moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Modernizacja floty powietrznej

Pierwsza eskadra myśliwców F-35 ma być sformowana w ciągu najbliższych siedmiu lat, kolejna po 2026 roku – zapowiedział w Sejmie wiceminister MON Wojciech Skurkiewicz. W sumie Polska planuje kupić 32 sztuki nowoczesnych maszyn piątej generacji. – To decyzja przełomowa dla naszych sił powietrznych – mówił wiceminister.


Posłowie Platformy Obywatelskiej pytali w Sejmie przedstawicieli resortu obrony o stan techniczny śmigłowców należących do polskiego wojska oraz o plany kupna nowych maszyn. Pytania padały w kontekście niedawnych wypadków MiG-ów. Czesław Mroczek, który w rządzie PO-PSL odpowiadał za modernizacje techniczną wojska, wypominał, że MON unieważniło przetarg na dostawę 50 Caracali. – Po 4 latach od unieważnienia tego postępowania pieniądze się rozeszły, a śmigłowców nie ma. Wojsko nie będzie miało czym wykonywać zadań – przekonywał poseł PO. – Na co wydano pieniądze? Między innymi na pozyskanie pięciu samolotów do przewozu władzy, które zgodnie z deklaracją tego rządu miały być pozyskane spoza środków MON – mówił Czesław Mroczek.

Tym zarzutom zaprzeczył wiceminister Wojciech Skurkiewicz, podkreślając, że wojsko polskie nie jest w tak dramatycznej sytuacji, jak twierdzi opozycja. – Aktualnie w siłach zbrojnych eksploatowanych jest blisko 250 śmigłowców różnych typów, które są przeznaczone do realizacji szerokiego spektrum zadań: uderzeniowych, transportowych, ratowniczych, rozpoznawczych i szkoleniowych, w tym śmigłowce bojowe typu Mi-24, W-3PL Głuszec, Mi-2, śmigłowce do zwalczania okrętów podwodnych typu Mi-14PŁ oraz SH-2G, czyli śmigłowce pokładowe. Są także śmigłowce transportowe typu W-3 Sokół oraz Mi-8 i Mi-17. Do realizacji zadań SAR wykorzystywane są śmigłowce W-3 Anakonda i Mi-14, natomiast proces szkolenia zabezpieczają śmigłowce Mi-2 oraz SW-4 Puszczyk – wyliczał Wojciech Skurkiewicz. Przyznał, że stan i możliwość korzystania z wojskowych statków powietrznych w dużym stopniu jest uzależniona od dostępu do części zamiennych. Nie jest to łatwe w przypadku maszyn poradzieckich.

REKLAMA

Wiceminister odniósł się do zarzutów o anulowanie przetargu na Caracale, które miały zastąpić wyeksploatowane maszyny uderzeniowe. – Znaczna część śmigłowców H225M Caracal to nie były maszyny specjalistyczne. To były maszyny albo w wersji wielozadaniowej, transportowej, albo w wersji CSAR. Tych ostatnich było 42 na ogólną sumę 50 śmigłowców – zauważył Wojciech Skurkiewicz. Dodał, że przedstawicielom resortu gospodarki nie udało się wówczas wynegocjować korzystnej dla Polski umowy offsetowej.

Co najważniejsze, wiceszef MON zapowiedział, że przyspiesza starania w sprawie zakupu nowoczesnych maszyn dla polskiej armii. Chodzi o program „Kruk” (chodzi o kupno śmigłowców uderzeniowych) oraz program „Harpia” (kupno wielozadaniowych myśliwców piątej generacji, które zastąpią MiG-i 29 oraz Su-22). Uwzględniając potrzeby wojsk lądowych w zakresie zwiększenia zdolności do zwalczania czołgów i innych pojazdów opancerzonych, za najpilniejsze uznano pozyskanie śmigłowców uderzeniowych w ramach programu „Kruk”. Ten proces pozyskiwania śmigłowców w ramach programu „Kruk” właśnie się rozpoczyna. Trwa faza analityczna. Proces pozyskiwania ma się rozpocząć w roku 2020. W obecnej perspektywie planistycznej do roku 2026 zamierzamy pozyskać w ramach programu „Kruk” jedną eskadrę śmigłowców, natomiast druga eskadra śmigłowców uderzeniowych będzie zakupiona po roku 2026. Łącznie planujemy zakupić w ramach tego programu 32 sztuki tych statków powietrznych – mówił wiceminister Skurkiewicz.

– Decyzja ministra Mariusza Błaszczaka jest przełomową – podkreślał wiceminister. – To decyzja, która w zupełnie innym punkcie, na zupełnie innym miejscu stawia nasze siły powietrzne. Chodzi o decyzję z ostatnich miesięcy, dotyczącą tego, że przyspieszamy realizację programu „Harpia” i kupujemy samoloty piątej generacji. To już się dzieje, bo pierwsza eskadra samolotów F-35 będzie kupiona jeszcze w tej perspektywie, w ramach tego planu modernizacyjnego do 2026 r. Druga eskadra po 2026 roku – informował Wojciech Skurkiewicz.

O tym, że MON planuje kupno tych nowoczesnych maszyn wiceminister mówił już na początku marca tego roku. Wówczas zapowiedział utworzenie dwóch eskadr (po 16 maszyn), ale nie wykluczył utworzenia – w dalszej perspektywie – kolejnej eskadry. Jak mówił wówczas Wojciech Skurkiewicz, liczba F-35 powinna być podobna do liczby posiadanych już F-16. W sumie więc myśliwców piątej generacji byłoby 48. W marcu minister Mariusz Błaszczak powołał także pełnomocnika ds. realizacji programu „Harpia”. Został nim gen. bryg. Jacek Pszczoła. Z kolei w kwietniu minister Błaszczak mówił, że rozmowy w sprawie kupna F-35 są intensywne, a „do transakcji jest niedaleko”.

Joanna Tańska

autor zdjęć: lockheedmartin.com

dodaj komentarz

komentarze

~Scooby
1558196160
Musimy się przytulić do Mocarstwa. PKB Polski to 21 miejsce na świecie . PKB Nowego Jorku to 11. Pisać dalej ?
88-49-66-EA

W Polsce będzie więcej żołnierzy z USA
 
Memoriał Ireny Szewińskiej: żołnierze nie zawiedli
Posłowie o kondycji polskiego przemysłu obronnego
Minister Błaszczak z wizytą w bazie F-35
„Dragon ‘19” na zachodnich rubieżach
Pierwszy krok do „Mewy”
„Dragon” na Bałtyku
F-16 wracają do Polski
Ty także możesz zdobyć Buzdygana
MON planuje zwiększenie pomocy dla weteranów
Kierunek: Afganistan
Medycy z GROM-u skoczą z pomocą
Curious about Poland
Finansowe wsparcie MON dla weteranów
Memory Gives Us Wings
PGZ przyznaje: element fotela był źle zaprojektowany
Raport w sprawie reparacji od Niemiec
The Chariots of Jihad
Unijny dyżur grupy bojowej V4 w 2023 roku
Ekonowinki na poligonie
„Air Force One” na Cytadeli
Chemicy w akcji
Zmiany w przepisach mundurowych
Minister na ćwiczeniach „Dragon ’19”
Zmiana ustawy o weteranach trafiła do Sejmu
Judocy z Czarnej Dywizji najlepsi w armii
Fleet of the Future
Tu się zadań nie wybiera
Trudny sojusz partyzantów
Działalność firm na rzecz obronności
Mapa z głębin morza
NATO pokazało siłę na Bałtyku
W NATO o zwiększeniu obecności militarnej USA w Polsce
Masters` Killer dał w kość po raz szósty
Jastrzębie wspierają wojska lądowe
Miroslawiec Up
Następcy Herculesów
Z Wehrmachtu do Armii Andersa
Medale dla uczestników walk w Karbali
Likwidacja komendanta Junka
Jak zginął „Ponury”
Logistyka dla Leopardów
Mistrzu ju-jitsu z Błękitnej Brygady
Kolejna szabla AFN zdobyta
Rusza cyberkomponent WOT-u
Rydwany dżihadu
Flota przyszłości
Kontroler na bojowo
Szer. Iga Baumgart-Witan: Patrzę na mundur i czuję dumę
Sukcesy laureatów naszego plebiscytu sportowego
A Half-Open Gate to Hell
Obrady Rady Unii Europejskiej
Poznaj kulisy polskiego wywiadu
Polski wkład w operację „Overlord”
You Don’t Get to Choose Your Tasks Here

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO