moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kontrakt na holowniki

Ponad 280 mln zł zapłaci Inspektorat Uzbrojenia MON gdańskiej Stoczni Remontowej Shipbuilding za zbudowanie sześciu holowników. Pierwsza z jednostek ma zostać przekazana marynarce wojennej w 2019 roku, ostatnia do końca 2020 roku. Holowniki mają być wykorzystywane m.in. przy pracach portowych, do neutralizacji zanieczyszczeń i podejmowania z wody torped.

– Okręty tego typu są przeznaczone między innymi do zabezpieczenia bojowego, wsparcia logistycznego na morzu i w portach, wykonywania działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparcia akcji ratowniczych – wyjaśnia płk Sławomir Lewandowski, pełniący obowiązki rzecznika prasowego IU MON. Ale na tym nie kończą się zadania holowników. Są także wykorzystywane przy transporcie osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń czy podejmowania z wody torped.

Nowe jednostki mają nie tylko wykonywać zadania pomocnicze na rzecz dużych jednostek wojennych. Jak podkreśla przedstawiciel IU MON, mają one być także przygotowane do samodzielnej żeglugi przez pięć dób oraz przewiezienia ładunku o łącznym ciężarze 40 kN (kiloniutonów) – w tym około 60 pasażerów (z czego dwunastu w kabinach, a ponad 50 na pokładzie otwartym). Według specyfikacji jednostki powinny dysponować uciągiem 250 kN.

Holowniki obecnie używane przez marynarkę wojenną lata świetlności mają już za sobą. Wysłużone jednostki będą zastępowane nowymi od 2019 roku. Tak przewiduje zawarty w ubiegłym tygodniu kontrakt pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia MON a Stocznią Remontową Shipbuilding. Gdańska firma ma zaprojektować i zbudować w sumie sześć holowników. Pierwszy z nich ma być oddany w 2019 roku, natomiast ostatni – najpóźniej w grudniu 2020 roku. Podpisana umowa jest warta 283 mln zł.

Po raz pierwszy przetarg na zakup holowników Inspektorat ogłosił w 2014 roku. Zgłosiły się trzy podmioty: konsorcjum stoczni Damen Shipyards z Gdyni ze Stocznią Marynarki Wojennej z Gdyni, konsorcjum Stoczni Remontowej „Nauta” z Gdyni z Morską Stocznią Remontową „Gryfia” ze Szczecina oraz Stocznia Remontowa Shipbuilding z Gdańska.

Po dwóch latach negocjacji i rozmów, w 2016 roku polskie wojsko za najkorzystniejszą uznało ofertę tej ostatniej firmy – opiewającą na 220 mln zł. Z takim wyborem nie pogodziła się konkurencja, która dwukrotnie odwoływała się do Krajowej Izby Odwoławczej. W styczniu tego roku KIO orzekła o ważności przetargu, jednak wówczas Departament Kontroli MON uznał, że przetarg miał „nieusuwalną wadę” i nakazał Inspektoratowi, by anulował postepowanie. Z tą decyzją nie zgodziła się Stocznia Remontowa Shipbuilding, która odwołała się do KIO. Ta zaś ponownie orzekła ważność postępowania. MON postanowiło się nie odwoływać i ostatecznie kontrakt trafił do Stoczni Remontowej Shipbuilding.

Umowa została podpisana 19 czerwca 2017 roku. 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Remontowa Shipbuilding

dodaj komentarz

komentarze


W Radomiu o przygotowaniach do Air Show
Polscy piloci wracają z Kuwejtu
Trening z koktajlami Mołotowa
Minister obrony na spotkaniu w Rumunii
Jak polscy partyzanci zdobyli niemiecki garnizon
Polski komandos szkolił afgańskich nawigatorów naprowadzania
Naukowcy przypomnieli dorobek Wyższej Szkoły Wojennej
Polityka fałszywego uśmiechu
Pomnik katyński w Jersey City. Prawda historyczna kontra polityczna poprawność
Co z kierowcami pojazdów uprzywilejowanych?
Wojskowi judocy na tatami
Akademia Wojsk Lądowych otwiera drzwi
Egzamin „Kormorana” na Świnie
GROM, jak rodziła się legenda
Kierunek – wschodnia flanka
Myśliwce F-16 dla Chorwacji
Legenda polskiej partyzantki
NATO utworzy nową strukturę dowodzenia
Eurosatory – królestwo militarnych pojazdów
Puma i Kuguar na Mazurach
Szachiści najlepsi w mistrzostwach NATO
Świnoujście świętowało 100-lecie marynarki
Nowy inspektor marynarki wojennej
Ławka, która łączy tradycję z nowoczesnością
Terytorialsi na kursie dla ratowników wodnych
Rusza V Festiwal Orkiestr Wojskowych
LOT Szkoły Orląt
Scenariusze dla Tygrysów
Przyjaciele nie tylko w służbie
Eurosatory – osobiste wymogi
Francja inwestuje w obronność
Eurosatory 2018 zakończone
Srebrny medal st. szer. Mateusza Polaczyka
Porady z paragrafem
Kotwica Polski Walczącej dla WOT
Sąd zdecyduje o losach pomnika katyńskiego w Jersey City
Na jakich zasadach powrót do armii?
Więcej pieniędzy dla cywilów w wojsku
Koszykarze z Czarnej Dywizji mistrzami Wojska Polskiego
Z ziemi widzą więcej niż piloci
Gen. Sokołowski: Judo świetnie kształtuje charakter
IPN odnalazł szczątki kolejnego niezłomnego
Święto Dowództwa Generalnego
Wykaż się lotniczą wiedzą zdając do Szkoły Orląt
Bliski Wschód – definicja chaosu
Sukces Trumpa czy Kima?
Załoga Bergepanzera w akcji
15–30 czerwca 1918 – Błękitna Armia pod polskimi sztandarami
Wielka parada na jubileusz marynarki wojennej
Polskie skrzydła w Afryce
Eurosatory 2018: Robotyzacja pola walki
Polskie Bryzy nad Afryką
Amerykańskie inwestycje w obronność krajów bałtyckich
„Saber Strike ’18” – decydujące starcie
Dzieci wyśpiewały i wytańczyły Niepodległą
Starcie pancernych plutonów

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO