moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Gniewko” bliżej służby

Nazywa się „Gniewko” i jest jednostką wszechstronną. Będzie ubezpieczał duże okręty podczas manewrowania w portach, wspierał akcje ratownicze na morzu, posłuży też do transportu ludzi i towarów. Dziś w południe w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding został ochrzczony drugi z serii sześciu holowników budowanych dla marynarki wojennej.

Holownik „Gniewko” trafi do 3 Flotylli Okrętów w Gdyni, ale na razie nie wiadomo, kiedy dokładnie to nastąpi. Grzegorz Landowski ze stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku przyznaje, że zamawiający chce wprowadzić do projektu dodatkowe udogodnienia, ale ich zakres jest nadal uzgadniany. – W przyszłym tygodniu postaramy się te terminy doprecyzować – zapewnia Landowski. Jednak zgodnie z harmonogramem wszystkie z serii sześciu holowników powinny zostać przekazane marynarce do końca 2020 roku.

Dziś miało się odbyć uroczyste wodowanie „Gniewka”, ale na przeszkodzie stanęły warunki atmosferyczne. Holownik przeszedł chrzest, zaś jego matką chrzestną została Monika Małyszko, dyrektor gdyńskiej Szkoły Podstawowej nr 17, noszącej imię wiceadm. Józefa Unruga. Podczas uroczystości prezes stoczni Remontowa Shipbuilding, Marcin Ryngwelski przypomniał, że przedsiębiorstwo zbudowało dotąd niemal 400 różnego rodzaju jednostek pływających. – Ich liczba i różnorodność stanowią najlepsze świadectwo naszego przygotowania do budowy kolejnych okrętów wojennych – podkreślał. Reprezentujący Inspektorat Marynarki Wojennej, kadm. Krzysztof Zdonek mówił z kolei: – Wszyscy zgadzamy się, że oto przyszedł najwyższy czas na rozpoczęcie gruntownej modernizacji naszej marynarki wojennej. Oczekuję, że te piękne holowniki, które produkuje dla nas stocznia, będą w przyszłości służyły za wsparcie dla nowoczesnych fregat i okrętów podwodnych. Na szczęście pierwsze decyzje w tej sprawie już zapadły.

Ochrzczony dziś holownik nosi oznaczenie taktyczne H-1. Będzie jednostką wszechstronną. Dużą manewrowość zapewnią mu pędniki azymutalne, w które został wyposażony. „Gniewko” będzie w stanie wykonać zwrot niemal w miejscu, a także zachować określoną pozycję bez rzucania kotwicy. Ma to niebagatelne znaczenie podczas wykonywania zadań w portach, gdzie H-1 ma ubezpieczać duże jednostki podczas manewrowania. Ale na tym nie koniec. Specjalistyczne wyposażenie pozwoli na wykorzystanie holownika w akcjach, które wiążą się z likwidowaniem unoszących się na morzu plam ropy czy oleju. Z jednostki będzie można korzystać podczas akcji ratowniczych i ćwiczeń. Posłuży do podejmowania z wody torped ćwiczebnych i holowania tarczy, a także do transportu ludzi i towarów. Na jej pokładzie konstruktorzy przygotowali miejsce na ładunki o łącznej masie czterech ton. Z kolei tzw. uciąg holownika został obliczony na 35 ton. W skład załogi H-1 wejdzie dziesięciu podoficerów i marynarzy. – Holowniki z reguły pozostają w cieniu okrętów, jednak z punktu widzenia codziennej służby ich rolę trudno przecenić. Dlatego tym bardziej cieszy nas, że wkrótce otrzymamy zupełnie nową jednostkę, w dodatku pełną nowatorskich rozwiązań – przyznaje kmdr ppor. Radosław Pioch, rzecznik 3 Flotylli Okrętów w Gdyni. – A radość jest tym większa, że to dopiero początek. Łącznie trafią do naszej flotylli trzy z sześciu budowanych holowników – dodaje. Pozostałe trzy będą służyć w 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu.

„Gniewko” to drugi holownik typu B 860. Pierwszy był „Bolko” o numerze taktycznym H-11 (zwodowany w październiku ubiegłego roku). – Trzecia z jednostek jest w fazie wyposażania kadłuba, czyli tuż przed wodowaniem. Kolejne dwie przechodzą prefabrykację i montaż kadłuba. Budowa holowników numer pięć i sześć jeszcze nie ruszyła, ale wynika to z ustalonego harmonogramu – informuje Grzegorz Landowski. Kontrakt pomiędzy stocznią a resortem obrony został podpisany w czerwcu 2017 roku. Wiadomo już, że kolejne holowniki będą nosiły nazwy „Mieszko”, „Semko”, „Leszko” i „Przemko”.

Tymczasem Remontowa Shipbuilding równolegle prowadzi budowę nowoczesnego niszczyciela min dla 8 Flotylli Obrony Wybrzeża. Jednostka ma nosić nazwę ORP „Albatros”. Będzie to drugi okręt z serii Kormoran II. Niebawem ruszy też budowa trzeciej jednostki tego typu, która będzie nosiła nazwę ORP „Mewa”.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze


Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Merops wdrażany natychmiast
Militarne Schengen
Ułani szturmowali okopy
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
My, jedna armia
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Ogień z Leopardów na Łotwie
Torpeda w celu
Mundurowi z benefitami
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Brytyjczycy na wschodniej straży
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Studenci ewakuowali szpital
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Kosmiczna wystawa
Gdy ucichnie artyleria
Plan na WAM
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Dostawa Homarów-K
Pięściarska uczta w Suwałkach
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Sukces Polaka w biegu z marines
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
„Horyzont” przeciw dywersji
Awanse w dniu narodowego święta
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Im ciemniej, tym lepiej
Standardy NATO w Siedlcach
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Dywersja na kolei. Są dowody
„Road Runner” w Libanie
Dzień wart stu lat
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Nowe zasady dla kobiet w armii
Marynarze podjęli wyzwanie
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Dodatkowe zapory
Is It Already War?
Polski „Wiking” dla Danii
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Kapral Bartnik mistrzem świata
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Wojskowy bus do szczęścia
Mity i manipulacje
„Zamek” pozostał bezpieczny

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO