moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jastrzębie przechwyciły rosyjskie myśliwce

Dyżurna para Jastrzębi poderwała się do pasażerskiego Tu-134 oraz rosyjskich myśliwców, które 15 stycznia leciały do obwodu kaliningradzkiego. Polskie F-16 przechwyciły rosyjskie maszyny nad Morzem Bałtyckim. To pierwsza akcja bojowa naszych pilotów, którzy od trzech tygodni w ramach PKW Orlik pełnią natowską misję Baltic Air Policing.

— Rzeczywiście takie zdarzenie miało miejsce — potwierdza mjr Tomasz Antkowiak, rzecznik prasowy PKW Orlik. Polscy lotnicy i samoloty F-16 od 31 grudnia 2019 roku pełnią dyżur w ramach misji NATO Baltic Air Policing i strzegą nienaruszalności przestrzeni powietrznej krajów bałtyckich. Polacy stacjonują w estońskiej bazie Ämari.

— 15 stycznia polska para samolotów F-16 pełniąca dyżur bojowy wykonała lot w celu identyfikacji statku powietrznego – informuje mjr Adriana Wołyńska z Dowództwa Operacyjnego RSZ. – Decyzja o poderwaniu pary dyżurnej została podjęta przez sojuszniczy organ dowodzenia obroną powietrzną Połączonego Centrum Operacji Powietrznych (CAOC) w Niemczech – dodaje oficer.

Więcej informacji na temat zdarzenia przekazuje litewskie Ministerstwo Obrony Narodowej. Litwini podają, że polskie samoloty F-16 zostały poderwane do pasażerskiego Tu-134, który leciał nad Morzem Bałtyckim do obwodu kaliningradzkiego. Rosyjski samolot pasażerski eskortowany był najpierw przez dwa Su-35, a następnie przez parę Su-27. Resort obrony Litwy na swojej oficjalnej stronie internetowej podaje, że Tu-134 miał włączony transponder, czyli urządzenie służące do identyfikacji samolotów i leciał zgodnie ze zgłoszonym wcześniej planem lotu, utrzymywał także łączność radiową. Problem jednak w tym, że towarzyszące mu myśliwce nie miały włączonych transponderów, ani zgłoszonego planu lotu, nie nawiązywały też łączności radiowej.

Dwa dni później doszło do podobnego incydentu. Tym razem jednak poderwana została para dyżurna belgijskich F-16, które w ramach misji BAP stacjonują w litewskiej bazie w Szawlach.

Jak działa para dyżurna? Piloci myśliwców, którzy służą w ramach PKW Orlik, dyżurują całą dobę. W momencie, gdy CAOC ogłasza alarm „Alfa Scramble” piloci mają nie więcej niż kwadrans, by poderwać samoloty z lotniska. Zawsze startują dwa samoloty, w jednym dowódca pary, który ma np. zidentyfikować przechwytywany samolot, w drugim jest skrzydłowy, który osłania swojego dowódcę. Po identyfikacji dyżurujące myśliwce „odprowadzają” powietrznego intruza do granic państwa, w przypadku incydentu z 15 stycznia – do granic Federacji Rosyjskiej.

Dziewiąta zmiana PKW Orlik będzie pełnić dyżur do kwietnia 2020 roku. W bazie lotniczej w Ämari w Estonii stacjonuje niemal 150 polskich żołnierzy i pracowników wojska. Wśród nich są piloci, technicy, obsługa naziemna maszyn, nawigatorzy, logistycy, łącznościowcy, medycy, a także specjaliści z Szefostwa Służby Hydrometeorologicznej. Wojskowi lotnicy do dyspozycji mają cztery myśliwce F-16. Główne siły do tej zmiany wystawiła 32 Baza Lotnictwa Taktycznego z Łasku. Zmianą dowodzi ppłk pil. Krzysztof Duda.

Misja Baltic Air Policing rozpoczęła się w 2004 roku, gdy Litwa, Łotwa i Estonia, które nie mają swojego lotnictwa bojowego, poprosiły NATO o pomoc w patrolowaniu ich przestrzeni powietrznej. Polacy dołączyli do misji w 2006 roku. Przez długi czas w misji uczestniczyli piloci MiG-ów-29 z Mińska Mazowieckiego i Malborka. Od 2017 roku PKW Orlik wystawia 2 Skrzydło Lotnictwa Taktycznego wyposażone w samoloty F-16.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze

~ma,ryś
1579683120
To ile już ty przechwyconych mamy ?, najważniejsze aby to nie był złom.
5D-83-25-A0

Nie żyje żołnierz PKW Irak
 
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Ewakuacja Polaków z Izraela
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Kolejne czołgi K2 dla naszej armii
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Odbudowa obrony cywilnej kraju
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Strażnicy polskiego nieba
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Pionierski dron
Rakiety dla polskich FA-50
Świat F-35
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Strategia odstraszania. Czy zadziała?
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Na Dolnym Śląsku „Wakacje z WOT” coraz popularniejsze
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Wyższe stawki dla niezawodowych
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Specjalsi pod nowym dowództwem
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Planowano zamach na Zełenskiego
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Inwestycja w żołnierzy
Podejrzane manewry na Bałtyku
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Święto sportów walki w Warendorfie
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Flyer, zdobywca przestworzy
Podróż w ciemność
Musimy być szybsi niż zagrożenie
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Pancerny kot w polskim wojsku
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Wypadek Rosomaka
Policjanci w koszarach WOT
Drukowanie dronów
Nowa dostawa Homarów-K
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Więcej na obronność, silniejsze NATO
Nowe zasady fotografowania obiektów wojskowych
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Bezpieczniejsza Europa
Śmierć gorsza niż wszystkie
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
„Różycki” zwodowany
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
NATO przechodzi do działania
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Kajakami po medale
The Power of Infrastructure
Ratownik w akcji
GROM’s DNA
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO