moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Czy będą kolejne Mastery?

Osiem samolotów M-346 już niebawem rozpocznie loty szkoleniowe. Ale być może flota włoskich maszyn z biało-czerwoną szachownicą będzie większa. Inspektorat Uzbrojenia zaprosił koncern Leonardo do  rozmów o zakupie kolejnych Bielików. – Kontrakt zawierał opcję dokupienia dodatkowych czterech odrzutowców – przypomina ppłk Robert Wincencik, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia.

Wszystkie osiem odrzutowych samolotów szkolenia zaawansowanego M-346 Master, które kupiła polska armia są już w 41 Bazie Lotnictwa Szkolnego. Maszyny mają już za sobą testy w powietrzu i na ziemi, niebawem rozpoczną pierwsze loty. Być może do ośmiu Masterów niebawem dołączą kolejne. Kontrakt, jaki Ministerstwo Obrony Narodowej zawarło z dostawcą maszyn, włoską formą Leonardo, przewidywał bowiem, że w przyszłości będziemy mogli dokupić kolejne cztery egzemplarze.

Jak informuje Inspektorat Uzbrojenia MON, pierwsze decyzje w tym kierunku zostały właśnie podjęte. – 10 stycznia wysłaliśmy koncernowi zaproszenie do udziału w negocjacjachw sprawie zakupu kolejnych czterech odrzutowych samolotów szkolenia zaawansowanego M-346 Master. O szczegółach, w tym terminach i zakresie rozmów, na tym etapie nie możemy jeszcze mówić – przyznaje ppłk Robert Wincencik, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON.

REKLAMA

Trudno na razie przesądzać, jakie będą ostateczne efekty podjętej decyzji. Jeśli jednak zakup doszedłby do skutku, flota Bielików będących na wyposażeniu polskich sił powietrznych zwiększyłaby się do 12 sztuk. Nowo zakupione maszyny stacjonowałyby, podobnie jak osiem M-346, w 41 Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie.

Przetarg na system szkolenia lotniczego AJT (Advanced Jet Trainer) i osiem samolotów do szkolenia zaawansowanego dla polskiego wojska Inspektorat Uzbrojenia ogłosił w lutym 2013 roku. Do przetargu stanęły firmy BAE Systems, Lockheed Martin UK oraz koncern Leonardo (wtedy firma Alenia Aermacchi). W lutym 2014 roku Polska wybrała zaoferowany przez Włochów odrzutowiec szkolny M-346. W pakiecie znalazł się także kompletny system szkoleniowy, w tym symulatory, komputerowy system wspomagania szkolenia oraz pakiety szkoleniowy i logistyczny.

Pierwsze dwie maszyny wylądowały w Polsce w listopadzie 2016 roku. Niestety podczas weryfikacji samolotów i oceny zgodności wyposażenia z wymogami kontaktu, okazało się, że dwa samoloty mają braki w systemie symulacji uzbrojenia. Firma Leonardo została zobowiązana do ich uzupełnienia. Ostatecznie Włosi wypełnili zapisy kontraktu. Pozostałe sześć maszyn, które przyleciały do Polski, było już zgodne z zamówieniem.

Mastery to jedne z najnowocześniejszych samolotów szkoleniowych na świecie. Na włoskich odrzutowcach w Polsce będą się szkolić przede wszystkim kandydaci na pilotów samolotów wielozadaniowych F-16.

Paulina Glińska

autor zdjęć: ppłk pil. Marek Kejna

dodaj komentarz

komentarze


Jeszcze mobilniejsze NATO
Antoni Macierewicz w Kanadzie o rosyjskiej agresji
Polska wigilia w Rumunii
Więcej pieniędzy na obronność
Dyżury trzymają całą dobę
Bałtycka tragedia
Resort obrony opracował zmiany w ustawie o weteranach
Błękitna Brygada wyruszyła do Hohenfels
Witamy w domu
Mniej na mundury od 2019 roku
Zapraszamy do lektury „Polski Zbrojnej”
Jak zniknąć w mieście?
Ojcowie polskiej armii
Wigilia u stóp Hindukuszu
Dzień pamięci o poległych na misjach
Sukces polskich pływaków w Brazylii
Tomasz Zdzikot wiceministrem obrony
Noworoczne biegi, sukcesy żołnierzy
Przetarg na pojazdy dla desantu
Napisz kartkę do żołnierza
Premier powołał szefa SKW
Studenci WAT najlepsi w konkursie Microsoftu
Szkolenie ogniowe podhalańczyków
Pancerniacy szkolą uczniów
Minister Błaszczak z wizytą w NATO
Wojownicy z 16 Dywizji Zmechanizowanej w oktagonie
Polacy na straży bezpieczeństwa NATO
Podstawy dla kawalerzystów
Arena Wojskowa Zegrze zaprasza sportowców
Pierwsze strzelnice kontenerowe dla terytorialsów
Argentyńska zagadka
Mistrzyni narciarska i kurier z konspiracji
Centrum dowodzenia NATO w Polsce?
Nowy szef podkomisji smoleńskiej
Siedem maratonów na siedmiu kontynentach
Będzie więcej dróg o znaczeniu obronnym
Wyższe dodatki dla żołnierzy
Pomnik dowódców, którzy kierowali obroną Wybrzeża
Kapitał wiedzy i doświadczenia
Rusza II edycja programu dla klas mundurowych
Odnaleziono mogiłę żołnierzy z 1920 roku
Nowa współpraca wojskowa UE
Remontowcy – aktorzy drugiego planu
Posłowie o budżecie obronnym na 2018 rok
1–15 stycznia 1918 – wsparcie dla Polski zza oceanu
Zimowe szkolenie pod Klimczokiem
Zwiadowcy otworzyli ogień
Amerykanie w Zamościu
Buzdygan Internautów – głosowanie!
PGZ: dokończymy budowę „Ślązaka”
Styczniowy zwiad w Nowej Dębie
Zwiedzaj nocą fortyfikacje i schrony
Minister Błaszczak w Waszyngtonie
Groty dla strzelców wyborowych
Armia wzywa na kwalifikację
Nowe stopnie dla oficerów młodszych
Rekordowy rok JFTC
Wojsko kupuje Pająki
Wojska NATO na polskich drogach

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO