moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Loty wagi ciężkiej

W ostatnich 15 latach lotnictwo transportowe przeszło ogromne zmiany. Wysłużone Antonowy zostały zastąpione nowoczesnymi samolotami typu Hercules czy CASA. Dziś w siłach zbrojnych jest ponad 40 transportowców. Przewożą żołnierzy i sprzęt, ale wykonują też misje specjalne na rzecz cywilów. O lotnictwie transportowym – w najnowszej „Polsce Zbrojnej”.

Do podstawowych zadań lotnictwa transportowego należy przewóz żołnierzy, uzbrojenia i zaopatrzenia. Piloci niemal codziennie wykonują loty zarówno w kraju, jak i za granicą. Gdy na przełomie października i listopada polscy żołnierze wzięli udział w międzynarodowych ćwiczeniach „Trident Juncture 2015”, to właśnie lotnictwo transportowe odpowiadało za przewiezienie ich na manewry. Samolotami transportowymi przewieziono m.in. obsługę techniczną Jastrzębi oraz części zapasowe do F-16, które Polska wysłała na ćwiczenia.

Ważnym zadaniem lotnictwa transportowego jest ewakuacja rannych żołnierzy z rejonów konfliktów do Polski lub do amerykańskiego szpitala wojskowego w Ramstein. Wojskowymi transportowcami dostarczana jest też pomoc humanitarna dla ofiar wojny lub klęsk żywiołowych. W czasie pokoju lotnictwo transportowe wspiera siły powietrznodesantowe, angażując się w szkolenie spadochronowe wojsk. Rocznie z pokładu samolotów 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego żołnierze wojsk lądowych i specjalnych wykonują kilkanaście tysięcy skoków spadochronowych.

Wojskowi piloci wykonują także zadania zlecone przez instytucje, które nie podlegają resortowi obrony. Wyjątkową misję wykonano w 2013 roku. Wówczas na pokładzie Casy w ścisłej tajemnicy podróżował na trasie Polska – Hiszpania – Wielka Brytania jeden z najcenniejszych w polskich zbiorach muzealnych obraz „Dama z gronostajem” Leonarda da Vinci. Ten lot wykonano na prośbę resortu kultury, z kolei na zlecenie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych wojsko organizuje loty deportacyjne. Samoloty C-295M latają także w ramach „Akcji Serce”, wspierając polską transplantologię. Wojsko odpowiada także za realizację lotów o statusie HEAD, czyli transport najważniejszych osób w państwie.

Dziś polska armia ma do dyspozycji ponad 40 maszyn transportowych. To przede wszystkim potężne Lockheed C-130 E Hercules, średnie EADS CASA C-295M czy małe PZL M-28.

Więcej informacji o polskim lotnictwie transportowym w grudniowym numerze „Polski Zbrojnej”.

PZ

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski

dodaj komentarz

komentarze


„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
 
Podróż w ciemność
Kajakami po medale
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Bałtyk – wciąż bezpieczny czy już nie?
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Flyer, zdobywca przestworzy
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
Ewakuacja Polaków z Izraela
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Wyższe stawki dla niezawodowych
„Różycki” zwodowany
Gen. Szkutnik o planach 18 Dywizji
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Wybierz Wydarzenie Historyczne Roku
Specjalsi pod nowym dowództwem
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Musimy być szybsi niż zagrożenie
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Świat F-35
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
Wypadek Rosomaka
Święto sportów walki w Warendorfie
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
The Power of Infrastructure
Policjanci w koszarach WOT
Nowa dostawa Homarów-K
Śmierć gorsza niż wszystkie
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Planowano zamach na Zełenskiego
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
K2. Azjatycka pantera
Ratownik w akcji
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Marynarka świętuje i zaprasza na okręty
Drukowanie dronów
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Podejrzane manewry na Bałtyku
Więcej na obronność, silniejsze NATO
Pancerny kot w polskim wojsku
NATO przechodzi do działania
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Inwestycja w żołnierzy
Strażnicy polskiego nieba
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Rakiety dla polskich FA-50
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Pionierski dron
Dzień, który zmienił bieg wojny
Na Dolnym Śląsku „Wakacje z WOT” coraz popularniejsze
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
GROM’s DNA

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO