Budowany w Gdyni okręt patrolowy typu Ślązak zostanie wyposażony w zintegrowane systemy nawigacji, łączności i walki, produkowane przez koncern Thales. Umowę w tej sprawie podpisał szef Inspektoratu Uzbrojenia MON. W ramach offsetu producent przekaże także polskim partnerom technologię serwisowania i naprawy systemu walki. Kontrakt wart jest prawie 100 mln euro.
Ślązak powstaje zamiast wielozadaniowej korwety projektu 621 Gawron. Jego budowy podjęło się konsorcjum polskich firm ze stocznią Remontową Shipbuilding na czele. Okręt ma mieć długość 95 metrów, szerokość 13 metrów i wyporność pełną 2150 ton. Prędkość maksymalna ma wynosić 30 węzłów. Ślązak ma być uzbrojony w armatę kalibru 76 milimetrów i dwa 30-milimetrowe działka oraz wyposażony w stację radiolokacyjną kierowania uzbrojeniem, a także zintegrowane systemy nawigacji, walki i łączności. Umowę obejmującą zakup dwóch ostatnich systemów podpisał wczoraj generał Sławomir Szczepaniak, szef Inspektoratu Uzbrojenia MON. Zarówno zintegrowany system walki (ZSW), jak i zintegrowany system łączności (ZSŁ) dostarczy na Ślązaka międzynarodowy koncern Thales.
Wart prawie 100 milionów euro kontrakt przewiduje, że za część umowy obejmującą ZSW odpowiedzialny będzie holenderski oddział koncernu – Thales Nederland B.V., a za dostawę systemu łączności i dowodzenia, produkowanego przez niemiecką spółkę Thales Electronic Systems, gdyńska firma Enamor. Polska firma zainstaluje na okręcie również zintegrowany system nawigacji wraz z sonarem Vanguard.
– Modernizacja Marynarki Wojennej wyszła z fazy negocjacji i ustaleń. Stała się faktem. Prace na okręcie już trwają – mówi kmdr Janusz Walczak dyrektor Departamentu Prasowo-Informacyjnego MON.
Thales Nederland B.V. zobowiązał się, że w ramach umowy offsetowej przekaże technologię serwisowania i naprawy zintegrowanego systemu walki trzem polskim podmiotom: Przedsiębiorstwu Badawczo-Produkcyjnemu Enamor, Ośrodkowi Badawczo-Rozwojowemu Centrum Techniki Morskiej oraz 1 Regionalnej Bazie Logistycznej. Ponadto Holendrzy zgodzili się, żeby załogi Ślązaka szkoliło z obsługi systemu Centrum Wsparcia Teleinformatycznego i Dowodzenia Marynarki Wojennej.
Druga umowa offsetowa, podpisana z Thales Electronic Systems, przewiduje, że serwisem oraz naprawami sieci łączności i dowodzenia Focon, która zostanie zainstalowana na okręcie, zajmować się będą polska spółka Enamor oraz 1 Regionalna Baza Logistyczna.
Obie umowy zawarto na dziesięć lat. Wartość pierwszej szacuje się na 66 milionów euro, drugiej – na 16 milionów euro.
Przyjęty przez rząd program „Priorytetowe zadania modernizacji technicznej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w ramach programów operacyjnych” przewiduje, że do 2026 roku Marynarka Wojenna otrzyma: trzy okręty podwodne, trzy okręty patrolowe z funkcją zwalczania min – kryptonim Czapla oraz trzy okręty obrony wybrzeża – kryptonim Miecznik. Do wyposażenia mają także wejść: trzy niszczyciele min – kryptonim Kormoran II oraz okręt rozpoznania elektronicznego Delfin; okręt wsparcia działań połączonych Marlin; okręt ratowniczy Ratownik oraz pływająca stacja demagnetyzacyjna Magneto. Do 2022 roku na nowe jednostki MON przeznaczy ponad czternaście miliardów złotych.
komentarze