moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Do Dęblina przylecą nowe Bieliki

Najpóźniej jesienią przyszłego roku w 4 Skrzydle Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie wylądują cztery kolejne samoloty M-346 Bielik. Dwa lata później flota zostanie uzupełniona o następne cztery maszyny. Wówczas z biało-czerwoną szachownicą latać będzie pełna eskadra Bielików. Samoloty te służą do szkolenia pilotów myśliwców.

Inspektorat Uzbrojenia MON informuje, że pierwsze cztery z zamówionych samolotów wylądują w Dęblinie do października 2020 roku. Kolejne cztery egzemplarze, zamówione przez resort obrony w ramach tzw. prawa opcji, dotrą nie później niż jesienią 2022 roku. – Taki harmonogram dostaw został zawarty w umowie pomiędzy producentem samolotów firmą Leonardo a Inspektoratem Uzbrojenia MON i nic nie wskazuje na to, by cokolwiek miało się zmienić. Kontrakt na zakup Zintegrowanego Systemu Szkolenia Zaawansowanego podpisano w marcu 2018 roku – przypomina kpt. Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy IU MON. W umowie zawarto także informację, że poza samolotami polskie siły powietrzne otrzymają pakiet logistyczny i szkoleniowy. Ponadto w działającym w 41 Bazie Centrum Symulatorowym zamontowanych zostanie siedem nowych stanowisk Simulation Based Training. Za osiem nowych samolotów do szkolenia zaawansowanego resort obrony zapłaci przeszło miliard złotych.

Kpt. Płatek wyjaśnia, że nowe Bieliki będą identyczne jak te, które wylądowały w kraju trzy lata temu. Ponadto firma Leonardo zobowiązała się do modernizacji zgodnie z najnowszymi wymaganiami NATO systemu identyfikacji „swój–obcy” we wszystkich Bielikach.

REKLAMA

Gdy w Dęblinie wyląduje ostatni z zamówionych przez Polskę samolotów szkolnych, to w polskiej flocie będziemy mieć 16 egzemplarzy M-346, czyli pełną eskadrę. Taka liczba Bielików pozwoli samodzielnie szkolić kolejne pokolenia lotników pilotujących maszyny najnowszej generacji. Oznacza to, że przyszli piloci F-16 nie będą musieli już wyjeżdżać po naukę za ocean.

M-346 to jedne z najnowszych maszyn do szkolenia zaawansowanego. Samoloty zostały wybrane w przetargu z lutego 2013 roku. Poza maszynami szkolnymi, produkowanymi przez koncern Leonardo, Polska kupiła cały system szkolenia zaawansowanego, pakiet logistyczny oraz najnowszej klasy symulatory. Pierwsze dwa M-346 wylądowały w Dęblinie jesienią 2016 roku. Ze względu na to, że maszyny nie spełniały wszystkich wymagań kupującego, do czasu uzupełnienia braków przez producenta były uziemione.

Szkolenie w powietrzu ruszyło w 2018 roku. Początkowo samolotami latali piloci instruktorzy wyszkoleni we Włoszech. W poniedziałek pierwszy raz w historii za sterami Bielika zasiadł podchorąży ze Szkoły Orląt.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze

~Marek
1558195680
Nie w 4 Skrzydle Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie wylądują cztery kolejne samoloty M-346 Bielik tylko w 41 Bazie Lotnictwa Szkolnego 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego.
33-61-32-09
~robert315
1555827600
Tak powinny być uzbrojone nasze "Bieliki" ! http://www.konflikty.pl/aktualnosci/wiadomosci/malezja-mysliwce-za-olej-palmowy/
91-A0-16-5E

Kierunek: Afganistan
 
You Don’t Get to Choose Your Tasks Here
Weterani zapraszają kolegów z USA i Mołdawii
Rywalizacja na zamkniętym morzu
Nowi szturmani w JW Agat
Żołnierze WOT wesprą harcerzy
Polscy żołnierze otworzą w Libanie nowy rozdział
Sojusze na fali
Zdobądź stopień naukowy doktora na WAT
Obława pełna białych plam
Terytorialsi – ćwiczą i pomagają
Zmiana ustawy o weteranach trafiła do Sejmu
Polskie szpadzistki mistrzyniami Europy
Posłowie o kondycji polskiego przemysłu obronnego
Desant na czeskich spadochronach
Judocy z Czarnej Dywizji najlepsi w armii
Zgarnęli złoto w Dolinie Krzemowej!
„Wojskowe wyzwanie” u pancerniaków
Prezydent przedłużył misję „Sophia”
F-35 wylądowały w Powidzu
Kolejna szabla AFN zdobyta
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
Brytyjska „pamiątka”
Ankona – samodzielna polska operacja
Działalność firm na rzecz obronności
Desant z transportowca-giganta
Rozpoczynamy nową erę
Będzie modernizacja T-72
NATO silniejsze z rezerwistami
Dni Huty Pieniackiej były policzone
„Pułaski” wrócił do kraju
„Dragon’19” od kuchni
Rozdarty subkontynent
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
Misja specjalna „Projektu Wojownik”
Formowanie 19 Brygady
Pięcioro żołnierzy medalistami II Europejskich Igrzysk
Obrady Rady Unii Europejskiej
Nowe nakolanniki
Morska Bryza w pobliżu Krymu
Bitwa o Lwów
Polska historia w Norwegii
Gotowi na F-35?
Bomby dla Jastrzębi produkowane w Polsce
The Chariots of Jihad
W NATO o zwiększeniu obecności militarnej USA w Polsce
ORP „Mewa” – historia bliska końca
Kapral Lewandowski na podium w Londynie
Wkręceni w skoki
W Polsce będzie więcej żołnierzy z USA
„Operacja Wuhan” na ostatniej prostej
Stawiamy na rozwój
Tak umierał Wołyń
Od konfliktu do zgody
Rivalry on Closed Sea
Kolejne drony dla WOT-u

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO