity i manipulacje
Kosmiczna wystawa
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Dostawa Homarów-K
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Plan na WAM
Sukces Polaka w biegu z marines
Dzień wart stu lat
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Kapral Bartnik mistrzem świata
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Is It Already War?
Marynarze podjęli wyzwanie
Czy to już wojna?
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Brytyjczycy na wschodniej straży
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO