moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Kontrakt na holowniki

Ponad 280 mln zł zapłaci Inspektorat Uzbrojenia MON gdańskiej Stoczni Remontowej Shipbuilding za zbudowanie sześciu holowników. Pierwsza z jednostek ma zostać przekazana marynarce wojennej w 2019 roku, ostatnia do końca 2020 roku. Holowniki mają być wykorzystywane m.in. przy pracach portowych, do neutralizacji zanieczyszczeń i podejmowania z wody torped.

– Okręty tego typu są przeznaczone między innymi do zabezpieczenia bojowego, wsparcia logistycznego na morzu i w portach, wykonywania działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparcia akcji ratowniczych – wyjaśnia płk Sławomir Lewandowski, pełniący obowiązki rzecznika prasowego IU MON. Ale na tym nie kończą się zadania holowników. Są także wykorzystywane przy transporcie osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń czy podejmowania z wody torped.

Nowe jednostki mają nie tylko wykonywać zadania pomocnicze na rzecz dużych jednostek wojennych. Jak podkreśla przedstawiciel IU MON, mają one być także przygotowane do samodzielnej żeglugi przez pięć dób oraz przewiezienia ładunku o łącznym ciężarze 40 kN (kiloniutonów) – w tym około 60 pasażerów (z czego dwunastu w kabinach, a ponad 50 na pokładzie otwartym). Według specyfikacji jednostki powinny dysponować uciągiem 250 kN.

Holowniki obecnie używane przez marynarkę wojenną lata świetlności mają już za sobą. Wysłużone jednostki będą zastępowane nowymi od 2019 roku. Tak przewiduje zawarty w ubiegłym tygodniu kontrakt pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia MON a Stocznią Remontową Shipbuilding. Gdańska firma ma zaprojektować i zbudować w sumie sześć holowników. Pierwszy z nich ma być oddany w 2019 roku, natomiast ostatni – najpóźniej w grudniu 2020 roku. Podpisana umowa jest warta 283 mln zł.

Po raz pierwszy przetarg na zakup holowników Inspektorat ogłosił w 2014 roku. Zgłosiły się trzy podmioty: konsorcjum stoczni Damen Shipyards z Gdyni ze Stocznią Marynarki Wojennej z Gdyni, konsorcjum Stoczni Remontowej „Nauta” z Gdyni z Morską Stocznią Remontową „Gryfia” ze Szczecina oraz Stocznia Remontowa Shipbuilding z Gdańska.

Po dwóch latach negocjacji i rozmów, w 2016 roku polskie wojsko za najkorzystniejszą uznało ofertę tej ostatniej firmy – opiewającą na 220 mln zł. Z takim wyborem nie pogodziła się konkurencja, która dwukrotnie odwoływała się do Krajowej Izby Odwoławczej. W styczniu tego roku KIO orzekła o ważności przetargu, jednak wówczas Departament Kontroli MON uznał, że przetarg miał „nieusuwalną wadę” i nakazał Inspektoratowi, by anulował postepowanie. Z tą decyzją nie zgodziła się Stocznia Remontowa Shipbuilding, która odwołała się do KIO. Ta zaś ponownie orzekła ważność postępowania. MON postanowiło się nie odwoływać i ostatecznie kontrakt trafił do Stoczni Remontowej Shipbuilding.

Umowa została podpisana 19 czerwca 2017 roku. 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Remontowa Shipbuilding

dodaj komentarz

komentarze


Posłowie rozmawiali o sytuacji materialnej wojskowych
Fort zagłady
Czternastka polata dłużej
Czy w szkołach będzie wychowanie proobronne?
Biegacze walczyli o Nóż Komandosa
Raki w Błękitnej Brygadzie
Modernizacja Bergepanzerów 2
Nowa instrukcja lotów HEAD do końca roku
Generał „Tysiąc” świętowałby dziś 110 urodziny
Polacy na poligonie w Hohenfels
Polacy jadą na misję szkoleniową do Iraku
PGZ charytatywnie
Nowy sprzęt do obsługi samolotów
Posłowie o wspólnej polityce obronnej Unii Europejskiej
Drugie życie Challengerów
Sześć medali zapaśników na wojskowych mistrzostwach świata
Minister Macierewicz z wizytą w Waszyngtonie
POW, czyli Piłsudski buduje zaplecze
Żołnierz WOT-u mistrzem wojska w szachach
Więcej pieniędzy na obronność
Przedsiębiorcy na rzecz obronności
Amerykańskie Herculesy wylądowały w Powidzu
Wsparcie dla misji Air Policing
Weryfikacja Czesława Juźwika to nie zadanie MON
Przetarg na wroga
Kardiolog z WIM-u jedzie do Afryki
Zbierają doświadczenia w pustynnych warunkach
Zwycięstwo pięcioboistów z Czarnej Dywizji
Generał Kościuszko – przyjaciel wolności
Pancerniacy z politechniki
Raki atakują
Jak most Syreny
Miliard więcej na modernizację
W co gra Kim?
Najpierw poligon, później promocja
Techniki wspinaczkowe w walce, czyli „górale” atakują
Nowy kierunek na Akademii Sztuki Wojennej
Jubileusz Śląska Wrocław
Wakacje dla dzieci żołnierzy
Islamski feniks
Wsparcie dla weteranów będzie większe
Chorąży Rosiński – w rezerwie i dalej w Mecie
Minister obrony o szkoleniu wojskowym studentów
Rosja i deja vu
Polska w grze o amerykańską brygadę
„Wieniec” na drodze niemieckiego transportu
Zmiana dowodzenia w Batalionowej Grupie Bojowej
Ostatnie święto 16 Dywizji w Elblągu
Legioniści w boju
Centrum Kontrwywiadu NATO działa w Krakowie
Specjaliści z WAT opracowali system inteligentnych granic
Kobiety na misjach obserwacyjnych
Najsilniejsi w służbach mundurowych
Jastrzębie wracają z Litwy do domu
Konflikt bratanków

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO