moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Loty wagi ciężkiej

W ostatnich 15 latach lotnictwo transportowe przeszło ogromne zmiany. Wysłużone Antonowy zostały zastąpione nowoczesnymi samolotami typu Hercules czy CASA. Dziś w siłach zbrojnych jest ponad 40 transportowców. Przewożą żołnierzy i sprzęt, ale wykonują też misje specjalne na rzecz cywilów. O lotnictwie transportowym – w najnowszej „Polsce Zbrojnej”.

Do podstawowych zadań lotnictwa transportowego należy przewóz żołnierzy, uzbrojenia i zaopatrzenia. Piloci niemal codziennie wykonują loty zarówno w kraju, jak i za granicą. Gdy na przełomie października i listopada polscy żołnierze wzięli udział w międzynarodowych ćwiczeniach „Trident Juncture 2015”, to właśnie lotnictwo transportowe odpowiadało za przewiezienie ich na manewry. Samolotami transportowymi przewieziono m.in. obsługę techniczną Jastrzębi oraz części zapasowe do F-16, które Polska wysłała na ćwiczenia.

Ważnym zadaniem lotnictwa transportowego jest ewakuacja rannych żołnierzy z rejonów konfliktów do Polski lub do amerykańskiego szpitala wojskowego w Ramstein. Wojskowymi transportowcami dostarczana jest też pomoc humanitarna dla ofiar wojny lub klęsk żywiołowych. W czasie pokoju lotnictwo transportowe wspiera siły powietrznodesantowe, angażując się w szkolenie spadochronowe wojsk. Rocznie z pokładu samolotów 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego żołnierze wojsk lądowych i specjalnych wykonują kilkanaście tysięcy skoków spadochronowych.

Wojskowi piloci wykonują także zadania zlecone przez instytucje, które nie podlegają resortowi obrony. Wyjątkową misję wykonano w 2013 roku. Wówczas na pokładzie Casy w ścisłej tajemnicy podróżował na trasie Polska – Hiszpania – Wielka Brytania jeden z najcenniejszych w polskich zbiorach muzealnych obraz „Dama z gronostajem” Leonarda da Vinci. Ten lot wykonano na prośbę resortu kultury, z kolei na zlecenie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych wojsko organizuje loty deportacyjne. Samoloty C-295M latają także w ramach „Akcji Serce”, wspierając polską transplantologię. Wojsko odpowiada także za realizację lotów o statusie HEAD, czyli transport najważniejszych osób w państwie.

Dziś polska armia ma do dyspozycji ponad 40 maszyn transportowych. To przede wszystkim potężne Lockheed C-130 E Hercules, średnie EADS CASA C-295M czy małe PZL M-28.

Więcej informacji o polskim lotnictwie transportowym w grudniowym numerze „Polski Zbrojnej”.

PZ

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski

dodaj komentarz

komentarze


Polska nie pozostanie osamotniona
 
Cienka niebieska linia
Terytorialsi – ćwiczą i pomagają
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
Podchorąży mistrzem Wojska Polskiego w szachach
W Indiach mieli swój drugi dom
Nowy wiceminister w MON
Sprawdzają Brutusa
Wojsko wraca do Łomży
Selekcja w pigułce
20 lat temu powstał Korpus Północno-Wschodni
Stulecie 16 Dywizji Zmechanizowanej
Rozpoczynamy nową erę
Thin Blue Line
Pamięć o tragedii
Wiceprezydent USA o Polsce: jesteśmy rodziną
Polscy nurkowie na Islandii
Terytorialsi na wysokościach
Nowa misja i nowy sprzęt
Posłowie o kondycji polskiego przemysłu obronnego
Spotkanie szefa MON z doradcą prezydenta USA
„Górale” zdobywają miasto
Agresja sowieckiego kolosa
Brawurowa ucieczka „Orła”
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Oko na Europę
Spadochroniarze walczyli o tytuł mistrza Wojska Polskiego
Pomyślna certyfikacja PKW w Libanie
Wyspecjalizowany jak nurek, wszechstronny jak zwiadowca
„Operacja Wuhan”: Judo mężczyzn
Chorwacki test polskich kadetów
Spadochroniarze znów wylądują pod Arnhem
Stalin czekał i kalkulował
Dead to the World
Polscy weterani i książę Harry
Debiuty MSPO: Mistrz misji
Zawodnicy z Czarnej Dywizji zwycięzcami Spartakiady
Klasy wojskowe po nowemu
Szer. rez. Szymon Sajnok na podium w Madrycie
Umowa na Feniksy
Z maratonu programowania do wojska
GROM Challenge
Pięć medali żołnierzy w Mistrzostwach Polski w Półmaratonie
Zapal lampkę bohaterom Września’39
„Most współpracy”, czyli polska armia bliżej NATO
Głos (z) płonącej Warszawy
A Torn Subcontinent
Cztery lata LITPOLUKBRIG
Jedna misja, jeden zespół
Iranian Chess Game
Modernizacja Sokołów
Walka i dyplomacja
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
Modernizacja starów 266
Festiwal Orkiestr w Mundurach
Amerykański żołnierz z … pilotem w ręku
Boxer, czyli waga ciężka na londyńskich targach
Pylon dla śmigłowca Black Hawk
Samochód do desantowania
Irańskie szachy
Natowskie brygady pod polskim dowództwem
Groźny jak Tallboy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO