moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Loty wagi ciężkiej

W ostatnich 15 latach lotnictwo transportowe przeszło ogromne zmiany. Wysłużone Antonowy zostały zastąpione nowoczesnymi samolotami typu Hercules czy CASA. Dziś w siłach zbrojnych jest ponad 40 transportowców. Przewożą żołnierzy i sprzęt, ale wykonują też misje specjalne na rzecz cywilów. O lotnictwie transportowym – w najnowszej „Polsce Zbrojnej”.

Do podstawowych zadań lotnictwa transportowego należy przewóz żołnierzy, uzbrojenia i zaopatrzenia. Piloci niemal codziennie wykonują loty zarówno w kraju, jak i za granicą. Gdy na przełomie października i listopada polscy żołnierze wzięli udział w międzynarodowych ćwiczeniach „Trident Juncture 2015”, to właśnie lotnictwo transportowe odpowiadało za przewiezienie ich na manewry. Samolotami transportowymi przewieziono m.in. obsługę techniczną Jastrzębi oraz części zapasowe do F-16, które Polska wysłała na ćwiczenia.

Ważnym zadaniem lotnictwa transportowego jest ewakuacja rannych żołnierzy z rejonów konfliktów do Polski lub do amerykańskiego szpitala wojskowego w Ramstein. Wojskowymi transportowcami dostarczana jest też pomoc humanitarna dla ofiar wojny lub klęsk żywiołowych. W czasie pokoju lotnictwo transportowe wspiera siły powietrznodesantowe, angażując się w szkolenie spadochronowe wojsk. Rocznie z pokładu samolotów 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego żołnierze wojsk lądowych i specjalnych wykonują kilkanaście tysięcy skoków spadochronowych.

Wojskowi piloci wykonują także zadania zlecone przez instytucje, które nie podlegają resortowi obrony. Wyjątkową misję wykonano w 2013 roku. Wówczas na pokładzie Casy w ścisłej tajemnicy podróżował na trasie Polska – Hiszpania – Wielka Brytania jeden z najcenniejszych w polskich zbiorach muzealnych obraz „Dama z gronostajem” Leonarda da Vinci. Ten lot wykonano na prośbę resortu kultury, z kolei na zlecenie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych wojsko organizuje loty deportacyjne. Samoloty C-295M latają także w ramach „Akcji Serce”, wspierając polską transplantologię. Wojsko odpowiada także za realizację lotów o statusie HEAD, czyli transport najważniejszych osób w państwie.

Dziś polska armia ma do dyspozycji ponad 40 maszyn transportowych. To przede wszystkim potężne Lockheed C-130 E Hercules, średnie EADS CASA C-295M czy małe PZL M-28.

Więcej informacji o polskim lotnictwie transportowym w grudniowym numerze „Polski Zbrojnej”.

PZ

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski

dodaj komentarz

komentarze


Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
Z Su-22 dronów nie będzie
Mundurowi z benefitami
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Formoza – 50 lat morskich komandosów
BWP made in Poland. Czy będzie towarem eksportowym?
W krainie Świętego Mikołaja
Czas na polskie Borsuki
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Borsuki jadą do wojska!
Nadchodzi era Borsuka
Gdy ucichnie artyleria
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Plan na WAM
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Militarne Schengen
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
Razem na ratunek
Holenderska misja na polskim niebie
Wojsko ma swojego satelitę!
Nowe zasady dla kobiet w armii
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Najdłuższa noc
Artylerzyści mają moc!
Wojskowa łączność w Kosmosie
Don’t Get Hacked
Po co wojsku satelity?
Trzy „Duchy" na Bałtyk
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Pancerniacy jadą na misję
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Koreańskie stypendia i nowy sprzęt dla AWL-u
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Polska niesie ogromną odpowiedzialność
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Czy Strykery trafią do Wojska Polskiego?
Żołnierze zawodowi zasilają szeregi armii
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Uczelnie łączą siły
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Kapral Bartnik mistrzem świata
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Szwedzi w pętli
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Poselskie pytania o „OPW z dronem”
Wojsko przetestuje nowe technologie
Przygotowani znaczy bezpieczni
Czwarta dostawa Abramsów
Komplet medali wojskowych na ringu
Nowe zdolności sił zbrojnych
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Niebo pod osłoną
Dzień wart stu lat
Polski „Wiking” dla Danii
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Zwrot na Bałtyk
Zmierzyli się z własnymi słabościami

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO