moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Kontrakt na holowniki

Ponad 280 mln zł zapłaci Inspektorat Uzbrojenia MON gdańskiej Stoczni Remontowej Shipbuilding za zbudowanie sześciu holowników. Pierwsza z jednostek ma zostać przekazana marynarce wojennej w 2019 roku, ostatnia do końca 2020 roku. Holowniki mają być wykorzystywane m.in. przy pracach portowych, do neutralizacji zanieczyszczeń i podejmowania z wody torped.

– Okręty tego typu są przeznaczone między innymi do zabezpieczenia bojowego, wsparcia logistycznego na morzu i w portach, wykonywania działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparcia akcji ratowniczych – wyjaśnia płk Sławomir Lewandowski, pełniący obowiązki rzecznika prasowego IU MON. Ale na tym nie kończą się zadania holowników. Są także wykorzystywane przy transporcie osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń czy podejmowania z wody torped.

Nowe jednostki mają nie tylko wykonywać zadania pomocnicze na rzecz dużych jednostek wojennych. Jak podkreśla przedstawiciel IU MON, mają one być także przygotowane do samodzielnej żeglugi przez pięć dób oraz przewiezienia ładunku o łącznym ciężarze 40 kN (kiloniutonów) – w tym około 60 pasażerów (z czego dwunastu w kabinach, a ponad 50 na pokładzie otwartym). Według specyfikacji jednostki powinny dysponować uciągiem 250 kN.

Holowniki obecnie używane przez marynarkę wojenną lata świetlności mają już za sobą. Wysłużone jednostki będą zastępowane nowymi od 2019 roku. Tak przewiduje zawarty w ubiegłym tygodniu kontrakt pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia MON a Stocznią Remontową Shipbuilding. Gdańska firma ma zaprojektować i zbudować w sumie sześć holowników. Pierwszy z nich ma być oddany w 2019 roku, natomiast ostatni – najpóźniej w grudniu 2020 roku. Podpisana umowa jest warta 283 mln zł.

Po raz pierwszy przetarg na zakup holowników Inspektorat ogłosił w 2014 roku. Zgłosiły się trzy podmioty: konsorcjum stoczni Damen Shipyards z Gdyni ze Stocznią Marynarki Wojennej z Gdyni, konsorcjum Stoczni Remontowej „Nauta” z Gdyni z Morską Stocznią Remontową „Gryfia” ze Szczecina oraz Stocznia Remontowa Shipbuilding z Gdańska.

Po dwóch latach negocjacji i rozmów, w 2016 roku polskie wojsko za najkorzystniejszą uznało ofertę tej ostatniej firmy – opiewającą na 220 mln zł. Z takim wyborem nie pogodziła się konkurencja, która dwukrotnie odwoływała się do Krajowej Izby Odwoławczej. W styczniu tego roku KIO orzekła o ważności przetargu, jednak wówczas Departament Kontroli MON uznał, że przetarg miał „nieusuwalną wadę” i nakazał Inspektoratowi, by anulował postepowanie. Z tą decyzją nie zgodziła się Stocznia Remontowa Shipbuilding, która odwołała się do KIO. Ta zaś ponownie orzekła ważność postępowania. MON postanowiło się nie odwoływać i ostatecznie kontrakt trafił do Stoczni Remontowej Shipbuilding.

Umowa została podpisana 19 czerwca 2017 roku. 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Remontowa Shipbuilding

dodaj komentarz

komentarze


Bałtyckie ciemności
Antoni Macierewicz w Kanadzie o rosyjskiej agresji
Dołącz do najprzystojniejszego batalionu
Czołgi T-72 będą modernizowane
Zatrzymanie generała Pytla
Nowa współpraca wojskowa UE
Drugie życie Challengerów
Zwiad w oparach iperytu
Kawaleryjski trening na koniach
Z okazji urodzin wielkiego Polaka
Będzie więcej dróg o znaczeniu obronnym
Rano żołnierz, po południu student
Żołnierze najlepsi w szachowych mistrzostwach kraju
Wojskową ciężarówką na górskich stokach
Trzy medale przełajowców na wojskowych mistrzostwach świata
Wojsko pomogło komunistom utrzymać monopol władzy
Więcej pieniędzy na obronność
Rezerwiści opanowali poligon
Pierwsze paszporty przyznane!
MON i MSZ o katastrofie smoleńskiej
Jeszcze mobilniejsze NATO
Twórcy SPO odznaczeni
Skrycie i pod osłoną nocy, czyli zwiadowcy na poligonie
MON zapowiada: strzelnica w każdym powiecie
Kombatanci na spotkaniu opłatkowym
Świętowali na sportowo
Zielone światło dla stoczni
Wypadek lotniczy w Dęblinie
Specżandarmi szkolą się z antyterrorystami
Rząd Mateusza Morawieckiego zaprzysiężony
Wsparcie dla misji Air Policing
Podchorążowie Szkoły Orląt wylądowali
„Bechowiec” – karabin prosto z kuźni
Jastrzębie wracają z Litwy do domu
PKW Łotwa – druga zmiana wyrusza na misję
Siła ognia
Raport MON o książce Tomasza Piątka
O co walczą Polki w mundurze
Piłkarska jesień wojskowych drużyn – czas na podsumowania
Wilki morskie na suchym lądzie
W sporcie nie ma mocnych na 11 LDKPanc
Łączka oddała komandorów
Zielone światło dla Pilicy
Wierzba do dowodzenia
Centrum dowodzenia NATO w Polsce?
Minister Macierewicz wygrał w sądzie z gen. Dukaczewskim
Polacy jadą na misję szkoleniową do Iraku
Wojsko zaangażowane w „Szlachetną Paczkę”
Świąteczne paczki dla żołnierzy na misjach
Wyjątkowa kolekcja
Spartakiada: Zmechanizowani ze Szczecina kontra Czarna Dywizja
Na ASzWoj o wyzwaniach bezpieczeństwa międzynarodowego
Posłowie o budżecie obronnym na 2018 rok
Wyższe dodatki dla żołnierzy
Resort obrony opracował zmiany w ustawie o weteranach

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO