moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Kontrakt na holowniki

Ponad 280 mln zł zapłaci Inspektorat Uzbrojenia MON gdańskiej Stoczni Remontowej Shipbuilding za zbudowanie sześciu holowników. Pierwsza z jednostek ma zostać przekazana marynarce wojennej w 2019 roku, ostatnia do końca 2020 roku. Holowniki mają być wykorzystywane m.in. przy pracach portowych, do neutralizacji zanieczyszczeń i podejmowania z wody torped.

– Okręty tego typu są przeznaczone między innymi do zabezpieczenia bojowego, wsparcia logistycznego na morzu i w portach, wykonywania działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparcia akcji ratowniczych – wyjaśnia płk Sławomir Lewandowski, pełniący obowiązki rzecznika prasowego IU MON. Ale na tym nie kończą się zadania holowników. Są także wykorzystywane przy transporcie osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń czy podejmowania z wody torped.

Nowe jednostki mają nie tylko wykonywać zadania pomocnicze na rzecz dużych jednostek wojennych. Jak podkreśla przedstawiciel IU MON, mają one być także przygotowane do samodzielnej żeglugi przez pięć dób oraz przewiezienia ładunku o łącznym ciężarze 40 kN (kiloniutonów) – w tym około 60 pasażerów (z czego dwunastu w kabinach, a ponad 50 na pokładzie otwartym). Według specyfikacji jednostki powinny dysponować uciągiem 250 kN.

Holowniki obecnie używane przez marynarkę wojenną lata świetlności mają już za sobą. Wysłużone jednostki będą zastępowane nowymi od 2019 roku. Tak przewiduje zawarty w ubiegłym tygodniu kontrakt pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia MON a Stocznią Remontową Shipbuilding. Gdańska firma ma zaprojektować i zbudować w sumie sześć holowników. Pierwszy z nich ma być oddany w 2019 roku, natomiast ostatni – najpóźniej w grudniu 2020 roku. Podpisana umowa jest warta 283 mln zł.

Po raz pierwszy przetarg na zakup holowników Inspektorat ogłosił w 2014 roku. Zgłosiły się trzy podmioty: konsorcjum stoczni Damen Shipyards z Gdyni ze Stocznią Marynarki Wojennej z Gdyni, konsorcjum Stoczni Remontowej „Nauta” z Gdyni z Morską Stocznią Remontową „Gryfia” ze Szczecina oraz Stocznia Remontowa Shipbuilding z Gdańska.

Po dwóch latach negocjacji i rozmów, w 2016 roku polskie wojsko za najkorzystniejszą uznało ofertę tej ostatniej firmy – opiewającą na 220 mln zł. Z takim wyborem nie pogodziła się konkurencja, która dwukrotnie odwoływała się do Krajowej Izby Odwoławczej. W styczniu tego roku KIO orzekła o ważności przetargu, jednak wówczas Departament Kontroli MON uznał, że przetarg miał „nieusuwalną wadę” i nakazał Inspektoratowi, by anulował postepowanie. Z tą decyzją nie zgodziła się Stocznia Remontowa Shipbuilding, która odwołała się do KIO. Ta zaś ponownie orzekła ważność postępowania. MON postanowiło się nie odwoływać i ostatecznie kontrakt trafił do Stoczni Remontowej Shipbuilding.

Umowa została podpisana 19 czerwca 2017 roku. 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Remontowa Shipbuilding

dodaj komentarz

komentarze


Wakacje dla dzieci żołnierzy
Pożegnanie trzeciej zmiany PKW OIR w Kuwejcie
Borsuk po czesku
Rumunia kupuje Patrioty
Więcej śmigłowców w trosce o bezpieczeństwo turystów
Cena bezpieczeństwa
Cyberbezpieczeństwo wymaga zaufania
Śmigłowcowy przetarg pod lupą CBA
Obchody święta Zawiszaków
Orliki wystąpią na Air Show
Weterani w dyżurach ratownictwa wodnego
„Mazurek Dąbrowskiego” ma już 220 lat
Wojskowi piloci w „Akcji Serce”
Ankona ’44. Wyzwolenie w polskim wykonaniu
Generał Haller w albumie IPN
Żołnierze NATO w Dolinie Rospudy
ORP „Czernicki” bliżej domu
Zwycięstwa żołnierzy w Diamentowej Lidze
Przełom w finansowaniu armii
Ułani na południowej flance NATO
Ćwiczenia CWIX 2017 – silni jednością
Prezydent Donald Trump w Polsce
Jastrzębie na posterunku
Będą podwyżki dla pracowników wojska
Elephant– rewolucyjny projekt studentów WAT
MON chce zmienić kluczowe dla wojska ustawy
„Polska Zbrojna Historia”. Ta opowieść naprawdę wciąga
Kolejni cywile zostaną komandosami
Terytorialsi stają do przysięgi
Sojusz pod presją
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki
Wolna Polska partyzancka
Wsparcie dla weteranów będzie większe
Rok „Jastrzębia” – żołnierza wyklętego
Polska ma zgodę na zakup amerykańskich Patriotów
Mustangi raz jeszcze
Wojsko szuka nowych wozów zabezpieczenia technicznego
Miłośnicy historii odbudowali legendarny szpital partyzantów
„Chwała Lotnikom Polskim”­ – nowy pomnik na Powązkach
Z Pogromu Wichra na mistrzostwa świata?
Dezinformacja – potężna broń w rękach Kremla
Zabytkowe czołgi w nowym miejscu
PGZ zacieśnia współpracę z Bellem
ORP „Kormoran”: testy pod okiem ekspertów
Szef MON: misja „Czernickiego” to jedna z najważniejszych
„Dwunastka” zdobywa złoto na Spartakiadzie Letniej
Trump przypomniał Polsce o jej znaczeniu w Europie
Islandzka mangusta
„Combat Alert” zakończony
Sukces pięcioboisty w finale Pucharu Świata
Zadanie logistyków – zaopatrzyć kontyngent w Kuwejcie
Vęgoria utrzymała się w klasie okręgowej
Francusko-niemiecki myśliwiec 5. generacji
XIV zmiana gotowa do misji w Bośni i Hercegowinie
St. szer. Ewa Nelip wicemistrzynią świata

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO