moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Gniewko” bliżej służby

Nazywa się „Gniewko” i jest jednostką wszechstronną. Będzie ubezpieczał duże okręty podczas manewrowania w portach, wspierał akcje ratownicze na morzu, posłuży też do transportu ludzi i towarów. Dziś w południe w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding został ochrzczony drugi z serii sześciu holowników budowanych dla marynarki wojennej.

Holownik „Gniewko” trafi do 3 Flotylli Okrętów w Gdyni, ale na razie nie wiadomo, kiedy dokładnie to nastąpi. Grzegorz Landowski ze stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku przyznaje, że zamawiający chce wprowadzić do projektu dodatkowe udogodnienia, ale ich zakres jest nadal uzgadniany. – W przyszłym tygodniu postaramy się te terminy doprecyzować – zapewnia Landowski. Jednak zgodnie z harmonogramem wszystkie z serii sześciu holowników powinny zostać przekazane marynarce do końca 2020 roku.

Dziś miało się odbyć uroczyste wodowanie „Gniewka”, ale na przeszkodzie stanęły warunki atmosferyczne. Holownik przeszedł chrzest, zaś jego matką chrzestną została Monika Małyszko, dyrektor gdyńskiej Szkoły Podstawowej nr 17, noszącej imię wiceadm. Józefa Unruga. Podczas uroczystości prezes stoczni Remontowa Shipbuilding, Marcin Ryngwelski przypomniał, że przedsiębiorstwo zbudowało dotąd niemal 400 różnego rodzaju jednostek pływających. – Ich liczba i różnorodność stanowią najlepsze świadectwo naszego przygotowania do budowy kolejnych okrętów wojennych – podkreślał. Reprezentujący Inspektorat Marynarki Wojennej, kadm. Krzysztof Zdonek mówił z kolei: – Wszyscy zgadzamy się, że oto przyszedł najwyższy czas na rozpoczęcie gruntownej modernizacji naszej marynarki wojennej. Oczekuję, że te piękne holowniki, które produkuje dla nas stocznia, będą w przyszłości służyły za wsparcie dla nowoczesnych fregat i okrętów podwodnych. Na szczęście pierwsze decyzje w tej sprawie już zapadły.

Ochrzczony dziś holownik nosi oznaczenie taktyczne H-1. Będzie jednostką wszechstronną. Dużą manewrowość zapewnią mu pędniki azymutalne, w które został wyposażony. „Gniewko” będzie w stanie wykonać zwrot niemal w miejscu, a także zachować określoną pozycję bez rzucania kotwicy. Ma to niebagatelne znaczenie podczas wykonywania zadań w portach, gdzie H-1 ma ubezpieczać duże jednostki podczas manewrowania. Ale na tym nie koniec. Specjalistyczne wyposażenie pozwoli na wykorzystanie holownika w akcjach, które wiążą się z likwidowaniem unoszących się na morzu plam ropy czy oleju. Z jednostki będzie można korzystać podczas akcji ratowniczych i ćwiczeń. Posłuży do podejmowania z wody torped ćwiczebnych i holowania tarczy, a także do transportu ludzi i towarów. Na jej pokładzie konstruktorzy przygotowali miejsce na ładunki o łącznej masie czterech ton. Z kolei tzw. uciąg holownika został obliczony na 35 ton. W skład załogi H-1 wejdzie dziesięciu podoficerów i marynarzy. – Holowniki z reguły pozostają w cieniu okrętów, jednak z punktu widzenia codziennej służby ich rolę trudno przecenić. Dlatego tym bardziej cieszy nas, że wkrótce otrzymamy zupełnie nową jednostkę, w dodatku pełną nowatorskich rozwiązań – przyznaje kmdr ppor. Radosław Pioch, rzecznik 3 Flotylli Okrętów w Gdyni. – A radość jest tym większa, że to dopiero początek. Łącznie trafią do naszej flotylli trzy z sześciu budowanych holowników – dodaje. Pozostałe trzy będą służyć w 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu.

„Gniewko” to drugi holownik typu B 860. Pierwszy był „Bolko” o numerze taktycznym H-11 (zwodowany w październiku ubiegłego roku). – Trzecia z jednostek jest w fazie wyposażania kadłuba, czyli tuż przed wodowaniem. Kolejne dwie przechodzą prefabrykację i montaż kadłuba. Budowa holowników numer pięć i sześć jeszcze nie ruszyła, ale wynika to z ustalonego harmonogramu – informuje Grzegorz Landowski. Kontrakt pomiędzy stocznią a resortem obrony został podpisany w czerwcu 2017 roku. Wiadomo już, że kolejne holowniki będą nosiły nazwy „Mieszko”, „Semko”, „Leszko” i „Przemko”.

Tymczasem Remontowa Shipbuilding równolegle prowadzi budowę nowoczesnego niszczyciela min dla 8 Flotylli Obrony Wybrzeża. Jednostka ma nosić nazwę ORP „Albatros”. Będzie to drugi okręt z serii Kormoran II. Niebawem ruszy też budowa trzeciej jednostki tego typu, która będzie nosiła nazwę ORP „Mewa”.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze


Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Spadochroniarze do zadań… pod wodą
Sportowcy na poligonie
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Wellington „Zosia” znad Bremy
Im ciemniej, tym lepiej
Sukces Polaka w biegu z marines
Kaman – domknięcie historii
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Marynarze podjęli wyzwanie
„Road Runner” w Libanie
Ku wiecznej pamięci
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Brytyjczycy na wschodniej straży
Arteterapia dla weteranów
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Pięściarska uczta w Suwałkach
Dzień wart stu lat
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Grecka walka z sabotażem
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Kosmiczna wystawa
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Gdy ucichnie artyleria
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Nowe zasady dla kobiet w armii
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Kraków – centrum wojskowej medycyny
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Torpeda w celu
Mundurowi z benefitami
Standardy NATO w Siedlcach
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Ułani szturmowali okopy
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Jesteśmy dziećmi wolności
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Czy to już wojna?
Starcie pancerniaków
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Awanse w dniu narodowego święta
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Plan na WAM
Polski „Wiking” dla Danii
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Zasiać strach w szeregach wroga
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
OPW budują świadomość obronną
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Mity i manipulacje
„Zamek” pozostał bezpieczny
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Abolicja dla ochotników
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO