moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Gavia na Atlantyku

Poszukiwaniem min ćwiczebnych na Atlantyku zajmowali się operatorzy podwodnych dronów, którzy ostatnie dwa tygodnie spędzili w Portugalii. Wśród nich byli marynarze z 8 Flotylli Obrony Wybrzeża wyposażeni w pojazd Gavia. Wnioski z ćwiczenia „REP 2019” mają pomóc w rozwoju bezzałogowych technologii.

Do Portugalii pojechało pięciu marynarzy z 13 Dywizjonu Trałowców. – Zadania realizowaliśmy w sektorach położonych mniej więcej milę od brzegu – mówi kpt. mar. Kacper Sterne, na co dzień dowódca niszczyciela min ORP „Czajka”. – Każdy z tych sektorów miał wymiary 600 na 600 metrów i głębokość sięgającą od 20 do 70 metrów – dodaje. Zostały w nich rozmieszczone ćwiczebne miny. Członkowie poszczególnych zespołów z pokładu swoich łodzi opuszczali do oceanu pojazdy podwodne, które miały przeszukać wybrany obszar, zarejestrować wszystkie obiekty minopodobne i dostarczyć materiały do analizy. – Dla nas było to szczególnie ciekawe, ponieważ mieliśmy okazję używać Gavii w warunkach zupełnie odmiennych niż panujące na Bałtyku. Na Oceanie Atlantyckim inny jest poziom zasolenia, do tego występują silne prądy i duże pływy. Wszystko to ma wpływ na funkcjonowanie pojazdu – podkreśla kpt. mar. Sterne.

W ćwiczeniach „REP 2019” (Recognized Environmental Picture) wzięli udział marynarze z siedmiu państw NATO. Oprócz Polski i gospodarzy, u wybrzeży Portugalii trenowali przedstawiciele USA, Niemiec, Włoch, Turcji i Belgii. Do dyspozycji mieli autonomiczne pojazdy podwodne Gavia, REMUS-100, a także SEACON-3. – Różnorodność była spora. Nawet same Gavie pod wieloma względami różniły się od siebie. Koledzy z innych państw korzystali na przykład z innego niż my oprogramowania do analizy danych. Wszystko to stwarzało doskonałą okazje do wymiany doświadczeń – zaznacza kpt. mar. Sterne. Polacy po raz pierwszy do poszukiwania min użyli Gavii wyposażonej w dwie baterie. Stało się to możliwe m.in. dzięki nowemu oprogramowaniu, które pomaga wyważyć pojazd pod wodą.

REKLAMA

W „REP 2019” wzięli udział nie tylko marynarze. Ćwiczenia przyciągnęły też przedstawicieli blisko 50 ośrodków naukowych i różnego rodzaju firm. Materiał, który zebrali podczas dwutygodniowego pobytu w Portugalii ma przyczynić się do rozwoju technologii związanych z autonomicznymi pojazdami podwodnymi. – W ćwiczeniu „REP” wzięliśmy udział już po raz drugi. Po raz pierwszy jednak używaliśmy Gavii – przyznaje kpt. mar. Sterne. W ubiegłym roku większość państw miało status obserwatora. Portugalczycy jednak konsekwentnie ćwiczenie rozbudowują. W przyszłym roku liczba uczestników ma być większa niż dotychczas.

– Udział w podobnych przedsięwzięciach jest dla nas ważny co najmniej z kilku powodów – uważa kmdr Piotr Sikora z Inspektoratu Marynarki Wojennej Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych. – W przyszłości wojna minowa będzie prowadzona w dużej mierze przy użyciu autonomicznych pojazdów podwodnych i bezzałogowych nawodnych platform. Dla polskiej marynarki drugi z tych elementów to melodia przyszłości, natomiast podwodnych dronów już trochę mamy. Warto więc doskonalić sposoby ich wykorzystywania i dzielić się doświadczeniami z innymi ich użytkownikami – dodaje.

Gavia to autonomiczny pojazd podwodny produkcji islandzkiej. Polska marynarka posiada dwa tego typu urządzenia. Korzystają z nich marynarze sił przeciwminowych 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. Gavia porusza się po zaprogramowanej przez operatora trasie. Rejestruje obraz w bardzo dużej rozdzielczości, co ułatwia klasyfikację podmorskich obiektów. Może zejść na głębokość 200 metrów, zaś dzięki zainstalowanym na burtach antenach przeczesuje pas o szerokości 120 metrów. Wkrótce pojazdy zostaną wzbogacone o moduły, które pozwolą na lustrowanie dna bezpośrednio pod nimi.

Ale Gavia nie jest jedyna. Marynarka ma do dyspozycji także inne pojazdy podwodne. Wystarczy wymienić Hugina i Głuptaki, z których korzysta załoga najnowszego polskiego niszczyciela min ORP „Kormoran”.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: 13 Dywizjon Trałowców

dodaj komentarz

komentarze


... że moja ofiara nie pójdzie na marne
 
Holownik „Semko” stanął na wodzie
Ludzie niebezpiecznej profesji
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Kto nie będzie rozmawiał z Ławrowem, będzie rozmawiał z Szojgu
Długa droga do wolności – sensacyjny tunel na terenie Polski
Minister Błaszczak nadal szefem resortu obrony
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
Klucz do dobrych relacji
NATO wzmocni obecność na wschodniej flance
Studia MBA na wojskowej uczelni. Jedyne takie w Polsce
„Sophia” – certyfikacja zaliczona!
Gorące obrady NATO w Londynie
Ostre strzelanie artylerzystów
Szanse i zagrożenia rodzimej radiolokacji
Sierż. Artur Pelo i Patrycja Bereznowska najlepsi w Maratonie Komandosa
W Brukseli o sytuacji w Syrii i na wschodniej flance NATO
Jak gra dowódca, grają wszyscy
Kpr. Danuta Dmowska-Andrzejuk ministrem sportu
Unwanted Treaty
Wirtualna batalia w obronie sojusznika
Żołnierze w drodze na misję w Libanie
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Plan ćwiczeń WOT dla pracodawców
Z archiwum „Szarego”
Kto zostawia ślady w sieci
Morawiecki: harmonizujmy działania UE i NATO
Żołnierze z „Błękitnej Brygady” w błękitnych beretach
T-72 strzelają na poligonie
Wojskowy śmigłowiec dyżuruje w Zakopanem
Żołnierze GROM-u na kursie działań specjalnych
Peowiacy. Pretorianie Piłsudskiego
Mariusz Błaszczak prawdopodobnie pozostanie na czele MON
Sukces polskich żołnierzy na igrzyskach w Wuhan
Szpadzistki wygrały turniej o Puchar Świata w Tallinie
Wszyscy jesteśmy Darfurczykami
Volhynian Lion Hearts
Wrocław czeka na Amerykanów
Szwedzki baypass przed „Orką”
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
MON dofinansowuje budowę kolejnych strzelnic
Leopardy na Podkarpaciu
„Błękitni” lecą do Afganistanu
Dzień Podchorążego w rocznicę wybuchu powstania
16 Dywizja Zmechanizowana mistrzem wojska w futsalu
Obrona bez polityki
Nowe laboratorium WAT
Kontenery dla Wisły
Nowe maszyny w LAW
Los Polski naszym losem
Na ASzWoj ruszyły studia generalskie
Głosuj na wojskowego sportowca roku
Terytorialsi za oceanem
Dołącz do zawodowców
Święto pod znakiem „Ślązaka” i okrętów podwodnych
Trudna droga
Dr Kostrzewa-Zorbas: NATO potwierdziło swoją jedność
Razem się szkolą, razem walczą
Runda jesienna ligi piłkarskiej zakończona
Klasy wojskowe po nowemu
Listopad, czas walki. „Za wolność naszą i waszą”
Włosko-polski sojusz kosmiczny

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO