moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Gniewko” z banderą

Kolejny z serii sześciu holowników B 860 rozpoczął służbę w marynarce wojennej. Tym razem bandera pomocniczych jednostek pływających po raz pierwszy załopotała nad pokładem H-1 „Gniewko”, który wszedł w skład 3 Flotylli Okrętów. Holownik będzie służył m.in. do transportu ludzi i towarów.

– Wręczam panu chorążemu banderę jednostek pomocniczych Marynarki Wojennej RP dla holownika H-1. Niech jednostka nosi ją z honorem, a załoga służy jej wiernie – mówił kadm. Mirosław Jurkowlaniec, dowódca 3 Flotylli Okrętów, zwracając się do dowódcy „Gniewka”. Skromna uroczystość wprowadzenia H-1 do służby odbyła się w gdyńskim porcie wojennym wczoraj przed południem. Sam holownik dotarł tam ze stoczni pod koniec marca.

– Jednostka jest piękna i nowoczesna. Zdążyłem ją poznać dobrze, ponieważ jako przyszły dowódca miałem swój udział w jej budowie – przyznaje chor. mar. Patrycjusz Goryl, który dowodzi „Gniewkiem”. – Członkowie załogi szkieletowej wychodzili z pracownikami stoczni na próby morskie. Mieliśmy okazję manewrować, obsługiwać urządzenia łączności czy nawigacji. W porównaniu z holownikami starszego typu przeskok jest naprawdę spory – dodaje.

H-1 góruje nad nimi pod względem manewrowości. Nowy holownik został wyposażony w pędniki azymutalne, które pozwalają mu wykonać zwrot niemalże w miejscu, płynąć bokiem, po ukosie oraz utrzymać określoną pozycję bez rzucania kotwicy. – To jednostka bardzo silna, zapewniają jej to silniki o mocy 1200 kW. „Gniewko” ma takie dwa. Dzięki nim może na przykład holować obiekty o masie sięgającej 35 ton. Dla porównania uciąg holowników starszego typu nie przekracza 20 ton – wyjaśnia dowódca H-1. Do tego na pokładzie „Gniewko” pomieści ładunek o łącznej masie czterech ton.

Nowy holownik ma blisko trzydzieści metrów długości i szerokość nieznacznie przekraczającą dziesięć metrów. Jego wyporność została obliczona na 490 ton, zaś jego załoga liczy dziesięć osób. „Gniewko” będzie zabezpieczał większe okręty podczas manewrowania w portach. W razie potrzeby może je na przykład dopchnąć do nabrzeża. Inne zadania, do których został przygotowany, wiążą się między innymi z usuwaniem unoszących się na powierzchni morza plam oleju, wyławianiem torped ćwiczebnych, holowaniem tarcz stanowiących cel podczas artyleryjskich strzelań czy ewakuacją marynarzy z uszkodzonych jednostek. „Gniewko” posłuży też do transportu ludzi i towarów. – Zaraz po podniesieniu bandery, rozpoczynamy badania eksploatacyjno-wojskowe. Podczas nich sprawdzimy funkcjonowanie okrętowych mechanizmów i obowiązujących na pokładzie procedur. Będziemy się też przygotowywali do zadań O1 i O2. Pierwsze sprawdza gotowość jednostki do wyjścia z portu, drugie – do samodzielnego operowania na morzu – tłumaczy chor. mar. Goryl. Na ich wykonanie załoga ma pół roku.

„Gniewko” to drugi z serii sześciu holowników, które z myślą o polskiej marynarce buduje stocznia Remontowa Shipbuilding w Gdańsku. W lutym do służby wszedł pierwszy z nich. H-11 „Bolko” zasilił 8 Flotyllę Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. Gdańskie przedsiębiorstwo buduje też obecnie dwa nowoczesne niszczyciele min typu Kormoran II – ORP „Albatros” oraz ORP „Mewa”.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: st. chor. sztab. mar. Piotr Leoniak

dodaj komentarz

komentarze

~lotnik
1587029820
35 ton uciągu nie oznacza, że może ciągnąć obiekty o masie 35 ton. Prawdopodobnie statek o wypornosci 35 tysięcy ton nie stanowi problemu.
03-15-0F-D6

GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Seryjny Heron coraz bliżej
Plan na WAM
Maksimum realizmu, zero taryfy ulgowej
W ochronie granicy
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Gdy ucichnie artyleria
Niemieckie wsparcie z powietrza
Gala Boksu na Bemowie
Militarne Schengen
Nowe K9 w Węgorzewie
Amunicja od Grupy WB
Szwedzi w pętli
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
„Burza” nabiera kształtów
Niebo pod osłoną
Operacja „Szpej” nigdy się nie skończy
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
The Taste of Military Service
Najdłuższa noc
Unikatowe studia trzech uczelni mundurowych
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Historyczna „Wisła”
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Polski Rosomak dalej w produkcji
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Służba w kadrze
Nie wyślemy wojsk do Ukrainy
Trałowce do remontu
Odnaleziono rozbitego drona w Lubelskiem
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Nowe zasady dla kobiet w armii
Panczeniści na podium w Hamar
Polska produkcja amunicji rośnie w siłę
Aby granica była bezpieczna
Spotkanie liderów wschodniej flanki NATO
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Kadłub ORP „Wicher” w drodze do stoczni
Niemcy dla Tarczy Wschód
Dzień wart stu lat
Dwie umowy licencyjne w programie K2 podpisane
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Odpalili K9 Thunder
Smak służby
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Combat 56 u terytorialsów
Mundurowi z benefitami
Kalorie to nie wszystko
Wisła dopłynęła
Kto zostanie Asem Sportu?
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Pancerniacy jadą na misję
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Wojsko ma swojego satelitę!
Kolejne AW149 nadlatują
Święto sportowców w mundurach
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO